Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 34

Ämne: Hur mycker vågar man varva en T8 med original bottendel?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    914

    Hur mycker vågar man varva en T8 med original bottendel?

    Hej!

    Planer smids och jag funderar på var man vill sätta varvstopp?

    Förutsättningarna är eller ska bli:

    Rätt rejält portad topp
    Dubbla ventilfjädrar
    Hembyggt nästan-extraktorgrenrör (ej lika längd på primärerna men med pulssplitt fram till turbo)
    Bra tändsystem (MSD 6AL box och tillhörande spole)
    Lättat svänghjul

    Bottendel är orörd men har bara gått ca 11.000 mil, så den är hyggligt fräsch i allafall. Hur mycket vågar man varva?

    /David
    900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
    I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
    Senaste uppdatering: 100131

  2. #2
    Steg 2 Saabens avatar
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    2 077
    tips! balansera vepartiet och viktajustera kolvar/stakar om du ska varva!

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    914
    Citat Ursprungligen postat av Saaben
    tips! balansera vepartiet och viktajustera kolvar/stakar om du ska varva!
    Ja, fast då måste man ta isär motorn eller?

    /David
    900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
    I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
    Senaste uppdatering: 100131

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 568
    Citat Ursprungligen postat av David V
    Citat Ursprungligen postat av Saaben
    tips! balansera vepartiet och viktajustera kolvar/stakar om du ska varva!
    Ja, fast då måste man ta isär motorn eller?

    /David
    Jo, dessvärre är det ju så

    Vad hade du tänkt dig själv i varvtal? Ska det varvas just för dess sak, eller ska laddtryck m.m hänga med så pass långt upp?

    Mvh
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    914
    Citat Ursprungligen postat av Weggen
    Citat Ursprungligen postat av David V
    Citat Ursprungligen postat av Saaben
    tips! balansera vepartiet och viktajustera kolvar/stakar om du ska varva!
    Ja, fast då måste man ta isär motorn eller?

    /David
    Jo, dessvärre är det ju så

    Vad hade du tänkt dig själv i varvtal? Ska det varvas just för dess sak, eller ska laddtryck m.m hänga med så pass långt upp?

    Mvh
    Jag skojjade lite
    Motorn måste isär såklart, men tiden räcker inte riktigt till för det också. Våren är snart här!
    Därför tänkte jag kolla vad som kan vara vettigt att varva med original botten och bättre ventilmekanism tills det blir tid att preppa en mer varvvänlig botten.

    Laddtrycket hade jag tänkt hålla på 1,5 bar så högt upp det går. Siktar på att maxa ur TD04 15:g så gott det går. Nånstans 260-270 hk vore kul att uppnå.

    /David
    900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
    I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
    Senaste uppdatering: 100131

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    186
    Kan du inte skaffa en bottendel till som du fixar med hemma, du har ju plats och ett motorstativ är ju inte så dyrt.. Kan vara bra å ha i vardagsrummet dom dagar du inte orkar ut till garaget

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    914
    Citat Ursprungligen postat av Karl V
    Kan du inte skaffa en bottendel till som du fixar med hemma, du har ju plats och ett motorstativ är ju inte så dyrt.. Kan vara bra å ha i vardagsrummet dom dagar du inte orkar ut till garaget
    Jag har ett nytt -oanvänt- block på G som jag kan hämta när jag känner för det!
    Tänkte man kunde preppa det vid sidan om och sen byta motorn när det inte är så akut med andra grejjer.

    Kom upp hit så far vi och hämtar det, jag kan behöva lite bärhjälp och en bra Saab CombiCoupé att lasta det i istället för tight ass Audin...

    Bollen ligger hos dig

    /David
    900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
    I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
    Senaste uppdatering: 100131

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    186
    [quote=David V]
    Citat Ursprungligen postat av "Karl V":ehj7hc2a
    Kan du inte skaffa en bottendel till som du fixar med hemma, du har ju plats och ett motorstativ är ju inte så dyrt.. Kan vara bra å ha i vardagsrummet dom dagar du inte orkar ut till garaget
    Jag har ett nytt -oanvänt- block på G som jag kan hämta när jag känner för det!
    Tänkte man kunde preppa det vid sidan om och sen byta motorn när det inte är så akut med andra grejjer.

    Kom upp hit så far vi och hämtar det, jag kan behöva lite bärhjälp och en bra Saab CombiCoupé att lasta det i istället för tight ass Audin...

    Bollen ligger hos dig

    /David[/quote:ehj7hc2a]

    Det vore kanske inte så dumt, då kan vi passa på och byta startmotor och kamkedja på min i förbifarten.

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176
    I mitten av 70-talet turboladdade jag en svensk enkelförgasarmotor.
    Gissningsvis gav den vid 1,6 bar 230-250 hk.
    På 4:an varvade jag ur den till ventilerna släppte vilket var 6900 rpm.

    Motorn var helt original (förutom turbon, 2 st toppackningar, begränsad förtändning mm)

    Per L

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    914
    Citat Ursprungligen postat av Per L
    I mitten av 70-talet turboladdade jag en svensk enkelförgasarmotor.
    Gissningsvis gav den vid 1,6 bar 230-250 hk.
    På 4:an varvade jag ur den till ventilerna släppte vilket var 6900 rpm.

    Motorn var helt original (förutom turbon, 2 st toppackningar, begränsad förtändning mm)

    Per L
    Saabmotor? Låter som ett roligt bygge!

    Balansering av vevpartiet blir nog inte av så här på stört. Det hinns inte med helt enkelt.

    Så vad säger ni? Orörd H-motor bottendel maxvarv?
    Original varvstopp är 6200 gissar jag (?). Dra den till 7000, är det rimligt?

    /David
    900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
    I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
    Senaste uppdatering: 100131

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 819
    Jag plockade ihop en folkracemotor, iofs 16V, men den hade gammal H-motor, den varvade vi till 7000rpm och den går förjäkla fint, kanske inte att jämföra med turbomotor, men 7000rpm ser inte jag som några problem..
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    172
    Citat Ursprungligen postat av 900 Power
    Jag plockade ihop en folkracemotor, iofs 16V, men den hade gammal H-motor, den varvade vi till 7000rpm och den går förjäkla fint, kanske inte att jämföra med turbomotor, men 70000rpm ser inte jag som några problem..
    Fet motor som klarar 70000rpm du..
    Kanske en såndär "Freudiansk felsägning".. I wish my saab could do
    70000 rpm..
    Folk är idioter.. jag är också folk...
    Fiser omkring i en 9-3 SS diesel -08
    ( förra bilen var en 9-5 Aero -01.. )

  13. #13
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 819
    Citat Ursprungligen postat av Milkyn
    Citat Ursprungligen postat av 900 Power
    Jag plockade ihop en folkracemotor, iofs 16V, men den hade gammal H-motor, den varvade vi till 7000rpm och den går förjäkla fint, kanske inte att jämföra med turbomotor, men 70000rpm ser inte jag som några problem..
    Fet motor som klarar 70000rpm du..
    Kanske en såndär "Freudiansk felsägning".. I wish my saab could do
    70000 rpm..
    Fet o fet.. Inte många sugisar som ritar 2 spår i asfalten när man kliver på 2an

    Varvstoppet var satt till 7000rpm, hade tidigare inget varvstopp och då var jag uppe i 8500rpm som maxvarv, men std. motor B212

    Hade jag haft hårdare ventilfjädrar skulle jag inte tvekat att varvat 8000rpm, men 7000rpm känns riktigt safe
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    914
    [quote=900 Power]
    Citat Ursprungligen postat av Milkyn
    Citat Ursprungligen postat av "900 Power":2861pcjz
    Jag plockade ihop en folkracemotor, iofs 16V, men den hade gammal H-motor, den varvade vi till 7000rpm och den går förjäkla fint, kanske inte att jämföra med turbomotor, men 70000rpm ser inte jag som några problem..
    Fet motor som klarar 70000rpm du..
    Kanske en såndär "Freudiansk felsägning".. I wish my saab could do
    70000 rpm..
    Fet o fet.. Inte många sugisar som ritar 2 spår i asfalten när man kliver på 2an

    Varvstoppet var satt till 7000rpm, hade tidigare inget varvstopp och då var jag uppe i 8500rpm som maxvarv, men std. motor B212

    Hade jag haft hårdare ventilfjädrar skulle jag inte tvekat att varvat 8000rpm, men 7000rpm känns riktigt safe [/quote:2861pcjz]

    Perfekt!
    Då behöver jag inte oroa mig för att varva 7000 eller något 100-tal rpm mer. Bra!

    /David
    900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
    I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
    Senaste uppdatering: 100131

  15. #15
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 637
    [quote=900 Power]
    Citat Ursprungligen postat av Milkyn
    Citat Ursprungligen postat av "900 Power":3ukfsvmc
    Jag plockade ihop en folkracemotor, iofs 16V, men den hade gammal H-motor, den varvade vi till 7000rpm och den går förjäkla fint, kanske inte att jämföra med turbomotor, men 70000 rpm ser inte jag som några problem..
    Fet motor som klarar 70000rpm du..
    Kanske en såndär "Freudiansk felsägning".. I wish my saab could do
    70000 rpm..
    Fet o fet.. Inte många sugisar som ritar 2 spår i asfalten när man kliver på 2an

    Varvstoppet var satt till 7000rpm, hade tidigare inget varvstopp och då var jag uppe i 8500rpm som maxvarv, men std. motor B212

    Hade jag haft hårdare ventilfjädrar skulle jag inte tvekat att varvat 8000rpm, men 7000rpm känns riktigt safe [/quote:3ukfsvmc]

    Det är riktigt höga motorvarv. Räkna nollorna...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176
    David V:

    Javisst var det en SAAB-motor jag varvade till 6900 rpm!
    Bilen var en 99:a från -71!
    Motorn (och växellådan) var från motten av 70-talet. En svensktillverkad 2-litersmotor med enkelförgasare. Turbon satte jag mellan förgasaren och toppen.
    0-150 gick på runt 13 sekunder vid 1,6 bars laddtryck.

    Det var många snopna Porscheägare som blev avhängda av en "helt standard" ljusgrön SAAB 99. Då var det bara en Porschemodell (Turbon) som hade en chans att hänga med i acceleration

    Kunde jag varva till 7000 rpm med den motorn borde det väl gå med en H-motor också!

    Per L

  17. #17
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 819
    mågis> jaja, ni förstod ju vad jag menade..

    Prata med en kille som har bra kontakter på motorlabbet, de hade bytt ut kolvarna till smidda när de skulle varva lite mer.

    Frågan är hur mycket mer de skulle varva, de tog ut iaf 340hk med den lilla ändringen och så justera de bara tändning opch bränsle...
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    186
    Satt och läste lite på ett annat forum och snubblade på en tråd där kolvar behandlades. Det stod att saab 900 motorerna har gjutna kolvar fast sen stod det här:

    "undantaget kan vara B-motorn med 7,2:1 i komp, de kan vara smidda, annars är det gjutet rakt över"

    Är det nån som vet hur det ligger till med det där? Tål dom mera i form av varv och laddtryck?

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    914
    Har fått lite tips på jobbet idag, ganska exakt vid 7200 rpm ska skruvarna till vevlagren ge upp. Så jag håller mig nog upp till 7000 inte över. Att öka med 800 rpm låter inte så allvarligt i mina öron.
    (byta till Volvoskruvar med M10x1 gänga skulle förresten lösa problemet!)

    Är det nån som har upplevt problem medvevlagerskruvarna vid lite hårdare varvning? Det är ju lite skillnad med en rallybil som mest ligger på maxvarv hela tiden. Klart grejjerna pajjar om de får möjligtheten, sommarbruksis vistas ju inte på de kritiska varvtalen lika ofta.

    Med de modifikationer de hade på tävlingsbilarna kunde de varvas till 8500. Om jag minns rätt så sade han kulpeenade originalstakar, andra kolvar, volvo vevlagerskruvarna som jag nämnde ovan och givetvis balanserat och viktjusterat. EDIT: Tryckare i stål istället för original gjutna.

    /David
    900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
    I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
    Senaste uppdatering: 100131

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    186
    Då är ju frågan vad ett par ordentliga kolvar kostar? Lär ju inte vara tokbilligt direkt.
    8000 vore ju trevligt att varva, skulle låta som en motorcykel när man drar ur den.

Liknande ämnen

  1. Hur mycket vågar man varva med en B202?
    Av M.Broberg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-12-16, 22:59
  2. varva med t5
    Av RCkenta i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2008-11-10, 21:07
  3. 900 -90a Går ej att varva
    Av andersu i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-09-27, 23:58
  4. Varva ur!?
    Av Ekan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2006-03-12, 19:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •