Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29

Ämne: Ng900 T startar inte (ibland) -nu värre, elektronikfråga-

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    730

    Ng900 T startar inte (ibland) -nu värre, elektronikfråga-

    Hallå människor och ni andra...

    Sambon har en 900 Turbo -94 som vägrar att starta ibland. När man vrider om nyckeln så funkar allt utom startmotorn.
    Instrumenteringen lyser, stereon funkar osv. men den drar inte runt något överhuvudtaget.
    Det hörs ett knäppande bakom huvudinstrumentet när man vrider till tändläget men inget mer händer. Senast testade jag säkert tjugo ggr, alltid samma resultat men efter två timmars vila så startade den och var lika glad som vanligt. Så har det varit varje gång det inträffat, "lite" jobbigt...

    Bilen är helt original i motorn, gått 30K mil. Inget larm, varken Saab eller eftermarknads.

    Jag misstänker att något skojar med mej, antingen ödet eller kanske är det ärgat någonstans
    Någon som haft samma eller vet vad det kan vara?

    Ps. Glömde säga att bilen är röd.
    "Nä det är inte jag som är Djävulen...
    Jag är hans onda tvillingbror."
    900ng med rasad motor, bra anledning till att köpa en 900og. Äntligen!

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Kylestorp mitt i Skåne
    Inlägg
    138
    jag hade samma problem med min 900 T -95:a...

    i mit fall var det startmotorn som var kass...

    Hände någon gång att den inte startade,,, men sen efter ett tag så funkade det inte alls!

    var "bara" till att byta o se glad ut!

    Hur många gånger har den klöddat?
    MVH Oskar "LÄRLING" Kör 9³ ss aero -04 http://www.garaget.org/?car=44599

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    730
    "Bara" tre ggr har den "klöddat". Men ändå, så kan man ju inte ha det, suck...

    Får leta upp en startmotor då. Har fått lite meklust det senaste men jag vill ju greja med min bil inte göra något tråkjobb på sambons bil. Ja, ja det måste göras. Får kolla kablarna på startmotorn så att dom sitter ordenligt före jag köper en ny.

    Tack så länge Ottafjun!
    "Nä det är inte jag som är Djävulen...
    Jag är hans onda tvillingbror."
    900ng med rasad motor, bra anledning till att köpa en 900og. Äntligen!

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    55
    Hade liknande problem med min innan... Då var det ett av dom absolut vanligaste felen; tändkassetten.

    Från min tändkassett kom det lite rök när man hade försökt starta. I den änden där kontakten sitter.

    Du kan ju kolla den nästa gång me. Låna en annan å testa.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    730
    Citat Ursprungligen postat av Bjorn_
    Hade liknande problem med min innan... Då var det ett av dom absolut vanligaste felen; tändkassetten.

    Från min tändkassett kom det lite rök när man hade försökt starta. I den änden där kontakten sitter.

    Du kan ju kolla den nästa gång me. Låna en annan å testa.
    Jo men startmotorn går ju inte runt, det måste den väl göra även om DI'n är paj?
    "Nä det är inte jag som är Djävulen...
    Jag är hans onda tvillingbror."
    900ng med rasad motor, bra anledning till att köpa en 900og. Äntligen!

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    55
    Nope.. Inte ett ljud förutom tickande (tror det var från reläboxen).

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Munkedal
    Inlägg
    2 272
    Hej
    Lite förenklat kan de bara var två saker antigen tändningslåset eller tillslaget/solonoiden.
    Gör som så att du drar en direktström till styrstiftet på solonoiden. hoppar starten igång då så är de tändningslåset. Om inte då e e de solonoiden. du behöver då inte köpa en ny start utan bara tillslaget.
    MVH MagnusH
    9-5 Sportkombi 2,0T -99, Ng900 2,0T -95
    Ng 9-3 2,0T -05 ss

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    730
    Jag blir galen! (dom som vet att dom är galna är inte galna, eller?)

    Bogserade igång bilen förut idag och körde den till garaget. Där bytte jag startmotor, hade av jorden på batteriet för att inte få några överraskningar när jag låg under och skruvade.
    Satte dit den andra startmotorn satte tillbaks jorden höll tummarna och vred sedan om nyckeln...
    Den startade hur fint som helst! Skitgött, "Nu kan jag åka hem med gött samvete" sa jag till eyeball som var där och tvättade en av sina bilar. Svängde in till en mack för att belöna mig med en biltidning. Gick ut till bilen och försökte starta... Det gick inte! Precis samma symptom som förut. Ringde efter hjälp och satt grät litegrann(nä faktiskt inte) då tänkte jag att jag kan testa att ta bort jorden från batteriet. Gick in på macken och lånade en tians nyckel.
    Och visst fan hoppar den igång!

    Vad är det som är fel? Hilfe, help, hjälp osv...
    "Nä det är inte jag som är Djävulen...
    Jag är hans onda tvillingbror."
    900ng med rasad motor, bra anledning till att köpa en 900og. Äntligen!

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    228
    Rengör polerna ruggigt noga. Min kan bete sig så om jag inte rengjort och dragit åt jorden tillräckligt... Allt funkar förutom startmotorn. Det tickar ett par gånger o belysningen slocknar, och när nyckeln är tillbaka i on-läge är allt som det var innan startmotorn försökte.
    Co-Founder SNOWIS Racing - Teori och praktik i fullständigt förvirrad symbios.

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    2 166
    Enligt din beskrivning så brukar bilar som inte har "tillräckligt" med ström i sina batterier uppföra sig likadant , instrumenpanelen kan lysa och försöker man starta hörs allt ifrån endast tickningar till att inte startmotorn inte orkar dra runt ... = Den får för lite ström ..

    Som någon innan skrev , kolla dina kontakter vid batteriet och gör rent dom .. hur pass nytt är ditt batteri .

    /Patrik
    Tjänstebil : 9-3 08' BioPower SC Maptun 220Hk@340Nm
    Familjebil : 9-5 04' Aero Aut SC Maptun E85 272Hk@384Nm naven, 14,8@155km/h (19")
    ( prmperformance.com ligger på hyllan just nu )#4976

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    730
    Fan kan det vara så enkelt? I såna fall blir jag jävligt glad.

    Var precis nere och försökte starta men det gick inte. Tog loss jorden på batteriet och satte tillbaks den och sen startade den direkt. Kan ju betyda att det är för mycket klägg å bös. Men jag ska göra rent polerna och anslutningarna ordentligt så får vi se.

    Batteriet är lite mer än ett år gammalt, borde funka tycker jag. När den väl startar så startar den utan å pusta å flåsa iaf.

    Något som slog mig var startreläet(ja inte fysiskt alltså). Kan det vara så att det är kasst men får sig en örfil när man bryter strömmen och börjar fungera igen?

    Tack för förslagen gubbs!
    "Nä det är inte jag som är Djävulen...
    Jag är hans onda tvillingbror."
    900ng med rasad motor, bra anledning till att köpa en 900og. Äntligen!

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    730
    Nu har jag gjort rent batteripolerna men det är fortfarande samma problem...

    Jag passade på att testbyta DI'n när jag ändå höll på, ingen förbättring...

    Det positiva är att den har startat efter varje gång jag brutit spänningen. Men så går ju inte ha det...

    Frågor:
    Vad exakt styr startreläet?
    Skulle det tom. kunna vara något problem med styrboxen?

    Annars får jag leta jordfel men jag tycker ändå att det är konstigt att den startar när spänningen varit bruten... Problemet för mig, och många andra, är tiden och självklart att jag behöver en bil som är pålitlig. Lägg därtill ett hjullager-byte på den andra 900ng'en så blir det än mer frustrerande. Jag vill ha en ny bil, en 9-5'a med nav hade sutttit fint. Ja ja vad är en bal på slottet?
    Ha det gött så länge, I'll be back!
    "Nä det är inte jag som är Djävulen...
    Jag är hans onda tvillingbror."
    900ng med rasad motor, bra anledning till att köpa en 900og. Äntligen!

  13. #13

    Samma problem (?)

    Jag har ett liknande problem på min Saab 9000 automat från 90. Ibland får bilen för sig att inte starta, startmotorn gör inte ens något försök.

    Efter några försök brukar det fungera, förutom häromdagen då vi fick lämna bilen stående. Gick och åt lunch och funderade på hur vi skulle ta oss hem, och när vi gick tillbaks till bilen startade den på första försöket...

    Min plan är att testa att koppla bort batteriet nästa gång det händer, och se om det hjälper som det gjorde för dig, eller knacka lite på startmotorn för att se om det kan vara solenoiden eller liknande.

    Har du lyckats lösa problemet slutgiltigt?

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    730
    UffeTuff> Nä jag har inte löst problemet, tvärtom...


    Bilen funkade klockrent en vecka sedan började samma problem igen. Men den funkade varje gång man gjorde strömlöst å satte tillbaks igen.
    ...tills häromdagen. När man satte tillbaks jorden på batteriet så började den tuta som besatt! På en bil jag inte trodde hade något larm...

    Behöver jag nämna att jag e trött på skiten? För att inte tala om min sambo, det är ju tänkt att vara hennes daily driver...

    Vad ska jag göra? Hur kopplar man förbi larmet? (som tydligen finns, fast det finns ingen larmdosa eller något)

    Mvh Trött på't
    "Nä det är inte jag som är Djävulen...
    Jag är hans onda tvillingbror."
    900ng med rasad motor, bra anledning till att köpa en 900og. Äntligen!

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    217
    Det är inte an automatare där kontakten som indikerar att lådan är i läge p eller n blivit dålig?

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Småland
    Inlägg
    608
    Eller nu när du kommit på att det är ett larm i den kan du ju koppla förbi startspärren.
    "Kan man få lite vanlig allmän lagning"

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    730
    Citat Ursprungligen postat av reez
    Det är inte an automatare där kontakten som indikerar att lådan är i läge p eller n blivit dålig?
    Nopp, manuell vxl.

    Aeronorpan "Eller nu när du kommit på att det är ett larm i den kan du ju koppla förbi startspärren."

    Hehe, jo det kan jag väl, om jag visste hur man gjorde. Berätta gärna!
    "Nä det är inte jag som är Djävulen...
    Jag är hans onda tvillingbror."
    900ng med rasad motor, bra anledning till att köpa en 900og. Äntligen!

  18. #18
    Citat Ursprungligen postat av reez
    Det är inte an automatare där kontakten som indikerar att lådan är i läge p eller n blivit dålig?
    För min del låter det som en bra idé! Brukar hjälpa att växla runt lite, men tyvärr inte alla gånger. Verkar dessutom vara lika svårt att starta i P som N.

    Har nu suttit kvar i bilen ett par gånger på tomgång när sambon sprungit iväg och gjort ärenden

    En kompis har en reparationshandbok, men där finns ingen beskrivning om hur man monterar isär växelspaken för att kolla sensorn, har du någon aning om hur man skall gå till väga, eller hur kontakten ser ut/var den sitter?

    Har inte mätt spänningen på startmotorn när den inte startar heller, kanske borde vara första steget, men jag har inte haft tid att meka än...

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    730
    "Har inte mätt spänningen på startmotorn när den inte startar heller, kanske borde vara första steget, men jag har inte haft tid att meka än..."

    Det är ju det som är så jobbigt med fel som bara kommer ibland, svårt att felsöka...
    "Nä det är inte jag som är Djävulen...
    Jag är hans onda tvillingbror."
    900ng med rasad motor, bra anledning till att köpa en 900og. Äntligen!

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Småland
    Inlägg
    608
    Alla fel är enkla när man hittat dem.

    Denna kan kanske hjälpa.
    Tyvärr en 97:a men ändå.

    http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Saab/1 ... /13728.pdf
    "Kan man få lite vanlig allmän lagning"

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Startar ibland inte och ibland går den bra OG9-5 B2x5
    Av oollaa i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-07-01, 01:06
  2. [LÖST] Intermitent startproblem 9000 2,0T -88
    Av helsing i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-08-21, 01:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •