Håller på att bygga ihop en "ny" motor till min andrabil (MB C180) då motorn i den börjat sörpla enorma mängder olja.
Har två motorer av samma typ liggandes och tanken är att en ska bli redig så jag bara kan byta motor lite snabbt sen.
Motorn jag renoverar har haft kamkedjeras vilket resulterat i sex krökta avgasventiler och två insugare,
Jag har beställt hem nya kolvringar, åtta avgasventiler, två insugsventiler, samt nya ventiltätningar.
Bottendelen är i stort sett klar och har lossat samtliga ventiler och ska imorgon påbörja inslipning utav såväl de sex "gamla" ventilerna och de tio nya.
Är ganska grön på ventilslipning därför tänkte jag höra med er om det finns några grundprinciper att gå efter?
* enbart grov slippasta?
* hur högt tryck på ventilen?
* varvtal på ventilen?
* slipa åt enbart ett håll eller vända och slipa åt andra hållet?
* hur länge slipa på ny kontra "gammal" ventil?
osv.
Är tacksam för alla tips.