Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Slammer OG9-5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    118

    Slammer OG9-5

    Tjena!

    Är alldeles ny här (men brukar sitta och läsa) på forumet.
    Har inte anmält mig förut men nu satt jag och tog lite öl så jag tänkte vad f..
    Har en 9-5 Aero kombi -00 , som för oväsen fram till vänster nånstans.
    Ibland låter det mer och ibland mindre och ibland inget alls . När man trycker ner kopplingen försvinner det i alla fall. Undrar vad det är och om det är VÄLDIGT dyrt?

    Tack på förhand Jeppe.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    118
    Glömde att tillägga att den har gått cirkus 13600 mil .

    Skål!

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Ö-vik
    Inlägg
    894
    Kan du beskriva ljudet och var det kommer ifrån?
    Jag gissar iaf på urtrampningslager.
    Audi 80 Quattro

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    118
    Låter typ som om nåt skulle sitta lite löst . Svårt att beskriva. Man hör det bra just utanför vänster framhjul.

  5. #5
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169
    Skulle tro att det är kopplingen som låter.
    Dvs dina fjädrar till lamellen som blivit slappa.

    Ganska vanligt fenomen.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    118
    Låter typ som om nåt skulle sitta lite löst . Svårt att beskriva. Man hör det bra just utanför vänster framhjul.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    118
    Låter typ som om nåt skulle sitta lite löst . Svårt att beskriva. Man hör det bra just utanför vänster framhjul.

  8. #8
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169
    Skulle tro att det är kopplingen som låter.
    Dvs dina fjädrar till lamellen som blivit slappa.

    Ganska vanligt fenomen.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    118
    Kopplingen.... Låter inte billigt alls. Är det nåt som måste bytas direkt eller kan man åka så ett tag till så man kan samla på sig lite pengar?

  10. #10
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169
    Ja när du väl behöver byta kopplingen så blir det dyrt.
    kopplingen kostar 2000:- och jobbet från 3000>

    Men så länge det bara är fjädrarna som låter så skall det inte vara någon större fara.
    Du kan märka att bilen rycker till ibland precis i dragläge med detta problemet.

    Min koppling hade även slitit väldigt på centrumet till kopplingen och till slut nöts ju detta sönder och du får ingen kopplingsverkan.

    Men det vill nog till att det slits ett bra tag på en standardbil innan detta uppstår.

    Min kopplingar har fått leva hårda liv

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    118
    Ja ok. Men man stör sig väldigt på ljudet i alla fall. Minst 5000 svenska pesetas alltså.

    Har också lite problem med att få i 1:an och backen ibland men det är ju en annan sak. Har läst lite om växellådsoljor här men det är väl antagligen inget som kan fixa det. Hade in bilen på 13000 mila service för inte så länge sedan . Å då sa de att man byter aldrig oljan i växellådan.....

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    118
    Förra sommaren hände något annat konstigt.
    Vi skulle ta en tripp till stockholm.
    Vi hann åka cirka 15 mil så försvann all kopplingsverkan. Hamnade såklart i en kö och fick lirka ur växeln. Sen när bilarna drog iväg fick jag inte i nån växel (vågade inte trycka i den). Märkte ialla fall att pedalen var längre ner än vanligt och då satte jag foten under den och drog upp den. Sen dess har jag inte haft några problem med det. Undrar om det kan ha nåt med fjädrarna att göra eller om det är ändå ett annat problem?

  13. #13
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169
    Citat Ursprungligen postat av Mr.Rosenthal
    Förra sommaren hände något annat konstigt.
    Vi skulle ta en tripp till stockholm.
    Vi hann åka cirka 15 mil så försvann all kopplingsverkan. Hamnade såklart i en kö och fick lirka ur växeln. Sen när bilarna drog iväg fick jag inte i nån växel (vågade inte trycka i den). Märkte ialla fall att pedalen var längre ner än vanligt och då satte jag foten under den och drog upp den. Sen dess har jag inte haft några problem med det. Undrar om det kan ha nåt med fjädrarna att göra eller om det är ändå ett annat problem?
    Det senare problemet låter som problem med kopplingsslangen eller slav eller huvudcylinder.

    Jodå visst byter man olja i växellådor. Det kan du berätta för din verkstad och hälsa från mig

    Du kan prova att byta olja till den nyare varianten från saab som heter MTF0063. men du måste skölja ur den gamla först. Står en hel del om det på forumet.

    Att det är svårt att få i 1:an och backen låter som synkringsproblem men kan även ha samband med ditt tidigare problem med dålig kopplingsverkan.

    Finns e4n tidigare tråd där en kille hade problem med kopplingsspangen.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    118
    Var i väg till Saab igår ocjh skulle köpa lite lampor och då passade jag på att fråga om kopplingsbyte , cirkus 9400 kr skulle det kosta det inkluderade koppling , lamell , urtrampningslager och slavcylinder. Är det på tok för dyrt eller? Ska dit imorron igen och de ska få lyssna på ljudet. Funderar på att eventuellt byta synkringarna till ettan och backen när det ändå är isär. Vet nån vad dom där ringarna kostar ungefär. Och hur mycket arbetet kostar ? Det är väl lika bra att byta det när lådan ändå är nere , man kanske spar nån krona på arbetet.

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Kungsör
    Inlägg
    87
    Hoppas det inte gör nåt att jag lånar tråden.... Jag har ett liknande fel på min ng900. Det rasslar endel vid vänster fram hjul på den med.... Men jag har renoverad låda,bytt koppling och urtrampningslager. Jag skruvade ihop bilen och tänkte inte på om det lät nåt konstigt direkt... Men sen efter ca 100 mil eller så hördes ett konstigt rassel! Råkade bara höra det när jag stod still med öppen dörr och varvade upp motorn. Inte så ofta man gör det.... Men jag har haft ner lådan och skickat den till firman som säger att dom kollat igenom den igen och inte hittat nåt konstigt där! Mitt ljud försvinner oxå när man kopplar ur. Jag kollade lite på lamellen och den ser knappt använd förutom fjädrarna som är lite "lösa"... Men jag vet inte om dom blir lite slappa när man använt den lite? Vet inte vad jag ska ta mig till snart!!!

    Nån som har några ideér? Kopplingen som jag satte dit är en Viggen koppling... Har ju inte så stor lust att köpa en till ny koppling och prova! Är ju lite dyrt men ser snart ingen annan utväg!

    Mycket tacksam för förslag... Mvh Kim
    Kika gärna på min pärla: http://www.garaget.org/?car=248

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    11

    Samma

    EDIT.
    Bytte koppling och urtrampningslager och då försvann rasslet.
    men kopplingen och tryckplattan var OK, antagligen då urtrampningslagret.
    EDIT

    Har egentligen samma fel. På tomgång med kopplingen upp har jag ett tunt rassel,
    trampar jag ner koplingen tystnar den.
    Vid körning så är den helt tyst vid mycket litet gaspådrag. låter man den dra hårt kommer
    det avsevärt värre. Höga varv så försvinner det igen. Är det nån som vet om det är samma.

    Hade tänkt byta koppling och urtrampningslager.
    Saab 9-3 Cab 2001

  17. #17
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901

    Re: Samma

    Citat Ursprungligen postat av polols
    Har egentligen samma fel. På tomgång med kopplingen upp har jag ett tunt rassel,
    trampar jag ner koplingen tystnar den.
    Vid körning så är den helt tyst vid mycket litet gaspådrag. låter man den dra hårt kommer
    det avsevärt värre. Höga varv så försvinner det igen. Är det nån som vet om det är samma.

    Hade tänkt byta koppling och urtrampningslager.
    Låter som urtrampningslager.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Motorproblem med slammer mm NG9-3 2.0T -03
    Av mondeost220 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2018-05-07, 20:40
  2. Motorras; slammer, vitrök. Elände :/
    Av Davyp3 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2009-05-17, 20:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •