Sidan 3 av 12 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 225

Ämne: Bästa oljan?

  1. #41
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bromölla
    Inlägg
    353
    Oj!
    Det var en väldig massa beteckningar på oljor.
    När jag ringde till Bilcity i Kristianstad så sa dom att jag skulle ha Mobil 1 0w-40 olja men i instruktionsboken så står det att jag ska ha 0w-30 olja.
    Bilen i fråga är en Saab 9-5 2.3t Vector -04
    Vilken har rätt?
    Körde Saab 9-5 2.3t Vector Sportcombi -04 Nu kör jag: Skoda Octavia RS -06
    www.attitudemotorclub.com

  2. #42
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 863
    Hej !

    Mae>>
    Du kan välja 0W-30 eller 0W-40, köp en av "BRA" fabrisort!

    Jesper Å>>
    En 15W-50 olja i en B235R med standard smörjsystem är tokfel.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  3. #43
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bromölla
    Inlägg
    353
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Mae>>
    Du kan välja 0W-30 eller 0W-40, köp en av "BRA" fabrisort!
    Jag har köpt Mobil 1
    Körde Saab 9-5 2.3t Vector Sportcombi -04 Nu kör jag: Skoda Octavia RS -06
    www.attitudemotorclub.com

  4. #44
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    229

    olja

    Hej!

    Och bara för att skjuta diskussionen i sank litegrann, SAAB har aldrig haft Mobil 1 som Factory fill.

    Phalanx.

  5. #45
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    548

    Re: olja

    Citat Ursprungligen postat av Phalanx
    Hej!

    Och bara för att skjuta diskussionen i sank litegrann, SAAB har aldrig haft Mobil 1 som Factory fill.

    Phalanx.
    Vilken smörja "skvimpar" saab i då?
    Mvh
    jag har kramat Lill-Babs...

  6. #46
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557

    Re: olja

    Citat Ursprungligen postat av andreas2251
    Citat Ursprungligen postat av Phalanx
    Hej!

    Och bara för att skjuta diskussionen i sank litegrann, SAAB har aldrig haft Mobil 1 som Factory fill.

    Phalanx.
    Vilken smörja "skvimpar" saab i då?
    Mvh
    Jag tror inte ens de har helsyntetolja i. Men det kan bero på att de vill ha andra egenskaper för inkörningen, jag vet inte, för det skulle vara konstigt om det var besparingsskäl - med deras bulkpriser kan de inte spara mer än 20 spänn...
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  7. #47
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 277
    Idag är det definitivt helsyntet de häller i!
    På -90-talet är det mycket möjligt att det var delsyntet.
    Och hur vet mr Phalanx att saab inte HAR hällt i Mobil 1 för några år sedan?
    Har du jobbat där eller?

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  8. #48
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    köp en av "BRA" fabrisort!
    Vad innebär "BRA" för något? För det är rackarns svårt vad man skall tänka på om man inte är insatt i oljans hemligheter. Oftast blir det att man handlar ett välkänt fabrikat. Men det finns ju mindre kända fabrikat som kan vara väl så bra.

  9. #49
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 300
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Och hur vet mr Phalanx att saab inte HAR hällt i Mobil 1 för några år sedan? Har du jobbat där eller?
    Hej,

    Om jag minns rätt jobbar "Phalanx" på Saab, ja. Men jag kan ha fått det om bakfoten naturligtvis...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  10. #50
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 300
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Idag är det definitivt helsyntet de häller i!
    På -90-talet är det mycket möjligt att det var delsyntet.
    Fram till M/03 vill jag minnas att det var en "inkörningsolja" som satt i maskin från fabrik. Det avspeglade sig i att första service skulle göras redan efter 1000 mil. Numera går man väl rakt in på ordinarie serviceintervall efter leveransservice om jag minns rätt?

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  11. #51
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Och hur vet mr Phalanx att saab inte HAR hällt i Mobil 1 för några år sedan? Har du jobbat där eller?
    Hej,

    Om jag minns rätt jobbar "Phalanx" på Saab, ja. Men jag kan ha fått det om bakfoten naturligtvis...

    Mvh

    KK
    Det har ju suttit/sitter ettiketter i motorrummen med "SAAB rekomenderar Mobil1" eller liknande. Så det borde ju finnas något bakom detta om de klistrar dit sådana.

  12. #52
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 300
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Det har ju suttit/sitter ettiketter i motorrummen med "SAAB rekomenderar Mobil1" eller liknande. Så det borde ju finnas något bakom detta om de klistrar dit sådana.
    Säkert bara nån marknadsnisse som är ute på Monarken som vanligt...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  13. #53
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Det har ju suttit/sitter ettiketter i motorrummen med "SAAB rekomenderar Mobil1" eller liknande. Så det borde ju finnas något bakom detta om de klistrar dit sådana.
    Säkert bara nån marknadsnisse som är ute på Monarken som vanligt...

    Mvh

    KK
    Och när alpina landslaget är sugen på något gott, eller bara känner för att vara go´o gla´, då äter de så klart kexchoklad - det måste ju vara optimalt eftersom det står över hela dräkten! .

    Saab har antagligen godkänt ett antal oljor för sina motorer. Sedan har de fått bästa dealen från en av dem som uppfyllt kraven. Dessa har man valt, och fått ett bra ekonomiskt samarbete genom att tillmötesgå det företagets önskan om att kladda dit klistermärke som styr bilkundernas val. Konstigare än så är det inte, för det är ju ett suveränt sätt för Mobil att göra reklam på - och är det något Mobil 1 är bra på, så är det marknadsföring! Är man tillräckligt bra på marknadsföring, så kan man tumma lite på produktkvaliteten (ett känt gammalt djungelordspråk )
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  14. #54
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Hallhult/Småland
    Inlägg
    798
    Kör på castrol är ju klart den bästa oljan, lycka till.
    varför köra volvo när det finns SAAB??
    MVH JOCKE. Kör 9000 T, Bytt upp mig till en 2.3FTT chippad NÖJD.....
    http://www.garaget.org/?car=16431

  15. #55
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 300
    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar
    Och när alpina landslaget är sugen på något gott, eller bara känner för att vara go´o gla´, då äter de så klart kexchoklad - det måste ju vara optimalt eftersom det står över hela dräkten! .
    Nu är du ute på djupt vatten... En av mina bästa vänner "uppfann" kopplingen mellan Kexchoklad och Alpinlandslaget.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  16. #56
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar
    Och när alpina landslaget är sugen på något gott, eller bara känner för att vara go´o gla´, då äter de så klart kexchoklad - det måste ju vara optimalt eftersom det står över hela dräkten! .
    Nu är du ute på djupt vatten... En av mina bästa vänner "uppfann" kopplingen mellan Kexchoklad och Alpinlandslaget.

    Mvh

    KK
    Ja men se där, då förstår du min poäng ännu lättare
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  17. #57
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    548
    Citat Ursprungligen postat av viggen959
    Kör på castrol är ju klart den bästa oljan, lycka till.
    Kom igen! berätta lite varför Castrol är bäst-kan du inte förklara så köper jag min gamla vanliga
    Mvh
    jag har kramat Lill-Babs...

  18. #58
    Helt original 9-5 NORDICs avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    962
    Medlem#
    427
    [quote=Långmilare]
    Citat Ursprungligen postat av PEKKIS
    Citat Ursprungligen postat av "Långmilare":1dg3pgdz
    Själv är häller jag i den olja jag tror ger bäst resultat i motorn. Och det tror jag inte är Mobil 1, det finns alltför mycket indicier som pekar på det.
    nämn gärna några av dessa indicier som du skriver om
    Rapporter om allmänt förekommande koksning och sprödhet i vevhusventilationsslangarna som inte uppkommer med en annan olja, rapporter om "asfaltering" invändigt i motorn som inte förekommer med en annan namngiven olja, enligt andrahandsuppgifter (men från personer som jag litar på) överrepresentation i oil-sludge-utfall, uppvärmingstest och annat.

    Själv kör jag med Shell Helix Ultra 0W-40, vilken jag inte hört ett ont ord om, men det finns säkert andra bra alternativ.[/quote:1dg3pgdz]
    Jag har jobbat på Saabverkstad i 16år och jag har precis motsatta erfarenheter! Den olja som håller rent bäst inuti motorn och som blir som stenhårda svarta gruskorn minst anser jag vara just Mobil 1 0w-40. Den är överlägsen Mobil 1 5w-50 och de flesta andra oljor.
    Även Castrol verkar dock göra oljor som funkar bra.
    Jag vet inte vilken olja Saab använder som "factory fill", men de sätter iallafall dit en lapp där de rekommenderar Mobil 1 och det skulle de INTE göra om den oljan vore dålig!
    Mvh. Anders.
    9-5 Aero MANUELL Hirschpower 260hk/400Nm XWD -11
    https://www.facebook.com/media/set/?set ... 92f86e56a1

  19. #59
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Markaryd
    Inlägg
    185
    Lånar tråden lite.. Min bil (9000 2.3i -94) har snart gått 38500 mil, jag kör på mobil 1 5-50, borde man byta till en annan viskositet pga milen, och kanske därmed ett visst slitage? Där har aldrig varit sämre än mobil1 olja de senaste 20.000 milen.
    SAAB 9-5 SE 2.0t -99, Toyota MR2 GTi -95, Buggy -66
    SAAB 9000 2.3i under renovering
    http://www.garaget.org/Markus_MR2

  20. #60
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Citat Ursprungligen postat av SAAB_Markus
    Lånar tråden lite.. Min bil (9000 2.3i -94) har snart gått 38500 mil, jag kör på mobil 1 5-50, borde man byta till en annan viskositet pga milen, och kanske därmed ett visst slitage? Där har aldrig varit sämre än mobil1 olja de senaste 20.000 milen.
    5w50 är i vilket fall onödigt hög visco för din motor. 0W40 ger hela åretruntspektrat med och utan husvagn. Det skulle vara ett bättre val tycker jag.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

Liknande ämnen

  1. Bästa växellåds oljan till trimmad 9-3 aero-01.
    Av cjnilsson1 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-02-08, 00:18
  2. "bästa" oljan
    Av lucille i forum Allmänt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-11-26, 09:08
  3. Bensin i oljan på 99a t16
    Av Aeropojk i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-02-13, 20:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •