Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: Centrallås problem NG900

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    11

    Centrallås problem NG900

    Får väll börja med att säga att jag har läst X antal forumsinlägg utan att bli klok för det.

    1. När jag använder fjärrkontrollen så slås larmet på/av men inget händer med låset.
    2. Centrallåset går att låsa/låsa upp innifrån bilen med knappen mellan förar- och passagerarsätet.
    3. Om jag har låst bilen innifrån med knappen mellan sätena och sedan trycker på larmdosan så blinkar det och larmet går på, trycker jag då ytterligare en gång på larmdosan så larmar bilen av och låset på samtliga dörrar går upp.


    Varför låser bilen inte dörrarna när jag använder dosan utan bara larmar på? Blir galen av att behöva låsa bilen med knappen innifrån varje gång bara för att kunna låsa upp med dosan när jag ska åka till jobbet 05.00 på morgonen.

    (900ng 2.0t talladega från 1998, Nordic Uhr steg1)

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 277
    Låser/upplås via nyckel i dörren då, fungerar det?
    Antar att det är lite vaj med kopplingen till C-låset från larmet eller ett dåligt C-låsrelä i larmcentralen..
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  3. #3
    Hejsan !

    Har samma problem på min 900 Ng 96:a , exakt samma problem och saker som händer som trådskaparen skriver. Har provat med ny motor på höger sida av bilen men inget nytt. Har provat att ladda upp batteriet helt. Ska kolla med Saab idag vad ett centrallåsrelä kostar.

    Har en 900 Ng 96:a som har gått 27000 , bilen är avställd och senast när jag plockade av bakspoilern så glömde jag en lampa på Nu är batteriet helt dött. När batteriet har dött tidigare så har man ej kunnat öppna med nyckel på förrarsidan.

    Däremot går det att öppna bakluckan med nyckeln. Sagt och gjort började jag krypa igenom bilen för att öppna motorhuven. Efter att ha startat bilen med startkablar så låter jag den gå en stund. När jag senare ska lämna bilen och låsa den så upptäcker jag när jag trycker på kontrollen att endast den högra sidan av bilen låser sig.

    Det går att låsa bilen på vänster sidan om man använder nyckeln. Vad kan han hänt ? är det låsa mekanismen har gått sönder ? Är det omprogramering av låset som gäller ?

    När man försöker öppna förarsidan med nyckeln så låter det tyst tyst "knäpp knäpp" ungefär som att motorn i dörren får signalen men inte lyckas föra upp låset.

    Var och pilade lite idag efter jobbet och hittade den lösa kabel som jag råkade dra loss med handen. Ingen skillnad när den var ansluten till dörrhandtaget eller ej. Någon som kanske vet vad det är för kabel och va den har för funktion ? Sedan tog jag en bild på vad jag tror är centrallåsmotorn. Den rör sig ej när man trycker på fjärrdosan. Dock låter det ett knäpp när man låser och sedan 3 knäpp när man öppnar.


    Deadlock som har något med att när man låser på förrar sidan så känner även bilen av att den andra dörren ska låsas.


    Motor för centrallås , bytt men inte felet.

    Tacksam för svar

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Låser/upplås via nyckel i dörren då, fungerar det?
    Antar att det är lite vaj med kopplingen till C-låset från larmet eller ett dåligt C-låsrelä i larmcentralen..
    M.V.H.
    Efter samtal med Smålands motorcentrum i Kalmar så säger de att de ej finns något relä. De heter tydligen elektronikbox och kostar 1188 :- på Saab Åf. Ska kolla med skroten vad en sådan kostar ! Återkommer med svar

  5. #5
    Efter samtal med SDCC så säger man att det sitter en centrallåsgivare i vänster dörr som det kan ha kärvat i kontakterna. Någon som vet hur den ser ut ? Någon bild på enheten ? Enligt SDCC så kan enheten kärva och den i sin tur styr alla andra dörrar.

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 277
    Citat Ursprungligen postat av SuperFaCeR

    Efter samtal med Smålands motorcentrum i Kalmar så säger de att de ej finns något relä. De heter tydligen elektronikbox och kostar 1188 :- på Saab Åf. Ska kolla med skroten vad en sådan kostar ! Återkommer med svar
    Läste fel Läste -88 och inte -98 som det står.
    Har igen aning om de nyare bilarna med orginalfjärr.
    Hoppas det löser sig!
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    34
    Har ett liknande problemmed min og9-3, när jag har bilen låst och larmad brukar bilen låsa upp sig själv efter ett tag. Den låser upp centrallåset på alla dörrar och tänder innerbelysningen men larmet är fortfarande aktiverat. Mycket frustrerande.

    Idéer mottages tacksamt!

    I ditt fall kan det kanske vara en dörrkontakt som glappar. Har för mig att det inte ska gå att låsa om någon dörr är "öppen".
    Saab 9-3 2,0T 1998
    ------------------------------
    // J

  8. #8
    Det finns ingen enhet på vänsterdörr , endast motor som skjuter upp låset. Men det låter Klick Klick när man öppnar dörrarna under förrar stolen ! Är det något relä eller en styrenhet som sitter där under ?

    Har uteslutit i mitt fall att det ej är motorerna som kärvar. Det måste vara signalen mellan låset och larmet som ej fungerar.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    11
    Superfacer: Vi verkar ha samma problem exakt. Jag har oxå uteslutit att det är någon centrallåsmotor eftersom de fungerar innifrån.
    först säger du att det finns en centrallåsgivare i vänster dörr enligt SDCC sen att det inte finns någon, har du kollat efter?

    vad är det för del som tar emot signalerna från dosan och skickar signal till centrallåsmotor att öppna/stänga?

    om jag låser/låser upp med nyckel i någon av dörrarna så låser/låser jag endast upp den dörren.


    hoppas någon får ordning på detta.

  10. #10
    Hejsan !

    Var förbi bilen idag och letade som en tok efter någon dosa/givare som skulle sitta i dörren , men hittar ingen på min 900 ng. Låter som om de sitter något under vänster förarstol. Kan du också lyssna efter ett klick klick ljud i din bil ?

    mvh Andreas

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    34
    Det sitter (i min bil iaf, borde vara lika i en ng900) en brytare i själva dörrhandtaget som känner av när man vrider nyckeln åt vänster eller åt höger, denna ger sedan en signal till TWICE styrdonet som i sin tur öppnar centrallåsen. Detta styrdon sitter under förarstolen och styr c-lås/larm/innerbelysning etc.

    Brytaren i handtaget går bara att se ordentligt om man monterar bort dörrhandtaget. Detta görs inifrån dörren och är lite pilligt då det är en del stag som går till c-motor/låsbleck/innehandtag o liknande. Den brytaren går dock att mäta upp utan att montera isär den. Det sitter (iallafall på og9-3) en kontakt i nederkand på dörren precis innanför klädseln. Det är en 3-polig kontakt som man kan ta isär och mäta upp.
    Saab 9-3 2,0T 1998
    ------------------------------
    // J

  12. #12
    Hejsan !

    Deadlocket om det nu kallas så fungerar , den låser höger dörren då man trycker till den. TWICE enheten sitter alltså under själva förrarstolen !
    Måste man lyfta av hela stolen för att komma åt enheten ? Är det kanske denna enhet som Saab Åf tar 1188 :- för ? SDCC och Signalen hade inga hemma tyvärr. Om man byter TWICE enhet behöver man programera om bilens lås och nycklas ?

  13. #13
    Någon som har EPC så man kan kolla upp vad den TWICE enhet sitter i 900 Ng ? Söker man på skrotarna i Sverige så kommer endast 9-5 och 9-3 Og upp. Någon som kanske kan ladda upp bilden ur EPC på TWICEN

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    11
    nä, kan tyvärr inte kolla om det blir något klick-klick ljud då min bil för tillfället är inne för byte till viggen koppling och byte av tändkasett

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Norrlands Metropol
    Inlägg
    21

    Re: Centrallås problem - lösa denna om ni kan

    Citat Ursprungligen postat av Vbg
    Får väll börja med att säga att jag har läst X antal forumsinlägg utan att bli klok för det.

    1. När jag använder fjärrkontrollen så slås larmet på/av men inget händer med låset.
    2. Centrallåset går att låsa/låsa upp innifrån bilen med knappen mellan förar- och passagerarsätet.
    3. Om jag har låst bilen innifrån med knappen mellan sätena och sedan trycker på larmdosan så blinkar det och larmet går på, trycker jag då ytterligare en gång på larmdosan så larmar bilen av och låset på samtliga dörrar går upp.


    Varför låser bilen inte dörrarna när jag använder dosan utan bara larmar på? Blir galen av att behöva låsa bilen med knappen innifrån varje gång bara för att kunna låsa upp med dosan när jag ska åka till jobbet 05.00 på morgonen.

    (900ng 2.0t talladega från 1998, Nordic Uhr steg1)
    Hmm...undrar om det inte kan vara styrboxen till c-låset?
    Har inte läst alla svar men kanske kan få prova med en styrbox där c-lås och larm fungerar?

    Vi hade liknande fel på vår 9000, skum när man skulle låsa/låsa upp och larma/larma av osv osv. Bytte då styrboxen (svart avlång box under ratten på vår bil) till c-låset och sedan dess fungerar den perfa!
    Kostade oss 150 spänn på skroten...

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 954
    Citat Ursprungligen postat av SuperFaCeR
    Någon som har EPC så man kan kolla upp vad den TWICE enhet sitter i 900 Ng ? Söker man på skrotarna i Sverige så kommer endast 9-5 och 9-3 Og upp. Någon som kanske kan ladda upp bilden ur EPC på TWICEN

    Det FINNS INGEN twice-enhet på 900!!! Dessa kom först 1998 på 9-3 och 9-5

  17. #17
    Citat Ursprungligen postat av Jonas O
    Citat Ursprungligen postat av SuperFaCeR
    Någon som har EPC så man kan kolla upp vad den TWICE enhet sitter i 900 Ng ? Söker man på skrotarna i Sverige så kommer endast 9-5 och 9-3 Og upp. Någon som kanske kan ladda upp bilden ur EPC på TWICEN

    Det FINNS INGEN twice-enhet på 900!!! Dessa kom först 1998 på 9-3 och 9-5
    Som Jonas nu skriver så finns det ingen TWICE enhet på 900 Ng så någon med EPC eller med kunskap om vad denna enhet heter kanske kan träda fram och sprida ljus över problemet. Vet någon om denna enhet sitter under just förrar stolen ? Har försökt lyssna mig fram till vart den sitter och då tycker jag att det låter under förrarstolen.

  18. #18

    Re: Centrallås problem - lösa denna om ni kan

    Citat Ursprungligen postat av Turbotjej
    Citat Ursprungligen postat av Vbg
    Får väll börja med att säga att jag har läst X antal forumsinlägg utan att bli klok för det.

    1. När jag använder fjärrkontrollen så slås larmet på/av men inget händer med låset.
    2. Centrallåset går att låsa/låsa upp innifrån bilen med knappen mellan förar- och passagerarsätet.
    3. Om jag har låst bilen innifrån med knappen mellan sätena och sedan trycker på larmdosan så blinkar det och larmet går på, trycker jag då ytterligare en gång på larmdosan så larmar bilen av och låset på samtliga dörrar går upp.


    Varför låser bilen inte dörrarna när jag använder dosan utan bara larmar på? Blir galen av att behöva låsa bilen med knappen innifrån varje gång bara för att kunna låsa upp med dosan när jag ska åka till jobbet 05.00 på morgonen.

    (900ng 2.0t talladega från 1998, Nordic Uhr steg1)
    Hmm...undrar om det inte kan vara styrboxen till c-låset?
    Har inte läst alla svar men kanske kan få prova med en styrbox där c-lås och larm fungerar?

    Vi hade liknande fel på vår 9000, skum när man skulle låsa/låsa upp och larma/larma av osv osv. Bytte då styrboxen (svart avlång box under ratten på vår bil) till c-låset och sedan dess fungerar den perfa!
    Kostade oss 150 spänn på skroten...
    Tyvärr var enheten inte lika billig på 900 Ng enligt skroten 1200 :- skulle Signalen ha för en sådan enhet.

  19. #19
    Finns tydligen en ICE enhet som sitter under instrument panelen. Sedan sitter det ett c-lås styrdon under högra a-stolpen.

  20. #20
    Så här ser ICE enheten ut:


Liknande ämnen

  1. Okänd strömbrytare orsakar problem i centrallås NG900
    Av SaabUsMaximus i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2021-08-26, 19:10
  2. Problem med centrallås NG9-3
    Av Hellsingland i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2019-09-10, 09:37
  3. Problem med centrallås på 9-3SS
    Av Vfr i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-10-02, 00:05
  4. Problem med centrallås...
    Av klaren i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-10-16, 09:15
  5. Centrallås-problem 9k M/98
    Av Angus i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-07-04, 19:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •