Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: högtalarsystem 9-3 ?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Inlägg
    126

    högtalarsystem 9-3 ?

    öppnar en tråd till .

    Ska som sagt snart riva ur originalhögtalaran i aeron (02a)..

    Jag funderar på mellanregister i dörrarna i fram,samt diskanter och dessa tänkte jag driva med bilstereon. (4*40/50W?)

    Baksystemet har jag tänkt mig 2 st 6*9or i hatthyllan,samt baslåda och dessa har jag tänkt att driva genom ett slutsteg.

    Låter detta som en vettig lösning eller hur har ni gjort i era bilar?


    mvh
    P

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Lycksele / Umeå
    Inlägg
    1 224
    Låter vettigt, kanske att du skulle skippa 6x9orna och lägga dom pengarna på något av dom andra sakerna.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Inlägg
    126
    Ok,har haft den tanken i bakhuvudet också..

    några bra diskanter o mellanregister som du har att tipsa om?

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Lycksele / Umeå
    Inlägg
    1 224
    Köp det du tycker låter bra.
    Själv så kör jag med n-core's trius fram och pg zr 6,5” i dörrarna.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Inlägg
    126
    Okej okej,får tacka för svarena!.

    är det modell bökigare att byta 6*5orna?

  6. #6

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Lycksele / Umeå
    Inlägg
    1 224
    har du redan högtalare i dörrarna så är det inte svårt, bara ta ner dörrsidan och byta. Har du inga där nu så kan det bli mer jobb. Har lagt upp hur jag gjorde när jag monterade in 6,5” i min 900 på min hemsida.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    190
    Man vill väl ändå ha lite ljud bakifrån för medpassagerarna också?
    Saab 900 -95. BSR steg 2. SE Paket

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Lycksele / Umeå
    Inlägg
    1 224
    Citat Ursprungligen postat av darude
    Man vill väl ändå ha lite ljud bakifrån för medpassagerarna också?
    det får man själv bestämma, men annars sitter det ju 6x9or bak original så lite har dom att lyssna på.

  10. #10
    Jag rekomenderar också mellanregister trius på i-panelen och Phoenix gold ZR6.5 midbasar i dörrarna hade det i förra bil ock det lät gudomligt ,ska ha in det i Ng 900 när man får tummen ur röven.

    annars kör med ett 4-kanalsteg där du kör framsystem på 2kanaler och bas bryggat på de andra två och sen 6*9 på stereon som rearfill i bakgrunden .

    Sen angående märke så det bästa är om du lyssnar dig fram till vad dina öron tycker låter bra.

  11. #11
    Jag rekomenderar också mellanregister trius på i-panelen och Phoenix gold ZR6.5 midbasar i dörrarna hade det i förra bil ock det lät gudomligt ,ska ha in det i Ng 900 när man får tummen ur röven.

    annars kör med ett 4-kanalsteg där du kör framsystem på 2kanaler och bas bryggat på de andra två och sen 6*9 på stereon som rearfill i bakgrunden .

    Sen angående märke så det bästa är om du lyssnar dig fram till vad dina öron tycker låter bra.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Inlägg
    126
    får än en gång tacka för svaren!, ska ta tillvara på tipsen.

    Om man väljer att låta original 6*9orna sitta kvar, pallar dom då med när man drar på lite?

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Lycksele / Umeå
    Inlägg
    1 224
    Citat Ursprungligen postat av torsobon
    får än en gång tacka för svaren!, ska ta tillvara på tipsen.

    Om man väljer att låta original 6*9orna sitta kvar, pallar dom då med när man drar på lite?
    Bara ut i bilen och prova vad dom klarar av

  14. #14

  15. #15
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    Du kan byta 6*9orna men lägg inga större pengar på dem.

    Jag byggde ett komplett ljudsystem till min ng900 för 3500kr, då bytte jag alla högtalare, köpte 1 4 kanals steg+ as3 steget och 2st 12 tums baslådor.

    De är grymt mycket bättre än orginal iaf.

    tänk på att de flesta 6*9or inte passar med normalt montage utan man får skruva dem underifrån så stora magneter är att glömma.

    Tänk på att underarbete är ALLT, hur dyra högtalare du än köper kommer de låta rena skiten om du inte gör ett riktigt grundarbete, tex i framdörrarna så SKA de va asfaltsmatta om de ska ha en chans att spela bra, dörrplåten börjar skramla och låter skit i bilen och folk utanför undrar om du är dum i hela huvet du de skramlar som fasen...
    TÄNK PÅ DE....

    Själv har jag:
    2st Mgr f-series 6,5 tumamre i dörrarna 5Kg bitumenmatta i varje dörr, drivs med orginal as3 steget.
    2st 3,5 tums blaupunkt frontar som drivs av orginalstereon.
    2st Boston acustic 6*9 bak, gula högtalare så ser fränt ut, drivs av orginal stereon.
    2st Zacrhy 12 tums baslådor i bagagen, drivs av ett bryggat Arizona eagel steg på 4X95W elelr 2*200 nått, har jag för mig.

    Cdväxlaren sitter i handskfacket fram för de gick inte i bagagen då alla skivor hackade och hade sig.

    Totalkostnad blev strax runt 3500kr för grejerna inklusive växlaren som jag hittade på blocket billigt och bra, helt ny för 400 spänn .

    Så lite tips från min del, viktigast av allt, tänk på att de måste va bitumen i dörrarna om du vill få bra ljud.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Inlägg
    126
    jag tackar och bugar för de senaste svaret!. jag satt precis o tänkte på dämpmatta och funderade på hur mycke man skulle smäcka på

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    157
    På tal om vibrationer i framdörrarna, det gör ganska mycket att ta bort de lägre frekvenserna.

    Undra vad AS3 spelar i för range och om det går att ställa dem?

    Men original 6*9 pallar inte när man rockar. Jag har AS3 bak och i dörrarna och de hänger inte med övrig setup.
    Saab ng900 SE 2.0T -97

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •