Hej
Har lite olika primärer liggande och undrar om någon här vet hur stor skillnaden på rpm @ 100kmh de olika storlekarna gör?
Ni som vet vad ni har för utväxling kan väl kika vad ni har för rpm annars?
Hej
Har lite olika primärer liggande och undrar om någon här vet hur stor skillnaden på rpm @ 100kmh de olika storlekarna gör?
Ni som vet vad ni har för utväxling kan väl kika vad ni har för rpm annars?
Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "
Har för mig att svaret när jag frågade detsamma blev:
5:an - ? vid 3000rpm på femman
6:an - 110 vid 3000 rpm på femman (har jag i min)
7:an - 130 vid 3000 rpm på femman
8:an - 140? vid 3000 rpm på femman
Tack, bra info.
Ska försöka sälja ett par primärer och kan ju vara bra att veta lite sådant då.
Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "
om du har en 8:ans primär så sälj den till mig.....
T8 special 220hk *såld* Saab 9000 2,3T(ventilsallad) og900i T16 *new project*---> Peformance by Friends *såld* turned to the darkside MB SLK 250 AMG -12
he he, den är såld, finns i Danmark nu.Ursprungligen postat av T8__
Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "
vilka lådor sitter det 8ans primär i ?
Mvh Tommy
Saab 99 T16, Audi 80 quattro 20V 650hk 740nm.
http://www.garaget.org/mypage/?user=16143
Vad jag vet vanligt i usa-specade bilar på mitten slutet av 80-talet. Sedan fanns de i vissa T16 i Sverige med,
Någon annan som har mer / bättre info om det kanske?
Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "
Jag har ju Saab´s växelådshandbok som sträcker sig ifrån 79-88 och bland dem så finns det ingen med 8ans primär. Och då är även vissa us-modeller med också.
Johan Carlsson#2661
Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
Tech2 med Candi finnes
Hört något om att de användes på usabilar för att fåner bränsleförbrukningen och där med klara avgasgränser i tex Kalifonien...
Men det är hörsägen som sagt.
Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "
Räknar man på det så ligger en 900 -89-93 med 8:ans primär på nästan exakt samma varvtal som en 900 -82-88 med 7:ans primär iom att slutväxeln -82-88 är 9:33 istället för 9:35!
Något att tänka på..
M.V.H.
9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410
Hur vet man vilken slutväxel man har?Ursprungligen postat av Andreas Plars
9-5 Aero -02
900 RWD - evighets projektet
Gamla slutväxeln med en 8primär borde mao vara något i hästväg?
Den fick jag sålt fort i vart fall, har dock en eller två 7or kvar..
Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "
vilken kunde jag ha haft i min 900 T -95???
Gjrode 170 fullt ut i 3:an Org!
& 190 Med Steg 3
Vet dock inte hur fort den gick på 3000RPM i 5:an!!!
MVH Oskar "LÄRLING" Kör 9³ ss aero -04 http://www.garaget.org/?car=44599
dom slutade tillverka og900 -93 hehe din var en ng900
Ш E L i П - 9-3 2.0t
og900... De riktiga saabarna utan Opeldelar...
Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "
Ja, tänk en 4petad -82-88låda med 8:ans primär. Snacka om tog hög etta och tvåa
Kikar man på 900aero.com så ser det ut som att T16 utan KAT hade 8:ans primär... men så kan dte ju inte vara.
M.V.H.
9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410
Vilken slutväxel hade de tidiga 4-petade lådorna, tänkte på de med kokilhus och de riktigt gamla med drevprimär?Ursprungligen postat av Andreas Plars
9-5 Aero -02
900 RWD - evighets projektet
Kika in på den utmärkta sidan: www.900aero.com ! Ett måste för og900 fantastenUrsprungligen postat av 900 Power
Det ser ut som samma som -89-93 dvs 9:35 en lättare utväxling.
Ur hållbarhetssynpunkt så måste det ju vara bättre med en 9:35 slutväxel och 8:ans primär en 9:33 slutväxel och 7:ans...
Samma totalutväxling ungefär men högre varvtal i lådan.
Men en 8:ans primär kan man väl se sig i stjärnorna efter..
M.V.H.
9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410
Eller plånbokenUrsprungligen postat av Andreas Plars
9-5 Aero -02
900 RWD - evighets projektet
[quote=900 Power]Eller plånboken [/quote:23x1s4ae]Ursprungligen postat av "Andreas Plars":23x1s4ae
Tala om vad man får ge för en då!
M.V.H.
9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410