Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 56

Ämne: Släcka SRS-lampan?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Inlägg
    10

    Släcka SRS-lampan?

    Hejsan.

    Jag undrar om man kan släcka srs lampan själv eller om man måste ha pc för att kunna fixa det själv.

    Mvh Anders

  2. #2
    Hejsan !

    Vad är det för bil ? SRS Lampan brukar ha något att göra med Airbagen.
    SRS lampan måste släckas med Tech-2:an hos Saab , samtidigt kan det vara bra att kolla upp varför den tändes då airbagen är en säkerhetsdetalj.

    Lycka till från A

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 688
    Går även fint att släcka med andra diagnosverktyg. Tex. Mekonomens Mekotech.
    Man lär så länge man lever.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Inlägg
    10
    det är en saab 9000cse -94

    Jag har fått byta tändnings lås två gånger och tror jag slog på tändningen när airbagen var borta när jag höll på med annat. får man fram någon felkod med datorn.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vagnhärad
    Inlägg
    158
    Har samma problem med min. Lampan lyser och bilen är en 9000cse -94. Hör gärna av dig om du kommer på nån annan lösning än att åka till Saab.
    Projekt: Linnéa nästan klar
    R.I.P Saab 9000 CSE 2.3 Turbo -94 R.I.P
    http://www.garaget.org/Turbo-Danne

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av Turbo-Danne
    Har samma problem med min. Lampan lyser och bilen är en 9000cse -94. Hör gärna av dig om du kommer på nån annan lösning än att åka till Saab.
    finns ingen annan lösning än att åka till saab

    Hedis säger at de går med diagnostikverktyg, men vad har du uppnåt då, lampan lyser ju för att nått är fel, de är ju din säkerthet du leker med om du bara släcker lampan utan att ta reda på felet, dock har jag aldlrig hört att de går att släcka med diagnostikverktyg utan att de är saab som gäller.

    Annars kan du ju lika väl klippa av sladden eller ta bort lampan bakom om du skiter i om airbagen funkar eller inte.

    Så bums till saab och släck och läs ut felet...
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 688
    Inga problem o göra full diagnos (läsa felkoder, radera felkoder, läsa realtidsdata mm) med ett annat diagnosverktyg än Tech2 bara stödet finns.
    Vilket det gör i bla. Mekotech.
    Man lär så länge man lever.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Färgelanda
    Inlägg
    17
    Kanske är en liten dum fråga men vart sitter den anslutningen där man kopplar in tex tech2, på en 9k från -95 ?

  9. #9
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 866
    Medlem#
    4458
    På -94 så sitter den under högra framstolen. Bakom en liten flik av mattan. Skulle tro att det är samma på -95.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    167

    SRS

    Ja ni är roliga ni.
    att släcka lampan betyder ju inte att den aldrig mer lyser. Är där ett fel så tänds den igen. Har det bara varit ett glapp eller något annat skumt så hjälper det inte med tech2, den är inget underverkt och alla fel går inte att uläsa där. och då gäller erfarenhet och traditionell felsökning. Men som sagt det garanterar inte att man hittar felet. Men har det tex varit avbrott så kan man ofta utläsa vart avbrottet varit, men långt ifrån alltid..
    Att lampan lyser betyder ju att AIRBAGEN kanske inte funkar som den ska, vilket ju faktiskt är av intresse för ens egen säkerhet. så först måste man oavsett hitta felorsaken, sedan släcker man lampan efter att ha åtgärdat felet.

    Men ibland så släcker faktiskt SAAB bara lampan utan att ha gjort ett dyft, däröfr att den faktiskt av okänd orsak kan tändas ibland.
    Att ha släckt den betyder ju inte att den om fel uppstår inte tänds igen.



    Burn out på er.

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 307
    Citat Ursprungligen postat av Hedis
    Inga problem o göra full diagnos (läsa felkoder, radera felkoder, läsa realtidsdata mm) med ett annat diagnosverktyg än Tech2 bara stödet finns.
    Vilket det gör i bla. Mekotech.
    Har varit in på en MECA-verkstad och där tittade meken i datorn och fick fram att SRS-systemet på SAAB var låst för honom.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  12. #12
    Hejsan...

    Gällande SRS lampan så hade jag samma fel på min -94....
    Lämnade in min på SAAB och fick felet åtgärdat gratis.
    Bilarna är ju rätt kända för att värmepaketet läcker och
    det som orsaka felet var att det kommer kondens som
    rinner ner på alla relän och säkringar och resten kan
    ni ju räkna ut själv...

    De dom gjorde var att byta relä och installera en plastkåpa
    som skyddar mot att fukten rinner ner på reläna....

    Denna åtgärd var ett gratis serviceerbjudande som dom gick
    ut med för något år sedan, och att bilen skulle lämnas in
    när felet uppstog...

    Felet ska vara åtgärdat på modeller ifrån -95 och uppåt.
    ---------------------------------------------
    ----- SAAB 9000 cs -94 ltt -----
    ---------------------------------------------

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    167

    otur med bilarna?

    Nu kanske jag ska vara tyst, men peppar peppar.
    Jag har inte haft en enda SAAB som värmepaketet läckt på.
    Många har råkat ut för imma på framruta o andra rutor och trott detta berott på värmepaket som läcker, eller någon förståsigpåare har talat om detta för dem. Det är min erfarenhet och många ggr hade detta fel kunnat åtgärdas med byte av en servomotor till friskluftsstyrningen. Men eftersom de har gått ut med ett sådant Servicepaket så långt efter måste ju det ha funnits en hel del problem med bilar före -95 och ner till när det nu började. har haft några 9000 som varit lite äldre osm inget sådant varit åtgärdat på. -88, -90 och -92. den första hade jag en längre tid de andra 2 bara en kortare tid. den sista 1 år ganska nyss som andrabil, och den funkade fint och inget värmepaket bytt på den.

    Att SRS-lampan släcktes gratis då är ju inte så konstigt. Betvivlar att jag kan åka in och få den släckt rakt av och gratis. Om man nu inte känner någon som jobabr där förståss.

    Hur som helst så måste givetvis eventuellt fel åtgärdas för att den ska gå att släcka, om man nu inte ska permanentsläcka den vilket också tydligen går att göra.

    MVH
    Tiger68

  14. #14
    Hej!

    Jag köpte en 9000 2,3T -95 med lysande SRS-lampa i våras. I slutet av sommaren svängde jag förbi en Saab-verkstad och bad dom kolla med Tech2.
    Det fanns en felkod för nåt i stil med: "Avbrott i kretsen till SRS-lampan, intermittent".
    Dom släckte lampan gratis och nu har den funkat som den ska i ett halvår, dvs lampan tänts några sekunder vid start för att sedan slockna.

    Saab-mekaniken bekräftade att SRS-systemen i dessa bilar är väldigt känsliga, ibland kan lampan till exempel tändas efter att en batteripol varit lös.

    Så om ni åker runt med lysande SRS-lampa måste det inte betyda att det är nåt fel i systemet, det kan mycket väl bara vara en udda händelse som lagrat en felkod. Värt att kolla upp hos Saab alltså, ett fungerande SRS-system vill man ju ha.
    SAAB 9000 2,3T/225 -98, Valmet 901 -88

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    167

    Släcka lampan

    Ja du hade då tur. Är du väldigt bundis med dem på verkstan där, eller hade du köpt den där nyss?
    Jag har iaf kollat med dem I både Mariestad och Skövde och det kostar minst 500kr att få den släckt.
    Och felet beror till 99.999999999999% på ett urladdatt batteri.
    Och kommentaren i Mariestad var att de inte tar något ansvar för det.
    Alltså väcks min nyfikenhet i mitt tekniska intrese till en egen lösning.
    Att det inte blivit gjort tidigare beror på så många omständigheter. Och just nu får jag vara glad om jag har bensin till sjukhusbesöken. Så 500kr är avsevärt mkt för stunden.
    Visst jag ska svänga förbi i SKövde o höra med dem o kanske har jag också tur och får den släckt gratis, men det återstår att se.

    MVH Tiger68

  16. #16
    Hej!

    Det var en verkstad ute på landet som släckte lampan åt mig. Känner dom inte direkt, men är där nån gång ibland.
    Jag frågade bara om dom kunde kolla varför SRS-lampan lyser. När han såg att det var den felkoden sa han att det troligen berodde på att batteripolen varit lös eller nåt liknande, så han släckte koden.

    Jag frågade om han ville ha nåt betalt, men det ville han inte, hela processen tog ju typ 2 minuter. Brukar ju funka så på landet, nästa gång jag behöver laga min bil så åker jag till honom för han var ju schysst sist, så han får in pengarna på det sättet.
    SAAB 9000 2,3T/225 -98, Valmet 901 -88

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    167

    ok ok

    Så det var alltså inte på SAAB?

  18. #18
    Detta var på en lokal verkstad i Munkedalsområdet. Verkstaden är inte Saab-återförsäljare, men är auktoriserad Saab-verkstad.

    Du kan ju hålla utkik efter lokala verkstäder som är auktoriserade i dina hemtrakter. De är ofta minst lika duktiga som återförsäljarna och i regel lättare att ha att göra med, särskilt när det gäller reparationer av lite äldre bilar.
    SAAB 9000 2,3T/225 -98, Valmet 901 -88

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    167

    ok ok

    jaja de e ju inte alla som har tech2utrustning där jag bor.
    utan de e saabverksta som gäller.
    Men alltså på landet, munkedal, faan de e större än Mariestad...

    MVH Tiger68

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 688
    Tagga ner lite nu Tiger68.
    Köp boken gällande SRS i 9000 och sätt dig en kväll och läs istället för att vräka ur dig massa löjligheter här på forumet.

    Det finns anledningar till att lampan tänds vid för låg batterispänning.
    Vill du dessutom läcka lampan för gott så är det bara för dig att ta en titt i elchemat och ge kabeln som leder till instrumentet den vård du tycker den behöver....
    Man lär så länge man lever.

Liknande ämnen

  1. Kan inte släcka srs lampan
    Av Kim i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-03-27, 14:47
  2. Släcka srs-lampan på en 9000A 1995
    Av Mr.O i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-04-25, 20:46
  3. Hur släcka ABS-lampan
    Av han540 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-04-04, 19:53
  4. Hjälp!!!! måste släcka abs lampan
    Av scary i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-05-12, 17:29
  5. Släcka srs lampan ?
    Av Turbo_Knuff i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-02-25, 18:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •