Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Nolla motorn - ÖDP på 1-ans cylinder ???

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 531

    Nolla motorn - ÖDP på 1-ans cylinder ???

    Har haft av toppen för packningsbyte - gäller en 2.3i -92 med manuell låda. Ska nu till och montera kamdrev/kedja. Får det här inte att stämma. Innan jag demonterade topplocket märkte jag noggrant upp hur allting satt. På svänghjulet sitter det liksom en liten "pigg" - den la jag vit färg på samt en motsvarande markering på växellådshuset. Märkte även upp kedja och kam/kamdrev. Nu när jag ska sätta ihop det hela stämmer ingenting. Någon här som kan guida mig i hur vevaxeln ska stå resp kamaxlar drev ska monteras för att allt ska hamna rätt.?

    Och JA jag har HAYNES men jag tycker den är lite luddig på den här punkten.
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Smålandsstenar
    Inlägg
    885
    Om jag inte minns helt fel så skall det finnas en markering på remskivan och sedan på transmissionskåpan som skall stämma överens.
    Om du står vid h.framskärm och kollar på remskivan så tror jag att markeringen skall vara ungefär vid "klockan 2"
    Sen så är det ju markeringar på kamdreven som skall stå rakt upp.

    Mvh. Mathias
    BMW 520d F10 -12, 900 Aero -88, Honda VFR750 -97
    http://www.garaget.org/T-PWR

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 531
    Ok - kamdreven har jag relativt bra koll på. Det finns en markering på kamaxlarna och på överfallet närmast dreven. Problemet är hur man ställer vevaxeln i "noll-läge". Ska kolla ditt tips i morgon.
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    2 636
    Citat Ursprungligen postat av csan
    Ok - kamdreven har jag relativt bra koll på. Det finns en markering på kamaxlarna och på överfallet närmast dreven. Problemet är hur man ställer vevaxeln i "noll-läge". Ska kolla ditt tips i morgon.
    Finns ett lock på växellådan på våra. Det är ett litet lock (10x5cm kanske) rätt långt bak på lådan. Du ser den om du ställer dig vid motorn och letar lite . Ta bort den så under där finns det lite siffror det står 0,10-15-20 osv.Den ska stå på noll. Finns en markering och när du snurrar på vevaxeln så rör sig lite saker där i hålet . Den ska stå på 0 sen är den i ödp.

    Kamaxeldreven har markeringar som sitter på överfallen precis bakom kamdreven. Kolla på baksidan av överfallen (alltså på kanten) så ser du en markering. Sen på kamdreven så är det hack i varje drev. Dessa ska stå jämns med dessa markeringarna på överfallen och sen är det bara och lossa

    Jaja du blir kanske lite klokare

    T-PWR-> Det är bara på kortmotorn det är markering på remskivan

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 531
    Vad jag inte blivit riktigt klok på är hur svänghjulets markeringar ska ställas gentemot växellådans "markeringar" för att hitta ÖDP ?
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    1 113
    Markeringen är inte på lådan utan på sidokåpan på motorn mot lådan, ett streck som sticker ut om jag inte är ute och cyklar, dock kan det vara mycket smuts där.

    mvh
    Dennis Mollberg
    Saab 96 -73 b202 turbo

Liknande ämnen

  1. Nolla motorn 2,3 aero 95
    Av ca.tallasen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-11-18, 21:42
  2. Problem att nolla motorn vid kamkedjebyte
    Av Johanen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-07-27, 11:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •