Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Bilen har dött igen saab 9000...

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    39

    Bilen har dött igen saab 9000...

    Ja då var dags igen blir så jävla trött, för 2 veckor sedan fick min bil en ispropp i bränslesystemet. När isproppen släppte fungerade bilen skit fint efter det så jag åkte och köpte sånt här mirakel medel som rengör bränslesystemet.

    Idag när jag ligger på motorvägen märker jag att bilen dör varje gång jag gasar på, tillslut dör motorn och jag blir tvungen att stanna. Försöker starta bilen och start motorn går runt och det låter ingenting fel någonstans.
    Fick bärga hem bilen, och nu sitter jag här och inte har någon aning om vad felet kan vara.
    Det ända jag har kommit fram till är att rengöringsmedlet som jag tömt i har gjort rent för mycket så allt smuts har täpt igen någonstans men var?

    Bilen är en Saab 9000 -96 2.0t

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 896
    du är säker på att det var en ispropp då? Det kanske är bränslepumpen som gett upp och var på god väg när du höll på sist?

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    39
    Är väll inte 100% säker att det var det, men det hade varit -10 ute och sen lät jag den stå i varmgarage i kanske 6 timmar sen bärgade vi igång den och då har den ju gått fint i 2 veckor efter det. Idag dog den bara, kan inte bränslefiltret blivit igen geggat? Kan en bränslepump bara ge upp sådär då?

  4. #4
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 693
    låter misstänkt vatten eller annan störning i bränslet som fryser och gör att den stannar. Prova byta filter eller tömma det

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    39
    kan man kolla om en bränslepump fungerar när man tar bort den?

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    155
    Japp koppla bara in 12v matning på pumpen men gör inte det när du står under bilen då gnistor kan uppstå.det går att brygga nån kontakt i relä med tror jag .men ta 2 kablar koppla på batteriet och sen mata på pumpen. Jag skulle tömmt hela systemet då det kan vara skit io vatten.Byt filter bränsle o rengör Säkra sidan är bässt.!

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    39
    Idag har jag bytt bränslefiltret och nu börjar det hända grejer när jag försöker starta motorn. När jag vrider på tändningen går startmotorn runt som vanligt sen kan man gasa lite, då blir det här vibrationerna som precis kommer innan motorn börjar dra igång. Den har varit riktigt nära på att gå igång vissa gånger, men sen så kommer det avgassmällar ibland när man hållit på ett tag.

    Batteriet tog slut så det står på laddning någon som har nå tips va man ska testa göra imorgon?

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    748
    byta bränslet och i med nytt och fräscht i tanken och ev byta soppafilter ?
    9000 cd - 90 ---> såld... 9000 cse ltt -94 ---> krockad... 9000 cse v6 - 95 -----> Såld... Saab 9-3 Cab -99 ---> Såld..... Kör ---> Saab 9-5 2.3t -03 :

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    39
    Citat Ursprungligen postat av Berget
    byta bränslet och i med nytt och fräscht i tanken och ev byta soppafilter ?
    Bilen borde ju starta med den gammla soppan iaf, kan det inte vara nått med tändningen kanske?

  10. #10
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 134
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av Nev
    Citat Ursprungligen postat av Berget
    byta bränslet och i med nytt och fräscht i tanken och ev byta soppafilter ?
    Bilen borde ju starta med den gammla soppan iaf, kan det inte vara nått med tändningen kanske?
    Startkablar då?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    748
    Citat Ursprungligen postat av Nev
    Citat Ursprungligen postat av Berget
    byta bränslet och i med nytt och fräscht i tanken och ev byta soppafilter ?
    Bilen borde ju starta med den gammla soppan iaf, kan det inte vara nått med tändningen kanske?
    Starta visst det kan hända att den gör men den bensinen verkar inte färsk med tanke på vad som har hänt, men som RZ sa häng på ett par startkablar annars så den får bra snurr på grejerna.. så ska den nog starta ska du se.. då hade iaf jag åkt till närmaste bensinstation och tankat upp fräscht bränsle.. Lycka till
    9000 cd - 90 ---> såld... 9000 cse ltt -94 ---> krockad... 9000 cse v6 - 95 -----> Såld... Saab 9-3 Cab -99 ---> Såld..... Kör ---> Saab 9-5 2.3t -03 :

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    39
    Fan var ute och testade idag och då startade bilen va igång kanske 5 sec, dumm som jag var så gav jag ingen gas för att hålla den uppe sen när jag skulle testa igen efter så ville den inte va som vanligt igen då.

    Är det nå fel på bränsleinsprutningssystemet då eller?

Liknande ämnen

  1. Hjälp Bilen är låst och batteriet dött!
    Av Gulingen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-07-30, 00:14
  2. [LÖST] Bilen dog i 100km/h för att sen starta igen för att dö igen OG9-5
    Av Brainy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2011-02-10, 09:55
  3. Bilens batteri har dött, hur komma in i bilen? SS/SC 9-3
    Av tjohopp i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2009-10-26, 17:29
  4. Bilen dimmar igen, 9000 CSE
    Av TOFFE i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-01-11, 10:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •