Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Funderingar på extramätare... (Hjälp!)

  1. #1
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Funderingar på extramätare... (Hjälp!)

    Har funderingar på att sätta in extramätare i bilen (ng900).
    Tänkte mig Realcars "blackpanel" mätare....
    Tänkte mig turbotryck, oljetemp och volt.

    Nu till frågorna:

    1. Visst bör mätarna kunna få plats i dubbeldin-facket tillsammans med en vanlig stereo? nån som har så och kan slänga upp lite bilder?

    2. Är dessa mätare nått att satsa på? Att de inte är marknadens bästa begriper jag också, men funkar de?

    3. Är det "rätt" gängor på oljetempmätaren för att byta ut oljepluggen mot givaren? (föresten. Är det en bra lösning att göra så?)

    4. Har hört att vissa har problem med att turbotrycksmätarnålen kan vara hispig och låta skumt. Är det så på denna mätaren också? Hur avhjälps det?
    (Avhjälps det med Speedparts T-stycke med reducering?)

    5. Vad är bäst att ha koll på? Oljetemp eller oljetryck? Har (antagligen) plats för 3 mätare och jag vill ha volt och turbotryck. Återstår en mätare till alltså. Har ju kontrollampan till oljetryck så jag tänkte att oljetemp är det rätta. Är det bra resonerat eller har nån någon bättre idé?


    Tacksam för all hjälp.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  2. #2
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    4 734
    Mätarna i en originalbil är ju mest för kul egentligen.
    Volt (har du väl redan i fäörddatorn)
    Oljetryck, kanske den viktigaste eftersom om lampan lyser är det redan försent.
    Oljetemp kan ju också va bra för att veta när man kan belasta motorn/ska ta det lugnt.
    Turbotryck är kul om mna åker trimmat

    Ang oljetempgivare finns det flera modeller men som alltid när det gäller mätare förespråkar jag VDO och deras givare.
    Massa saab turbo på gården
    STCS#1409

  3. #3
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    4 734
    Citat Ursprungligen postat av Stranna
    Mätarna i en originalbil är ju mest för kul egentligen.
    Volt (har du väl redan i fäörddatorn)
    Oljetryck, kanske den viktigaste eftersom om lampan lyser är det redan försent.
    Oljetemp kan ju också va bra för att veta när man kan belasta motorn/ska ta det lugnt.
    Turbotryck är kul om mna åker trimmat

    Ang oljetempgivare finns det flera modeller men som alltid när det gäller mätare förespråkar jag VDO och deras givare.
    Å justja, i min 9000 har jag oljetemp, oljetryck samt volt (saabs originaltillbehör
    Massa saab turbo på gården
    STCS#1409

  4. #4
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av Stranna
    Mätarna i en originalbil är ju mest för kul egentligen.
    Volt (har du väl redan i fäörddatorn)
    Oljetryck, kanske den viktigaste eftersom om lampan lyser är det redan försent.
    Oljetemp kan ju också va bra för att veta när man kan belasta motorn/ska ta det lugnt.
    Turbotryck är kul om mna åker trimmat

    Ang oljetempgivare finns det flera modeller men som alltid när det gäller mätare förespråkar jag VDO och deras givare.
    Jo, håller med om att mätarna mycket är för skoj, men:

    Voltmätare finns inte i färddatorn på ng900. En herrejösses massa funktioner finns det men inte volt konstigt nog. (Och jag har stora datorn). Det som det vore bra till är att när extraljus + elbakruta + stereo är igång så syns det på instrumentbelysningen etc att bilen laddar dåligt. Skulle vara bra att veta hur dåligt, och om man ska knäppa av nått för att spara ström vid olika situationer.

    Du säger nått vad gällande oljetryck. Är svårt att bestämma sig över vilken bara. Vill egentligen ha båda, men det är ont om plats, och jag vill inte ha nån i a-stolpen eller flytta belysningsvredet. Så svårt val där...
    En stor fördel är det att se när man kan gasa, men å andra sidan är det ju en hiskelig fördel att se om nått är galet också...

    Och till sist så är min chippad, men jag vet inte hur mycket den laddar. Därför skulle det va skoj med turbotrycksmätaren. Den hjälper ju även till att visa om nått skulle vara galet. Originalmätaren är ju inte direkt exakt...


    Mmm.. Ska fundera vidare på det där. Tack för tipsen i alla fall!
    (föresten vet du nått bra ställe man kan köpa VDO mätare på?)


    Fler tankar eller tips om hur jag ska göra, nån?
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  5. #5
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    4 734
    VDO säljs genom KG knutsson som säljs av många biltillbehörshandlare.
    Sen finns det ett ställe på nätet också som säljer vdomätare.

    PS jag har en ny oljetemp att sälja om du är intresserad, skicka ett PM isåfall.
    Massa saab turbo på gården
    STCS#1409

  6. #6
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 716
    Medlem#
    3346
    Har flera gånger varit sugen på VDO's laddtrycksmätare, men de jag sett hos olika återförsäljare och i deras kataloger är alldeles för grovt graderade. Detta får naturligtvis till följd att mätaren blir i princip oanvändbar för det syfte den är tänkt!
    Jag har sett bilder på mer exakt graderade VDO-mätare, men de finns inte med i katalogerna hos å-f som därför hävdar att sådana mätare inte existerar...
    All makt åt Thengil!

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Inlägg
    147
    För att se om generatorn laddar är det väl snarare en amperemätare du skall ha. Voltmätare säger väl bara om generatorn och batteriet är friska och. För visso får du väl spänningsfall vid hög belastning men en amp-mätare talar ju om om det går till eller från batteriet (laddas eller laddas ur). Jag kan dock ha fått detta om bakföten.

    Jag skulle satsa på oljetryck och oljetemp i första hand.
    9000 CSE 2,3T -98

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    2 628
    Jag har beställt en sån där turbotrycksmätare, dock skulle det ta 3 veckor så jag avbeställde såg i bilsport att dalhems hade en likadan (står dock timex istället för realcar i tavlan) för 350:- istället för 488:- är ju ett tips.
    Där skulle det ta 2 veckor oxo så snart borde jag ha den.
    Jag ska ju oxo ha mätaren mest på skoj så jag valde denna mätare för att man kan få grönt ljus sen tror jag det blir snyggt med blackpanel funktionen när glaset är svart tonat.

    Tänkte ha två mätare först och då skulle jag valt oljetryck.

  9. #9
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Hittade VDO mätare på http://www.lindberg-import.com/webbshop ... rument.htm

    De var ju som jag misstänkte rätt dyra... Men fina är de i alla fall...
    Lutar tyvärr åt något billigare alternativ ändå....

    (Marcus J: Verkar som om de har en tätgraderad mätare. Har dock inte varit i kontakt med de så jag vet inte om de kan få fram de eller inte).


    jimel: tackar för tipset!



    Om man nu ska sätta in en oljetrycksmätare istället för oljetemp. Ska man sätta den på platsen där originaltryckgivaren sitter eller? Kan man sätta nån form av T koppling där då eller? (Är ju rätt tajt mot röret till oljestickan). Vad ska det vara för material i så fall? tips på vart man kan få tag på en T koppling.

    Vill ha varningslampan också i och med att man kanske inte alltid uppmärksammar alla mätare....

    Eller funkar det att sätta givaren där oljepluggen normal sitter?
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  10. #10
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 716
    Medlem#
    3346
    Denna vill jag ha!
    Synd bara att den kostar 825:-
    Den enda jag lyckas få tag på via VDO-å.f. är denna:
    All makt åt Thengil!

  11. #11
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    UPP!!!

    Ingen som har tips på hur man kopplar in dem? (oljetemp + oljetryck)
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    2 800
    Måste väl gå att böja bort oljepåfyllningsröret en del men jag märke av problemet själv också. VDO-givaren är ju rätt tjock. Men jag ska nog lösa det sen när jag plockar bort värmeplattan...

    Sen så har vdo en givare som både skickar signal till varningslampa + mätare.

    Sen angående mätarna inne i kupén. Ta bort förvaringsfacket framför växelspaken å skär till en panel som går i på samma ställe som facket. Sen är det bara att skära ur två hål om man vill. Jag har satt ljusvredet där + att jag ska sätta oljetempmätaren där. Laddtrycksmätaren har jag i a-stolpen och oljetrycksmätaren sitter nu där ljusvredet sitter original.
    Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
    Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
    BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
    BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual

  13. #13
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    4 734
    Oljetryck ser man till att få tag på en givare både för lampa och mätare så slipper man slaska med nått t rör.

    Stämmer det där med tyrbotrycksmätaren, den som har bästa graderingen är ju den som speedparts säljer men den kan man inte hitta i någon katalog från VDO, skumt.
    Massa saab turbo på gården
    STCS#1409

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Sundsvall/Kvissleby
    Inlägg
    883
    Citat Ursprungligen postat av Blå 900

    Sen angående mätarna inne i kupén. Ta bort förvaringsfacket framför växelspaken å skär till en panel som går i på samma ställe som facket. Sen är det bara att skära ur två hål om man vill. Jag har satt ljusvredet där + att jag ska sätta oljetempmätaren där. Laddtrycksmätaren har jag i a-stolpen och oljetrycksmätaren sitter nu där ljusvredet sitter original.
    håller precis på och kollar på det där facket, ska man få in två (52mm)mätare där så måste man även ta bort ciggtändaren, annars får det bara plats en, kanske kan gå om man kapar lite i plasten bakom facket
    900T-94 steg.3
    Pontiac transporter 16v-95

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    2 800
    Möjligt men det kan inte behöva kapas mycket för jag får plats med en 52mm mätare + ljusvredet å jag har lite marginal kvar till kanterna.
    Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
    Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
    BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
    BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Sundsvall/Kvissleby
    Inlägg
    883
    Citat Ursprungligen postat av Blå 900
    Möjligt men det kan inte behöva kapas mycket för jag får plats med en 52mm mätare + ljusvredet å jag har lite marginal kvar till kanterna.
    har du tänkt på att utrymmet bakom facket är mindre än plattan du gör, det är ju klackar på sidorna som tar bort bra mycket utrymme
    900T-94 steg.3
    Pontiac transporter 16v-95

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    2 800
    Citat Ursprungligen postat av costello
    har du tänkt på att utrymmet bakom facket är mindre än plattan du gör, det är ju klackar på sidorna som tar bort bra mycket utrymme
    Jodå, det blir tight men det går in iaf med ljusomkopplare + 52mm instrument men de sitter ganska tätt ihop då. Om man ska få in två st 52 mm så får man kanske kapa lite men det är ju snabbt fixat.
    Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
    Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
    BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
    BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Sundsvall/Kvissleby
    Inlägg
    883
    Citat Ursprungligen postat av Blå 900
    Citat Ursprungligen postat av costello
    har du tänkt på att utrymmet bakom facket är mindre än plattan du gör, det är ju klackar på sidorna som tar bort bra mycket utrymme
    Jodå, det blir tight men det går in iaf med ljusomkopplare + 52mm instrument men de sitter ganska tätt ihop då. Om man ska få in två st 52 mm så får man kanske kapa lite men det är ju snabbt fixat.
    då är vi överens, det var 2st 52mm mätare jag menade...
    900T-94 steg.3
    Pontiac transporter 16v-95

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 681
    Angående valet av extramätare faller det direkt för min del till Autometers fördel. Stilrenare finns inte enligt mitt tycke. Saluförs bland annat av dalhems för dalHEMSKA priser. Om ni vill ha sådana, köp från staterna, absolut billigare.
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Sundsvall/Kvissleby
    Inlägg
    883
    Citat Ursprungligen postat av Airflow
    Angående valet av extramätare faller det direkt för min del till Autometers fördel. Stilrenare finns inte enligt mitt tycke. Saluförs bland annat av dalhems för dalHEMSKA priser. Om ni vill ha sådana, köp från staterna, absolut billigare.
    tittade i Autometers nya katalog igår, snacka om att dom har grymma mätare
    900T-94 steg.3
    Pontiac transporter 16v-95

Liknande ämnen

  1. Originallikande extramätare 900/9000?
    Av SaabAero i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-03-06, 18:53
  2. extramätare i 9-3SS
    Av furre i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-06-05, 12:40
  3. Dimma belysning till extramätare i og9-3
    Av Turbo_Charlie i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-03-26, 00:37
  4. Nödvändiga extramätare?
    Av Break out i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-02-01, 22:10
  5. Koppla in extramätare 9000 -95
    Av Carl 1918 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-07-21, 18:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •