Sidan 2 av 12 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 225

Ämne: Bästa oljan?

  1. #21
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    203
    Kan berätta att Saab i Karlshamn har bytt från Mobil1 0w40 till Mobil1 5w50. De ansåg att 0w40 var för lätt, eller vilket ord det nu var de använde.
    9-5 Aero -01

  2. #22
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    203
    Nu när man ändå skriver kanske man ska passa på att fråga hur svårt det egentligen är att byta olja på bilen själv?

    Vill inte köra mer än 900-1000 mil på samma olja så hade gärna kunnat byta en gång själv mellan service:arna. Är ju en del pengar att spara.
    9-5 Aero -01

  3. #23
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 285
    Citat Ursprungligen postat av Keffooo
    Kan berätta att Saab i Karlshamn har bytt från Mobil1 0w40 till Mobil1 5w50. De ansåg att 0w40 var för lätt, eller vilket ord det nu var de använde.
    Tror bestämt att de gör FEL då!
    Är 5w40 oljan verkligen godkänd för T7 med förlängd intervall?
    Tror inte det och de häller väl i den bara för att den är billigare!

    Det är ju sjutton BRA att oljan är tunn när den är kall, fattar de inte det?
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  4. #24
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    739
    Citat Ursprungligen postat av Keffooo
    Nu när man ändå skriver kanske man ska passa på att fråga hur svårt det egentligen är att byta olja på bilen själv?

    Vill inte köra mer än 900-1000 mil på samma olja så hade gärna kunnat byta en gång själv mellan service:arna. Är ju en del pengar att spara.
    Det är ganska lätt att byta oljan. Det som behövs är fastnyckel
    till oljepluggen och ev. en bra filtertång om filtret har fastnat. Ny bricka
    till oljepluggen, nytt filter och ny olja. Domkraft och pallbock.
    Spilloljedunk.

    Kort och gott.

    1. Varmkör bilen.
    2. Hissa upp bilen (stoppa under pallbockar för om domkraften skulle välta eller tappa trycket)
    3. Skruva loss oljepluggen och snabbt dit med någon behållare som oljan kan rinna i.
    4. Lossa oljefiltret
    5. Sänk ner bilen så all olja verkligen rinner ut.
    6. Hissa upp bilen igen.
    7. Skruva dit nytt filter igen (glöm inte att lägga lite olja på packningen)
    8. Byt bricka på oljepluggen och skruva tillbaka den.
    9. Häll i ny olja, sänk ner bilen och fyll tills det är ganska bra på stickan
    sen kör runt motorn en stund så oljefiltret fylls och oljan åker runt i
    motorn kolla nivå och fyll vid behov.

    Man kan säkert göra det på tusen sätt och jag kan säkert ha glömt något men på ett ungefär i alla fall.
    9000 CS 2,3T -93 200 hk SÅLD!
    #5935

  5. #25
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    203
    Citat Ursprungligen postat av sukke
    Citat Ursprungligen postat av Keffooo
    Nu när man ändå skriver kanske man ska passa på att fråga hur svårt det egentligen är att byta olja på bilen själv?

    Vill inte köra mer än 900-1000 mil på samma olja så hade gärna kunnat byta en gång själv mellan service:arna. Är ju en del pengar att spara.
    Det är ganska lätt att byta oljan. Det som behövs är fastnyckel
    till oljepluggen och ev. en bra filtertång om filtret har fastnat. Ny bricka
    till oljepluggen, nytt filter och ny olja. Domkraft och pallbock.
    Spilloljedunk.

    Kort och gott.

    1. Varmkör bilen.
    2. Hissa upp bilen (stoppa under pallbockar för om domkraften skulle välta eller tappa trycket)
    3. Skruva loss oljepluggen och snabbt dit med någon behållare som oljan kan rinna i.
    4. Lossa oljefiltret
    5. Sänk ner bilen så all olja verkligen rinner ut.
    6. Hissa upp bilen igen.
    7. Skruva dit nytt filter igen (glöm inte att lägga lite olja på packningen)
    8. Byt bricka på oljepluggen och skruva tillbaka den.
    9. Häll i ny olja, sänk ner bilen och fyll tills det är ganska bra på stickan
    sen kör runt motorn en stund så oljefiltret fylls och oljan åker runt i
    motorn kolla nivå och fyll vid behov.

    Man kan säkert göra det på tusen sätt och jag kan säkert ha glömt något men på ett ungefär i alla fall.
    Tackar!
    9-5 Aero -01

  6. #26
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 560
    Jag häller aldrig mer Mobil 1 i mina motorer. Jag var själv ivrig försvarare av den oljan tidigare och tyckte det bara var trams mot bättre vetande när folk kom med "skrönor" om hur den oljan förstörde motorer. Av ekonomiskäl hade jag dock inga egna erfarenheter av den oljan då, utan jag körde på den 5W40 helsyntet som Obs stormarknad sålde på den tiden billigt - vilken var OK:s olja fast i annan förpackning till halva priset. Den oljan hade jag goda erfarenheter av i min 9000T-86. Sedan köpte jag en till 9000T (87) som hade Castrol Magnatech i när jag köpte den, och den lät väldigt fint i motorn när jag köpte den. Efter ett tag ville jag byta olja och slog då på stort och köpte Mobil 1 till min 9000T-87. Direkt började det slamra och knacka om motorn, men tänkte att det var nog pga ngt annat, och kanske funnits där ett tag utan att jag lyssnat så noga? Körde bara ett par hundra mil. Sedan bytte jag halvt desperat tillbaks till min gamla trotjänare, OK syntetoljan igen, och som genom ett under blev den tyst direkt. Kanske en tillfällighet tänkte jag.

    Något år senare lånade min ena bror en 900T8 av min andra bror ett längre tag, och som tack passade han på att byta olja, och ville välja en kvalitetsolja. Mobil så klart tänkte han, och viftade bort mitt "nonsens" när jag tyckte att han skulle skippa det märket. Han bytte och började sedan 40-milsresan för att lämna tillbaks bilen. Han noterade omgående att den började knacka, och turbon fick ett allt spräckligare ljud ju fler mil han lade bakom sig. Det var tungt att lämna över bilen när han kom fram, med de oljuden. Han ringde på vägen och var smått förstörd. Jag svarade att det var oljans fel. Nej, det kunde det inte vara tyckte han. Men han chansade och köpte Q8 helsyntet och bytte igen dagen efter. Hokus, pokus, filiokus, så var bilen knackfri och snurrbon ven med en klar ton (och den var inte överfylld innan, vilket också kan ge upphov till konstig turboljud).

    Efter detta skiter jag fullständigt ifall folk (precis som jag själv var innan) tycker att jag gått på ovetenskapliga skrönor och bara "tycker" mot bättre vetande. Jag kommer ALDRIG hälla Mobil 1 i någon motor, oavsett vad tribologer påstår. Kanske har jag haft otur eller att andra förklaringar finns så att jag kanske har fel på det stora hela kring Mobil 1. Men så länge jag aldrig upplevt samma problem med alla andra oljor jag kört, så finns det för mig ingen anledning att chansa när det finns alternativ.

    Och jag är ju långt ifrån ensam med tråkiga Mobil 1 historier, men eftersom jag inte kan veta hur sanna de är, så går jag mest på mina personliga erfarenheter. En vanlig uppfattning om den oljan som jag dock inte haft problem med, är att den skulle "rinna ut" och behöva fyllas på oftare än andra oljor. Men jag kommer aldrig rekomendera ngn annan att köpa Mobil 1 heller.

    Bilarna jag skrivit om har samtliga legat kring 30.000-milasträcket. Kan hända att man kan köra en nyare och fräshare motor ett bra tag innan konsekvenserna av skitoljan Mobil 1 märks. Så jag tror att många har gott samvete för att de kör sina pärlor på Mobil 1 när de i själva verket skulle få lika eller mindre slitage om de köpte semisyntetisk olja på rusta för småpengar.......

    Jag tror det finns en anledning till att Saab har tittat sig runt och sökt alternativ till sin gamla trogna Mobil 1 olja. Eftersom Helix nu är godkänd av Saab skulle jag köra på den om jag hade en T7-motor med garanti.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  7. #27
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Eskilstuna
    Inlägg
    700
    Alla som skriver att den och den oljan är bra.
    Hur vet ni det? har ni tagit tester på oljan?

    Sen att det slamrar osv i en motor som gått ca 30000 mil när man häller nyare helsyntet i den och den tidigare gått på tjockare olja.

    Konstigt? tycker nog det är rätt logiskt.

    Sen kan det säkert skilja i kvalite mellan oljor men det är inte lätt att veta.
    9000 cde 2,0t
    Corolla 1,4

  8. #28
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 560
    Citat Ursprungligen postat av Leop
    Alla som skriver att den och den oljan är bra.
    Hur vet ni det? har ni tagit tester på oljan?

    Sen att det slamrar osv i en motor som gått ca 30000 mil när man häller nyare helsyntet i den och den tidigare gått på tjockare olja.

    Konstigt? tycker nog det är rätt logiskt.

    Sen kan det säkert skilja i kvalite mellan oljor men det är inte lätt att veta.
    Du läser antagligen inte så noga...

    Jag har ALDRIG kört annat än syntetoljor i mina turbobilar. De slamrar inte på OK HELsyntet 5w40, inte på Castrol Magnatech, Castrol RS 0w40 och 10w60, inte på Biltema HELsyntet 5w50 och 5w40 inte på Statoils HELsyntet och inte på Q8:s HELsyntet - MEN på Mobil 1 5w50. Så vart vill du komma med din "logik" om tjocka oljor, och vilka oljor är "nyare"???
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  9. #29
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Eskilstuna
    Inlägg
    700
    Ok jag var visst lite för snabb..my bad.

    Men faktum kvarstår att ingen här inne med säkerhet kan säga att den och den oljan är bättre för motorn.

    Det är och förblir gissningar.

    Sen diskutionen om helsyntet eller ej i gammla motorer tänker ja inte ge mig in i.

    men slamrarar det med en olja och inte på en annan så åker man ju med den som inte slamrar såklart.
    9000 cde 2,0t
    Corolla 1,4

  10. #30
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    298
    Grabbarna på maptun rekomenderar å kör själva endats på mobil 1.

    Då inte bara i "bruks" bilarna utan även i trimmade bilar med 400-500 hk.


    Har aldrig varit missnöjda pga oljan.

    Så någon nytta gör den ju där.


    men på många här så verkar det som om ni köper olika märken på oljan varje gång ni ska byta då kan jag förstå att det inte funkar


    Kör själv på ok´s olja nånting 5-40. är det castrol dem har lr??

  11. #31
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 560
    Citat Ursprungligen postat av Leop
    Ok jag var visst lite för snabb..my bad.

    Men faktum kvarstår att ingen här inne med säkerhet kan säga att den och den oljan är bättre för motorn.

    Det är och förblir gissningar.

    Sen diskutionen om helsyntet eller ej i gammla motorer tänker ja inte ge mig in i.

    men slamrarar det med en olja och inte på en annan så åker man ju med den som inte slamrar såklart.
    Jodå, jag är medveten om att det förblir gissningar och spekulationer. Jag vet inte vilken olja som är bäst. Jag kan bara tycka, och när någon undrar vad jag tycker, så säger jag att jag tror Castrol gör de bästa oljorna, men att Biltemaolja tack vare sitt pris kan vara ett bra val om man utnyttjar priset till att byta oftare. Vill man ha det absolut bästa ska man välja Redline eller Motuls esteroljor, men dessa är bara bäst i rätt sammanhang och vid rätt skötsel - annars kan de vara direkt skadliga.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  12. #32
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 560
    Citat Ursprungligen postat av Lindgren_021

    men på många här så verkar det som om ni köper olika märken på oljan varje gång ni ska byta då kan jag förstå att det inte funkar

    Det är ingen större fara att byta mellan olika märken med samma klassningar och allt är syntet. Däremot ska man exempelvis inte byta hit och dit mellan helesteroljor och "vanliga" oljor.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  13. #33
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av PEKKIS
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare
    Själv är häller jag i den olja jag tror ger bäst resultat i motorn. Och det tror jag inte är Mobil 1, det finns alltför mycket indicier som pekar på det.
    nämn gärna några av dessa indicier som du skriver om
    Rapporter om allmänt förekommande koksning och sprödhet i vevhusventilationsslangarna som inte uppkommer med en annan olja, rapporter om "asfaltering" invändigt i motorn som inte förekommer med en annan namngiven olja, enligt andrahandsuppgifter (men från personer som jag litar på) överrepresentation i oil-sludge-utfall, uppvärmingstest och annat.

    Själv kör jag med Shell Helix Ultra 0W-40, vilken jag inte hört ett ont ord om, men det finns säkert andra bra alternativ.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  14. #34
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Citat Ursprungligen postat av Keffooo
    Kan berätta att Saab i Karlshamn har bytt från Mobil1 0w40 till Mobil1 5w50. De ansåg att 0w40 var för lätt, eller vilket ord det nu var de använde.
    Tror bestämt att de gör FEL då!
    Är 5w40 oljan verkligen godkänd för T7 med förlängd intervall?
    Tror inte det och de häller väl i den bara för att den är billigare!

    Det är ju sjutton BRA att oljan är tunn när den är kall, fattar de inte det?
    M.V.H.
    Japp, de gör fel. Mobil 1 0W-40 är den Mobil 1 olja man ska använda med förlängda bytesintervaller, den är klassad enligt GM-LL-A-025. Mobil 1 5W-50 är en äldre formulering som inte ska användas med Saabs förlängda intervaller. Mobil 1 i senaste utförande finns förvisso i 15W-50 men den uppfyller inte heller GM-LL-A-025, sedan är vinterviskociteten också inte att rekommendera för året runt bruk i Sverige.

    Alternativ till Mobil 1 0W-40 är ex. Shell Helix Ultra AC 0W-30, Castrol Edge 0W-30, Q8 Formula G Long Life 5W-30.

    [quote=Långmilare]
    Citat Ursprungligen postat av PEKKIS
    Citat Ursprungligen postat av "Långmilare":3j6qdpw4
    Själv är häller jag i den olja jag tror ger bäst resultat i motorn. Och det tror jag inte är Mobil 1, det finns alltför mycket indicier som pekar på det.
    nämn gärna några av dessa indicier som du skriver om
    Rapporter om allmänt förekommande koksning och sprödhet i vevhusventilationsslangarna som inte uppkommer med en annan olja, rapporter om "asfaltering" invändigt i motorn som inte förekommer med en annan namngiven olja, enligt andrahandsuppgifter (men från personer som jag litar på) överrepresentation i oil-sludge-utfall, uppvärmingstest och annat.

    Själv kör jag med Shell Helix Ultra 0W-40, vilken jag inte hört ett ont ord om, men det finns säkert andra bra alternativ.[/quote:3j6qdpw4]

    Innan en olja klassas GM-LL-A-025 respektive API SM så gör man tester på hur bra oljan motstår oxidering (vilket är vad som leder till koks) och en lång rad andra saker. Hade oljan haft problem med det du nämner så hade den inte klarat de testerna oljan måste genomgå för denna klassning. Dessa klassificeringar kostar i regel miljontals kronor att utföra, vilket förstås leder till ett prispåslag på produkten samtidigt som vissa tillverkare struntar i att klassa oljorna i flera olika klasser även om de kanske klarat det.

    Rykten från ex. bilmekaniker angående oljeval är ungefär lika säkert som att välja olja genom att snurra en tomflaska.

    Shell Helix Ultra 0W-40 uppfyller inte GM-LL-A-025 så den ska inte användas med förlängda oljebytes intervaller. Vill du använda olja från Shell ska du i så fall välja Helix Ultra AC 0W-30.

  15. #35
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 285
    Undrar om Castrol Edge 0W-40 klarar dessa krav...?
    Gör iof det samma i min 9000.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  16. #36
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare
    Rapporter om allmänt förekommande koksning och sprödhet i vevhusventilationsslangarna som inte uppkommer med en annan olja, rapporter om "asfaltering" invändigt i motorn som inte förekommer med en annan namngiven olja, enligt andrahandsuppgifter (men från personer som jag litar på) överrepresentation i oil-sludge-utfall, uppvärmingstest och annat.

    Själv kör jag med Shell Helix Ultra 0W-40, vilken jag inte hört ett ont ord om, men det finns säkert andra bra alternativ.
    Innan en olja klassas GM-LL-A-025 respektive API SM så gör man tester på hur bra oljan motstår oxidering (vilket är vad som leder till koks) och en lång rad andra saker. Hade oljan haft problem med det du nämner så hade den inte klarat de testerna oljan måste genomgå för denna klassning. Dessa klassificeringar kostar i regel miljontals kronor att utföra, vilket förstås leder till ett prispåslag på produkten samtidigt som vissa tillverkare struntar i att klassa oljorna i flera olika klasser även om de kanske klarat det.

    Rykten från ex. bilmekaniker angående oljeval är ungefär lika säkert som att välja olja genom att snurra en tomflaska.

    Shell Helix Ultra 0W-40 uppfyller inte GM-LL-A-025 så den ska inte användas med förlängda oljebytes intervaller. Vill du använda olja från Shell ska du i så fall välja Helix Ultra AC 0W-30.
    Det finns definitivt en skillnad mellan teori och praktik. Tester ger svar på specifika frågor, men ger naturligtvis inte svar på saker man inte testar för. Jämför EuroNCAP och Folksam tex.

    Jag har en känsla av att problemen med Mobil 1 huvudsakligen har att göra med vad som inträffar vid antingen våldsam överhettning (långt utanför det tillåtna) och/eller när oljan börjar bli några år gammal (det ligger ju kvar 25% av oljan i oljekylaren vid byte, så rester finns kvar länge). Andra saker som är svåra att testa är stratifieringstendenser, långsamma reaktioner med material i motorn och kryp/vidhäftingsegenskaper.

    Så jag lägger nog mer vikt på vad som visar sig problemfritt i praktiken. Min information är betydligt mer substaniell än rykten. Att min olja inte är godkänd förlängda bytesintervaller känns mindre väsentligt eftersom jag inte har tänkt att köra mer än 2000 mil per oljebyte i allafall i min 9-5 MY00. Sedan tror jag att för normalt bruk fungerar faktiskt det mesta, men att ha en 0W-olja hjälper till när man inte vill fundera på kallstartsproblem.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  17. #37
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 400
    Sedan - tror jag - är det skillnad på T5- och T7-motorer när det gäller att besvara frågan om den "bästa oljan".

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  18. #38
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    [quote=Långmilare]
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    Citat Ursprungligen postat av "Långmilare":m6im8tw0
    Rapporter om allmänt förekommande koksning och sprödhet i vevhusventilationsslangarna som inte uppkommer med en annan olja, rapporter om "asfaltering" invändigt i motorn som inte förekommer med en annan namngiven olja, enligt andrahandsuppgifter (men från personer som jag litar på) överrepresentation i oil-sludge-utfall, uppvärmingstest och annat.

    Själv kör jag med Shell Helix Ultra 0W-40, vilken jag inte hört ett ont ord om, men det finns säkert andra bra alternativ.
    Innan en olja klassas GM-LL-A-025 respektive API SM så gör man tester på hur bra oljan motstår oxidering (vilket är vad som leder till koks) och en lång rad andra saker. Hade oljan haft problem med det du nämner så hade den inte klarat de testerna oljan måste genomgå för denna klassning. Dessa klassificeringar kostar i regel miljontals kronor att utföra, vilket förstås leder till ett prispåslag på produkten samtidigt som vissa tillverkare struntar i att klassa oljorna i flera olika klasser även om de kanske klarat det.

    Rykten från ex. bilmekaniker angående oljeval är ungefär lika säkert som att välja olja genom att snurra en tomflaska.

    Shell Helix Ultra 0W-40 uppfyller inte GM-LL-A-025 så den ska inte användas med förlängda oljebytes intervaller. Vill du använda olja från Shell ska du i så fall välja Helix Ultra AC 0W-30.
    Det finns definitivt en skillnad mellan teori och praktik. Tester ger svar på specifika frågor, men ger naturligtvis inte svar på saker man inte testar för. Jämför EuroNCAP och Folksam tex.

    Jag har en känsla av att problemen med Mobil 1 huvudsakligen har att göra med vad som inträffar vid antingen våldsam överhettning (långt utanför det tillåtna) och/eller när oljan börjar bli några år gammal (det ligger ju kvar 25% av oljan i oljekylaren vid byte, så rester finns kvar länge). Andra saker som är svåra att testa är stratifieringstendenser, långsamma reaktioner med material i motorn och kryp/vidhäftingsegenskaper.

    Så jag lägger nog mer vikt på vad som visar sig problemfritt i praktiken. Min information är betydligt mer substaniell än rykten. Att min olja inte är godkänd förlängda bytesintervaller känns mindre väsentligt eftersom jag inte har tänkt att köra mer än 2000 mil per oljebyte i allafall i min 9-5 MY00. Sedan tror jag att för normalt bruk fungerar faktiskt det mesta, men att ha en 0W-olja hjälper till när man inte vill fundera på kallstartsproblem.[/quote:m6im8tw0]

    Hur tror du dem testar oljor? Läser om det i en bok? Att efterlikna en motors verkliga drift vid provning är tillskillnad mot att efterlikna verkliga olycksförlopp vid provning inget större problem.

    När man gör oljetester så kör man oljorna i en motor där man sedan tar isär motorn och utvärderar resultatet. Förhållandena under vilken motorn testas är mycket hårda; med en riktigt dålig olja så skulle man snart bli tvungen att avbryta testet på grund av oil sludge.

    Vad ett par mekaniker sedan säger om en olja är egentligen inte relevant. För det första så har de inte den kunskap som krävs för att sammanfatta situationen, likaså har de inte den utrustning som krävs för att göra det. Vidare så har de ingen kontroll över hur motorn gått mellan oljebytena, något som man måste känna till innan man kan gå vidare med att analysera problemet. Ja, skulle vi samla ihop ett antal mekaniker så skulle vi säkert få höga femtioelva olika varianter på vilken olja som är bäst respektive sämst.

    Att det ligger kvar lite olja i motorn vid ett oljebyte spelar ingen större roll. När man byter olja så tillsätter man nya additiv som kan motverka katalytisk nedbrytning, försurning osv. Ja, faktum är att byta ut en del av en olja är en känd metod för att delvis återställa oljan.

    Ska man utvärdera oljor så måste man sätta dem i en miljö som är kontrollerbar eller där man känner till driftsförhållandena. Därefter måste en omfattande analys av motorn såväl som oljan göras. Alla kritiska punkter måste kontrolleras för slitage. Oljan måste också provas för att se hur den påverkats av testet. Hur har viskociteten ändrats? Vilka olösliga ämnen har tillförts oljan i form av slitage från motorn, smuts från inkommande luft och oxidationspartiklar? Hur mycket syror innehåller oljan och hur stor reserv för neutralisering av syror har oljan kvar? Innehåller oljan vatten eller andra ämnen ex. salter?
    Genom att jämföra den använda oljan med en ny olja (från samma batch) så kan man se hur dess egenskaper förändrats och tillsammans med resultaten om motorns slitage så kan man komma fram till hur bra en olja är.

    Notera också att Mobil 1 är helt baserad på syntetiska kolväten; PAO, AN samt estrar. Dessa oljor är mycket svår oxiderade även under extrema förhållanden. Vill man ha en olja som motstår höga temperaturer bättre än denna blandning så får man välja en esterbaserad olja (vanligen polyol) och acceptera de nackdelar detta för med sig.

  19. #39
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Sedan - tror jag - är det skillnad på T5- och T7-motorer när det gäller att besvara frågan om den "bästa oljan".

    /J
    Eftersom båda dessa motorer ställer liknande krav på oljan, enda skilnaden är egentligen att T7 motorn ställer lite högre krav, så kommer en olja som fungerar bra för T7 motorn även fungera bra för T5 motorn.

    Ska man använda motorn för tävlingsbruk så måste man dock fokusera på andra egenskaper hos oljan.

  20. #40
    Hejsan !!

    Det första jag tänker på är menar de på sommaren eller vintern??
    På vintern har vi kört med RedLine "Extreme Street" 5w/40 och på sommaren "Extreme Street"15w/50 med utmärkt resultat.(HirschSaabar)
    Esterbaserade eller Pennsylvaniapumpade Mineraloljor går att blanda hur som (ska vi kalla det delsyntet). När motorerna blir slitna så är det aldrig fel att tex blanda i 1-1,5lit rak singlegrade olja som sedan "tätar" slitna kolvringar och håller lager i "schack".När det gäller RC Rally eller sprintbetonade tävlingsformer kör man till 90% Mineralolja 20w/50.
    Vid långlopp/gata så är helsyntet outstanding.Den smörjer också bäst vid kallstarter. Vid montering av högeffektsoljepumpar så rekommenderas vidare högeffektsfilter typ Pipercross oljefilter som klarar högt flöde samt tjockare oljor.Ibland kan man tycka att man har ett högt tryck kall eller lågt varm.Detta stabiliserar ett sådant filter till det bättre med jämnare
    oljetryck som resultat.

    Mvh : Jesper ÅBR
    Old School

Liknande ämnen

  1. Bästa växellåds oljan till trimmad 9-3 aero-01.
    Av cjnilsson1 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-02-08, 00:18
  2. "bästa" oljan
    Av lucille i forum Allmänt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-11-26, 09:08
  3. Bensin i oljan på 99a t16
    Av Aeropojk i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-02-13, 20:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •