Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 37

Ämne: Remmen av! =(

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    99

    Remmen av! =(

    hejsan. Som i tidigare tråd så har remmen gett upp! Men jag undrar vilket hjul det är som sitter längst ned tror jag det va! om man tar bort höger framdäck och sen tar bort den lilla innerskärmsbiten så kommer man rätt till det hjulet! Det har iaf gett upp! det går ej att röra! Satt t.om rester av remmen kvar där på! så jag undrar till vilket hjälpaggregat det är och vad det kostar att byta det? TROR att det är hjul nr. 5 på bilden!



    MvH Linus
    SAAB 9-3 Sport coupé B204R -99

  2. #2
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 637
    Nummer fem är vevaxeln och den brukar gå skapligt tungt. Inget du drar runt mellan tummen och pekfingret om du inte är hulken på anabola, liksom...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    99
    ok. men ska man klara av att dra den runt då? hur ska jag göra för att försöka då?
    SAAB 9-3 Sport coupé B204R -99

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av mågis
    Nummer fem är vevaxeln och den brukar gå skapligt tungt. Inget du drar runt mellan tummen och pekfingret om du inte är hulken på anabola, liksom...
    haha
    Saab 9000 CSE 2.3 T16 -93

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    99
    Citat Ursprungligen postat av FredrikA
    Citat Ursprungligen postat av mågis
    Nummer fem är vevaxeln och den brukar gå skapligt tungt. Inget du drar runt mellan tummen och pekfingret om du inte är hulken på anabola, liksom...
    haha
    ???vad är så skoj?
    SAAB 9-3 Sport coupé B204R -99

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Rimbo (Stockholms Län)
    Inlägg
    1 514
    Hmm, är det nummer 5 på bilen och det är svänghjulet som övriga människor skämtsamt påpekar, isof så lär juh inte din motor gå runt överhuvudtaget.

    Det kan inte vara nån spännrulle som gett upp då.. !

    /M
    Kör: Saab 9000 A50 -98.

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av ErOxZz
    ???vad är så skoj?
    Uttrycket bara, Jag hade ingen aning det var vevaxeln heller, Men jag kan föreställa mig att det går tungt att dra runt den
    Saab 9000 CSE 2.3 T16 -93

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    99
    Citat Ursprungligen postat av DualC
    Hmm, är det nummer 5 på bilen och det är svänghjulet som övriga människor skämtsamt påpekar, isof så lär juh inte din motor gå runt överhuvudtaget.

    Det kan inte vara nån spännrulle som gett upp då.. !

    /M
    vad menar du? det är det stora hjulet längst ner! alla andra hjul går att snurra på! men ej det! kommer snart upp en bild!
    SAAB 9-3 Sport coupé B204R -99

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    551
    Citat Ursprungligen postat av ErOxZz
    Citat Ursprungligen postat av FredrikA
    Citat Ursprungligen postat av mågis
    Nummer fem är vevaxeln och den brukar gå skapligt tungt. Inget du drar runt mellan tummen och pekfingret om du inte är hulken på anabola, liksom...
    haha
    ???vad är så skoj?
    Vevaxeln är det som kolvarna sitter fast i och som driver bilen och hjälpaggregaten. Den ska man inte kunna rubba med handkraft, så det är helt normalt och inget du behöver oroa dig för
    9000 2.3T -98 Steg 3
    "The blind shall see! The lame shall walk! The short shall tall! Forks for all!"

  10. #10
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 637
    Citat Ursprungligen postat av ErOxZz
    ok. men ska man klara av att dra den runt då? hur ska jag göra för att försöka då?
    Stoppa in en kompis i bilen som får vrida på tändningsnyckeln samtidigt som du tittar på skivan...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    99
    [quote=Vevaxeln är det som kolvarna sitter fast i och som driver bilen och hjälpaggregaten. Den ska man inte kunna rubba med handkraft, så det är helt normalt och inget du behöver oroa dig för [/quote]

    Ok. är du säker? men hur kan det då komma sig att det va en massa rester av remmen just runt den då som jag fick dra bort? Vad ska jag göra nu då?
    SAAB 9-3 Sport coupé B204R -99

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    99
    Citat Ursprungligen postat av mågis
    Citat Ursprungligen postat av ErOxZz
    ok. men ska man klara av att dra den runt då? hur ska jag göra för att försöka då?
    Stoppa in en kompis i bilen som får vrida på tändningsnyckeln samtidigt som du tittar på skivan...
    vrida på nyckeln till tändning eller? ska den röra på sig då eller?
    SAAB 9-3 Sport coupé B204R -99

  13. #13
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989
    Nr 5 är det remhjul som sitter direkt på vevaxeln, det är det hjulet som drar runt remmen så att alla hjälpaggregat snurrar. Kolla så att det sitter ordentligt, det ska du inte kunna röra, det innebär att du drar runt motorn isåfall. Men resten av hjulen ska du kolla så dom snurrar jämnt o fint, inget glapp eller skrap!!

    Lycka till

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    99
    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Nr 5 är det remhjul som sitter direkt på vevaxeln, det är det hjulet som drar runt remmen så att alla hjälpaggregat snurrar. Kolla så att det sitter ordentligt, det ska du inte kunna röra, det innebär att du drar runt motorn isåfall. Men resten av hjulen ska du kolla så dom snurrar jämnt o fint, inget glapp eller skrap!!

    Lycka till
    ok. ja de andra rullar jämnt och fint! Men just det sitter som berget! men ej något glapp där heller! Men hur kan då remmen ha gått av då?
    SAAB 9-3 Sport coupé B204R -99

  15. #15
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989
    Hur långt har bilen gått då... är remmen bytt nångång??

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    99
    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Hur långt har bilen gått då... är remmen bytt nångång??
    Bilen har ej gått mer än 12 000mil snart! vet ej om remmen är bytt tidigare! har ej haft den så länge! men det konstiga är att remmen såg relativt hel och ny ut! och sen bara gått av på ett ställe!?!?
    SAAB 9-3 Sport coupé B204R -99

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    551
    Citat Ursprungligen postat av ErOxZz
    Citat Ursprungligen postat av wesslan
    Vevaxeln är det som kolvarna sitter fast i och som driver bilen och hjälpaggregaten. Den ska man inte kunna rubba med handkraft, så det är helt normalt och inget du behöver oroa dig för
    Ok. är du säker? men hur kan det då komma sig att det va en massa rester av remmen just runt den då som jag fick dra bort? Vad ska jag göra nu då?
    När min rem gick av trasslade den in sig i den sk svängdämparen som sitter vid det remhjulet. Jag fick rycka rätt hårt för att få loss bitarna.
    Det som du fått riva bort är nog bara delar av remmen som snott in sig i remhjulet, det betyder inte automatiskt att det är trasigt.
    Och ja, det hjulet skall inte gå att dra runt för hand, men det ska snurra om du testar att starta motorn.
    9000 2.3T -98 Steg 3
    "The blind shall see! The lame shall walk! The short shall tall! Forks for all!"

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    99


    http://www.geting.se/viewimage.php?image=28327-hjul.JPG

    det hjulet menar jag! Runt det satt det en massa rester! Men kan det hända att remmen går av då utan att det behöver vara nåt annat hjul eller hjälpaggregat som går sönder då?
    SAAB 9-3 Sport coupé B204R -99

  19. #19
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989
    På 9-5 så byts denna på 11000 mils servicen. Vet ej om det är samma på din, men det kan ju va så att remmen aldrig varit bytt. då är det ju inget jättekonstigt om den brister!

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    99
    Men vad tycker ni att jag ska göra nu då? ska jag sätta dit remmen eller? Och om nu hjulen och de känns bra då, så behöver jag ej vara orolig då eller? mvH L
    SAAB 9-3 Sport coupé B204R -99

Liknande ämnen

  1. Oljud från remmen?
    Av kuling i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-07-04, 20:21
  2. Stjäl AC remmen effekt?
    Av DoubleD i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-09-21, 17:54
  3. Remmen gick av.
    Av Alexi i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-11-25, 14:21
  4. Hur byta hm, hm remmen?
    Av Conny L i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-03-23, 17:46
  5. problem med generator remmen......
    Av björn9000 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-04-18, 22:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •