Hej Saabvänner...
Jag skulle vilja ha fatt på vridmomentskurvor på följande motorer...
B204E, B204L, B234i, B234L samt B234E. Samtliga 94 och nyare....
Någon som kan hjälpa mig?
Hej Saabvänner...
Jag skulle vilja ha fatt på vridmomentskurvor på följande motorer...
B204E, B204L, B234i, B234L samt B234E. Samtliga 94 och nyare....
Någon som kan hjälpa mig?
// Lasse
Saab 9000CSE 2,0T -93, Saab 9000 CSE 2,3T -94, Suzuki SJ 423 2,3T (under bygge), Suzuki SJ 420 -87, Nissan King Cab 3,0 V6 4WD -91.
"En riktig bil behöver inga vägar"
-94
B234E 260nm
B234R 323nm
Men står inte detta i FAQ?
http://www.garaget.org/rz
9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.
Annars kan du kolla här http://maptun.com/webshop/shop.php?rubrik=192 bara och trycka på ett trim till den modellen du önskar kolla
och sen finns det effekt och vridkurvor typ före/efter trim längre ner på sidan du får upp.
B234L 260NmUrsprungligen postat av RZ
B234E 323Nm
B234R 342Nm
B204L ca 210Nm
B234i ca 210Nm
B204i ca 170Nm
MVH
F
De där siffrorna stämmer inte.
B234L 260Nm
B234E 323Nm
och B204L ca 210Nm tänker jag på.
M.V.H.
9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410
De kan vara B234L 280NmUrsprungligen postat av Andreas Plars
Sen är dom senare B234E 323Nm medans dom tidigare hade mer före -94 om jag inte minns fel. Då va de 330Nm
B204L kan ha 240Nm.
Innan -94 hade B234R 350Nm
Mitt mine sviktar lite.
MVH
F
Hej !
Från o med M/94 är de angivna enl. EEC norm, tidigare enl DIN norm.
Vilket komplicerar livet något om man vill jämföra.
Det är massor av siffror som inte stämmer...
Men, har inte tid just nu att redan ut saken.
B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....
Många bud Här kommer mina:
B204E - 215Nm
B204L - 263Nm
B234i - 210Nm
B234L - 323Nm
B234E - 260Nm
Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
9000 CC 2.3T -91
9-3 SS 1.8t BioPower -08
Triumph Speed Triple -04
De ska vara B234L 323Nm
Sen är B234E 280Nm kanske.
M.V.H.
9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410
Hej igen....
Många svar, men tyvärr bara ett som var i närheten av vad jag ville veta....
Jag är på jakt efter vridmomentskurvor eller vridmomentsdiagram, dvs jag är inte intresserad av vad en specifik motor har för maxvrid vid varvtal det eller det, utan vad dom har för vrid från tomgång och upp till3-4000rpm... Typ Olofs tips nedan....
Tyvärr så börjar dom mäta vid 2500rpm....Ursprungligen postat av Olof
Hoppas att ni inte tycker jag är gnällig nu....
// Lasse
Saab 9000CSE 2,0T -93, Saab 9000 CSE 2,3T -94, Suzuki SJ 423 2,3T (under bygge), Suzuki SJ 420 -87, Nissan King Cab 3,0 V6 4WD -91.
"En riktig bil behöver inga vägar"
Ok! Kan ju bli svårare...
-Fast det är nog inte alla i klubben kanske som bryr sig om lågvarvskraften och har diagram på det
Får man fråga varför du undrar? Nyfiken
M.V.H.
9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410
Jupp!Ursprungligen postat av Andreas Plars
Håller på att bygga om en bil lite och har idag en Pontiac 5 stegs automat, ihopkopplad med en Opel Vectra 8V (C20NE 85kW). Motorn är i svagaste laget och jag tittar därför efter en lite starkare, och jag behöver mycket vrid på låga varv (vilket opelmotorn ger). Funderade ett tag på en Opel GSi-motor som har bra vrid och acceptabel effekt (195Nm 2200rpm o 110kW), men jag vill ju hellre ha en "VIGGENS KUSIN" i pannrummet.....
En B234L hade passat som en hand i handske iom 336Nm vid 1900rpm, men dom är ju ingen dussinvara....
Därför min fråga...
// Lasse
Saab 9000CSE 2,0T -93, Saab 9000 CSE 2,3T -94, Suzuki SJ 423 2,3T (under bygge), Suzuki SJ 420 -87, Nissan King Cab 3,0 V6 4WD -91.
"En riktig bil behöver inga vägar"
Då skulle jag ta en vanlig 2,3T 170 eller 200 hk med trimchip så är du ju uppe på 400-450 Nm och 230-270 hk med originalturbon. T25:an snurrar igång rätt bra redan innan 2.000 rpm. Då ska du se att grejorna rör på sig bättre än med Opel-knotan, om allt håller för kraften bara. Inte så svårt att hitta sådana här motorer på skroten och liknande.
För övrigt så ger GSI-motorn 196 Nm vid 4.800 rpm, har jag bestämt för mig.
Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.
Ännu hellre ett 15T #5 på en 2.3, det blir mycket redan vid 1800rpm
9-3 SC Aero M6 -06
Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen
En helt original 2,3T räcker långt.....Ursprungligen postat av Tomtefar
Innan vinterns ombyggnad har jag haft problem med hållbarheten i drivlinan, men det är ett problem som jag hoppas att jag ska slippa nu.... Dom drivknutar jag kört med innan har knäckts som kvistar i stormen Gudrun... Och då är det ändå knutar till V8:or och 4,8 L Turbodieslar....
Ni blir det lite grövre grejer...
Dom här korsen klarar 6100Nm... Och japp! Dom är 115mm i diameter... Ett komplett kors (dubbelkors) väger för övrigt 7,9kg...
Här i nordvästra finns inga, och jag behöver ju elsystem och lite annat löst också.....Ursprungligen postat av Tomtefar
Alternativet är ju B204L (185hk). Någon som vet vrid vid 1500-2000rpm?
Helt rätt....Ursprungligen postat av Tomtefar
Jag kollade diagrammet på GSi:n och den ger 170Nm vid 2200rpm...
// Lasse
Saab 9000CSE 2,0T -93, Saab 9000 CSE 2,3T -94, Suzuki SJ 423 2,3T (under bygge), Suzuki SJ 420 -87, Nissan King Cab 3,0 V6 4WD -91.
"En riktig bil behöver inga vägar"
Men om drivknutar till en V8 turbodiesel inte håller för en Opel 8v på 170 Nm, så måste det vara något annat fel än att de är för klena. Måste bli någon inspänning och flexning på någon vänster. Låter ju osannolikt att de inte skulle hålla måttet helt enkelt
2,0 185 hk ger ju max 263 Nm, men exakt hur mycket mer varv en 2,0:a behöver i spool up jämfört med 2,3 (samma turbo - T25) vet jag inte, men gissningsvis 15% högre varv. Sedan är ett diagram på en vridmomentskurva för en turbobil ganska intetsägande för det du undrar, tror jag. Kurvan är bromsad statiskt, och om man statiskt får fram ett visst vrid vid 1.800 rpm, så kommer du aldrig ha det initialt. Och det är det initiala vridet du vill åt antar jag? Så du kan hitta en motor som direkt börjar ladda vid det varv momentomvandlaren stålar, och inte tvekar i flera sekunder innan den får upp ångan.
Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.
Jag vet inte om det hjälper ett dyft, men min 2.3ltt med 170 hästar ger 260Nm orginal vid 1800 varv. det är ju ändå en vettigt stark motor
Kör - Pappas skrotiga röda 1997 9000CS 2.0t
Såld - Mörkblå 1999 9-5 2.0t Sedan
Såld - Silvergrå 1997 A50 9000CSE 2.3t
Vid 3.200 rpm ger den max vridmoment. 1.800 rpm är nästan omöjligt att ha maxvridet på med en motor med fast laddtryck. Detta för att den följer grundmotorns karaktär mycket mer än en motor med laddtryckskurva. Och en sugmotor kräver väldigt speciella parametrar om den ska ha maxvrid vid 1.800 rpm. Så fulltrycksmotorerna med maxvrid vid låga varvtal, har det som en produkt av mappningen. I verkligeheten har de oftast inte ens det, utan brukar ha maximala vridet lite högre upp.Ursprungligen postat av eak
Mina gamla T16 86 och 87 kunde man tydligt känna att grundmotorn hade maxvrid kring så höga varv som 4.000 rpm. Det var där kopplingarna först började slira när de inte höll måttet längre, och jag hade knappast högre laddtryck vid 4.000 än 3.000 rpm. Max vrid original på dem skulle vara vid 3.000 rpm.
Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.