Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Bromsskivor bak??

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Torsås, Södra Småland
    Inlägg
    147

    Bromsskivor bak??

    Hej!
    Behöver byta bromsskivorna bak på min bil. Kan ni rekommendera några som är bra och (helst) billiga? Funderade lite på Biltema förut. Sen finns ju Meca, Autoexperten, Mekonomen, Micro mfl. Är inte LIKA noga med vilka skivor jag sätter bak som fram, men visst det är ju inte bra om de rostar efter någon månad eller så.
    Kör:
    Saab 9-5 Aero -04
    Saab 96 De Luxe -63

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807
    Rosten är nog ett problem du får oavsett märke på skivan eftersom de är gjorda i liknande material allihop.
    Köp på billigaste/smidigaste stället och lägg ned lite tid på att lacka skivorna istället som rostskydd.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrort!
    Inlägg
    1 918
    Har bara bra att säga om Biltema skivor,funkar utmärkt på vinterilen..v.et fler här på stcs som kört riktgt hårt med biltema skivor osv....

    Passform och kvaliteten duger utmärkt...men det är min uppfattning..
    Reality beats fiction.
    Vardagsbil: BMW 120D M-Sport.
    Finbilar: Saab 9000 Aero . BMW M3 Kompressor.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Torsås, Södra Småland
    Inlägg
    147
    Ok, tack för tipsen! Jag kommer att satsa på Biltemas bromsskivor.
    Kör:
    Saab 9-5 Aero -04
    Saab 96 De Luxe -63

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    1 030
    Annars kan du ju lämna in dem på kromatering. Då håller du ju sig rostfria i åtminstone 2-3 år.
    9-5 2,3t -02
    9-5 2,0t -02

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    1 199
    Citat Ursprungligen postat av putte
    Annars kan du ju lämna in dem på kromatering. Då håller du ju sig rostfria i åtminstone 2-3 år.
    låter ju nästan billigt.

  7. #7
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 273
    Citat Ursprungligen postat av rallyjohan
    Ok, tack för tipsen! Jag kommer att satsa på Biltemas bromsskivor.
    Det gör du rätt i, kör själv med dem och tycker de funkar kanon. Nu har jag ju iofs slitzat mina också.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    547
    Citat Ursprungligen postat av tuvor
    Citat Ursprungligen postat av putte
    Annars kan du ju lämna in dem på kromatering. Då håller du ju sig rostfria i åtminstone 2-3 år.
    låter ju nästan billigt.
    Kromatering är inte samma som förkromning. Vanliga verktyskrokar o dyl till verktygstavlor brukar vara kromaterade, du vet den lite guldaktiga färgen?(finns även andra färger) Denna ytbehandling är väldigt billig och ganska bra.
    Mvh
    jag har kramat Lill-Babs...

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    1 199
    Citat Ursprungligen postat av andreas2251
    Citat Ursprungligen postat av tuvor
    Citat Ursprungligen postat av putte
    Annars kan du ju lämna in dem på kromatering. Då håller du ju sig rostfria i åtminstone 2-3 år.
    låter ju nästan billigt.
    Kromatering är inte samma som förkromning. Vanliga verktyskrokar o dyl till verktygstavlor brukar vara kromaterade, du vet den lite guldaktiga färgen?(finns även andra färger) Denna ytbehandling är väldigt billig och ganska bra.
    Mvh
    ah okej. man lärsig alltid nått nytt varje dag.

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    501
    morsan å farsan köper skivorna på biltema och de sitter på en 9-5 aero så det fungerar iaf

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    1 030
    Gulkromatering kostar ca 200:- skivan. Kan det ju vara värt, framförallt på bakbromsar som brukar bli rostiga.
    9-5 2,3t -02
    9-5 2,0t -02

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 681
    Jag tycker att Biltema skivor slår sig väldigt snabbt, har iofs aldrig prövat bakskivor till en Saab från Biltema.
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    547
    Citat Ursprungligen postat av putte
    Gulkromatering kostar ca 200:- skivan. Kan det ju vara värt, framförallt på bakbromsar som brukar bli rostiga.
    Lät väldigt dyrt,men det är kanske hos någon som pysslar enbart med bildelar/bromsar kontakta en ytbehandlingsfirma så kostar det nog bara en hundring eller en fikapåse för fyra bromsskivor
    Mvh
    jag har kramat Lill-Babs...

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Hillerstorp
    Inlägg
    95

    Re: Bromsskivor bak??

    200kr skivan låter lite i överkant. Men vet inte riktigt vad en privatperson betalar riktigt. Sambon och svärfar jobbar på ytbehandling och det for förbi en massa ord nyss om 3 värt krom, 6 värt i både blått/gult/svart och sen också förkromning som alternativ. Det sista var nickel/krom och dom första var vad jag uppfattade zink. Har nog missat endel.

    Krom har jag fattat som är inte lika bra emot rost som zink i blått/gult är. Krom ger bättre djup men zink är inte långt ifrån ifall man frågar mig Jag bara skickar med sambon delar och är nöjd när jag får tillbaka dom.
    Svart Og9-3 Aero -01

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 074

    Re: Bromsskivor bak??

    Kromateringar o annat snack.

    Biltema bakskivor är erkänt bra. Däremot inte beläggen. Kostar hellre på Mintex hos mekonomen. Nu har jag verkstadsrabatt där så de blir nästan ingen prisskillnad för mig.

    Håller däremot med om att framskivorna lätt slår sig eller börjar skrika som volvofordbromsar väldigt lätt. Så där är det bättre satsa på Brembo från mekonomen. Fast ibland är SP billigare.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  16. #16
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807

    Re: Bromsskivor bak??

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Håller däremot med om att framskivorna lätt slår sig eller börjar skrika som volvofordbromsar väldigt lätt.
    Nu kan jag bara uttala mig om 9000 skivor men där tycker jag inte att de slår sig lätt.
    Haft sådana framskivor en säsong (90% bankörning) och de har inte slagit sig än.
    O att de skriker kan man ju knappast beskylla skivan för?

    mvh jonas

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Hillerstorp
    Inlägg
    95

    Re: Bromsskivor bak??

    Citat Ursprungligen postat av jonTe
    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Håller däremot med om att framskivorna lätt slår sig eller börjar skrika som volvofordbromsar väldigt lätt.
    Nu kan jag bara uttala mig om 9000 skivor men där tycker jag inte att de slår sig lätt.
    Haft sådana framskivor en säsong (90% bankörning) och de har inte slagit sig än.
    O att de skriker kan man ju knappast beskylla skivan för?

    mvh jonas

    Nej att dom skriker är bromsbeläggen trolig orsak till. Nu vet jag inte om mintex belägg har blivit bättre sen jag slutade på mekonomen, men då jag jobbade där fick vi väldigt många reklamationer just för att dom skrek. Gick så långt att en verkstad under mekonomen flagg köpte alla belägg av autoexperten ist.
    Svart Og9-3 Aero -01

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 074

    Re: Bromsskivor bak??

    Okaj. Så mintex frambelägg kan va boven.
    Men framskivorna är otroligt repkänsliga jämfört med dyrare typ Brembo. Har aldrig fått onödiga repor med Brembo std. Däremot går det inte många hundra mil innan biltemas framskivor e småspåriga i ytan. Oavsett vilka belägg man kör med.
    O den som mest kör banracing vet ju exakt vilka kombinationer som funkar och hur man kör in grejjerna bra.

    Jag pratar oss som kör typ 3-4000 mil/år. I saltslask och på osopade stockholmsvägar.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

Liknande ämnen

  1. Bromsskivor 9-3SS?
    Av xtrem i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-04-16, 01:02
  2. Bromsskivor
    Av kojje i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-09-09, 08:39
  3. Bromsskivor ?
    Av Aero++ i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-10-22, 23:21
  4. Borra begangade bromsskivor
    Av Bolero i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-03-21, 15:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •