Sidan 1 av 115 1231151101 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 2281

Ämne: og9-3 cab 6vxl 432Hk> (Såld 4år 1mån & 9000mil senare)

  1. #1
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169

    og9-3 cab 6vxl 432Hk> (Såld 4år 1mån & 9000mil senare)

    Köpte min cab Juni 2005 och då sade jag i ett svagt ögonblick att jag skulle köra helt original sånär som 19" fälgar och sänkningssats.

    Verkar som många råkade höra detta, för det har jag fått äta upp många gånger

    Nu är det en hel del uppgraderingar på G, så jag tänkte göra en projekttråd för att kanske kunna bolla ideér och få lite tips.

    Huvudmomentet av uppgraderingen nu i vinter är att få i en F40 låda
    (9-3ss 6-vxl)
    Och har man en hållbar låda så måste man ju ha mer effekt
    Har även haft en del stenskott i fronten så jag va tvungen att lacka om hela bilen, för man vill ju inte ha några färgskiftningar.
    Passade då på att modifiera tanklocket så det blir helt slätt. Även lagt igen hålen för torkararmarna. Skall även få öppningshandtagen (de yttre) lackade i samma struktur som är på listerna (Aero original)
    Och för att matcha den nylackerade bilen så har jag köpt nya lyktglas, blinkers och grill. Så ser bilen inte ny ut efter det så blir jag besviken...

    Såhär ser bilen ut nu. Jag stressade på lackeraren lite så jag har i a f fått tillbaks karossen från lack för att jag skall hinna få i lådan och resten av grejjerna tills April.
    Har börjat montera tillbaks de prylar som går, än så länge.




    I helgen skall jag börja monteringen av lådan. Har förberett med nästan allt material som åtgår.
    * 9-3ss 2,2diesel låda
    * 9-3ss spakställ 6-vxl
    * 9-3ss växelvirar 6-vxl
    * Viggen drivaxlar
    * 9-5 svänghjul
    * 9-5 Aero Tryckplatta
    * 9-3ss sinterlamell med fjädrat centrum (tack turbo200)
    * Hemmagjort motorfäste (tack pappa)





    När lådan är på plats blir det besiktning och sedan tar jag tag i motorn.

    Sedan tidigare har jag:

    * B204 block
    * Ferrita 3" inkl Racekat
    * Kina I/C
    * Kungskobra
    * T5 Kammaxlar
    * Nordic specialprogram 293hk 420Nm

    Nu skall jag upp ett snäpp, förhoppningsvis till 360hk 4xxNm
    Receptet för det blir:

    * Siemens 630cc spridare
    * GT28RS
    * "Walbro" bränslepump

    Har valt att använda original tryckrör och grenrör för att få ett så original utseende som möjligt i motorutrymmet. Vill ju inte reta SBP i onödan.



    Sedan har jag kommit på att man måste uppgradera saker som man inte tidigare tänkt på.

    Så jag fick köpa mig en "HKS" SSQV II bypassventil (kopia).
    Även laddtrycksmätare då den gamla bara klarar 1,5bar



    Blir nog ett projekt i sig att få dit den på tryckröret i plast.



    För att bilen skall stanna kvar på vägen har jag även beställt:

    ARB 22mm stag (bakre krängningshämmare)
    Styrväxelklämma inkl stag.

    Skulle inte detta räcka för att få bort "kåta-snok" beteéndet så får jag väl ta ett extra fast tag i Hirschratten jag sprang på i vintras.
    Vid montering upptäckte jag att det såg konstigt ut med silvriga rattknappar till kolfiberdetaljerna på ratten.
    Därför kontaktade jag compositstyling så de kunde fixa till detta problem.



    Färdigt resultat



    Eftersom jag tänkt använda bilen så har jag även införskaffat 17" fälgar som jag skall kränga på lämliga däck på för att kunna köra bana och stripp.

    För redan tidigare modifieringar kolla Garagetlänken nedan.


    Bokmärken/snabblänkar!
    -Montering F40 låda
    -Tillverkning tryckrör
    -Färdigmonterad efter lackering
    -Montering GT28RS Turbo
    -Byte topplock, rasad ventil
    -Motorbyte B235
    -Grilltillverkning
    -Turbobyte GT30BB
    -Montering Navigation från 9-5
    -Mappning/Bromsning
    -Video 100-220km/h
    -Resa Nürburgring
    -Bromsbyte 8-kolv 330mm
    -Filmtime
    -Omlackering fälgar
    -Besiktning
    -Mappning RC750cc spridare
    -Test med dubbla kylvätskebehållare
    -Byte topplockspackning
    -Nedsvarvning kolvtoppar T7 packning
    -Byte bromsar bak 6-kolv 310mm
    -Race BMW M5 E60
    -Sammanställning dubbla kylvätskebehållare
    -Race mot Trimmad RS4 & trimmad M5
    -Misslyckat besök på Emmaboda
    -Lagat luftläckage
    -Hemkommen från GTBoard Event
    -Film M5 E39 Vs 9-3 Cab
    -Motorrenovering

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    GBG
    Inlägg
    1 028
    Blir fint det här,tänka att det alltid skall spåra ur

  3. #3
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 058
    Finns bara en sak att säga: NAAAJZZZ!!!!

    känner igen dedär med at spåra ur

    Får man se den på Saabfestivalen?
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 752
    komenterar med.. GÖTTT!!!
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  5. #5
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169
    Citat Ursprungligen postat av el03-124
    Finns bara en sak att säga: NAAAJZZZ!!!!

    känner igen dedär med at spåra ur

    Får man se den på Saabfestivalen?
    Jajjamen, en får passa på att åka när det finns anledning

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Stockholm/ Norrtälje
    Inlägg
    987
    Äntligen en projekttråd!!

    Vilken underbar bil du har!! Beundrar den stort!

    Lycka till

  7. #7
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 995
    Medlem#
    4706
    Lär pinna bra rätt bra, du får allt bjuda på en provtur sen

    Sånna här trådar får en att vilja trimma mer, farligt

    M.v.h. Andreas

  8. #8
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959
    Citat Ursprungligen postat av sportsedan
    Lär pinna bra rätt bra, du får allt bjuda på en provtur sen

    Sånna här trådar får en att vilja trimma mer, farligt

    M.v.h. Andreas
    Trimma du mer Andreas, vore intressant med en SS med rejält med pulver. 300 hk är ju vardagsmat i klubben generellt och troligtvis även bland SS-åkare snart.

    Mvh Stoffe

  9. #9
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555
    Även fruarna har 300+ i sina bilar
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  10. #10
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959
    Har du vunnit på lotto Rickard? Det är inte billiga uppgraderingar du helt plötsligt satt fart med.
    Underbart att se dock. Du hade ju bra ordning på 9-5an så vi vet att du kan. Ser fram emot "färdigt" resultat på Knutstorp.

    Mvh Stoffe

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    1 881
    Medlem#
    891
    Varför 9-5 svänghjul?

  12. #12
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169
    Citat Ursprungligen postat av Olof
    Varför 9-5 svänghjul?
    Lådan är gjord för dubbelmassesvänghjul, och för att få det att stämma med kopplingen så är jag tvungen.

    Ang lottovinst så är det bara så att jag har andra prioriteringar i livet än många andra

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 752
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Citat Ursprungligen postat av Olof
    Varför 9-5 svänghjul?
    Lådan är gjord för dubbelmassesvänghjul, och för att få det att stämma med kopplingen så är jag tvungen.

    Ang lottovinst så är det bara så att jag har andra prioriteringar i livet än många andra
    Av samma anledning använder jag inte 9-5 svänghjul det är ju så att dubbelmassesvänghjulen inte vil ha massor av effekt, sägs det iaf...

    Har du dubbelmassesvänghjul behöver du inte en lamell med fjädrat centrum, lådan ska köras med dubbelmassesvänghjul och ofjädrad lamell om det ska vara rätt har jag för mig...
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    1 881
    Medlem#
    891
    Helfräsch bil
    kanske läge att låta lackeraren duscha lite färg på
    rutbågen också så du får -02 Look.

  15. #15
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169
    Citat Ursprungligen postat av Olof
    Helfräsch bil
    kanske läge att låta lackeraren duscha lite färg på
    rutbågen också så du får -02 Look.
    Faktiskt inte, jag tycker det ser bättre ut med en svart rutbåge.
    Men jag behöver lacka om den svart däremot.
    Tyvärr behöver jag ju ta ut rutan för att det skall bli bra.
    Den går inte ta ut hel på Cab dessvärre, jag provade 2ggr förra sommaren

    Ang dubbelmassesvänghjul. Passar 9-5 dieselns?
    Nu kommer jag ju inte köra med så mycket effekt som dig så jag tror det kommer funka bra för mig. I alla fall i år

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    68
    Pen bil
    Hvor mye måtte du gi for girkassa (lådan) ?
    Saab 9-3 SE, 2002 modell 2,0t
    http://www.garaget.org/?car=28719

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås.
    Inlägg
    2 710
    Ingen dålig vinteruppgradering!

    Angående dina nya lyktor. Är det bara nytt glas eller är det helt nya kompletta lyktor? Isf är jag intresserad av dina gamla om dom är hela Om du ska sälja dom dvs.
    #5607 | 9-3ss 2.0t 2008

  18. #18
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169
    Citat Ursprungligen postat av Mafnus
    Ingen dålig vinteruppgradering!

    Angående dina nya lyktor. Är det bara nytt glas eller är det helt nya kompletta lyktor? Isf är jag intresserad av dina gamla om dom är hela Om du ska sälja dom dvs.
    Det är bara glasen jag bytt ut. De gamla finns kvar

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falköping
    Inlägg
    491
    Rickard>> Vad jag kommer ihåg så skulle du inte ens köpa större fälgar till bilen från första början

    Så jag är förvånad, trodde verkligen ett tag att du skulle köra den orginal när du sa det
    9-5 Vector -02
    900 SET Cab -96

  20. #20
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 995
    Medlem#
    4706
    Citat Ursprungligen postat av Stoffe #2959
    Trimma du mer Andreas, vore intressant med en SS med rejält med pulver. 300 hk är ju vardagsmat i klubben generellt och troligtvis även bland SS-åkare snart.

    Mvh Stoffe
    Jo tyvärr är det väll så
    Skall inte vara mer OT i din tråd nu Rickard

    Du har ju lätt fräshaste og9-3:an i klubben
    Lycka till Blir nog kanon det här

    M.v.h. Andreas

Liknande ämnen

  1. drar till thailand 1mån ensam, tips?
    Av SaabTurbo95 i forum Off Topic
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-01-19, 00:26
  2. Värdering 9-3 TurboX, Automat, 9000mil
    Av Weggen i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2012-05-31, 22:28
  3. pris på 9000mil service?
    Av Johankp i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-02-18, 20:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •