Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Rockford Fosgate?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Inlägg
    126

    Rockford Fosgate?

    Någon som har erfarenhet av RF-ljud i era bilar,eller andras? har både läst och hört att det ska vara ordentliga grejjer, något att satsa på? jag har antagligen psykiska besvär då jag bara måste ha samma märke runt om i bilen ( diskant,mellanregister,steg och bas)..

    tack på förhand.

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Lycksele / Umeå
    Inlägg
    1 224
    Lyssnade lite på deras saker för några år sedan och det spelade på riktigt bra. Basarna och stegen är det inge fel på, framsystem vet jag inte så mycket om eftersom han som jag lyssnade hos gillade bas vid det tillfället.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    656
    Medlem#
    5690
    RF gör bra saker, dåliga saker och mellanbra saker...det är upp till var och en vad som är bra i ljud. Sen kan man inte dra ett märke överlag. Måste gå in på varje enskild produkt. Förresten gör dig själv en tjänst.,...skippa det här j%"#la märkesberoendet, det gäller alla (inget aggresivt menat, bara upplysning).

    Lycka till i valet (och kvalet)
    Marcus Lind

  4. #4
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 637
    Ska du ha bra slutsteg så rekomenderar jag det engelska märket Genesis. Deras "större" (läs: dyrare...) steg spöar allt motstånd utan ansträngning. Kolla bara vad som drivit högtalarna i många av de vinnande bilarna i IASCA, SASCA och EMMA de senaste tio åren eller så...


    EDIT: Kolla denna... http://www.genesiscaraudio.net/
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Inlägg
    126
    tackar för svaren och tar åt mig de mesta

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    482
    Jag kör på ett RF-steg och resten DLS. Måste säga att den pressar ut riktigt fint ljud med mycke tryck men med full kontroll. Har provar många steg men måste säga att RF rockar på riktigt bra.
    Lycka till!

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Inlägg
    126
    jag tackar för de sista svaret och lägger det på minnet!

    tackar o bugar!

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    656
    Medlem#
    5690
    Citat Ursprungligen postat av Mazze
    Jag kör på ett RF-steg och resten DLS. Måste säga att den pressar ut riktigt fint ljud med mycke tryck men med full kontroll. Har provar många steg men måste säga att RF rockar på riktigt bra.
    Lycka till!
    Ja men du har ju ett bra steg av RF, 800A4. Jag har också haft ett sånt och var grymt nöjd med det (rf gamla gjutgärnsserie)

    Mvh Marcus
    Marcus Lind

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    656
    Medlem#
    5690
    Citat Ursprungligen postat av torsobon
    jag tackar för de sista svaret och lägger det på minnet!

    tackar o bugar!
    Vad har du för budget? Om du vill ha hjälp kan vi försöka slänga ihop ett system som borde passa

    Mvh Marcus
    Marcus Lind

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Inlägg
    195
    rockford har ju alltid gjort bra saker, så kör du med det så blir du nog inte besviken, stegen har då alltid lämnat mer effekt än vad som står på papperet, men mycke beror ju vad du vill ha för saker.. rf är väl mer av "crankljud" och tex genesis är mer finlir, själv tycker jag genesis är ett alldeles för dyrt märke, och som bas ska du ju självklart köra med DD
    900aero

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Inlägg
    126
    Vad har du för budget? Om du vill ha hjälp kan vi försöka slänga ihop ett system som borde passa

    Mvh Marcus


    Har en budget på 10-15 ooo:-

    Är som sagt inte ute efter något extrembygge utan en bra uppgradering av originaljudet (AS3) som ska ge lite mer tryck till de hela även när man drar på ibland.. (för mycke begärt med den budgeten?)

    Diskanter,Mellanregister,Låda och steg och huvudenhet. Jag ser gärna att jag får hjälp att pussla ihop ett bra system

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 655
    har RF bas och har haft RF framsystem...sjukt nöjd!
    kör nu med Mb Quart som e mer finlir...nöjd där med..men saknar RFs karaktär...så blir d nästa gång.

    deras steg har jag inte kört me själv men hört många och är imponerad. kör med RFs dotterbolga LA nu..funkar fin fint!
    har även DLS som jag oxå gillar
    Volvo V60 D4 Awd R-design 2013
    Saab 9-5 kombi 2001 400hk Maptun

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Inlägg
    126
    Okej Okej, har du för RF-grejjer i bilen då?, har letat runt på nätet men känns inte som om de har ett alltför stort urval på just mellanregister/diskanter? kan också vara helt ute o cykla?

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    61
    Citat Ursprungligen postat av sjobas
    rockford har ju alltid gjort bra saker, så kör du med det så blir du nog inte besviken, stegen har då alltid lämnat mer effekt än vad som står på papperet, men mycke beror ju vad du vill ha för saker.. rf är väl mer av "crankljud" och tex genesis är mer finlir, själv tycker jag genesis är ett alldeles för dyrt märke, och som bas ska du ju självklart köra med DD
    Körde med Rockford Fosgate Power 650 Mosfet slutsteg, Punch 12:or och JBL 508 GTI i min bil, har därmed en alldeles extra stor kärlek till RockFord Fosgate.

    Deras framsystem, är dock inget jag rekommenderar. Snegla på kappa som i mitt tycke har återgett en mycket trivsam musikmiljö i flertalet bilar.

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lindesberg
    Inlägg
    1 247
    Rockford Fosgate fungerar mycket bra speciellt deras slutsteg är fina, saknar dock det sista om man är ute efter finlir,
    dock krävs det extremt bra högtalare och bra installation för att märka av det.

    Stegen är väldigt kraftiga och bra nätdelar.
    Basarna är av bra kvalite men samma sak där saknar lite av finliret, men fortfarande mycket bra ljud

    Men som saablejon sa framsystemen är lite si så där när det gäller ljudkvaliten.
    Låter absolut inte dåligt men finns många andra högtalare som låter bättre för samma pengar tex. DLS
    Saab 9-5 Sedan 2.0T Maptun Steg1 E85 BioPower
    http://www.garaget.org/?car=302321

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Inlägg
    395
    Citat Ursprungligen postat av seiki
    Rockford Fosgate fungerar mycket bra speciellt deras slutsteg är fina, saknar dock det sista om man är ute efter finlir,
    dock krävs det extremt bra högtalare och bra installation för att märka av det.

    Stegen är väldigt kraftiga och bra nätdelar.
    Basarna är av bra kvalite men samma sak där saknar lite av finliret, men fortfarande mycket bra ljud

    Men som saablejon sa framsystemen är lite si så där när det gäller ljudkvaliten.
    Låter absolut inte dåligt men finns många andra högtalare som låter bättre för samma pengar tex. DLS
    Är inte riktigt uppdatterad, men har hållit på en hel del med billjud förr, och jag håller med seiki till 100%.

    Skulle även vilja slå ett slag för Amegas framsystem, svensktillverkade högtalare av mycket hög kvalitet,
    fast dom kanske inte finns längre förresten !

    Nåja, RockFord gör bra steg och basar i alla fall!

    MVH
    Swed
    9-5 Aero aut. SC -02 Nordic Steg3
    mer info om 9-5:an
    Renault Megane 1,6 16V -03 (0,62 till och från jobbet! ;o)

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Inlägg
    195
    har fortfarande ett mycket fint nytt rf bassteg till salu..
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... ght=1000bd
    900aero

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lindesberg
    Inlägg
    1 247
    Citat Ursprungligen postat av Swed

    Är inte riktigt uppdatterad, men har hållit på en hel del med billjud förr, och jag håller med seiki till 100%.

    Skulle även vilja slå ett slag för Amegas framsystem, svensktillverkade högtalare av mycket hög kvalitet,
    fast dom kanske inte finns längre förresten !

    Nåja, RockFord gör bra steg och basar i alla fall!

    MVH
    Swed
    Jag är nästan helt säker på att Amega finns kvar, håller med de har tillverkat mycket bra högtalare.
    Vet ej hur det är med de nya modellerna men kan ej tänka mig att de skulle vara sämre än de förra modellerna.

    Dock är det relativt dyra högtalare men vilken ljudkvalite man får då.
    Saab 9-5 Sedan 2.0T Maptun Steg1 E85 BioPower
    http://www.garaget.org/?car=302321

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lindesberg
    Inlägg
    1 247
    Citat Ursprungligen postat av Swed

    Är inte riktigt uppdatterad, men har hållit på en hel del med billjud förr, och jag håller med seiki till 100%.

    Skulle även vilja slå ett slag för Amegas framsystem, svensktillverkade högtalare av mycket hög kvalitet,
    fast dom kanske inte finns längre förresten !

    Nåja, RockFord gör bra steg och basar i alla fall!

    MVH
    Swed
    Jag är nästan helt säker på att Amega finns kvar, håller med de har tillverkat mycket bra högtalare.
    Vet ej hur det är med de nya modellerna men kan ej tänka mig att de skulle vara sämre än de förra modellerna.

    Dock är det relativt dyra högtalare men vilken ljudkvalite man får då.
    Saab 9-5 Sedan 2.0T Maptun Steg1 E85 BioPower
    http://www.garaget.org/?car=302321

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    61
    Citat Ursprungligen postat av seiki
    Citat Ursprungligen postat av Swed
    ...Skulle även vilja slå ett slag för Amegas framsystem, svensktillverkade högtalare av mycket hög kvalitet,
    fast dom kanske inte finns längre förresten ! ...
    Jag är nästan helt säker på att Amega finns kvar, håller med de har tillverkat mycket bra högtalare.
    Vet ej hur det är med de nya modellerna men kan ej tänka mig att de skulle vara sämre än de förra modellerna.

    Dock är det relativt dyra högtalare men vilken ljudkvalite man får då.
    Amega trodde jag gått i graven.
    Har två Amega Q-Comp 60 Gold kit och ett 60 Koax kit med Gold filter kvar från bilstereotiden, går att få ruskigt skönt ljud ur dom högtalarna.

    Så springer du på något Q-Comp 60 Gold kit - KÖP !!!

    Demobilen (beemer kombi) spelade ett tag med dubbla kit fram, sedan tre om jag minns rätt. Behövdes egentligen knappt inte ens baslåda med två kit i dörrarna

    Amega är klart underskattat utanför bilstereokretsar. Men som sagt, har för mig att dom försvann från marknaden förut ...

    En detalj bara, konen bleks allför lätt med följd att dom blir aningen grådassiga och fula rent utseendemässigt. Ljudet är det dock inget fel på

    // saablejon

Liknande ämnen

  1. Rockford Punch 800.2
    Av Cribbe i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-01-11, 17:17
  2. Rockford & Infinity !
    Av -= Marcus =- i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-09-17, 21:11
  3. Rockford Fosgate, nån som har ?
    Av -= Marcus =- i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-08-21, 03:33
  4. Rockford Punch eller Power?
    Av Turboström i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2004-11-20, 20:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •