Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Styrningen blev plötsligt väldigt tung OG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    99

    Styrningen blev plötsligt väldigt tung OG9-3

    Hejhej. tjejen va ute och körde för ca 15 min sen. sen ringde hon mig och sa att det hade hänt nåt med min bil! jahaja tänkte jag...
    Först va allt som vanligt ocg den gick som den ska! Sen helt plötsligt hade hon hört ett skrapljud, sen började batterilampan att lysa OCH varningstrianglen som lyser när handbromsen är i! och det plingplongade till men inget meddelande kom upp på siden!

    Och styrningen la av precis som om bilen var avstängd! gick ju att styra lite men va VÄLDIGT trögt!

    Nån som har en aning om bad som kan ha hänt! Jag är ju på jobbet nu men tänkte kolal på det med en gång sen när jag kommer hem!

    Tacksam för alla svar!

    MvH L
    SAAB 9-3 Sport coupé B204R -99

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Jönköping/Värnamo
    Inlägg
    3 656
    låter som att remmen gick av eller något skar ihop. Kan vara en kombination...

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 686
    Se till att bilen inte körs då vattenpumpen drivs på samma rem.
    Man lär så länge man lever.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    99
    1. men är det remmen då tror ni? 2. vilken rem är det? 3. lätt att byta? 4. dyr? 5. nåt jag kan göra sj eller?
    bilen gick att köra men det gör den kanske iaf när remmen gått av?

    MvH L
    SAAB 9-3 Sport coupé B204R -99

  5. #5
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 575
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av ErOxZz
    1. men är det remmen då tror ni? 2. vilken rem är det? 3. lätt att byta? 4. dyr? 5. nåt jag kan göra sj eller?
    bilen gick att köra men det gör den kanske iaf när remmen gått av?

    MvH L
    1. Ja
    2. Du har bara en rem på bilen. Den sitter på sidan av motorn och är helt omöjlig att missa
    3. Ganska, lite pilligt men inte jättesvårt.
    4. Inte särskillt
    5. Antagligen. Bilen går att köra tills dess att den blir så överhettad att motorn skär eller någonting annat bryter ihop. (Vattenpumpen går som sagt på den remmen också och att plåga bilen vidare är alltså varken särskillt klyftigt (om man nu inte gillar stora reparationer) eller särskillt nyttigt för bilen.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Jönköping/Värnamo
    Inlägg
    3 656
    Citat Ursprungligen postat av ErOxZz
    1. men är det remmen då tror ni? 2. vilken rem är det? 3. lätt att byta? 4. dyr? 5. nåt jag kan göra sj eller?
    bilen gick att köra men det gör den kanske iaf när remmen gått av?

    MvH L
    1. Ja
    2. Rem remmen (finns bara 1)
    3. Ja
    4. Kan jag inte tänka mig
    5. Jepp, borde ta 30-45 min om nan inte skruvat så mycket...

    Kör inte bilen, då kan mer grejor ta skada...

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    99
    ok. då ska jag köra ner och köpa en rem med en gång efter jobbet! hör av mig hur det gick! men påverkar det verkligen styrningen om remmen går av? hur kan den gå av föresten? Är det ett vanligt fel eller?

    nån som har en länk till en sida eller nåt där det står hur man gör för att byta remmen?

    MvH L
    SAAB 9-3 Sport coupé B204R -99

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 121
    Medlem#
    6101
    Citat Ursprungligen postat av ErOxZz
    ok. då ska jag köra ner och köpa en rem med en gång efter jobbet! hör av mig hur det gick! men påverkar det verkligen styrningen om remmen går av? hur kan den gå av föresten? Är det ett vanligt fel eller?

    nån som har en länk till en sida eller nåt där det står hur man gör för att byta remmen?

    MvH L
    Servopumpen drivs av samma rem.
    Som några tidigare varit inne på, så driver remmen vattenpumpen, servopumpen, generatorn och ac-kompressorn.

    Nu har jag inte bytat remmen själv, men jag har för mig att det rekommenderas att man tar bort höger framhjul, och plockar bort innerskärmen för att underlätta bytet...Men det kanske bara gäller 9-5:an
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    551
    Anledningen till att remmen går av är antingen att den är gammal och sliten bara, eller att lagret till löphjulet skurit. Det hände mig på E4an...
    När du byter rem, kolla så att hjul nr 1 och 5 på bilden löper lätt och inte är jätteglappa.


    EDIT: Hittade en till bild på Speedparts. Är inte säker på hur det ser ut på din bil, men eventuellt kan det sitta ett till löphjul, nr 2 på denna bild.


    Nr 8 är AC-pumpen. Remmarna på bilar med ac är längre, så se till att få rätt rem. Men 9-3 fanns kanske inte utan AC?
    9000 2.3T -98 Steg 3
    "The blind shall see! The lame shall walk! The short shall tall! Forks for all!"

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    sätter fem kronor på att rulle nummer ett har skurit och ramlat bort........

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    99
    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    sätter fem kronor på att rulle nummer ett har skurit och ramlat bort........
    jaha... om den nu har gjort det, vad kostar en sån? vad heter den? OCH vad kallas remmen, så att man kan gå in på saab och köpa en!?
    SAAB 9-3 Sport coupé B204R -99

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    1 233
    Medlem#
    13784
    Håller med... det hände på min ng900 också, fast den skar så kraftigt att den tog med sig hela fästets "öra"! I alla fall tror jag att det var det som hände, det finns ingen annan rimlig förklaring till varför fästet bara gick av - även om hjulet, när det återfanns, inte verkade vara felaktigt alls utan snurrade fint och tyst!
    ---------------------------------
    9-3 cabrio '99

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 121
    Medlem#
    6101
    Citat Ursprungligen postat av ErOxZz
    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    sätter fem kronor på att rulle nummer ett har skurit och ramlat bort........
    jaha... om den nu har gjort det, vad kostar en sån? vad heter den? OCH vad kallas remmen, så att man kan gå in på saab och köpa en!?
    Poly-V kallas remmen, och kostar inte många hundringar. Ha regnummret tillhands, så vet exakt vilken rem det gäller.
    Att byta spänrullen samtidigt brukar rekommenderas.
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  14. #14
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169
    Spännrullen ca: 500:-
    Poly-V-Rem inkl byte ca: 850:-

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    99
    hej igen! visade sig att det va remmen som hade gått av! Men det roliga var att den såg ny ut! Hur kan det komma sig? va kanske inte tillräckligt spännd eller nåt då kanske! eller? Då blir det till att byta den imorgon då! =( inget hjul hade pajat tror jag iaf. menmen. ska väl inte vara så kompliserat! men jag har en fråga! på hjul nr: 5 tor jag det är så sitter det lite rester kvar! ser ut att vara kanske från en gammal rem eller nåt! hur kommer jag ner dit för att ta bort det!? Nåt jag skall tänka på mer?



    sen undrar jag om det är nån fara för när remmen hade gått såkördes bilen kanske 300 m hem till mig!? kan det ha tagit stryk då?

    MvH L
    SAAB 9-3 Sport coupé B204R -99

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 686
    300 skall inte ha skadat motorn.
    Remmen spänns "automatiskt" så den skall inte ha slackat.
    Man lär så länge man lever.

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    99
    Citat Ursprungligen postat av Hedis
    300 skall inte ha skadat motorn.
    Remmen spänns "automatiskt" så den skall inte ha slackat.
    ja ok. men jag undrar hur det kan komma sig att remmen ser så ny ut och bara gått av helt plötsligt!?

    Sen undrar jag om det är nåt spec. jag ska kolla nu när jag sätter dit den andra remmen!? MvH L
    SAAB 9-3 Sport coupé B204R -99

  18. #18
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169
    Citat Ursprungligen postat av ErOxZz
    Citat Ursprungligen postat av Hedis
    300 skall inte ha skadat motorn.
    Remmen spänns "automatiskt" så den skall inte ha slackat.
    ja ok. men jag undrar hur det kan komma sig att remmen ser så ny ut och bara gått av helt plötsligt!?

    Sen undrar jag om det är nåt spec. jag ska kolla nu när jag sätter dit den andra remmen!? MvH L
    Ganska troligt att en spännrulle har skurit eller något hjälpaggregat gått sönder

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    99
    Men vad menar du med hjälpaggregat!? När jag kollade innan så va det ingen rulle som hade gått sönder iaf!?

    Men är det nåt allvarligt eller är det nåt som man kan fixa sj? Hur vet jag om något e paj om det ser helt ut!?
    SAAB 9-3 Sport coupé B204R -99

  20. #20
    Citat Ursprungligen postat av ErOxZz
    Men vad menar du med hjälpaggregat!? När jag kollade innan så va det ingen rulle som hade gått sönder iaf!?

    Men är det nåt allvarligt eller är det nåt som man kan fixa sj? Hur vet jag om något e paj om det ser helt ut!?
    med hjälpaggregat så menar han tex servopumpen, vattenpumpen och dylika saker på motorn.. kolla att alla pumpar går att snurra på, och att dom inte är glappa eller kärvar..

Liknande ämnen

  1. Tung servo NG9-3
    Av snurrbo i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-02-27, 22:46
  2. Har plötsligt fått väldigt dålig radiomotagning 9-3 -98
    Av j0nte i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2010-12-08, 20:17
  3. Styrningen väldigt lätt (Problem?)
    Av acidflash i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-11-04, 10:00
  4. [LÖST] Pedalen blev tung
    Av hammarslag i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2009-08-27, 14:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •