Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: 9-3,B205R - En hel hord med felkoder... =(

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 893

    9-3,B205R - En hel hord med felkoder... =(

    Hej!

    Har haft lite strul med bilen. Svårstartad, tidvis konstig gång. Ibland stannat på tomgång (efter ca 30+ sekunder).

    Felkoder:
    P0131: O2 Sensor Circuit Low Voltage
    P0132: O2 Sensor Circuit High Voltage
    P0134: O2 Sensor Circuit No Activity Detected
    P0300: Random/Multiple Misfire Detected

    plus ett par till (som antagligen inte har med saken att göra)...

    Bränslesystemet lägger sig sedan i Open Loop, vilket jag förstått som att den ignorerar värdena från lambdasonen och kör med tidigare adapterade bränslemängdvärden.

    Misstänker att det kan vara fel på kablaget (glappis) till Lambdasensor #1, men blir lite fundersam när man får både "för hög", "för låg" och "ingen" signal.. ?!?

    Nån som varit med om nåt liknande och har bra tips på vad som kan kollas upp? Det enkla vore välan att bara byta lambdasonden rakt av, men som någon sa; 90% av lambdarelaterade fel har inte med sonden att göra, utan nåt kringliggande...

    Testat (en del av lite andra skäl):
    * Nya tändstift
    * Annan DI-kassett
    * Återställning av boxen (medelst strömlöshet)
    * Okulärbesiktat kablage och fastsättning av båda lambdasonderna.

    Tacksam för all hjälp! Bil enligt nedan. Motorkonfiguration B205R + "specialmjukvara".
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    Well, antingen gissar man o byter sond, eller så felsöker man lite, det kan ju vara ledningsnätet so fåntrattar sig.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 893
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Well, antingen gissar man o byter sond, eller så felsöker man lite, det kan ju vara ledningsnätet so fåntrattar sig.
    Två riktigt bra idéer...

    Nåt mer tips?
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    Jodå, Grönsteds Extra.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 893
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Jodå, Grönsteds Extra.
    Låter gott! Men jag är med för whisky... Å bärs! *skratt*
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Springbank 30 yrs...
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 893
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Springbank 30 yrs...
    Så gock det med den tråden... Tar gärna upp whiskypreferenser nån annanstans (annan tråd, över ett glas). Men kan väl iallefall nämna att jag gärna håller mig till typ Lagavullin över "körkortsålder"..

    On topic: Vet du om det är samma lambdasond på min som på en 2006 års 9-5 BioPower?
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    Nja, allvarligt skämtat, vad jag menade med mina råd är att det går inte att ge bättre råd än så de första, de förblir alltför vilda gissningar. Därför tyckte jag att det kan behövas lite sprit... Det blir det ju inte bättre av precis.... I vart fall inte bilen.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 893
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Nja, allvarligt skämtat, vad jag menade med mina råd är att det går inte att ge bättre råd än så de första, de förblir alltför vilda gissningar. Därför tyckte jag att det kan behövas lite sprit... Det blir det ju inte bättre av precis.... I vart fall inte bilen.
    Jag förstår det. No worries.
    Jag editerade mitt inlägg.. Och lade bl a till: "On topic: Vet du om det är samma lambdasond på min som på en 2006 års 9-5 BioPower?"
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    Japp, samma jox.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 893
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Japp, samma jox.
    Så bra. Då ska jag låna på mig en annan syresond idag så vet vi! Skål!
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 893
    Återkoppling:
    Testade idag med annan syresond. Verkar vid första anblicken gå bättre, (dvs min OBD2-pryl rappoterade inga fel och Long Term Fuel Trim började röra på sig) så jag tror faktiskt att felet satt där.

    Följdfrågor:
    * När jag testade igår med min egen sond fick jag ibland värdet 0.000V i någon/några sekunder, sedan "vanliga" värden. Med den "nya" sonden uppmättes aldrig lägre än 0.080V som jag kunde se. Såvitt jag vet ska den väl aldrig understiga 0.010V, right? (Nån som vet exakt max-min värden som "ska" kunna mätas med den?)

    * Min sond var rätt sotig. Gjorde ren den ordentligt med isopropylalkohol. Kan sot vara orsak till detta eller är det bara verkan jag ser?

    Ska testa byta tillbaka till min gamla sond om ett tag, så borde det ge sig om den är kass iofs... Tills dess lutar jag mig makligt tillbaka med en Lagavullin i soffan.
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  13. #13
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540
    har haft "bekymmer" med min bil, just felkoder från lamda sonden.
    Thoren's i Hallsberg har försökt få till det.

    De gjorde först det enkla, rykte lite i kablaget och sprejade kontaktsprej.
    Lampan tändes efter nån dag, tebax till Thoren's och då bytte de lambda sonden, och men efter nåra dar lyste motorlampan igen.

    Så efter lite felsökning så "gissades" det på LMM'en, vilket enl Thoren's var ganska vanligt fel, så den byttes, nu har bilen gått en vecka utan att felkod dykt upp.

    LMM kostade runt 2200 har jag för mig.
    Tack Johan Thoren's i Hallsberg för tålamodigt ta emot mig med ett leende hela tiden. Ruskigt trevlig verkstad det där...

    (By the way, Nordic tipsade om byte / rengöring av LMM eller avgasläckage redan från början, thanx Roffe)
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 893
    Citat Ursprungligen postat av perr
    har haft "bekymmer" med min bil, just felkoder från lamda sonden.
    Thoren's i Hallsberg har försökt få till det.
    Jo, därav min ursprungliga fråga. Bara för att lambdasonden ger konstiga värden innebär det ju inte att den är trasig. Värdena kan ju faktiskt stämma pga tjuvluft, misständningar, spök med ventiler eller spridare eller... Ja, you name it. Det kan ju vara både det ena och det andra som påverkar!
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  15. #15
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    Felkoderna du har pekar inte emot defekt LMM.
    Betr. feedback, det är SÄLLAN du ser 0.00 V, svårt att säga nå't absolut minvärde, men nå'n tiondel ungefär är väl så lågt det går. (även om den kan gå lägre) Finns ingen anledning att "rengöra" sonden, det du kommer åt på utsidan spelar ingen roll. Snarare är risken att du pajjar den.
    Sotet har ingen inverkan på detta felet.

    perr>>
    Kontaktspay o lambdasonder är NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ !
    De brukar bli förgiftade av detta.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 893
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Felkoderna du har pekar inte emot defekt LMM.
    Hoppsan! Jag tror det blev ett missförstånd. Jag menade att Perr's bil kanske kunde ha nåt annat fel. Mitt verkar funnet!

    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Betr. feedback, det är SÄLLAN du ser 0.00 V, svårt att säga nå't absolut minvärde, men nå'n tiondel ungefär är väl så lågt det går. (även om den kan gå lägre)
    Okidey. Tackar för infon!

    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Finns ingen anledning att "rengöra" sonden, det du kommer åt på utsidan spelar ingen roll. Snarare är risken att du pajjar den. Sotet har ingen inverkan på detta felet.
    [...]
    Kontaktspay o lambdasonder är NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ !
    De brukar bli förgiftade av detta.
    Too late... Nåja, jag ska prova iallefall och sätta tillbaka den gamla sonden. Det lär ju inte kunna bli sämre än att den är helt paj isf att ge fel värden..
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

Liknande ämnen

  1. [LÖST] B205R = Aero?
    Av Boman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-01-30, 00:27
  2. Maxladd 9-3 b205r?
    Av LaserStefan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-12-30, 15:39
  3. Val av Kammar 9-3 B205R
    Av SaabKillen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2006-10-22, 23:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •