Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Skall kopplingen vara stenhård på ng900S -94 ??

  1. #1
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 301
    Medlem#
    4827

    Skall kopplingen vara stenhård på ng900S -94 ??

    Hej!

    En polare till mig köpte sin syrra en ng900S -94:a, o nu säger han att kopplingen är stenhård på den.
    Enligt säljaren skall detta vara vanligt på dom flesta ng900:or.
    Kan detta verkligen stämma??

    Skulle säga raka motstatsen till honom att den borde vara jättelättrampad.

    Vad kan vara rätt o vad é fel??

    Stort tack på förhand!

    Mvh Michael
    Michael Törnros. STCS #4827, SSK #5375, SBS #134.
    Saab 9-3 Viggen 1999
    Saab 9-3 Aero V6 SportSedan 2006, Saab 900 s "Aero" -91, Saab 99 cab -72, Saab 900 Turbo -91, Tidigare bilar.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Ludvika, men bor i Hokksund(Norge)
    Inlägg
    222
    Jag gissar att antingen så är fjädrarna i tryckplattan slut, då blir dom stenhårda att trampa och vajern går snart av.
    Eller så är det skitigt som fan i vajern och den är trög på grund av det.
    Om allt är ok så är även en Ng900 med vajer-koppling ganska lättrampad!

    Mvh Anders
    Nothing beats displacement!!!!
    Medlem nr: 5185

  3. #3
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 698
    Medlem#
    3346
    Nja, min ng900 -97 hade rätt hård koppling. ng900 har markant hårdare koppling än 9-3 och 9000.
    All makt åt Thengil!

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Tidaholm
    Inlägg
    330
    Medlem#
    6729
    Det är wire koppling på ng900 (dock bytes det till hydralisk -98 )

    Det är väldigt hård koppling på ng900, det är lite tråkigt, men något man vänjer sig med.

    Vi som kör ng900 har väldigt bra trännade vänster ben iaf

  5. #5
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 301
    Medlem#
    4827
    Tack för tipsen gubbs!

    O va snabba ni é

    Mvh Michael
    Michael Törnros. STCS #4827, SSK #5375, SBS #134.
    Saab 9-3 Viggen 1999
    Saab 9-3 Aero V6 SportSedan 2006, Saab 900 s "Aero" -91, Saab 99 cab -72, Saab 900 Turbo -91, Tidigare bilar.

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 569
    Citat Ursprungligen postat av tornros
    Tack för tipsen gubbs!

    O va snabba ni é

    Mvh Michael

    Mer vanligt är att lamellen kärvar på lamellaxeln.
    Hinner inte med allt.....

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 284
    Citat Ursprungligen postat av fredde1
    Citat Ursprungligen postat av tornros
    Tack för tipsen gubbs!

    O va snabba ni é

    Mvh Michael

    Mer vanligt är att lamellen kärvar på lamellaxeln.
    Jo, men det är inte det som gör den trögtrampad, om lamellen kärvar så draggar den däremot. Antingen så är vajern kass eller mer troligt så kärvar urkopplingsmekanismen. Styrhylsan till urtrampningslagret brukar vara boven när pedalen känns stenhård att trampa ner.

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 284
    Citat Ursprungligen postat av BBR
    Det är wire koppling på ng900 (dock bytes det till hydralisk -98 )

    Det är väldigt hård koppling på ng900, det är lite tråkigt, men något man vänjer sig med.

    Vi som kör ng900 har väldigt bra trännade vänster ben iaf
    Det är inte speciellt hård koppling på ng900 om den är välsmord och inte kärvar, det gör däremot dom flesta.

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av BBR
    Det är wire koppling på ng900 (dock bytes det till hydralisk -98 )

    Det är väldigt hård koppling på ng900, det är lite tråkigt, men något man vänjer sig med.

    Vi som kör ng900 har väldigt bra trännade vänster ben iaf

    Det borde vara skottpengar på saab som satte vajer på en bil som är så pass "ny" som en -97a (hade en -88 celica innan med hydral)
    Saab 900 Talladega 2.3T -97 410HK 560NM -2004-2012
    Saab 900 2.0T -97 (Vinter-/extrabil) 2011-2012
    Saab 9-5 Aero -00 2012-

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Nyköping/Uppsala
    Inlägg
    754
    Citat Ursprungligen postat av TalladegaSvensson
    Citat Ursprungligen postat av BBR
    Det är wire koppling på ng900 (dock bytes det till hydralisk -98 )

    Det är väldigt hård koppling på ng900, det är lite tråkigt, men något man vänjer sig med.

    Vi som kör ng900 har väldigt bra trännade vänster ben iaf

    Det borde vara skottpengar på saab som satte vajer på en bil som är så pass "ny" som en -97a (hade en -88 celica innan med hydral)
    Är inte ng900 den enda saaben med vajerkoppling?

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    1 219
    Medlem#
    13784
    Nej, vajerkoppling satt på alla SAAB-modeller till och med 1964
    ---------------------------------
    9-3 cabrio '99

  12. #12
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 580
    Citat Ursprungligen postat av enor
    Nej, vajerkoppling satt på alla SAAB-modeller till och med 1964
    Hahaheh, Good One Enor...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

Liknande ämnen

  1. Kan kopplingen vara slut? Saab 93 ss -03
    Av Carl-pedal i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-12-31, 14:19
  2. Hur kall skall en öl vara?
    Av MrTurbo i forum Off Topic
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2009-02-21, 04:34
  3. Hur hårt skall kopplingen dras??
    Av Magnus84 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-08-01, 10:32
  4. Ny 9-3:a som skall vara med och leka??
    Av turbo_larsson i forum Allmänt
    Svar: 55
    Senaste inlägg: 2005-03-26, 18:33
  5. Skall SAAB-Hybrider få vara med på våra banträffar??
    Av imolaräser i forum Klubbfrågor
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-03-09, 14:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •