Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Speedparts sportchassie 9000?

  1. #1
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 716
    Medlem#
    3346

    Speedparts sportchassie 9000?

    Är Speedparts sportchasssie till 9000 Saab-original tillverkat av Sachs eller är det Sachs liknande Saaboriginal? (Om ni hajar skillnaden)
    Har fått erbjudande av en Saab å-f att köpa original sportchassie billigare än Speedparts pris inkl. rabatten.
    Så då undrar jag vilket som är bäst, eller om de är likvärdiga. Då köper jag ju där jag får det billigast...
    All makt åt Thengil!

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Hej,

    Mig veterligen same same...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873
    På det jag köpte på SAAB står det i alla fall SACHS. Om du är intresserad kan jag kolla artikelnumret på respektive del.

    Får man fråga vad du ska betala då?
    Själv har jag inte "bråkat" klart om STCS-rabatten men före rabatt kostade det 4026:- på Motorcentrum i Sundsvall förra veckan.

    Otroligt nog är inte bussningarna i bakstötdämparna ipressade nedtill så kom ihåg det innan du ska byta, Ja menar inte att du glömmer bussningarna alltså utan att du ser till att ha rätt grejor & räknar med tiden. Själv har jag inte kommit mig för att byta än men kanske under veckan även om det ser mörkt ut.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  4. #4
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 716
    Medlem#
    3346
    Jag får betala samma pris som hos Speedparts inkl. rabatt men slipper frakten på 200:-, får väl anses som billigare än att handla av Speedparts?
    All makt åt Thengil!

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873
    Att döma av den lilla bilden på Speedparts sida är det samma grejor som SAAB säljer.
    Verkar ju vara i stort sett samma pris & även på den bilden ser bussningarna till bakdämparna ut att komma löst.
    Provade en bil som nyss hade detta monterat & den kändes "som ny" jämfört med min som gått ca 14 000 mil.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  6. #6
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 716
    Medlem#
    3346
    Kom på en grej...
    Är det gasdämpare eller olja?
    All makt åt Thengil!

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873
    Citat Ursprungligen postat av Marcus J
    Kom på en grej...
    Är det gasdämpare eller olja?
    Ja!

    Visst är det gasdämpare men sådana är väl egentligen vanliga oljestötdämpare där oljan är trycksatt med gas för att bla undvika skumning?
    Har ju en viss fjäderverkan också då de strävar att "gå isär" men den är väl försumbar i sammanhanget?

    ( Ser just att jag besvarat din enkla fråga med ytterligare två frågor men....)

    Kan väl tillägga att det tydligen kan vara alldeles överj*vligt att få loss de gamla bakdämparna då hylsan i nedre busssningen brukar "bli ett" med bulten som går igenom den. Hade tänkt spraya rostlösning några dagar innan jag ger mig på att byta men det blir väl som vanligt bortglömt. Förväntar en rapport om du byter innan mig så lovar jag dig motsvarande.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  8. #8
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 716
    Medlem#
    3346
    LM: Tackar och bockar för förträffligt trevliga svar!
    Jag tänker faktiskt vara så lat att jag lämnar in bilen på verkstad för bytet! Får jag det nya jobbet som är på G lär jag ha råd med det...
    Så det är helt enkelt N.A.P.! (Ni som läst Liftarens guide till galaxen vet vad det betyder)
    Funderar på om jag ska dra på mig spenderarbyxorna rejält och kosta på mig sänkfjädrar samtidigt. Vet att det ingår fjädrar i satsen, men om man vill sänka lite mer? Borde väl ändå bli billigare än att köpa samma dämpare löst och sänkfjädrar till det? Någon som vet?
    All makt åt Thengil!

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873
    Min arbetskompis som nyss bytt & som jag refererat till bytte bla pga att på hans bil satt det på tok för låga sänkfjädrar med skrap i hjulhusen & urusel komfort som resultat.
    Frågade honom senast igår om han mätt höjden före & efter fjäderbyte & har för mig att han sa att det skiljde 4 cm bak & 2 cm fram mellan gamla & nya fjädrar.
    Höjden med de fjädrar som ingår i sportchassit motsvarar väl orginal Aero eller var det 10 mm lägre? ( Som vanligt svarar jag med en fråga. )

    Nåväl jag tänker bland annat utifrån hans erfarenheter INTE byta till lägre fjädrar än så, trots allt är det en familjebil för mig & något annat lär det inte bli med andra, lägre fjädrar heller.

    Och du Marcus J, förstår inte att du ids byta fjädrar på en bil du tänker skrota.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  10. #10
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 716
    Medlem#
    3346
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Och du Marcus J, förstår inte att du ids byta fjädrar på en bil du tänker skrota.
    Jaja, under förutsättning att jag får ordning på radion naturligtvis...
    All makt åt Thengil!

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    53
    Köpte Speedparts sats för några veckor sen... Enligt dom så är det samma grejer som Saab kränger.
    Saab 9000 CSE 2,3 Turbo 200hk

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Helsingfors
    Inlägg
    234
    Det är samma sats, har själv åkt med den monterad på min 2.3:a -94:a i drygt en månad nu. Frambenen är en baggis att byta jämfört med dämparna bak, vilket är ett helt (inte halvt) helsike. Vinkelslip, pelarborrmaskin, en stor påse arbetslust, några påhejande kompisar, en press (för bussningarna) samt massor av tid är vad som behövs... Mig tog det 30 min/sida framtill att byta fjäderbenen, men då hade jag tillgång till verkstad med fyrpelarlyft och tryckluftsverktyg. Bakdämparna tog väl en sådär 4 timmar totalt att byta, just pga att bultarna "vill bli ett" med bussningarna i krängningshämmaren.
    Hur blev det då? Jo, jag är nöjd. Bilen kändes som ny jämfört med originalen trots att bilen bara rullat 13000 mil. Lagom hård (jag prioriterar komfort, men förstår mig inte på folk som åker jänkare ) men kanske lite väl hög, speciellt i fronten. Bilen har dock satt sig lite nu, den var faktiskt högre än med dom gamla fjädrarna strax efter bytet! Har hört om dom som kapat ett halvt varv på fjädrarna fram, och jag går och överväger om jag ska ta till kapen eller ej...

    M@s

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Helsingfors
    Inlägg
    234
    Det är samma sats, har själv åkt med den monterad på min 2.3:a -94:a i drygt en månad nu. Frambenen är en baggis att byta jämfört med dämparna bak, vilket är ett helt (inte halvt) helsike. Vinkelslip, pelarborrmaskin, en stor påse arbetslust, några påhejande kompisar, en press (för bussningarna) samt massor av tid är vad som behövs... Mig tog det 30 min/sida framtill att byta fjäderbenen, men då hade jag tillgång till verkstad med fyrpelarlyft och tryckluftsverktyg. Bakdämparna tog väl en sådär 4 timmar totalt att byta, just pga att bultarna "vill bli ett" med bussningarna i krängningshämmaren.
    Hur blev det då? Jo, jag är nöjd. Bilen kändes som ny jämfört med originalen trots att bilen bara rullat 13000 mil. Lagom hård (jag prioriterar komfort, men förstår mig inte på folk som åker jänkare ) men kanske lite väl hög, speciellt i fronten. Bilen har dock satt sig lite nu, den var faktiskt högre än med dom gamla fjädrarna strax efter bytet! Har hört om dom som kapat ett halvt varv på fjädrarna fram, och jag går och överväger om jag ska ta till kapen eller ej...

    M@s

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Helsingfors
    Inlägg
    234
    Det är samma sats, har själv åkt med den monterad på min 2.3:a -94:a i drygt en månad nu. Frambenen är en baggis att byta jämfört med dämparna bak, vilket är ett helt (inte halvt) helsike. Vinkelslip, pelarborrmaskin, en stor påse arbetslust, några påhejande kompisar, en press (för bussningarna) samt massor av tid är vad som behövs... Mig tog det 30 min/sida framtill att byta fjäderbenen, men då hade jag tillgång till verkstad med fyrpelarlyft och tryckluftsverktyg. Bakdämparna tog väl en sådär 4 timmar totalt att byta, just pga att bultarna "vill bli ett" med bussningarna i krängningshämmaren.
    Hur blev det då? Jo, jag är nöjd. Bilen kändes som ny jämfört med originalen trots att bilen bara rullat 13000 mil. Lagom hård (jag prioriterar komfort, men förstår mig inte på folk som åker jänkare ) men kanske lite väl hög, speciellt i fronten. Bilen har dock satt sig lite nu, den var faktiskt högre än med dom gamla fjädrarna strax efter bytet! Har hört om dom som kapat ett halvt varv på fjädrarna fram, och jag går och överväger om jag ska ta till kapen eller ej...

    M@s

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Helsingfors
    Inlägg
    234
    Öh, förlåt för att jg säger allt tre gånger

    M@s

  16. #16
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 716
    Medlem#
    3346
    Citat Ursprungligen postat av lmfmats
    Öh, förlåt för att jg säger allt tre gånger

    M@s
    Ingen fara. Forumet verkar ha fått totalfnatt!
    All makt åt Thengil!

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873
    Hm, det lmfmats säger gör mig ännu mer säker på att sikta på att byta fram först & ta resten när jag har gott om tid.

    Den som byter först av oss får väl rapportera i den här tråden?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  18. #18
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 716
    Medlem#
    3346
    Yepp! Will do...
    Förresten, jag inhandlade ett paket om 6 st gummimellanlägg på Biltema idag. Mina bakfjädrar är lite väl säckiga nu, tänkte prova att trycka in 3 mellanlägg i varje fjäder. Någon som provat? Är det absolut inte att rekommendera eller duger det till våren är här?
    All makt åt Thengil!

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Helsingfors
    Inlägg
    234
    Har laborerat med gummimellanlägg bak på en Audi jag hade tidigare. Den blev FÖR låg med sänkfjädrar (Lesjöfors), så det blev till att korrigera. Fungerade riktigt bra, inte heller besiktningen klagar så långe man har tre bitar / fjädervarv.

    M@s

Liknande ämnen

  1. Kvalité Speedparts sportchassie?
    Av Slättabjörnen i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-10-14, 21:46
  2. Speedparts sportchassie till 9000 (Sachs)
    Av Laddtryck i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-02-17, 12:10
  3. Speedparts sportchassie ng900
    Av airflowfredde i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-10-29, 08:20
  4. Speedparts nya Sportchassie till 900NG
    Av Weggen i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2005-10-20, 02:01
  5. SP / SAAB Sportchassie på 9000 CD?
    Av hedlund i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2005-02-17, 13:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •