Sidan 101 av 115 FörstaFörsta ... 519199100101102103111 ... SistaSista
Resultat 2 001 till 2 020 av 2281

Ämne: og9-3 cab 6vxl 432Hk> (Såld 4år 1mån & 9000mil senare)

  1. #2001
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 121

    Re: og9-3 cab 6vxl 432Hk> (Film GTBoard event)

    [quote=M.L]
    Citat Ursprungligen postat av "Fredde_H":3fj94u1c
    Gott att ha en bil som engagerat en hel bilvärd med prestanda hållbarhet,växlingar och allt annat.
    Det är ju ett gott tecken på att man lyckats bygga nåt speciellt

    Själv är jag överlycklig att allt äntligen funkar på min efter allt strul

    Tyvärr e de för lite plast på´n för o få Bilsport intresserade??

    Jäkligt intressant att den kommer som tusan i högre hastighet, e de så bra AEROdynamit på karossen?? M5:an e ju inte dålig precis..[/quote:3fj94u1c]

    Nja aerodynamiken är väl inte till fördel för just cabben, men saab har ju bra cw värde annars. Tror viggen ligger på runt 30.

    Det är nog övertaget i vikt/effektförhållandet som gör skillnaden.

  2. #2002
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 748

    Re: og9-3 cab 6vxl 432Hk> (Film GTBoard event)

    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Citat Ursprungligen postat av M.L


    Tyvärr e de för lite plast på´n för o få Bilsport intresserade??

    Jäkligt intressant att den kommer som tusan i högre hastighet, e de så bra AEROdynamit på karossen?? M5:an e ju inte dålig precis..
    Nja aerodynamiken är väl inte till fördel för just cabben, men saab har ju bra cw värde annars. Tror viggen ligger på runt 30.

    Det är nog övertaget i vikt/effektförhållandet som gör skillnaden.
    Spelar inte vikten in mer i lägre fart?
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  3. #2003
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 121

    Re: og9-3 cab 6vxl 432Hk> (Film GTBoard event)


    Då är det nog bara effekten:-9

    Står ju att jag har 450hk

  4. #2004

    Re: og9-3 cab 6vxl 432Hk> (Film GTBoard event)

    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Japp jag kör helt original, inte ens uppgraderad!

    Efter att ha uppgraderat min VHV så drar den näst intill obefintligt
    mao testa att göra det innan du river motorn

    Mvh

  5. #2005
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 319

    Re: og9-3 cab 6vxl 432Hk> (Film GTBoard event)

    Även om du hört det flertalet gången från mig så tål det att upprepas, din cabbe är bland det läckraste som rullar där ute på vägarna!!!
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  6. #2006
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 121

    Re: og9-3 cab 6vxl 432Hk> (Film GTBoard event)

    Citat Ursprungligen postat av Johnken
    Även om du hört det flertalet gången från mig så tål det att upprepas, din cabbe är bland det läckraste som rullar där ute på vägarna!!!
    Tackar, det värmer!

    Efter att ha uppgraderat min VHV så drar den näst intill obefintligt
    mao testa att göra det innan du river motorn
    Skall riva motorn oavsett, fick ju göra en tillfällig lösning på topplockspackningen efter att remskivan hade gåttsönder, samtidigt fick jag ju ett missljud, antagligen från en för hårt spänd balansaxelkedja.

    Känns lite tryggare att köra med nyare prylar i. motorn hade ju gått 15 000mil när jga satte i den och nu ca: 19 000mil

  7. #2007
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    GBG
    Inlägg
    1 028

    Re: og9-3 cab 6vxl 432Hk> (Film GTBoard event)

    Citat Ursprungligen postat av Johnken
    Även om du hört det flertalet gången från mig så tål det att upprepas, din cabbe är bland det läckraste som rullar där ute på vägarna!!!

  8. #2008
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 567

    Re: og9-3 cab 6vxl 432Hk> (Film GTBoard event)

    Sådär då... nu har jag plöjt hela din tråd sedan sida ett och läst allas inlägg. Det tog sin lilla tid kan jag lova (började igår).
    Har inte följt ditt projekt under hela 2008 av någon outgrunderlig anledning och är mäkta imponerad av vad du knåpat ihop för ett fordon. Det som jag egentligen är mest imponerad över är att det fortfarande ser så pass standard ut även när man lyfter på locket. Allt är förfinat utan att se ut som en blingblingpubertal plastraket.

    Några frågor har dock dykt upp under resans gång och tyvärr är jag inte någon expert på "avancerad" trimning så jag inser inte riktigt vad som åstadkommer vissa problem.

    Men några frågor:
    runt sidan 53-54 nånting (september 07) så var du tydligen hos Nordic. Helt plötsligt så säger du bara "nuvunnen respons" samt "nu har jag farthållare på 6an"
    Vad gjordes här egentligen?

    Sedan funderar jag på varför du verkar ha problem med din subframe. Flera gånger så verkar du få skruva åt/fast denne.

    Sedan lite mer motorrelaterat.
    Bilen verkar äta tändstift och misständingarna kommer alltid på 2ans cylinder om jag inte virrat bort mig... finns det någon logisk förklaring?
    Toppackningar har du skördat en drös av. Även dessa verkar lida av något problem vid 2ans cylinder om jag fattat rätt.

    O så till sist.... I slutet av september 08 så hittade du avsaknaden av en oring vid bromsservot. Din första upplevelse var att du fick bättre spoolup. Hur var det med detta? Var det bara placebo-effekt eller finns det några siffror som påvisar skillnaden?
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  9. #2009
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 211

    Re: og9-3 cab 6vxl 432Hk> (Film GTBoard event)

    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Citat Ursprungligen postat av Aero++


    Hur mycket motsvarar en hel del olja per 500 mil ?

    Mvh
    1-2 liter
    Det är väl inte en hel del på 500 mil när man tänker hur du kör ?
    Jag märkte själv att min drog ytterst lite på Björkvik ring efter 100 hårda acc repor.Vet inte om det är normalt men borde inte bilen dra något med olja om man kör riktigt riktigt hårt som jag och du gör ?..

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  10. #2010
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 121

    Re: og9-3 cab 6vxl 432Hk> (Film GTBoard event)

    Citat Ursprungligen postat av Rodder76
    Sådär då... nu har jag plöjt hela din tråd sedan sida ett och läst allas inlägg. Det tog sin lilla tid kan jag lova (började igår).
    Har inte följt ditt projekt under hela 2008 av någon outgrunderlig anledning och är mäkta imponerad av vad du knåpat ihop för ett fordon. Det som jag egentligen är mest imponerad över är att det fortfarande ser så pass standard ut även när man lyfter på locket. Allt är förfinat utan att se ut som en blingblingpubertal plastraket.

    Några frågor har dock dykt upp under resans gång och tyvärr är jag inte någon expert på "avancerad" trimning så jag inser inte riktigt vad som åstadkommer vissa problem.

    Men några frågor:
    runt sidan 53-54 nånting (september 07) så var du tydligen hos Nordic. Helt plötsligt så säger du bara "nuvunnen respons" samt "nu har jag farthållare på 6an"
    Vad gjordes här egentligen?


    Sedan funderar jag på varför du verkar ha problem med din subframe. Flera gånger så verkar du få skruva åt/fast denne.

    Sedan lite mer motorrelaterat.
    Bilen verkar äta tändstift och misständingarna kommer alltid på 2ans cylinder om jag inte virrat bort mig... finns det någon logisk förklaring?
    Toppackningar har du skördat en drös av. Även dessa verkar lida av något problem vid 2ans cylinder om jag fattat rätt.

    O så till sist.... I slutet av september 08 så hittade du avsaknaden av en oring vid bromsservot. Din första upplevelse var att du fick bättre spoolup. Hur var det med detta? Var det bara placebo-effekt eller finns det några siffror som påvisar skillnaden?
    Hej och tack för berömmet!

    Vid mappningen ändrades tänd och laddtryckskurvorna skulle jag tro, pga detta upplevde jag bättre gasrespons på lägre vrv, kändes som körbarheten blev betydligt bättre. I T7 finns det inlagda värden för varje växel där hastighetssignal vs varv används för att styrdonet skall veta vilken växel som ligger i. I o m annan utväxling på den nya 6vxl lådan så hamnade värden utanför gränsen, så farthållaren fungarade inte på 6:an. Nordic gjorde en justering i programmvaran så nu fungerar det fint.

    När jag har gaft nere subframe-ramen har antagligen jängorna blivit dåliga och utslitna. De sitter i karossen och går inte byta ut på något sätt, så jag valde att svetsa igen hålen och borra och jänga. Första gången blev det tydligen inte bra så jag fick göra om det. Men nu håller det fint.

    Bilen äter tändstift ja, men den stora boven till det är att jag åker till och från jobbet 3ggr/dag 700meter. D.v.s mycket kortkörningar. Misständningarna har kommit i samband med att packningen gått, alltid på 2:ans cylinder. Nu efter att jag svarvat av kolvtopparna och kör med T7 packning har jag inga problem med misständningar mer än vanligt. Samma antal på varje cyl.

    Ang o-ringen har jag inga direkta siffror men jag är helt övertygad om att det blev betydligt bättre.
    Tidigare under året körde jag 201m med sluthastighet på 134km/h efter jag fixat läckaget körde jag 201m med 144km/h i sluthastighet.

    /Rickard

  11. #2011
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 567

    Re: og9-3 cab 6vxl 432Hk> (Film GTBoard event)

    Tack för redogörelsen.. Det är som sagt en härlig härlig vagn du knåpat ihop.

    Det där att styrdonet för farthållaren ville växellådesignal hade jag missat.... men så är jag inte så haj på moderna bilelktronik heller. Kliar mig lite i huvet och tänker "varför vill farthållaren veta det", för att i nästa sekund fullkomligt skita i det, då jag ändå inte förstår

    Hoppas problemen med subframe har löst sig. Om det återkommer så funderar jag på om inte insatsgänga är ett bättre alternativ.

    När det gäller de motorproblem du har/haft så är det lätt att förstå att tändstiften inte gillar dina vardagliga "till o från jobbet"-körningar. Det påminner mig om en bekants M3E30 där stiften bara var att kasta om man gjorde 3kallstarter utan att varmköra bilen.
    Men det jag nog egentligen reagerade mest på var att tändstift och toppackningen alltid bråkade vid 2ans cylinder... men det finns säkert något samband som jag inte ser.
    Hoppas hur som helst att dessa problem är som bortblåsta nu!
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  12. #2012
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Ystad, Skåne
    Inlägg
    969

    Re: og9-3 cab 6vxl 432Hk> (Film GTBoard event)

    3ggr/dag á 700m? Jag vill under inga omständigheter syfta på något, men...

  13. #2013
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 121

    Re: og9-3 cab 6vxl 432Hk> (Film GTBoard event)

    Citat Ursprungligen postat av JAM
    3ggr/dag á 700m? Jag vill under inga omständigheter syfta på något, men...
    Jag vet! Men jag har lagat min cykel nu, när det är före ute så tar jag den.

    Det blir faktiskt 4ggr/dag om jag skall tillbaks hem igen.

  14. #2014
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 121

    Re: og9-3 cab 6vxl 432Hk> (Film GTBoard event)

    Har börjat riva isär bilen lite lätt efter jobbet idag. Inser att det kommer bli ett lika dyrt år nästa år som detta

    Bromsskivorna måste bytas, så även klossarna. Skivorna kostar 4500:- klossarna 1900:-
    Sedan är däcken mycket sämre än jag befarat, så det får bli nya 19":are, Bandäcken håller inte hela sesongen, så där blir det byte med.
    Till råga på allt har jag blivit av med jobbet oxå

    Så vi får se hur det blir, kanske står med en raceready bil utan bromsar och däck...

    Märkte oxå att min bil käkar oljestickor, eller rättare sagt packningen som tätar denna.
    Packningen va trasig i höstas så jag köpte en ny sticka. Nu har packningen blivit likadan igen, den veckar sig när man vrider på locket. ungefär som om den hade svällt

    Biopowerbilarna har ju samma sorts sticka och packning.

    Till det positiva då, det kändes nästan kul att skruva lite med bilen. Får se om det känns lika kul på Tisdag då jag förhoppningsvis skall vara klar.

    Återkommer med bilder under loppets gång, skall se om jag inte lyckas få med Murphy på bild för en gång skull.

  15. #2015
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 795
    Medlem#
    3183

    Re: og9-3 cab 6vxl 432Hk> (Film GTBoard event)

    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Har börjat riva isär bilen lite lätt efter jobbet idag. Inser att det kommer bli ett lika dyrt år nästa år som detta

    Bromsskivorna måste bytas, så även klossarna. Skivorna kostar 4500:- klossarna 1900:-
    Sedan är däcken mycket sämre än jag befarat, så det får bli nya 19":are, Bandäcken håller inte hela sesongen, så där blir det byte med.
    Till råga på allt har jag blivit av med jobbet oxå

    Så vi får se hur det blir, kanske står med en raceready bil utan bromsar och däck...

    Märkte oxå att min bil käkar oljestickor, eller rättare sagt packningen som tätar denna.
    Packningen va trasig i höstas så jag köpte en ny sticka. Nu har packningen blivit likadan igen, den veckar sig när man vrider på locket. ungefär som om den hade svällt

    Biopowerbilarna har ju samma sorts sticka och packning.

    Till det positiva då, det kändes nästan kul att skruva lite med bilen. Får se om det känns lika kul på Tisdag då jag förhoppningsvis skall vara klar.

    Återkommer med bilder under loppets gång, skall se om jag inte lyckas få med Murphy på bild för en gång skull.
    Det kostar att ligga på topp

    Får man fråga hur du kunde bli av med jobbet, har uppfattat det som att du jobbat rätt länge på samma ställe? Är det den allmänt bistra ekonomin som slagit till även hos er?

    mvh johan
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  16. #2016
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    1 876
    Medlem#
    891

    Re: og9-3 cab 6vxl 432Hk> (Film GTBoard event)

    Rickard> Köpte du inte nya kinajättefeta bromskivor iår?
    Redan slut

  17. #2017
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 121

    Re: og9-3 cab 6vxl 432Hk> (Film GTBoard event)

    Japp det är den bistra ekonomin som gjort att vi fått lägga ned hela stället där jag jobbar/jobbat!

    Köpte bromsarna sommaren 2007.
    Kan säga att jag inte rekommenderar dem, då de käkar svindyra belägg, inne på min 3:dje omgång, sedan är skivorna redigt spruckna. Trodde det skulle bli billigare i längden än 4-kolvs brembo, men det blev det inte.

  18. #2018
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    763

    Re: og9-3 cab 6vxl 432Hk> (Film GTBoard event)

    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Till råga på allt har jag blivit av med jobbet oxå
    Skittråkigt...
    Hoppas det löser sig.

    // Thomas
    Kör en S4 avant biturbo begåvad med Dahlbäck steg 2+

  19. #2019
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 748

    Re: og9-3 cab 6vxl 432Hk> (Film GTBoard event)

    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Japp det är den bistra ekonomin som gjort att vi fått lägga ned hela stället där jag jobbar/jobbat!

    Köpte bromsarna sommaren 2007.
    Kan säga att jag inte rekommenderar dem, då de käkar svindyra belägg, inne på min 3:dje omgång, sedan är skivorna redigt spruckna. Trodde det skulle bli billigare i längden än 4-kolvs brembo, men det blev det inte.
    Ang bromsar, kompis har parkerat sin jäkla supra brevid min saab i garaget o jag la märket till att det han kallar eurospec bromsar skulle kunna passa min bil.
    330mm jätedoningar med ENBART slitsar så man slipper sprickor och 6kolvs ok(har ingen aning om det funkar på 9000 pga volymen) men offset på skiva mot nav verkar inte fela mycket så man skulle kanske använda sådana??
    Fan en supra väger ju 200kilo mer än saaben så det skulle vel kunna stoppa 1440kg saab fint så man kan köra banan kanske?
    Nått att fundera på kanske för dig med, vet ej om det e billigare men det borde de vel va o hålla längre??

    till sist så måste jag säga att allt som e hålborrrat tendera att sprick fint...
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  20. #2020
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 121

    Re: og9-3 cab 6vxl 432Hk> (Film GTBoard event)

    Citat Ursprungligen postat av M.L
    till sist så måste jag säga att allt som e hålborrrat tendera att sprick fint...
    Mina skivor är bara slitsade, så det spelar tydligen ingen roll.

Liknande ämnen

  1. drar till thailand 1mån ensam, tips?
    Av SaabTurbo95 i forum Off Topic
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-01-19, 00:26
  2. Värdering 9-3 TurboX, Automat, 9000mil
    Av Weggen i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2012-05-31, 22:28
  3. pris på 9000mil service?
    Av Johankp i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-02-18, 20:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •