Sidan 3 av 115 FörstaFörsta 123451353103 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 2281

Ämne: og9-3 cab 6vxl 432Hk> (Såld 4år 1mån & 9000mil senare)

  1. #41
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Helsingborg/Sthlm
    Inlägg
    773
    Medlem#
    5985
    grymt imponerad!

    en sån cabbe hade man inte tackat nej till
    Segfirre Productions

  2. #42
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Stockholm/ Norrtälje
    Inlägg
    994


    Oj oj oj!! Du ger en verkligen motivation och inspiration!!
    En helt underbar kärra!

    Btw, kör du med standard avgas efter kissen?

  3. #43
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 178
    Citat Ursprungligen postat av Davidt8


    Oj oj oj!! Du ger en verkligen motivation och inspiration!!
    En helt underbar kärra!

    Btw, kör du med standard avgas efter kissen?
    Ja det är standard mellanrör. Bakre biten är ombyggd med borttagen slutburk. Mao så har jag 2,25" fullflödesavgassystem

  4. #44
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 755
    Det ser ut som du har samma typ av låsning på vajrarna som jag har i konsollen, din variant bör funka dock.

    "Dessa funka på så sätt att man drar ut den fjäderbelastade delen med lite större diameter. " <<-- exakt så mina vajrar låses, en lite låsklack sitter det konsollen.

    Ang justering, varfan hittade du låsning i spakstället?? jag fattade inte hur man låste det så jag fick pilla som en idiot....

    Litet tips, svetsa ett stag mellan konsollerna till vajrarna så dom inte kan vrida sig.

    Ang luftning, enligt Magnus99? vad de ju jättelätt, bara att blåsa olja bakvägen hehehe.. en kompis har en ruting för hur man gör enligt saab, man ska lufta den innan lådan monteras i bilen altså på något vis koppla hydrauliken o sen skulle man koppla på en oljebehållare på luftningsnippeln o sen mekla med själva slavcylindern... lät helt avancerat..

    Din drivaxel, den hade vel samma splines som en 9-5 axel?? Då demonterar du din vigenaxel så deu kan mäta den, sen så bara ringer du fixit o säger hur lång den ska vara och sen så har han min 9-5 axel liggandes uppe hos sig så han vet vad det e för splines. säg Magnus Leijon så vet han nog vilken
    Han har gjort sånna innan så kanske han känner igen måttet.
    Enda problemet e att han vill ha ett nav till drivaxeln med så han kan kolla så splinsen e ok, som de e nu har han ett inre nav från mig där uppe men inte yttre till 9-5.

    Han utlovade leveranstid på en vecka till mig vilket var vääälfigt snabbt tyckte jag.

    Numret har du ju??
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  5. #45
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 178
    M.L>>> Jag hade ju inte den där låsklacken. det va det som va skillnaden.
    Annars hade jag tänkt fräsa ett spår för den. Men det jag gjorde nu, va lite smidigare.

    Funderade på att svetsa ihop fästena, men det va så satans trångt att jag sket i det. Får se hur det funkar. Annars får jag ordna det i efterhand.

    Skall ringa Fix-it i morgon.

    Ang justering.
    Under den svarta delen på spaken (som du lyfter i för att få i backen) Sitter det en vit plastdel. Tittar du nog ser du att det är en fjäder ihoptryckt i den. Lyft i den vita delen samtidigt som du trycker in 2st låsklips (täng är lämpligt) så delar den på sig, och du kan fixera den till vä. Tittar du på den så ser du att det finns ett ställe där den passar.

    När justeringen är klar lufter du bara upp den och klipsen låser den på plats.

  6. #46
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 178
    Nu har jagt beställt drivaxel!

    De höll på med 5st redan

  7. #47
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 057
    Helt sjukt Rickard.

    Att du orkar



    Plocka ihop bilen bra så fixar vi bra prog och så sätter du världens snabbaste Saab cab tid på strippen i sommar

    Mvh sasse
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  8. #48
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 178
    Idag har jag bara suttit i bilen och fingrat på spaken. Torrväxlat och längtat till sommarens skalper.

    Efter allt slit i helgen skall jag skämma bort mig själv med en Pizza och nyaste Beck-filmen.

  9. #49
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 115
    Medlem#
    5389
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Idag har jag bara suttit i bilen och fingrat på spaken. Torrväxlat och längtat till sommarens skalper.

    Efter allt slit i helgen skall jag skämma bort mig själv med en Pizza och nyaste Beck-filmen.

    Oj, du var minsann billig i drift

  10. #50
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 690
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Idag har jag bara suttit i bilen och fingrat på spaken. Torrväxlat och längtat till sommarens skalper.

    Efter allt slit i helgen skall jag skämma bort mig själv med en Pizza och nyaste Beck-filmen.
    Säg till när du har tid så bjuder jag på pizza och film oxå. Så tar vi min bil sen..


    Ser riktigt j*vla bra ut.. Du är duktig som fan..
    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

  11. #51
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 755
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Idag har jag bara suttit i bilen och fingrat på spaken. Torrväxlat och längtat till sommarens skalper.
    visst e de gött?!?! har man ju me gjort... 5st axlar säger du??? jag ska ju ha två... eller det var 5st till 900?
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  12. #52
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 178
    Citat Ursprungligen postat av M.L
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Idag har jag bara suttit i bilen och fingrat på spaken. Torrväxlat och längtat till sommarens skalper.
    visst e de gött?!?! har man ju me gjort... 5st axlar säger du??? jag ska ju ha två... eller det var 5st till 900?
    Ja när jag ringde så sade jag vad jag behövde. Och fick till svar att vi håller på med 5st sådana.
    Han trodde de skulle bli klara till nästa vecka. De ha de i alla fall svarvat dem nu.
    Han frågade hur jag hade fått tipset att kontakta dem, och han kände mycket väl till dina axlar M.L

  13. #53
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 805
    Medlem#
    5228
    Gillar dina byggen skarpt Rickard. Ända sen du byggde din "viggen"
    MEn hur gick det egentligen med de där att denna bilen baar skulle fisköras

    /F
    9-5 2.3T BioPower MapTun

  14. #54
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    GBG
    Inlägg
    1 028
    Alllt verkar så smärtfritt och smidigt när du gör nåt,snyggt jobbat

  15. #55
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 178
    Citat Ursprungligen postat av Fredde_H
    Alllt verkar så smärtfritt och smidigt när du gör nåt,snyggt jobbat
    Hehe du skulle vara med mig i garaget ibland. Nuförtiden är det inte så mycket söndersparkade karosser och kastade verktyg som för några år sedan

    Än så länge kan jag räkna svordommarna på en hand under det senaste projektet, och alla blev till när jag luftade kopplingen

  16. #56
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 755
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Citat Ursprungligen postat av Fredde_H
    Alllt verkar så smärtfritt och smidigt när du gör nåt,snyggt jobbat
    Hehe du skulle vara med mig i garaget ibland. Nuförtiden är det inte så mycket söndersparkade karosser och kastade verktyg som för några år sedan

    Än så länge kan jag räkna svordommarna på en hand under det senaste projektet, och alla blev till när jag luftade kopplingen
    hehe.. låter ju som det går till i den egna verkstan.. har lugnat sig rätt bra ändå.
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  17. #57
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 888
    Citat Ursprungligen postat av Sasse
    Helt sjukt Rickard.

    Att du orkar



    Plocka ihop bilen bra så fixar vi bra prog och så sätter du världens snabbaste Saab cab tid på strippen i sommar

    Mvh sasse
    måste bara fråg för ca 3-4 årsen så va jag och prov körde en viggen cab med ca 380hk och han visa upp ett broms papper från er ? något du känner i gen den gick bra som fan 19" crom fälgar och grejer

    kan ni få så bra fart i rikards cab så vore det ju grymt

  18. #58
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 178
    Nu har jag hämtat delarna till bakre motorfästet.

    Skall bygga ihop det i morgon.



    Kommer sitta ungefär såhär.



    Sedan väntar jag bara på drivaxeln från Fix-it.

    Har blivit dax att fundera på vilken växellådsolja jag skall använda.
    Antar att Saab original duger gott, men finns det något som är bättre för lite hårdare körning tro?

  19. #59
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    GBG
    Inlägg
    1 028
    Kan rekommendera dessa

    http://www.racestuff.se/index.php?main_ ... cPath=7_63

    75W oljan ger grymt lättväxlad låda.
    Har kört med den länge,men sen jag satte F28:an och diff kör jag på 75-90Wsyntet

  20. #60
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 178
    Nu har jag ordnat motorfäste.







    Nu är allt monterat och bilen provstartad. Återstår endast vxl-lådsolja och en drivaxel (väntar otåligt)



    När jag sedan får alla lösa detaljer från lack är det bara att montera och vänta på bättre väder så jag kan besiktiga och sedan montera större puffra, spridare & bränslepump.
    Hoppas även på att paketet med styrväxelklämman och krängningshämmarstaget kommer snart.

Liknande ämnen

  1. drar till thailand 1mån ensam, tips?
    Av SaabTurbo95 i forum Off Topic
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-01-19, 00:26
  2. Värdering 9-3 TurboX, Automat, 9000mil
    Av Weggen i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2012-05-31, 22:28
  3. pris på 9000mil service?
    Av Johankp i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-02-18, 20:41
  4. hjullagerbyte fram på båda sidorna efter 9000mil ? normalt?
    Av MrBlom i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2007-08-23, 00:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •