Sidan 3 av 8 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 156

Ämne: Den nya typen av torkarblad

  1. #41
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    822
    Citat Ursprungligen postat av weeeman
    Citat Ursprungligen postat av 9-5 Aero SC
    PIAA:s torkarblad är dyra, men suveränt bra. Orginal går väl 25.000km som bäst, mina PIAA har suttit på sedan i mars och bilen rullar 45.000km. Fortfarande helt ok. Avsöndrar silikon med bra resultat. Inget klet som med Rain-X. Ursäkta men Biltema, nej.
    provat biltema-bladen?
    Det har han troligtvis inte...
    9-3 SE 2,0T220 -99 SÅLD
    Spakar numera en Toyota

  2. #42
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollbygden
    Inlägg
    206
    Jodå på fruns 9-3 SS. Jag får låna hennes bil ibland. Därför kommentar. Man skriver väl inte utan att veta?! Men åker man 10.000km om året duger Biltemas regnstrukare nog, men ligger man ute på vägarna mycket som vi båda gör är endast det bästa gott nog. Därför har vi även på båda bilarna bytt till riktiga Xenon lampor även på helljuset. Kolla testen i ViBilägare av Biltemas H7 lampor. Skämt eller?
    9-5 TiD4 Vector 2010

  3. #43
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    2 631
    Citat Ursprungligen postat av 9-5 Aero SC
    Jodå på fruns 9-3 SS. Jag får låna hennes bil ibland. Därför kommentar. Man skriver väl inte utan att veta?! Men åker man 10.000km om året duger Biltemas regnstrukare nog, men ligger man ute på vägarna mycket som vi båda gör är endast det bästa gott nog. Därför har vi även på båda bilarna bytt till riktiga Xenon lampor även på helljuset. Kolla testen i ViBilägare av Biltemas H7 lampor. Skämt eller?
    Vad har Biltemas lampor med detta att göra?

  4. #44
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollbygden
    Inlägg
    206
    Ojdå en öm tå. Ursäkta, men nivån på Biltemas kvalite i allmänt visar sig även på lampor. Ok man får vad man betalar för, och en sväng runt på stan duger de säkert. Men vi finns på forumet som har lite andra ambitioner med användadet av våra Saabar.
    9-5 TiD4 Vector 2010

  5. #45
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    899
    Citat Ursprungligen postat av 9-5 Aero SC
    Ojdå en öm tå. Ursäkta, men nivån på Biltemas kvalite i allmänt visar sig även på lampor. Ok man får vad man betalar för, och en sväng runt på stan duger de säkert. Men vi finns på forumet som har lite andra ambitioner med användadet av våra Saabar.
    Tycker bara att det är synd att folk sägar att allt på biltema är skit och pest.. för dom som inte har en nyare så är biltema en guldgruva..
    Kör ingen egen Saab längre men hjälper till att hålla en 9-3 1,8t Cabriolet -06 och 9-3 SportCombi 2,0t -06 igång

  6. #46
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    2 631
    Citat Ursprungligen postat av 9-5 Aero SC
    Ojdå en öm tå. Ursäkta, men nivån på Biltemas kvalite i allmänt visar sig även på lampor. Ok man får vad man betalar för, och en sväng runt på stan duger de säkert. Men vi finns på forumet som har lite andra ambitioner med användadet av våra Saabar.
    Absolut inte, skulle aldrig köpa något som måste va hållbart på min bil som det står biltema på men jag köpte den nya typen av torkarblad som VW använder (böjda) pris typ 270kr/sida och de va de sämsta torkarbladen jag någonsin haft, så tänkte prova med biltemas för skojs skull.

  7. #47
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 837
    Jag kör 2000 - 2500 mil om året och jag har bytt torkarblad (SAAB original vad det nu kan vara för märke) 2 ggr om året så länge jag haft SAAB. Om jag får byta 2 ggr om året även med Biltemablad är det ok för mig. De kostar inte ens hälften så jag skulle kunna byta 4 ggr per år utan att det skulle göra särskilt ont.

  8. #48
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollbygden
    Inlägg
    206
    Biltema Guldgruva? Nja knappast prisvärt. Till vår 87:a 900 T16 ömt vårdad köper jag hellre kvalite än billigt. Mekonomen är absolut ett steg över, till inte hutlösa priser. Men min cykedator köpte jag på Biltema, att den visar 20% fel distans och inte kan kalibreras mer rätt kan jag leva med.
    9-5 TiD4 Vector 2010

  9. #49
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    899
    Citat Ursprungligen postat av 9-5 Aero SC
    Biltema Guldgruva? Nja knappast prisvärt. Till vår 87:a 900 T16 ömt vårdad köper jag hellre kvalite än billigt. Mekonomen är absolut ett steg över, till inte hutlösa priser. Men min cykedator köpte jag på Biltema, att den visar 20% fel distans och inte kan kalibreras mer rätt kan jag leva med.
    Till min rötna 900s så är Biltema precis lagom (nästan för bra ), så det beror ju helt på vad det är för bil och skicket. Men visst hade den varit i toppskick och väldigt välskött så hade det nog inte blivit biltema (eller mekonomen, tycke rinte dom håller nämnvärt bättre standard än biltema).
    Kör ingen egen Saab längre men hjälper till att hålla en 9-3 1,8t Cabriolet -06 och 9-3 SportCombi 2,0t -06 igång

  10. #50
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    368
    SAABs egna blad är "Valeo". Bra märke, håller mycket länge om man torkar av dom med jämna mellanrum...Mina förra gick 4000 mil ytan att bli sämre än de nya jag satte på..

    Å det där med biltema, de kom mycket bra till i auto-motor sports vaxtest iaf..Passar ju oftast bra eftersom att priset är 1/10 - 1/2 på de flesta saker...

  11. #51
    Satte på blad på min 9-5 från OK/Q8 för en månad sen och de verkar funka bra.
    Farbror Barbro gillar sin SAAB utan ketchup!

    (9-5 Aero SC aut -01)

  12. #52
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    2 308
    Citat Ursprungligen postat av petson
    Jag kör 2000 - 2500 mil om året och jag har bytt torkarblad (SAAB original vad det nu kan vara för märke) 2 ggr om året så länge jag haft SAAB. Om jag får byta 2 ggr om året även med Biltemablad är det ok för mig. De kostar inte ens hälften så jag skulle kunna byta 4 ggr per år utan att det skulle göra särskilt ont.
    Nu tar du väl ändå i... "Min" taxi har gått 8000 mil med originalbladen och häromveckan när dom började bli lite taskiga så rengjorde jag dom & vindrutan ordentligt med rödsprit... Som nytt!

  13. #53
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Rödsprit både på rutan och bladen, utveckla fördelarna?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  14. #54
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    2 308
    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Rödsprit både på rutan och bladen, utveckla fördelarna?
    Uhm, jag kan inte gå in på detaljer (dvs "Jag vet inte..."), men jag tror man får bort den fina filmen som kan lägga sig från salt, gegg och fordonsrengöringen... Borde väl egentligen kompletteras med en rejäl Rain-X behandling för bästa resultat....

    För mig så funkade det klockrent iaf, från att ha torkat dåligt som fan så torkade det som det skulle, dvs rent!

  15. #55
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Oki, skall testa.

    Ps Undrar hur många som tvättar torkarbladen när dom tvättar bilarna
    Vet att många inte gör det... ds
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  16. #56
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 279
    Hej

    Har använt RainX sedan 99 på mina egna bilar och ännu tidigare på föräldrarnas. Kan inte annat än att lovorda produkten. Med RainX på rutan är det i princip onödigt att fundera på torkarbladen bara dom går

    Om ni använder mycket spolarvätska osv så krävs det tätare behanlingar - 1 kanske 2 i månaden under vinterhalvåret. Se till att polera av medlet ordentlig och torka även av insidan då och då.
    Farsan gör väl omkring 3000 mil/år och tvättar varken bilen eller rutorna allt för ofta, ändå har jag aldrig hört honom klaga. Förresten har han den nya sortens blad på sin Volvo och både han och jag tycker att dom fungerar kanon. Får väl se hur dom ser ut nästa sommar.

    9-5 Aero SC->

    Xenon även på helljusen?? X-ljus.. eller vad?? Nyfiken

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  17. #57
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 837
    Citat Ursprungligen postat av rabies
    Nu tar du väl ändå i... "Min" taxi har gått 8000 mil med originalbladen och häromveckan när dom började bli lite taskiga så rengjorde jag dom & vindrutan ordentligt med rödsprit... Som nytt!
    Ah...det låter som ett tips! Jag brukar torka av bladen lite (torkar med en bit papper bara...) när jag tvättar bilen men det har inte hjälp mig hittills. Skall testa med lite starkare rengöringsgrejer!

    Fredrik / 1941 skrev att Biltemabladen låter en del när de vänder. Alldeles riktigt. Dock tycker jag mig höra att ljudet har avtagit efter några dagars användning.

  18. #58
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 837
    Citat Ursprungligen postat av 9-5 Aero SC
    Biltema Guldgruva? Nja knappast prisvärt. Till vår 87:a 900 T16 ömt vårdad köper jag hellre kvalite än billigt. Mekonomen är absolut ett steg över, till inte hutlösa priser. Men min cykedator köpte jag på Biltema, att den visar 20% fel distans och inte kan kalibreras mer rätt kan jag leva med.
    Ojdå, 20% fel på distansen? hmmm..det gör 2 km på en mil...nä, det är DEFINITIVT inte prisvärt...inte ens om någon gav den till mig skulle jag använda den eller ens ha någon användning för den. Mina torkarblad är dock prisvärda. De gör ett utmärkt jobb och torkar precis lika rent som mina "vanliga" torkarblad. Att de var flera ggr billigare än Valeo-bladen jag hade innan är ju en skön bonus. De pengarna skall jag lägga på viktigare saker. T.ex. spara till en riktig cykeldator.

  19. #59
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 279
    Jaha dags att lyfta tråden lite..

    Hur går det med era torkarblad. Ni som köpt Valeo Flatblade är ni fortfarande lika missnöjda?? Mina originalblad är nu drygt två gamla och det börjar väl bli dags att byta.

    Hade Bosch Twin på min 9-3'a och dom funkade fint. Kostar väl i runda slängar lika mycket som Valeo Flatblade, så när som på rabatten hos Speedparts. Eller ska man svänga förbi Svenskabil och köpa på sig ett par originalblad (till en kostnad av vadå??)

    Dela med er av era erfarenheter.

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  20. #60
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    53
    Till motsats så har jag inte bytt torkarblad på min bil sedan jag fick ut den 2002-11-04 och har kört 7200 mil idag, det tycker jag låter bättre!
    9-3SS Vector

Liknande ämnen

  1. Är dessa nya typen av topplocksbultar?
    Av TurboNico i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-02-27, 22:54
  2. Vad heter den här typen av ..... ?
    Av Brandten i forum Off Topic
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-03-22, 13:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •