Kanske en dum fråga men som bekant snurrar vevaxeln 2 varv när kamaxlarna snurrar 1 varv. Går ventilerna fria vid en felinställning på ett varv på vevaxeln?
Kanske en dum fråga men som bekant snurrar vevaxeln 2 varv när kamaxlarna snurrar 1 varv. Går ventilerna fria vid en felinställning på ett varv på vevaxeln?
9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98
Vadå? Ett varv är ju ett varv. Fattar inte redigt hur du mennar riktigt. Kan dock vara svårt att snurra veven 1varv utan att vrida på kammarna oxå. För då kanske ventilerna går i kolvarna under själva vridningsmomentet.
CosmoBlå 9-3 Aero -01
Hähä, nej man kan inte snurra veven ett varv fel, kolvar och allt kommer lu liksom på samma plats även om du snurrar veven ett varv fel i förhållande till kammar m.m!
Min Saab 9000CSE -->http://www.garaget.org/?car=42283
Jo frågan kanske är lite dumt formulerad. Hur vet tändstiften när gnistan ska tända - eller tänder stiftet varje gång kolven passerar ÖDP?
9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98
kamaxel givare.Eller som Trionic som skjuter gnista på 2cyl när du startar den sen känner man av i vilken av cylindrana det blev varmt (med hjälp av tändstiften) och efter detta så räknar Trionic ut i vilken fas vevaxeln är i och skjuter endast på rätt cylinder.Enkelt förklarat så funkar det så.
gnistan tänder alltid innan ÖD, och när bestäms av ECU (Styrdonet), som har till sin hjälp Bl.a. vevaxelgivare, som talar om vart på varvet som vevaxeln befinner sig.. när den tänder bestäms av bla varvtal, laddtryck (om den har turbo förstås), belastning, bränslekvalitet m.m... så om nu veven hamnat ett helt varv fel så hamnar den ju ändå på exakt samma plats som innan och inget har egentligen hänt :PUrsprungligen postat av csan
Min Saab 9000CSE -->http://www.garaget.org/?car=42283
Hej!
ECU kan inte enbart med hjälp av vevaxelposition bestämma i vilken fas den befinner sig i. En förbränningscykel är som bekant 720 vevaxelgrader (2 varv). Motorstyr måste få hjälp med att lista ut om den befinner sig i förbränningsfas eller gasväxlingsfas.
Detta görs med antingen en givare på kamaxel eller som SAAB gör med cylinderindikering via joniseringsmätningen.
Vanligast idag är kamaxelgivare, dessa finns dessutom för det mesta endå då många motorer är utrustade med vridbara kamaxlar av någon typ.
Inte helt rätt, finns tillfällen där man väljer att skjuta gnistan efter ÖD, tex vid växling för automatlådor, antispinn/sladd reglering.gnistan tänder alltid innan ÖD,
Phalanx.
Ingen verkar ha nämnt det viktiga som kan luras. Kamaxlarna snurrar med halva det varvtal som vevaxeln gör.
Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.
Jo, och det redan i första inlägget.Ursprungligen postat av Tomtefar
Ursprungligen postat av csan
...om vevaxeln avverkar två varv när kammarna avverkar ett varv kan man väl säga attUrsprungligen postat av Tomtefar
This profile is dead...
Det här med ett T5/T5 osv skjuter gnista på två cyl för att se vart det tog fyr låter ju skumt för då måste ju bränsle sprutas in i bägge cylindrar!
Eller hur?
För visst fasen måste Trionic hålla reda på om den sprutat in soppa eller ej i en cylinder?
Hmm... hur fungerar detta eg?
M.V.H.
9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410
Hej !
ENKELT, man sprutar in parvis 1-4 o 2-3 halva mängden som krävs för en förbränning men varje varv.
B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....
Ptja, du duttar sås i de båda cylindrar som enligt vevaxelgivaren är på väg att gå mot toppläget. Sedan tänder du på båda dessa burkar. Den ena kommer nu inte brinna iom att dess insugventiler varit stängda, medan den andre brinner. Detta noteras av joniseringsströmmätningen, och den vet därmed i vilken burk det brann, dvs den vet hur kamaxeln står. Skulle det nu ändå brunnit lite i den andre cylindern pga att det av någon anledning finns brännbar gas där ändå så står denna i avgasfas => tryckspår och jonström diffar från en lyckad förbränning.Ursprungligen postat av Andreas Plars
Edit: Attans... Dr B hann visst före mig!
mvh/Ragnar
självklart måste den även veta vart kamaxeln är i förhållande till veven också, det står faktiskt "Bl.a" och inte att det bara är den.. fast om jag ska vara ärlig så glömde jag faktiskt av den sen att den alltid tänder innan stämmer ju "för det mesta" om man nu inte tar upp såna specialare som du tog me där, men under normala förhållanden kommer alltid gnistan före..Ursprungligen postat av Phalanx
Min Saab 9000CSE -->http://www.garaget.org/?car=42283
Finns fler sätt att detektera vart i cykeln motorn befinner sig. På min hoj sitter det en vevaxelgivare som använder ett helt vanligt 60-2 triggerhjul. ECU listar ut med hjälp av accelerationerna på veven vid tändning vart den är. Initialt skjuter den 1gnista/varv/cylinder, men när förbränningen startat släcks den sista ner(offset mellan cylinder och gnista finns i grunddatan, kopplat till de två saknade taggarna på triggerskivan). Detta är för att inte ha död på spolarna vid högre varvtal... Billiga eftermarknadständsystem kör med wastefire/wastespark över tiden, vilket är lite slöseri..
Kamaxelgivare är en annan fiffig sak
Edit: alltså kan man med endast en dum vevaxelgivare klura ut vart nånsans motorn befinner sig i den 720gradiga världen
9-3 SC Aero M6 -06
Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen
Hej!
alltså kan man med endast en dum vevaxelgivare klura ut vart nånsans motorn befinner sig i den 720gradiga världenKod:Nja lite sanning med modifikation. Nu har biltillverkare helt andra miljökrav än motorcyckeldito, med den typen av cylinderdetektyering så skulle rätt stora mängder bränsle spolas igenom inann allt är synkat och klart. Sen har bilmotorer en klart större svängmassa en än motorcyckel, även detta får att det blir svårare att få en tydlig indikering. Men du har rätt systemet finns. Phalanx.
Ursprungligen postat av Phalanx
Detta kan man ju koppla till det lilla delikata problem som bl. a. BMW hade nær de skulle få till Missfirecount på sina nyare bilar. De kunde inte anvænda knacksensorn før det knackar ju inte, så de førsøkte via vevgivaren lista ut om veven hade onormala hastighetsfluktuationer vilket skulle tyda på att någon cylinder inte gav korrekt førbrænning och dærmed inte puttade på veven som den skulle med hastighetsvariationer på veven som føljd. Problemet var bara att man ju fått till en så len gång på sina motorer och att det dessutom rørde sig om 6 eller fler cylindrar på næstan alla motorer, vilket gør att førbrænnings och kompressionspulser mer eller mindre flyter ihop. Man hade alltså stora problem att få till detta och det ryktades om att de ev. skulle ta hjælp av SAAB och deras joniseringsmætning før att på det sættet få en sæker detektering.
Trionic kan ju detektera missfire finfint och bergsækert i princip.
Nu vet jag inte riktigt hur det slutade den saken, men jag har før mig att i alla fall nya V10 M5 har någon form av joniseringsmætning, æven om det kanske inte anvænds till det eller enbart det.
MVH Tony
Sierra 2,3 Aero