Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Glappande slang Saab 9000 2,3T

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Hässleholm
    Inlägg
    211

    Glappande slang Saab 9000 2,3T

    Hejsan!

    Var ute och hälsade på bilen idag, noterade då att ett "slangfäste" eller vad man ska kalla det (har ingen koll på vad det heter) satt löst och glappade.

    Vad är detta för något och hur får jag den tät? Eller måste jag helt enkelt byta ut den? Om jag drar i den lite löst kan jag röra den i sidled och även lyfta upp den en liten bit (<5 mm)

    Här är en bild på vad jag menar, har gjort en vacker röd ring runt den.



    (google-lånad bild, säg till så tar jag bort den om någon misstycker)

    Mvh Daniel!

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Knislinge
    Inlägg
    528
    Med lite tur så räcker det med en ny packning. Skulle tippa på en 50-lapp hos SAAB.

    //Spets
    900SET -94 (Gammal och rostig men den är min) Nordic St 3....tills vidare
    9-5 2.3t -02 Vector

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    2 636
    Vevhusventilationen, testa byt packningen som sagt. Men inget livsviktigt om det inte glappar mycket

  4. #4
    inga problem, den är till vevhusventilationen så bara låt de bara vara..

    tror även att man kan sätta dit ett vevhusfilter om man vil de, men då får man plugga lite andra slangar, rätta mig om jag har fel..

    //nicklas
    SAAB 9000 "aero"-95 SÅLD med en tår i ögat http://www.garaget.org/?car=25727
    SAAB 900 s -94 (bruksbil)
    Söker nu ny bil för nytt projekt

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 204
    Byt packningen om den glappar mycket.
    Fullt fungerande vevhusventilation är A&O för en ren miljö i motorn, ren olja och urvädring av fukt och all möjlig dynga som trycks ner av förbränningen ner i vevhuset.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Hässleholm
    Inlägg
    211
    Tack för svaren! Blev lite orolig

    Då blir det att byta packning.. Antag att jag vill sätta dit ett öppet vevhusfilter istället, hur gör jag då med de 2 slangarna som är anslutna dit?

    Tack för alla svar, underbara forumläsare

    Mvh Daniel

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 519
    Medlem#
    5737
    Citat Ursprungligen postat av Jaktlund
    Antag att jag vill sätta dit ett öppet vevhusfilter istället, hur gör jag då med de 2 slangarna som är anslutna dit?
    Det vill du inte, både olagligt och sämre för motorn. Är det oljeklägg från vevhuset du är rädd för eller? Finns folk som satt dit en oljefälla från T7-motorn.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Hässleholm
    Inlägg
    211
    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    Det vill du inte, både olagligt och sämre för motorn. Är det oljeklägg från vevhuset du är rädd för eller? Finns folk som satt dit en oljefälla från T7-motorn.
    Okej, tackar för svar!

    Tror jag nöjer mig med att byta packning, men jag blev lite nyfiken nu. Varför är det olagligt att byta till ett filter liknande det som t.ex speedparts säljer?

    Mvh

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 519
    Medlem#
    5737
    Citat Ursprungligen postat av Jaktlund
    Varför är det olagligt att byta till ett filter liknande det som t.ex speedparts säljer?
    Var hittar du detta filter på Speedparts hemsida?

    Kör du med öppen vevhusventilation så släpper du ut giftiga vevhusgaser rätt ut i luften. Det är olagligt. Sluten vevhusventilation leder istället tillbaka gaserna in i motorn för förbränning.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Hässleholm
    Inlägg
    211
    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    Var hittar du detta filter på Speedparts hemsida?

    Kör du med öppen vevhusventilation så släpper du ut giftiga vevhusgaser rätt ut i luften. Det är olagligt. Sluten vevhusventilation leder istället tillbaka gaserna in i motorn för förbränning.
    Hmm, antagligen kikar jag på helt fel saker nu Ber om ursäkt isåfall

    Det jag hittade var det här:

    13mm
    För vevhusventilation
    CR01301

    Men det kanske är något helt annat? Finns under universalfilter.

    Mvh Daniel

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 519
    Medlem#
    5737
    Citat Ursprungligen postat av Jaktlund
    Hmm, antagligen kikar jag på helt fel saker nu Ber om ursäkt isåfall

    Det jag hittade var det här:

    13mm
    För vevhusventilation
    CR01301

    Men det kanske är något helt annat? Finns under universalfilter.

    Mvh Daniel
    Hehe, du har helt rätt. Hittade det inte när jag letade innan, blev nyfiken. Men som sagt bäst, billigast och lagligast är att ha vevhusventilationen som den är original.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Hässleholm
    Inlägg
    211
    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    Hehe, du har helt rätt. Hittade det inte när jag letade innan, blev nyfiken. Men som sagt bäst, billigast och lagligast är att ha vevhusventilationen som den är original.
    Okej, då är det så min vevhusventilation kommer fortsätta vara

    För att vattna ur ämnet ytterligare, finns det något att vinna på att installera sån här ventilation? Eller det är samma sak som som den eviga "öppet filter eller inte"-diskussionen?

    Mvh Daniel

  13. #13
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 773
    Citat Ursprungligen postat av Jaktlund

    För att vattna ur ämnet ytterligare, finns det något att vinna på att installera sån här ventilation?
    Vinsten är att du slipper få in den oljan som finns i form av små oljedroppar i din turbo + laddluftkyl + rör/slangar.
    Det negativa (som överväger) vet du ju redan.

    Vill man ha båda av det goda kan man utrusta sin VV med en oljefälla som samlar upp oljan men fortsätta köra den sluten.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Hässleholm
    Inlägg
    211
    Citat Ursprungligen postat av jonTe
    Vinsten är att du slipper få in den oljan som finns i form av små oljedroppar i din turbo + laddluftkyl + rör/slangar.
    Det negativa (som överväger) vet du ju redan.

    Vill man ha båda av det goda kan man utrusta sin VV med en oljefälla som samlar upp oljan men fortsätta köra den sluten.
    Okej, tackar så mycket för alla svar!

    Mvh Daniel

Liknande ämnen

  1. Glappande förarstol saab 9000
    Av evo i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-04-29, 11:25
  2. Glappande AC på 9000 Cse -97
    Av cepehjulet i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-06-02, 01:05
  3. Glappande hjullager SAAB 9-3 SS?
    Av ottovonkopp i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-07-09, 10:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •