Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: oljenivå sjunker 1 cm på 10000 km

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Inlägg
    14

    oljenivå sjunker 1 cm på 10000 km

    hej, är detta 'normalt' för en 9-5 / 2.0 / 2001 / 90tkm:

    - ca 9-10 mm lägre oljenivå på stickan efter 10000 km

    tack / r.

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318

    Re: oljenivå sjunker 1 cm på 10000 km

    Citat Ursprungligen postat av andr
    hej, är detta 'normalt' för en 9-5 / 2.0 / 2001 / 90tkm:

    - ca 9-10 mm lägre oljenivå på stickan efter 10000 km

    tack / r.
    Det skall inte sjunka alls om den är frisk. Körsätt, oljesort, majonäs under oljelock?
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    336
    Detta tycker jag låter väldigt normalt. Var glad att du inte behöver fylla på mellan servicerna. Senaste från saab angående T7 motorn är väl 1liter på 500mil. Alltså du är inte i närheten äns. Hade du dessutom sökt lite först så hade du funnit ett vettigt svar ganska snabbt.
    CosmoBlå 9-3 Aero -01

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    187
    En frisk motor har en liten förbrukning på olja
    Saab 9-3 SS Aero -04
    www.garaget.org/Kristian_Moller

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318
    Men va fan!! den har ju inte ens rullat 10 tusen mil. Vad har ni för krav på era bilar egentligen?? det SKA inte!! sjunka en centimer på stickan på 1000mil på en bil som gått 9000mil oavsett det står Saab, Volvo, Ford eller whatever i fronten.
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    187
    Här är en liten text från aftonbladet

    Alla friska motorer dricker olja eftersom de oljefuktiga cylinderväggarna slickas av förbränningens flammor. Hur mycket olja som förbrukas beror på motorns konstruktion, skick och storlek – större motorer drar mer olja.
    En annan viktig faktor är föraren – den högsta förbrukningen uppstår vid låga och höga varv. Ibland drar en motor onormalt mycket olja trots att den är i nyskick. Om felet inte ligger i att ventilstyrningstätningarna dött av ålderssvaghet så kan det hjälpa att byta till en olja med högre kvalitet. Onormalt låg oljeförbrukning är egentligen mycket farligare än onormalt hög. Risken är nämligen stor att den förbrukade oljan har ersatts av vatten och/eller bensin
    Saab 9-3 SS Aero -04
    www.garaget.org/Kristian_Moller

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318
    Citat Ursprungligen postat av Phasio
    Här är en liten text från aftonbladet

    Alla friska motorer dricker olja eftersom de oljefuktiga cylinderväggarna slickas av förbränningens flammor. Hur mycket olja som förbrukas beror på motorns konstruktion, skick och storlek – större motorer drar mer olja.
    En annan viktig faktor är föraren – den högsta förbrukningen uppstår vid låga och höga varv. Ibland drar en motor onormalt mycket olja trots att den är i nyskick. Om felet inte ligger i att ventilstyrningstätningarna dött av ålderssvaghet så kan det hjälpa att byta till en olja med högre kvalitet. Onormalt låg oljeförbrukning är egentligen mycket farligare än onormalt hög. Risken är nämligen stor att den förbrukade oljan har ersatts av vatten och/eller bensin
    Jadå och Aftonbladet är ju en ruskit tillförlitlig källa.. Jag hade personligen stora problem med oljetörst på min -99 9-5 men sedan Saab tagit sitt ansvar och renoverat maskin är förbrukningen nere på noll å den slog just om på 16 tusen. Min tidigare -96´a 9000 försvann det ca. 4millimeter på mellan oljebytena (2000 mil) Volvo Fh16 som snart gått 95tusen tar en liter på 3000mil och den maskin är på 16liter. Min Mustang har en femliters maskin å på en sommar fyller jag 0,5 liter på ca 1500mil å med den så busas det rejält. Firebirden har en 3,1liters och den går som bruks på somrarna, på 2500mil tog den ingenting.
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    336
    Detta fallet så stämmer facktistk det Aftonbladet skriver. Cylinderloppen och kolvringarna behöver smörjas lite och den olja förbränns sedan. Dock brukar det alltid försvinna ner lite oförbränd bensin ner i oljetråget som späder ut olja så att oljeförbrukningen inte märks.

    Tillverkarna brukar sätta en gräns på 1L/100mil. Dricker en bil mer än så är nått galet. Dock tycker jag och många till att gränsen går bra mycket tidigare.
    CosmoBlå 9-3 Aero -01

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Inlägg
    14
    ok, man tackar för inläggen. Skall söka mera i arkivet.

    Visst skulle man ju vilja att en så pass litet körd motor
    inte tog olja just alls ...

    Oljan som sattes i senast var nån Castrol 0-40 eller 5-40,
    åtm var den oförskämt dyr...

    Undras då ännu ifall man borde be SAAB uppgradera vev-vent ?
    Nån påstod visst att man inte skall röra ventilationen ifall allt är 'normalt'.
    Men det är väl inte lätt att komma till nån absolut sanning om
    vad anses som 'normalt' gällande just 9-5 och oljeförbrukning.

    ok / r.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    187
    1 cm vad kan det röra sig om 2-3 dl kanske? jag tycker det är fullt normalt.

    Okej Hotrodder här skickar jag en länk till angående oljeförbrukning eftersom du tycker aftonbladet är en otillförlitlig sida.

    http://www.drevia.se/oilconsume.htm
    Saab 9-3 SS Aero -04
    www.garaget.org/Kristian_Moller

  11. #11
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 716
    Medlem#
    3346
    1 cm på stickan på 1.000 mil är absolut inget att oroa sig över!
    Lite olja går som sagt alltid åt, men jag har svårt att tänka mig att vevhusventilationen från -04 och framåt ska vara skadlig.
    Det kanske är så att din 9-5:a drar lika lite som min 9000 efter en sådan modifiering. 9000 brukar inte dra olja så att det märks något nämnvärt, de är ovanligt snåla på olja.

    En FH16 arbetar helt annorlunda än en Saab 9,5 2,3. Bl.a. är det gigantisk skillnad på varvtalsområdena där motorerna arbetar, dessutom är det en stor dieselmotor. Dieselolja är, just det, olja.
    En gammal jänke-V8 är heller inte särskilt jämförbar med en modern rak 4:a med dubbelkamstopp, 16 ventiler och turbo. Dessutom är Saab-motorn en s.k. lågfriktionsmotor. De tar mer olja.
    All makt åt Thengil!

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269
    Det vet väl alla att moderna lågfriktionsmotorer kan dra mycket olja!
    Speciellt om man kör hårt.
    Tycker inte alls att 1cm låter konstigt på 1000mil!

    Drar en motor med lågt klämtryck på kolvringar ingen olja alls så skulle jag undra hur det var ställt med vevhusventilationen...
    Så jäkla enormt effektiv TROR jag inte att oljefällan, den lilla plastburken är.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  13. #13
    Låter inte allt för farligt, Min drar ca 1 liter på 150 mil. 9-5 2.3t
    Någon som vill köpa så jag kan bli av med skiten?

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318
    Citat Ursprungligen postat av Marcus J
    1 cm på stickan på 1.000 mil är absolut inget att oroa sig över!
    Lite olja går som sagt alltid åt, men jag har svårt att tänka mig att vevhusventilationen från -04 och framåt ska vara skadlig.
    Det kanske är så att din 9-5:a drar lika lite som min 9000 efter en sådan modifiering. 9000 brukar inte dra olja så att det märks något nämnvärt, de är ovanligt snåla på olja.

    En FH16 arbetar helt annorlunda än en Saab 9,5 2,3. Bl.a. är det gigantisk skillnad på varvtalsområdena där motorerna arbetar, dessutom är det en stor dieselmotor. Dieselolja är, just det, olja.
    En gammal jänke-V8 är heller inte särskilt jämförbar med en modern rak 4:a med dubbelkamstopp, 16 ventiler och turbo. Dessutom är Saab-motorn en s.k. lågfriktionsmotor. De tar mer olja.
    Jorå jag är med på vad du säger jämförelsen är kanske lite skev men inläggt från Aftonbladet pekade på framförallt STORA motorer.. Well om det nu är så att en modern motor skall ta olja förklara då för mej som sysslat med bilar hela sitt liv varför inte min 9-5 tar något då efter renovering och knappast den späder oljan med bensin.

    Samtidigt kan du ju oxå då förklara hur det kommer sej att ett antal av mina kamrater med både moderna Saabar, Volvo, Fordar, BMW osv. inte har någon oljeförbrukning. Visst okey även solen har fläckar och har jag ett antal polare som även får pytsa olja i sina bilar men.. jag hävdar likt förbaskat att en just och väl skött motor skall inte ta nån olja. Sen 1 centimeter på stickan är mer än bara nån deciliter.

    Edit: I min Firebird.. där hittar du inte nån gammal jänke V8 under luckan utan det sitter en modern V6´a med med datorstyrning och hela programmet.
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Inlägg
    437
    Citat Ursprungligen postat av Hotrodder
    Citat Ursprungligen postat av Marcus J
    1 cm på stickan på 1.000 mil är absolut inget att oroa sig över!
    Lite olja går som sagt alltid åt, men jag har svårt att tänka mig att vevhusventilationen från -04 och framåt ska vara skadlig.
    Det kanske är så att din 9-5:a drar lika lite som min 9000 efter en sådan modifiering. 9000 brukar inte dra olja så att det märks något nämnvärt, de är ovanligt snåla på olja.

    En FH16 arbetar helt annorlunda än en Saab 9,5 2,3. Bl.a. är det gigantisk skillnad på varvtalsområdena där motorerna arbetar, dessutom är det en stor dieselmotor. Dieselolja är, just det, olja.
    En gammal jänke-V8 är heller inte särskilt jämförbar med en modern rak 4:a med dubbelkamstopp, 16 ventiler och turbo. Dessutom är Saab-motorn en s.k. lågfriktionsmotor. De tar mer olja.
    Jorå jag är med på vad du säger jämförelsen är kanske lite skev men inläggt från Aftonbladet pekade på framförallt STORA motorer.. Well om det nu är så att en modern motor skall ta olja förklara då för mej som sysslat med bilar hela sitt liv varför inte min 9-5 tar något då efter renovering och knappast den späder oljan med bensin.

    Samtidigt kan du ju oxå då förklara hur det kommer sej att ett antal av mina kamrater med både moderna Saabar, Volvo, Fordar, BMW osv. inte har någon oljeförbrukning. Visst okey även solen har fläckar och har jag ett antal polare som även får pytsa olja i sina bilar men.. jag hävdar likt förbaskat att en just och väl skött motor skall inte ta nån olja. Sen 1 centimeter på stickan är mer än bara nån deciliter.

    Edit: I min Firebird.. där hittar du inte nån gammal jänke V8 under luckan utan det sitter en modern V6´a med med datorstyrning och hela programmet.
    Grabben har humor
    9k A50 T5suite steg3+ E85

  16. #16
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 614
    Tycker inte det låter farligt alls.
    Oljenivån på min 9-5:a minskar ingenting eller icke märkbart mellan bytena. Inte heller på min 9000.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318
    Citat Ursprungligen postat av 9000CSE
    Tycker inte det låter farligt alls.
    Oljenivån på min 9-5:a minskar ingenting eller icke märkbart mellan bytena. Inte heller på min 9000.
    Åhh då är du å jag helt klart the "two and only" på detta forum som åker 9-5 utan att det sjunker på stickan. Märkligt sörru.. ere fel på våra eller deras måntro??
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Hotrodder
    Citat Ursprungligen postat av Marcus J
    1 cm på stickan på 1.000 mil är absolut inget att oroa sig över!
    Lite olja går som sagt alltid åt, men jag har svårt att tänka mig att vevhusventilationen från -04 och framåt ska vara skadlig.
    Det kanske är så att din 9-5:a drar lika lite som min 9000 efter en sådan modifiering. 9000 brukar inte dra olja så att det märks något nämnvärt, de är ovanligt snåla på olja.

    En FH16 arbetar helt annorlunda än en Saab 9,5 2,3. Bl.a. är det gigantisk skillnad på varvtalsområdena där motorerna arbetar, dessutom är det en stor dieselmotor. Dieselolja är, just det, olja.
    En gammal jänke-V8 är heller inte särskilt jämförbar med en modern rak 4:a med dubbelkamstopp, 16 ventiler och turbo. Dessutom är Saab-motorn en s.k. lågfriktionsmotor. De tar mer olja.
    Jorå jag är med på vad du säger jämförelsen är kanske lite skev men inläggt från Aftonbladet pekade på framförallt STORA motorer.. Well om det nu är så att en modern motor skall ta olja förklara då för mej som sysslat med bilar hela sitt liv varför inte min 9-5 tar något då efter renovering och knappast den späder oljan med bensin.

    Samtidigt kan du ju oxå då förklara hur det kommer sej att ett antal av mina kamrater med både moderna Saabar, Volvo, Fordar, BMW osv. inte har någon oljeförbrukning. Visst okey även solen har fläckar och har jag ett antal polare som även får pytsa olja i sina bilar men.. jag hävdar likt förbaskat att en just och väl skött motor skall inte ta nån olja. Sen 1 centimeter på stickan är mer än bara nån deciliter.

    Edit: I min Firebird.. där hittar du inte nån gammal jänke V8 under luckan utan det sitter en modern V6´a med med datorstyrning och hela programmet.
    En motor ska dra olja, annars så hade man inte fått någon ordentlig smörjning av kolvringarna. Hur mycket som accepteras sätts vanligen i relation till effekten som producerats under en viss tid, ex g/kWh.

    Drar inte motorn olja så har oljan ersatts med bränsle eller vatten, eller så har man inte mätt tillräckligt noga för att notera oljeförbrukningen.

    Lågfriktionsmotorer kan också ha en tendens att dra mycket olja vid låg last och motorbroms då kolvringarna tätar sämst vid dessa förhållanden.

  19. #19
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    En motor ska dra olja, annars så hade man inte fått någon ordentlig smörjning av kolvringarna. Hur mycket som accepteras sätts vanligen i relation till effekten som producerats under en viss tid, ex g/kWh.

    Drar inte motorn olja så har oljan ersatts med bränsle eller vatten, eller så har man inte mätt tillräckligt noga för att notera oljeförbrukningen.

    Lågfriktionsmotorer kan också ha en tendens att dra mycket olja vid låg last och motorbroms då kolvringarna tätar sämst vid dessa förhållanden.
    Detta kan också märkas när bilen har gått mycket stadskörning och därefter får gå en tiomilatur på motorväg nonstop. Oljenivån kan ligga strax under max en längre tid och efter denna åktur kan det ha glidit ner till mittemellan max och min. Denna mängd som försvunnit kan då inte ha varit olja, 4 dl på 10 mil skall synas i avgasröret.

    Sedan har jag märkt att om man vill fylla olja ofta så skall man se till att hålla oljenivån nära max. Om man accepterar att hålla nivån någon centimeter ifrån min så går det åt mindre med olja.

    På min 9000 låg oljenivån stadigt på I i min-texten på stickan, oljebyte var tusende mil och ingen mellanfyllning. På 9-5:an går det åt en liter i fyllning mellan oljebytena.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318
    Citat Ursprungligen postat av J.K Nilsson
    Denna mängd som försvunnit kan då inte ha varit olja, 4 dl på 10 mil skall synas i avgasröret.

    J.K Nilsson
    Behöver det inte alls göra när min var som sämst tog den vid ett tillfälle 1liter olja på 30mil och tog mej sällan över 100mil på en liter. Saab hittade inte felet fast den var in fem gånger, den varken blårök eller lämnade pölar under sej, stiften var kalasfina osv. Katalysatorn har en oerhörd förmåga att ta bort oljesölet/röken som går bakåt och det är i princip bara en kass turbo som ger rejäla rökmoln.

    Vad som däremot märktes på min var att "majonäsen" som var likt en bregottask i oljepåfyllningen försvann helt vid körning över 10-15mil. Min har frugan mest mellan sitt jobb och hem och när väl jag får tillfälle att åka en längre sträcka så har jag pga. tidigare problem lärt mej att man måste ha järnkoll på oljenivån och kan ärligen säga att ingen annan bil jag haft har jag ryckt upp stickan på så många gånger.

    Har inte märk någon skillnad på varierande oljemängd i min efter motorrenoveringen oavsett kort eller långkörning. Däremot går det inte att rycka upp stickan några minuter efter stopp utan man måste låta den stå minst 10minuter för att få en exakt avläsning och jag hävdar fortfarande att det sjunker inte en millimeter på min sticka.
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

Liknande ämnen

  1. Varningslampan för AIRBAG =10000:- ?
    Av Mercamannen i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2015-02-03, 18:57
  2. Få bilen tvättad för $10000..
    Av T16_AeRo i forum Tidsfördriv
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-02-02, 23:27
  3. Jag, min 9-5 och 10000 mil...
    Av Wigglo i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-01-10, 16:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •