Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Kopplingsbekymmer

  1. #1

    Kopplingsbekymmer

    Hejsan

    Har klantat mig rejält idag. Skulle styla och spinna loss på 2;an från stillastående. (idiotiskt).. Trodde hjulen spann.. men det var kopplingen som slira. Stängde omedelbart av bilen och konstaterade att det var bränd koppling som doftade i bilen och inte min flickväns parfym.. Körde hem bilen genom att cross-växla. Koppligen slirar lite grann.. Vad kan jag ha förstört på bilen? Är det lamellerna som jag brännt.. eller finns det något mer som kan ha tagit skada?

    mvh / Niklas

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås.
    Inlägg
    2 710
    Du har nog slirat sönder lamellen och med lite otur så har tryckplattan fått mycket stryk också.

    Själv körde jag ca 65 mil med slirande koppling vid mer än 0,5 bars laddtryck. Syntes tydligt på kopplingen att den hade slirat men tack vare snäll körning klarade sig tryckplattan.
    #5607 | 9-3ss 2.0t 2008

  3. #3
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 636
    Men varför i helvete använde du inte kopplingen när du växlade...?
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  4. #4
    Bilen vägrar koppla ur när man trycker ner kopplingspedalen..

  5. #5
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    4 921
    Flyttar till rätt del.

  6. #6
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 087
    Att huvudcylindern skulle gett sig samtidigt som problemet uppstått är osanolikt. Så broblemet ligger i lamell, tryckplatta eller slav. Mest troligt lamellen som separerat. Oavsett vilket så måste lådan ner och då ser du var du har problemet.
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  7. #7
    Priset på ny koppling är ju hyffsat lågt, gissar att det kostar en förmögenhet att utföra arbetet på en verkstad. Kan man utföra arbetet själv hemma i garaget utan specialverktyg? Har ett ganska bra tekniska kunskaper, men inte så stora vana att skruva i motorer etc.

  8. #8
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 087
    Ja absolut går det att göra själv. Det du behöver är en motorlyft. går att lösa utan men är inte att rekomendera. Finns lite olika beskrivningar på nätet hur man går tillväga. Vi kan be någon vänlig själ att länka en sådan.
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  9. #9
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 636
    Citat Ursprungligen postat av VBNicke
    Bilen vägrar koppla ur när man trycker ner kopplingspedalen..
    Aha, jag antar att det är svaret på min fråga. Då är det ju inte så konstigt. Vad som hänt ska jag inte sia om då de möjliga utfallen redan presenterats tidigare. Men motorlyft behöver du INTE. Det du behöver är en domkraft som lyfter i alla fall en halvmeter, en 2"X4" planka av vettig längd så den passar hyfsat exakt mellan skärmarna på bilen, ett par småbrädor för att fördela vikten från 2X4:an på skärmfästena, ett kralligt rep att dra mellan den vänstra lyftöglan och plankan och ett gäng "småkottar" att laborera med för att få bra höjd i din provisoriska "motorhållare". Sedan behöver du BARA lite normala verktyg, tid, lust, ork, plats och en knippe svordomar så är det fixat sedan...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  10. #10
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 087
    Lura nu inte VBNicke till att skada ryggen.
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  11. #11
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 636
    Skada ryggen...? Har killen en kroppsbygnad som ett sugrör eller? Med en normal kroppsbyggnad så är det inga problem att hålla upp ca 150 kilo med den hävstång man får. Slutvikten blir ju ca 70 kilo...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  12. #12
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 087
    Jag vet inte vad du syftar på med hävstång, men att lägga upp en växellåda på en vinglig domkraft liggande under bilen fugerar, likaså gör bänkpressmetoden. Men jag rekomenderar det absolut inte.
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 802
    Medlem#
    5228
    Samma sak som hände dej hände mej med. Dock vid en omkörning med min gamla. Då hade alla fjädrar hoppat loss i lamellen. Lika bra att byta både lamell och tryckplatta när ud ändå byter. Kostar så lite i sammanhanget så.

    /F
    9-5 2.3T BioPower MapTun

  14. #14
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 636
    Citat Ursprungligen postat av RonnyO
    Jag vet inte vad du syftar på med hävstång, men att lägga upp en växellåda på en vinglig domkraft liggande under bilen fugerar, likaså gör bänkpressmetoden. Men jag rekomenderar det absolut inte.
    Nej, nej, nej...
    "Hävstången" är ju plankan som håller upp motorn när han har hissat bilen, släppt ner vänsterhalvan av subframen och motorn alltså hänger ganska fritt. Samma planka kan man rigga upp "något" i som man sänker/hissar lådan med...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  15. #15
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 087
    Ah, ja det var oxo ett alternativ. Den tanken har aldrig slagit mig.
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  16. #16
    har lämnat in bilen till en mekaniker i Mölltorp, han hade aldrig sett något liknade under sina 20år som mekaniker.. tryckplattan låg sprängd inne i kopplingshuset ^^

Liknande ämnen

  1. Kopplingsbekymmer, 9-5 Aero -00. Något akut...
    Av lahi i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-08-22, 22:55
  2. Kopplingsbekymmer Saab 900 mod 1987
    Av H-M i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-07-23, 12:32
  3. 9000i CD -94 och kopplingsbekymmer:
    Av Andreas Plars i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-10-08, 10:16
  4. Kopplingsbekymmer 900 t16.
    Av Martin900SET i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-04-06, 18:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •