Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Kupévärmare, uträkning?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 578

    Kupévärmare, uträkning?

    Hajhaj

    Fick en kupévärmare av en polare idag.. kopplade in o den började surra.
    Frågade sedan min vän hur varmt det blev av den, då det inte fanns nån temperatur-ratt.
    Han sa "Den är på 1400w, det är bara o räkna på det. Hej då!"
    Så.. elektronik är utomjordiskt för mig. Och han är elektriker så det var ju lagom lätt för honom att säga så.

    En 1400w värmare, i 3 timmar, yttertemp (och temp i bilen när värmaren började) -7 ungefär.
    Hur räknar jag fram hur varmt det är 3 timmar senare?

    Obs. skratta inte.

    Mvh
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    782

    Re: Kupévärmare, uträkning?

    Citat Ursprungligen postat av niohundra
    Hajhaj

    Fick en kupévärmare av en polare idag.. kopplade in o den började surra.
    Frågade sedan min vän hur varmt det blev av den, då det inte fanns nån temperatur-ratt.
    Han sa "Den är på 1400w, det är bara o räkna på det. Hej då!"
    Så.. elektronik är utomjordiskt för mig. Och han är elektriker så det var ju lagom lätt för honom att säga så.

    En 1400w värmare, i 3 timmar, yttertemp (och temp i bilen när värmaren började) -7 ungefär.
    Hur räknar jag fram hur varmt det är 3 timmar senare?

    Obs. skratta inte.

    Mvh
    Frågan är bara: Varför?
    Njut istället av att slippa skrapa rutor och att det är varm och skönt när du skall iväg. Dessutom var ju kupévärmaren gratis så elkostnaden har du sparat in
    Saab 900 i-16
    Saab 99 GL
    Saab 9-3SS

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Stora Levene
    Inlägg
    566
    Medlem#
    5497
    1400 är väll ganska standard, men tänk på att inte rikta den mot något som sitter nära, som kan smälta ( och t.o.m. börja brinna )

    du kan nog räkna med att värma bilen från -25 till +15-20 på 3 timmar iaf...

  4. #4
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Förstår inte riktigt varför du skulle räkna på det. Det är nog inte lätt. Pröva dig fram! Det är ju bara att slå på den en dag/natt när det är "rätt" temperatur och se hur lång tid det tar. Detta kan ju göras vid ett par olika temperaturer om man vill ha mer heltäckande uppgifter. Sedan kanske man får efterjustera tiden något, men det märker man ju så fort man börjar använda den.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 578
    Varför räkna ut?
    Anledningen till det, är att precis som J.L skrev.. jag vill veta när jag kan sätta igång värmaren utan att nånting tar eld.
    Värmaren står på golvet på passagerarsidan, och mina stolar ser aningen lättantändliga ut
    Dessutom, att sätta sig i 45 grader är ju inte heller speciellt skönt.. men en 20-25 är ju perfekt!
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    782
    Citat Ursprungligen postat av niohundra
    Varför räkna ut?
    Anledningen till det, är att precis som J.L skrev.. jag vill veta när jag kan sätta igång värmaren utan att nånting tar eld.
    Värmaren står på golvet på passagerarsidan, och mina stolar ser aningen lättantändliga ut
    Dessutom, att sätta sig i 45 grader är ju inte heller speciellt skönt.. men en 20-25 är ju perfekt!
    Placera kupévärmaren en bit ifrån stolen så är det lungt.
    Ärligt talat så skall det nog mycket till om du skall få eld på en stol.

    När det gäller temperaturen så lär du aldrig få upp några 45 grader med 1400w. Då måste det till en gammal Calix, och då löser man problemet med att ha dörren öppen ett par sekunder extra..............
    Saab 900 i-16
    Saab 99 GL
    Saab 9-3SS

  7. #7
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Att det skulle ta eld tror jag inte på. Enklare att prova än att försöka räkna på. Dessutom så kommer ju resultatet ändå att variera beroende på vilken yttertemperatur det är. Det blir en väldig skillnad om det är några plusgrader ute eller -20. Enda sättet att få en någorlunda jämn temperatur i kupén är att mäta yttertempen och kompensera inkopplingstiden beroende på uppmätt temp. Fast även i det fallet så får man nog prova fram lämpliga värden.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 578
    Allrajt, får testa mig fram. Fick intrycket av min kompis att det var en relativt lätt sak att räkna på..
    Nu återstår bara att räkna ut hur timern i elskåpet funkar
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318
    Citat Ursprungligen postat av niohundra
    Varför räkna ut?
    Anledningen till det, är att precis som J.L skrev.. jag vill veta när jag kan sätta igång värmaren utan att nånting tar eld.
    Värmaren står på golvet på passagerarsidan, och mina stolar ser aningen lättantändliga ut
    Dessutom, att sätta sig i 45 grader är ju inte heller speciellt skönt.. men en 20-25 är ju perfekt!
    Det är duktigt svårt att få ett modernt bilsäte att ta eld. Alla tyger och textiler i bilar är av flamdämpande material och du kan i princip elda med öppen låga emot dessa utan att de tar eld.
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  10. #10
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    4 734
    1400w är ju leksaker så det är ju bara blåsa på, ingen risk att du eldar sönder något.

    Kan ju vra dumt att placera saker i dess direkta närhet men lite sunt förnuft ( som alltid) löer det mesta
    Massa saab turbo på gården
    STCS#1409

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 105
    Citat Ursprungligen postat av niohundra
    Varför räkna ut?
    Anledningen till det, är att precis som J.L skrev.. jag vill veta när jag kan sätta igång värmaren utan att nånting tar eld.
    Värmaren står på golvet på passagerarsidan, och mina stolar ser aningen lättantändliga ut
    Dessutom, att sätta sig i 45 grader är ju inte heller speciellt skönt.. men en 20-25 är ju perfekt!
    Hej,

    Eldfäng sak? http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=313343

    Enklast är nog att efter 1 h, 2 h 3h osv mäta temperaturen i kupen, så vet du.
    Eller så köper du en ny med temperaturreglering, finns nog att hitta ifrån 200 kr och uppåt.

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  12. #12
    Grundladd Turborulles avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    276
    Om det är en relativt modern värmare, så kommer den att succesivt att minska effekten, ju varmare det blir i bilen. M.a.o. det går inte att få mycket mer än ca 20 C varmt och det tar lång tid.

    Det är värmeelementen som fungerar så, ganska korkat egentligen för det tar mycket längre tid att få varmt med dessa värmare. Det var bättre förr! De äldre elementen laddade på med sina 1400w tills dess att man drog ur sladdan, oavsett lufttemperaturen.
    BMW 328 GT M-sport
    Tidigare: og900 turbo 3d 1980, og900 turbo 3d 1981, og900i 3d 1985, Volvo 744 GLE 1988, 9000 CSE 1994, 9-5 Aero SC 2004
    https://www.garaget.org/Turborulle

Liknande ämnen

  1. Byta spridare, justera SID uträkning 9-3SS
    Av willeh i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-08-18, 18:03
  2. Svar: 20
    Senaste inlägg: 2010-05-25, 10:37
  3. DCC+kupévärmare
    Av -=Matte=- i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-10-20, 10:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •