Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: 9-5 Aero SC aut vs. 9-5 SC BioPower Nordic steg2?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Inlägg
    395

    9-5 Aero SC aut vs. 9-5 SC BioPower Nordic steg2?

    Körde om en BioPower med Ferrita utblås och Nordic logga i morse, och han slängde sig direkt ut bakom och kröp upp i rumpan.
    När det vart fritt framför golvade jag, och han hängde på (verkade det som i alla fall). När det började gå ohälsosamt fort (lådan la i femman) på vintervägar släppte jag, och bromsade ner lite, han var då minst 50m efter. Han viste ju inte när jag skulle ge järnet, så det är ju inte så konstigt iof.

    Jag gick åt sidan och han körde då om och bromsade in...
    Jag kunde då inte motstå utan gick ut bakom och väntade på att han skulle gasa, efter en böj så gjorde han det och då hände jag på, var lite efter i början men en bit in på fyran var jag ifatt och fick bromsa.

    Känns som om en BioPower med steg2 (om det nu var det) börde gå bättre, eller vad säger ni?

    MVH
    Swed
    9-5 Aero aut. SC -02 Nordic Steg3
    mer info om 9-5:an
    Renault Megane 1,6 16V -03 (0,62 till och från jobbet! ;o)

  2. #2

    Re: 9-5 Aero SC aut vs. 9-5 SC BioPower Nordic steg2?

    Citat Ursprungligen postat av Swed
    Körde om en BioPower med Ferrita utblås och Nordic logga i morse, och han slängde sig direkt ut bakom och kröp upp i rumpan.
    När det vart fritt framför golvade jag, och han hängde på (verkade det som i alla fall). När det började gå ohälsosamt fort (lådan la i femman) på vintervägar släppte jag, och bromsade ner lite, han var då minst 50m efter. Han viste ju inte när jag skulle ge järnet, så det är ju inte så konstigt iof.

    Jag gick åt sidan och han körde då om och bromsade in...
    Jag kunde då inte motstå utan gick ut bakom och väntade på att han skulle gasa, efter en böj så gjorde han det och då hände jag på, var lite efter i början men en bit in på fyran var jag ifatt och fick bromsa.

    Känns som om en BioPower med steg2 (om det nu var det) börde gå bättre, eller vad säger ni?

    MVH
    Swed
    Tja, det beror ju på om han körde på Blyfri 95 eller E85.
    250hk 370Nm (E85)
    * 225hk och 340Nm på BF 98

    Sen kan det ju bero på fäste i vinterdäck, last, hur han växlar osv.


    Fast din kanske går extra bra med det snabba röret!!

    Mvh
    Patrik 319
    Saab 9-3 2,0t BioPower / Opel Rekord -62

  3. #3
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 232

    Re: 9-5 Aero SC aut vs. 9-5 SC BioPower Nordic steg2?

    Citat Ursprungligen postat av Swed
    Körde om en BioPower med Ferrita utblås och Nordic logga i morse, och han slängde sig direkt ut bakom och kröp upp i rumpan.
    När det vart fritt framför golvade jag, och han hängde på (verkade det som i alla fall). När det började gå ohälsosamt fort (lådan la i femman) på vintervägar släppte jag, och bromsade ner lite, han var då minst 50m efter. Han viste ju inte när jag skulle ge järnet, så det är ju inte så konstigt iof.

    Jag gick åt sidan och han körde då om och bromsade in...
    Jag kunde då inte motstå utan gick ut bakom och väntade på att han skulle gasa, efter en böj så gjorde han det och då hände jag på, var lite efter i början men en bit in på fyran var jag ifatt och fick bromsa.

    Känns som om en BioPower med steg2 (om det nu var det) börde gå bättre, eller vad säger ni?

    MVH
    Swed
    Din bil verkar inte vara orginal helt så det kanske ska vara så.Sen om han körde på 98 oktan som Pata sa då är det väl helt normalt tycker jag.

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 560
    Ärligt talat tror jag nog inte att han hade varit intresserad att mäta sig mot en Aero ifall han hade haft bensin i tanken och tuning-logga i bak. Det är nog snarare så att 2,3 BP inte går att få så jättebra sprutt i, så den kan mäta sig med en Aero (din har ju säkert +10 hk med avgassystemet). Det gäller inte bara för Nordic, utan generellt.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Inlägg
    395
    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar
    Ärligt talat tror jag nog inte att han hade varit intresserad att mäta sig mot en Aero ifall han hade haft bensin i tanken och tuning-logga i bak. Det är nog snarare så att 2,3 BP inte går att få så jättebra sprutt i, så den kan mäta sig med en Aero (din har ju säkert +10 hk med avgassystemet). Det gäller inte bara för Nordic, utan generellt.
    Tycker inte heller att han borde "mopsa upp sej" om han hade BF98 i tanken, iof så har jag ju inga Aero märken på min så han kanske trodde/chansade på att det var en vanlig med bytt utblås.

    Citat Ursprungligen postat av Aero++
    Din bil verkar inte vara orginal helt så det kanske ska vara så.
    Min är ju orginal i mjukvaran, och jag tror inte att diselsnok och avgassytem gör så mycket, dessutom hade jag BF95 i tanken förresten.

    Citat Ursprungligen postat av Patrik 319
    Sen kan det ju bero på fäste i vinterdäck, last, hur han växlar osv.

    Fast din kanske går extra bra med det snabba röret!!
    Hehe, ja Gerrys rör måste ju vara ett av dom snabbare !
    Allt detta utspelade sig över 100km/tim på torra om än kalla vägar, och min antispinn behövde aldrig gå in, så fästet tror jag inte gjorde så mycket.

    Jag tror inte min bil går nåt bättre än nån annan Aero, och jag hade dessutom som sagt BF95 i vid tillfället, vad jag var ute efter var att jag tycker att BioPowern borde ha gått bättre och vi borde ha vart ganska likvärdiga, men det kändes inte så!

    Jag hade "större problem" med en 200hk Oktavia RS i höstats.

    MVH
    Swed
    9-5 Aero aut. SC -02 Nordic Steg3
    mer info om 9-5:an
    Renault Megane 1,6 16V -03 (0,62 till och från jobbet! ;o)

  6. #6
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 912
    Medlem#
    2959
    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar
    Ärligt talat tror jag nog inte att han hade varit intresserad att mäta sig mot en Aero ifall han hade haft bensin i tanken och tuning-logga i bak.
    Varför inte? Jag brukar aldrig banga att mäta lite ute på vägarna även om man förutsätter att man kommer att få spö. Det är alltid roligt att gasa lite ju.

    Mvh Stoffe

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 560
    Citat Ursprungligen postat av Stoffe #2959
    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar
    Ärligt talat tror jag nog inte att han hade varit intresserad att mäta sig mot en Aero ifall han hade haft bensin i tanken och tuning-logga i bak.
    Varför inte? Jag brukar aldrig banga att mäta lite ute på vägarna även om man förutsätter att man kommer att få spö. Det är alltid roligt att gasa lite ju.

    Mvh Stoffe
    Förvisso håller jag med, fast om jag hade dekaler som gav intryck av att bilen skulle vara extra vass så skulle jag nog inte dra mot en bil som jag borde ta, men var chanslös för att jag hade fel bränsle i tanken.

    Precis när senaste M5:an kom ut för ett par år sedan, så kom jag efter troligen en av de första i landet. Ut från Norrtälje mot Stockholm där det blir motorväg. Klart jag hetsade honom med min 9000 Aero original. Man ville ju se hur mycket den körde ifrån, och jädrar vad den försvann. Att prata om billängder blir ju fel. Ett antal dragspelsbussar före blev han efter typ 10 sekunder. Men lika glad var jag för det . Om han sedan eventuellt trodde att jag trodde att jag hade en chans, så är det hans problem . Men hade jag haft t ex en Porsche 911 på 360 hk så hade jag nog avstått, för då blir det ju mer en säker prestigeförlust .
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 307
    Citat Ursprungligen postat av Swed
    Min är ju orginal i mjukvaran, och jag tror inte att diselsnok och avgassytem gör så mycket, dessutom hade jag BF95 i tanken förresten.
    Hej,

    Har du helsats Ferrita? Jag upplevde att min 9-5 SC Aero gick klart rappare, både i botten men framförallt på högre varv, med Ferrita monterat.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 307

    Re: 9-5 Aero SC aut vs. 9-5 SC BioPower Nordic steg2?

    Citat Ursprungligen postat av Swed
    Körde om en BioPower med Ferrita utblås och Nordic logga i morse, och han slängde sig direkt ut bakom och kröp upp i rumpan.
    Var det en 2,0 eller en 2,3 BioPower?

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  10. #10
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 232
    Citat Ursprungligen postat av Stoffe #2959
    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar
    Ärligt talat tror jag nog inte att han hade varit intresserad att mäta sig mot en Aero ifall han hade haft bensin i tanken och tuning-logga i bak.
    Varför inte? Jag brukar aldrig banga att mäta lite ute på vägarna även om man förutsätter att man kommer att få spö. Det är alltid roligt att gasa lite ju.

    Mvh Stoffe
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Skattkärr (Karlstad)
    Inlägg
    864
    Citat Ursprungligen postat av Stoffe #2959
    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar
    Ärligt talat tror jag nog inte att han hade varit intresserad att mäta sig mot en Aero ifall han hade haft bensin i tanken och tuning-logga i bak.
    Varför inte? Jag brukar aldrig banga att mäta lite ute på vägarna även om man förutsätter att man kommer att få spö. Det är alltid roligt att gasa lite ju.

    Mvh Stoffe
    Precis! Min bil är ju inte den snabbaste, men man vill testa o se vad som händer. Otroligt nog verkar jag vara ensam om det i Karlstad trakten. Ingen vill ju dra på när man accelerar på motorvägen. Nästan så att man får känslan att man har den snabbaste bilen som finns....
    Fin röd 9-3 -01 185Hk........Tuned by Saab(original). *SÅLD* Passat -03 1.8T variant får duga. En 9-5 kombi om 3 år...kanske, tysken är oväntat bra. 6 år tog det, och nu är det 9-5 2.3 Biopower -09 som gäller. Skitfin!

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Inlägg
    395
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Har du helsats Ferrita? Jag upplevde att min 9-5 SC Aero gick klart rappare, både i botten men framförallt på högre varv, med Ferrita monterat.

    Var det en 2,0 eller en 2,3 BioPower?

    Mvh

    KK
    Tycker nog också att den känns rappare, men sen hur mycket det innebär i praktiken vet jag inte, det är en helsats!

    Såg tyvär inte om det var en 2,0 eller 2,3.
    Finns det steg2 til 2,3 förresten?

    MVH
    Swed
    9-5 Aero aut. SC -02 Nordic Steg3
    mer info om 9-5:an
    Renault Megane 1,6 16V -03 (0,62 till och från jobbet! ;o)

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 307
    Citat Ursprungligen postat av Swed
    Såg tyvär inte om det var en 2,0 eller 2,3.
    Finns det steg2 til 2,3 förresten?
    Man kan nog gissa att det var en 2,0:a. 2,3:orna har väl inte vässats i fullt samma utsträckning ännu. Delvis antagligen eftersom det nästan per automatik innebär kopplingsbyte, vilket många inte verkar vara beredda att göra på en flång ny bil...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  14. #14
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 057
    En 9-5 aero med 3" framrör + sportaga ger ca 260-270hk.

    Här är lite acctider på en helt org 9-5 aero aut och en st2 9-5 2.0t Biopower:

    Acctest Saab 9-5 Aero kombi aut -04 org
    16" , 2c , fuktigt vägföre
    Alla mätningar är utförda med Racelogic´s GPS mätutrustning

    0-60km/h 4,3s
    0-100km/h 8,3s
    100-150km/h 7,3s
    100-180km/h 14,3s
    201m 10,7@119km/h
    402m 15,9@151,4km/h

    Acctest före/ efter Saab 9-5 Biopower 180hk aut -06 kombi - steg 2
    15" , 3c ,1 pers, blött vägföre
    Alla mätningar är utförda med Racelogic´s GPS mätutrustning

    0-60km/h 5,0s
    0-100km/h 8,6s
    100-150km/h 7,2s
    100-180km/h 14,3s
    201m 11,3@121,1km/h
    402m 16,5@153,1km/h

    Så det ska vara ganska jämt.

    Som vanligt kan skillnaden bero på om det är man växellåda och killen inte är speciellt bra på att köra.

    Mvh sasse
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Inlägg
    395
    Citat Ursprungligen postat av Sasse
    En 9-5 aero med 3" framrör + sportaga ger ca 260-270hk.

    Här är lite acctider på en helt org 9-5 aero aut och en st2 9-5 2.0t Biopower:

    Acctest Saab 9-5 Aero kombi aut -04 org
    16" , 2c , fuktigt vägföre
    Alla mätningar är utförda med Racelogic´s GPS mätutrustning

    0-60km/h 4,3s
    0-100km/h 8,3s
    100-150km/h 7,3s
    100-180km/h 14,3s
    201m 10,7@119km/h
    402m 15,9@151,4km/h

    Acctest före/ efter Saab 9-5 Biopower 180hk aut -06 kombi - steg 2
    15" , 3c ,1 pers, blött vägföre
    Alla mätningar är utförda med Racelogic´s GPS mätutrustning

    0-60km/h 5,0s
    0-100km/h 8,6s
    100-150km/h 7,2s
    100-180km/h 14,3s
    201m 11,3@121,1km/h
    402m 16,5@153,1km/h

    Så det ska vara ganska jämt.

    Som vanligt kan skillnaden bero på om det är man växellåda och killen inte är speciellt bra på att köra.

    Mvh sasse
    Trodde inte att det kunde ge så mycket med org. SW iof.
    Men jag förstod att det borde vara rätt jämnt, så därför blev jag förvånad när det var så stor skillnad 2 gånger i rad.
    Måste ha vart ett blåbär bakom ratten .

    Jag har klockat min säkert 20 gånger ("moraklocka"), både själv och med hjälp av polare och det hamnar alltid på 6,5-7sek för 100-150 på 3:an, så det verkar ju stämma då!

    MVH
    Swed
    9-5 Aero aut. SC -02 Nordic Steg3
    mer info om 9-5:an
    Renault Megane 1,6 16V -03 (0,62 till och från jobbet! ;o)

  16. #16
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 057
    Citat Ursprungligen postat av Swed
    Trodde inte att det kunde ge så mycket med org. SW iof.
    Men jag förstod att det borde vara rätt jämnt, så därför blev jag förvånad när det var så stor skillnad 2 gånger i rad.
    Måste ha vart ett blåbär bakom ratten .

    Jag har klockat min säkert 20 gånger ("moraklocka"), både själv och med hjälp av polare och det hamnar alltid på 6,5-7sek för 100-150 på 3:an, så det verkar ju stämma då!

    MVH
    Swed
    Jupp, speciellt på toppen och där ligger din aut hela tiden vid full gas.

    6,5s med aut och 2 pers är bra.

    Mvh Sasse
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Inlägg
    395
    Citat Ursprungligen postat av Sasse
    6,5s med aut och 2 pers är bra.

    Mvh Sasse
    Oftast hamnar jag närmare 7 iof , men aut borde väl inte göra nån större skillnad när man pratar 100-150 på samma växel?

    MVH
    Swed
    9-5 Aero aut. SC -02 Nordic Steg3
    mer info om 9-5:an
    Renault Megane 1,6 16V -03 (0,62 till och från jobbet! ;o)

  18. #18
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 057
    Citat Ursprungligen postat av Swed
    Citat Ursprungligen postat av Sasse
    6,5s med aut och 2 pers är bra.

    Mvh Sasse
    Oftast hamnar jag närmare 7 iof , men aut borde väl inte göra nån större skillnad när man pratar 100-150 på samma växel?

    MVH
    Swed
    Aut växlar oftas 100-150 + at tden tar mer effekt

    Mvh sasse
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Inlägg
    395
    Citat Ursprungligen postat av Sasse
    Citat Ursprungligen postat av Swed
    Citat Ursprungligen postat av Sasse
    6,5s med aut och 2 pers är bra.

    Mvh Sasse
    Oftast hamnar jag närmare 7 iof , men aut borde väl inte göra nån större skillnad när man pratar 100-150 på samma växel?

    MVH
    Swed
    Aut växlar oftas 100-150 + at tden tar mer effekt

    Mvh sasse
    Jo. om man inte låser den på 3:an så växlar den vid typ 145 ja.
    Det är klart, momentomvandlare odyl stjäl ju effekt även om den inte växlar.

    Nåja, jag borde mao ta en st2 BioPower i fart även om det du satt vid ratten !

    MVH
    Swed
    9-5 Aero aut. SC -02 Nordic Steg3
    mer info om 9-5:an
    Renault Megane 1,6 16V -03 (0,62 till och från jobbet! ;o)

  20. #20
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 057
    Citat Ursprungligen postat av Swed


    Nåja, jag borde mao ta en st2 BioPower i fart även om det du satt vid ratten !

    MVH
    Swed
    Dream on

    Mvh sasse
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

Liknande ämnen

  1. Laddtryck Nordic Steg2 9-5 2,3T -98?
    Av Frille^saab i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-04-02, 16:37
  2. Bra pris på 9-5 aero -00 nordic steg2
    Av HunterSE i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-01-05, 21:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •