Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: "Programera" en 9-3 SC 1.9TiD -07 med Tech2

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    16

    "Programera" en 9-3 SC 1.9TiD -07 med Tech2

    Lite då och då läser jag om olika finesser man tydligen kan programera in i sin Saab med hjälp av Tech2.
    Det är allt ifrån Automatisk / Ej automatiskt låsning av bagageluckan till vilka dörrar som ska låsas upp när man dubbelklickar på nyckeln.

    Har sökt och letat men inte hittat nått så nu ställer jag frågan:

    Finns det någon stans där man kan läsa om vad man kan "programera in" för finesser med Tech2?
    Vill ju inte gå miste på någon tuff liten finess då det verkar finnas en hel del
    En undran som jag har är om det på något sätt går att slå på dieselvärmaren via nyckeln?

    I det här fallet gäller det min eminenta 9-3 SC 1.9TiD -07 om det har någon betydelse.

    Mvh. Erik
    9-3 SC 1.9TiD -07 (Brukis)
    Sonett III -72 (Glidarbil)
    Volvo 240 Turbo (Aggressionsobjekt/Arbetstraktorn) ;D

  2. #2
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 516
    Medlem#
    5622

    Re: "Programera" en 9-3 SC 1.9TiD -07 med Tech2

    Citat Ursprungligen postat av Cannonball
    Lite då och då läser jag om olika finesser man tydligen kan programera in i sin Saab med hjälp av Tech2.
    Det är allt ifrån Automatisk / Ej automatiskt låsning av bagageluckan till vilka dörrar som ska låsas upp när man dubbelklickar på nyckeln.

    Har sökt och letat men inte hittat nått så nu ställer jag frågan:

    Finns det någon stans där man kan läsa om vad man kan "programera in" för finesser med Tech2?
    Vill ju inte gå miste på någon tuff liten finess då det verkar finnas en hel del
    En undran som jag har är om det på något sätt går att slå på dieselvärmaren via nyckeln?

    I det här fallet gäller det min eminenta 9-3 SC 1.9TiD -07 om det har någon betydelse.

    Mvh. Erik
    Jag kan säga med stor sannolikhet att det inte går att styra dieselvärmaren med något annat än instrumentklustret, IPC.

    Vad för funktioner är det du syftar på? Låslogik? Larmlogik? Bästa är väl om du övertalar en verkstad så ni kan gå igenom funktionslistan i Tech-2.

    /Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    16
    Okej, synd!

    Nja, jag tänkte bara i allmänhet, vet ju knappt nått alls om vad man kan göra

    Vad finns det mer för "kattegorier" än lås- och larmlogik?
    Allt för många? :P

    Mvh. Erik
    9-3 SC 1.9TiD -07 (Brukis)
    Sonett III -72 (Glidarbil)
    Volvo 240 Turbo (Aggressionsobjekt/Arbetstraktorn) ;D

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 003
    Minns jag inte fel så står det lite i instruktionsboken om lite olika val.
    Gjorde så tidigare iallafall.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    12

    Starta dieselvärmaren...

    ... går inte enligt den Saab-verkstad jag anlitar. De har fått frågan ett par gånger och kollat upp detta med Saab... går inte tyvärr.

    Skulle ju varit en smuttig funktion förstås.

    /Tommy
    Saab 9-3 SC Vector 1,9 TiD -07
    Saab 9-3 SS Vector 2,0 t -03
    Porsche 928 S4 -87

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    16
    Citat Ursprungligen postat av Bengt Jönsson
    Minns jag inte fel så står det lite i instruktionsboken om lite olika val.
    Gjorde så tidigare iallafall.
    Okej får kika där, så fort jag får bilen leveread

    Citat Ursprungligen postat av Tommyk
    ... går inte enligt den Saab-verkstad jag anlitar. De har fått frågan ett par gånger och kollat upp detta med Saab... går inte tyvärr.

    Skulle ju varit en smuttig funktion förstås.

    /Tommy
    Hehe ja det är en funktion som ja saknade på 9-5an, men tänkte att d mot förmodan fanns på 9-3

    Mvh. Erik
    9-3 SC 1.9TiD -07 (Brukis)
    Sonett III -72 (Glidarbil)
    Volvo 240 Turbo (Aggressionsobjekt/Arbetstraktorn) ;D

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 121
    Medlem#
    6101

    Re: Starta dieselvärmaren...

    Citat Ursprungligen postat av Tommyk
    ... går inte enligt den Saab-verkstad jag anlitar. De har fått frågan ett par gånger och kollat upp detta med Saab... går inte tyvärr.

    Skulle ju varit en smuttig funktion förstås.

    /Tommy
    När jag fick min 9-5:a levererad, så hade jag önskemål om diverse omprogrammeringar. När bilen levererades, så var inte programmeringarna gjorda med förklaringen att många av mina önskemål inte gick att utföra.
    Jag fick låna en tech-II:a av en som jobbar på Saab, och gjorde programmeringarna själv.

    Frågan är då säljaren "glömde" att säga till verkstan om programmeringen, och för att få det lite bekvämare så sa han till mig att det inte gick, eller om verkstadsgubbarna inte visste eller hittade menyerna i Tech-II:an.
    Hur som helst löste jag det själv.

    Det som jag kommer ihåg att jag gjorde var:

    Signal vid låsning, samt kvittens på TSL-låsning.
    Två knapptryckningar på fjärren för att låsa upp SAMTLIGA dörrar.
    Förlängd tid på "follow-me-home"
    Höjd temperatur för start av AC i lågtemps-läge.
    Tidigare tändning av varvräknare i nightpanel
    Senare tändning av bränslemätare i nightpanel
    +lite annat som jag inte kommer ihåg.

    Det jag ville att Saab skulle göra var att omöjliggöra tändning av dim+halvljus. Det fixade dom, men dom fixade INTE ljudsignal vid låsning.


    ...Så lita inte på verkstan om dom säger att det inte går. Klart att allt inte går att fixa med tech-II, men ganska mycket faktiskt.
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 003

    Re: Starta dieselvärmaren...

    Kan ju vara som du själv skrev att försäljaren missade.
    Tror nog att verkstadskillarna kan sin Tech2.

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 121
    Medlem#
    6101

    Re: Starta dieselvärmaren...

    Citat Ursprungligen postat av Bengt Jönsson
    Kan ju vara som du själv skrev att försäljaren missade.
    Tror nog att verkstadskillarna kan sin Tech2.
    Inte för att glida ifrån topicen, men om man ser till vilket eländen dom har lyckats ställa till med på min bil, så skulle jag inte vara särskilt förvänad om dom inte skulle hitta OBD-II porten . Kan ju meddela att jag slutat att lämna in mina bilar till denna verkstad.
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    "StorSthlm"
    Inlägg
    356
    Medlem#
    7338
    Hej,

    Innan vi köpte bilen hade vi en SS till låns över en helg. Läste manualen ordentligt och upptäckte då att det stod om programering av olika funktioner, dessutom stod det att "din verkstad känner till detta". Hurra tänkte jag, va smart. Äntligen har de (SAAB) fattat, man kan ställa in funktionerna som man själv vill, men men, ......

    Bara att konstatera att så ej var fallet (alla verkstäder har dessutom uppenbart inte mekaniker som kan TECH 2, de lyckades dock få till ljudsignal vid låsning, och upplåsning av alla dörrar vid upplåsning). Vidare efterforsking visade att SAAB själva inte ens har en sammanställning över vilka funktioner som går att programmera (och hur). Inte särskilt premium!

    Eftersom "någon" skrivit programmen och lagt in inställningar i TECH 2, så borde det naturligtvis gå att göra en sammanställning över möjligheterna, men icke. Nu är det ju så att det som programerare (och IT projekt) har svårast för, så är det dokumentation (förutom att hålla tids och kostnadsramar), ett av tecknen på en omogen bransch.

    Hittade på nätet (bara ut ock söka) en sammanställning gällande 03/04 årsmodel (på engelska) som jag gav till verkstaden med mina önskemål. De fixade vissa saker, resten skulle de ha 1500kr för!

    Ja säger då det, vill SAAB betrakta sig som premuimtillverkare, finns det mycket att göra. Idag är de långt ifrån detta.

    Mina försök att få till fjärstyrning av diselvärmaren (utöver den inbyggda som fungerar under all kritik) kan vi ta vid ett annat tillfälle! Bara att konstatera, det verkar omöjligt!
    Skribentens inlägg kan innehålla spår av ironi.....
    RödBus, 9-3 Cab Aero BioPower 2.0t 10, MapTun sänkt/steg 1+ m m.
    Mullret, Turbo X SC, MapTun steg 2 m m.
    Conrad, Passat Alltrack 12 (Borde varit NG 9-5 SC 4wd)

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    16
    Citat Ursprungligen postat av tallbo
    Hej,

    Innan vi köpte bilen hade vi en SS till låns över en helg. Läste manualen ordentligt och upptäckte då att det stod om programering av olika funktioner, dessutom stod det att "din verkstad känner till detta". Hurra tänkte jag, va smart. Äntligen har de (SAAB) fattat, man kan ställa in funktionerna som man själv vill, men men, ......

    Bra att konstatera att så ej var fallet (alla verkstäder har dessutom uppenbart inte mekaniker som kan TECH 2, de lyckades dock få till ljudsignal vid låsning, och upplåsning av alla dörrar vid upplåsning). Vidare efterforsking visade att SAAB själva inte ens har en sammanställning över vilka funktioner som går att programmera (och hur). Inte särskilt premium!

    Eftersom "någon" skrivit programmen och lagt in inställningar i TECH 2, så borde det naturligtvis gå att göra en sammanställning över möjligheterna, men icke. Nu är det ju så att det som programerare (och IT projekt) har svårast för, så är det dokumentation (förutom att hålla tids och kostnadsramar), ett av tecknen på en omogen bransch.

    Hittade på nätet (bara ut ock söka) en sammanställning gällande 03/04 årsmodel (på engelska) som jag gav till verkstaden med mina önskemål. De fixade vissa saker, resten skulle de ha 1500kr för!

    Ja säger då det, vill SAAB betrakta sig som premuimtillverkare, finns det mycket att göra. Idag är de långt ifrån detta.

    Mina försök att få till fjärstyrning av diselvärmaren (utöver den inbyggda som fungerar under all kritik) kan vi ta vid ett annat tillfälle! Bara att konstatera, det verkar omöjligt!
    Det verkar, som du säger, inte finnas någon dokumentation över vad som går att ställa in med Tech II.
    Letade lite på nätet efter den där sammanställningen, men hittar den inte.
    Du har möjligvis inte kvar länken eller dokumentet?

    Mvh. Erik
    9-3 SC 1.9TiD -07 (Brukis)
    Sonett III -72 (Glidarbil)
    Volvo 240 Turbo (Aggressionsobjekt/Arbetstraktorn) ;D

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    "StorSthlm"
    Inlägg
    356
    Medlem#
    7338
    Skribentens inlägg kan innehålla spår av ironi.....
    RödBus, 9-3 Cab Aero BioPower 2.0t 10, MapTun sänkt/steg 1+ m m.
    Mullret, Turbo X SC, MapTun steg 2 m m.
    Conrad, Passat Alltrack 12 (Borde varit NG 9-5 SC 4wd)

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    16
    Citat Ursprungligen postat av tallbo
    Härligt!
    Tackar!
    9-3 SC 1.9TiD -07 (Brukis)
    Sonett III -72 (Glidarbil)
    Volvo 240 Turbo (Aggressionsobjekt/Arbetstraktorn) ;D

Liknande ämnen

  1. 2008 Saab 9-3 1.9TID "nøkker"
    Av kimzor i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-08-15, 20:22
  2. "Svettig" turbo 9-3 1.9TID
    Av aeromagnus i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-03-05, 23:01
  3. Programera ICM2 med tech2?
    Av Mendi i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-08-23, 00:20
  4. Programera om "AUTO" på ACC
    Av D.J i forum Allmänt
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2006-04-03, 20:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •