Köpte min cab Juni 2005 och då sade jag i ett svagt ögonblick att jag skulle köra helt original sånär som 19" fälgar och sänkningssats.

Verkar som många råkade höra detta, för det har jag fått äta upp många gånger

Nu är det en hel del uppgraderingar på G, så jag tänkte göra en projekttråd för att kanske kunna bolla ideér och få lite tips.

Huvudmomentet av uppgraderingen nu i vinter är att få i en F40 låda
(9-3ss 6-vxl)
Och har man en hållbar låda så måste man ju ha mer effekt
Har även haft en del stenskott i fronten så jag va tvungen att lacka om hela bilen, för man vill ju inte ha några färgskiftningar.
Passade då på att modifiera tanklocket så det blir helt slätt. Även lagt igen hålen för torkararmarna. Skall även få öppningshandtagen (de yttre) lackade i samma struktur som är på listerna (Aero original)
Och för att matcha den nylackerade bilen så har jag köpt nya lyktglas, blinkers och grill. Så ser bilen inte ny ut efter det så blir jag besviken...

Såhär ser bilen ut nu. Jag stressade på lackeraren lite så jag har i a f fått tillbaks karossen från lack för att jag skall hinna få i lådan och resten av grejjerna tills April.
Har börjat montera tillbaks de prylar som går, än så länge.




I helgen skall jag börja monteringen av lådan. Har förberett med nästan allt material som åtgår.
* 9-3ss 2,2diesel låda
* 9-3ss spakställ 6-vxl
* 9-3ss växelvirar 6-vxl
* Viggen drivaxlar
* 9-5 svänghjul
* 9-5 Aero Tryckplatta
* 9-3ss sinterlamell med fjädrat centrum (tack turbo200)
* Hemmagjort motorfäste (tack pappa)





När lådan är på plats blir det besiktning och sedan tar jag tag i motorn.

Sedan tidigare har jag:

* B204 block
* Ferrita 3" inkl Racekat
* Kina I/C
* Kungskobra
* T5 Kammaxlar
* Nordic specialprogram 293hk 420Nm

Nu skall jag upp ett snäpp, förhoppningsvis till 360hk 4xxNm
Receptet för det blir:

* Siemens 630cc spridare
* GT28RS
* "Walbro" bränslepump

Har valt att använda original tryckrör och grenrör för att få ett så original utseende som möjligt i motorutrymmet. Vill ju inte reta SBP i onödan.



Sedan har jag kommit på att man måste uppgradera saker som man inte tidigare tänkt på.

Så jag fick köpa mig en "HKS" SSQV II bypassventil (kopia).
Även laddtrycksmätare då den gamla bara klarar 1,5bar



Blir nog ett projekt i sig att få dit den på tryckröret i plast.



För att bilen skall stanna kvar på vägen har jag även beställt:

ARB 22mm stag (bakre krängningshämmare)
Styrväxelklämma inkl stag.

Skulle inte detta räcka för att få bort "kåta-snok" beteéndet så får jag väl ta ett extra fast tag i Hirschratten jag sprang på i vintras.
Vid montering upptäckte jag att det såg konstigt ut med silvriga rattknappar till kolfiberdetaljerna på ratten.
Därför kontaktade jag compositstyling så de kunde fixa till detta problem.



Färdigt resultat



Eftersom jag tänkt använda bilen så har jag även införskaffat 17" fälgar som jag skall kränga på lämliga däck på för att kunna köra bana och stripp.

För redan tidigare modifieringar kolla Garagetlänken nedan.


Bokmärken/snabblänkar!
-Montering F40 låda
-Tillverkning tryckrör
-Färdigmonterad efter lackering
-Montering GT28RS Turbo
-Byte topplock, rasad ventil
-Motorbyte B235
-Grilltillverkning
-Turbobyte GT30BB
-Montering Navigation från 9-5
-Mappning/Bromsning
-Video 100-220km/h
-Resa Nürburgring
-Bromsbyte 8-kolv 330mm
-Filmtime
-Omlackering fälgar
-Besiktning
-Mappning RC750cc spridare
-Test med dubbla kylvätskebehållare
-Byte topplockspackning
-Nedsvarvning kolvtoppar T7 packning
-Byte bromsar bak 6-kolv 310mm
-Race BMW M5 E60
-Sammanställning dubbla kylvätskebehållare
-Race mot Trimmad RS4 & trimmad M5
-Misslyckat besök på Emmaboda
-Lagat luftläckage
-Hemkommen från GTBoard Event
-Film M5 E39 Vs 9-3 Cab
-Motorrenovering