Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Fråga om Ramlager/Vevlager

  1. #1

    Fråga om Ramlager/Vevlager

    Har som jag nämt i andra trådar skaffat en 9000 CS -92 2,3i för ett par tusenlappar.....

    Killen som sålde bilen sa att ramlager/ vevlager pajjat o behövde bytas.... fick även med dessa.

    Bilen har vart avställd ett år och funkat lite som renoveringsobjekt hos tidigare ägaren (han jag köpt bilen av har ägt den en månad)

    fick idag hem bilen och har kollat lite på den.... Men som jag fattat det så ska det låta/slå i motorn när det är fel på ramlager.... Hör ingeting... kanske ett lite tickande ljud....

    Hör kört nån km med den och den går kanon.... först var den tjurig på tomgång men nu ingenting....

    Utöver detta är ACC stendöd händer ingenting när man trycker på knapparna (siffrorna lyser) Är det slut på kylmedel eller annat fel?

    ABS-lampan lyser - Trolig orsak?

    Så vad tror ni är ramlagrena paj? Hur vet jag säkert?

    Tänkte dra iväg den på en besiktning för o se hur skicket på den är!
    Vem vet man kanske gjort en bra affär tom!

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    Ljudet blir nog värre när motoroljan blir varm o tunnar ut.
    Pröva att köra med olika vartal/last. MEN, gör inte saken värre o pajja veven nu...
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  3. #3
    Oki.... har kört bilen på tomgång varm och hörde ingen skillnad i ljudet.... Men ska kolla lite mer imon....

    Grejen är den att killen jag köp´te den av misstänkte att det kunde vara ramlagret då han hört det av en polare som jobbade på saabverkstad....

    Känns lite taskigt att lyfta ur motorn för att fixa det om det visar sig inte vara trasigt..... Föresten vad brukar det kosta att lämna in bilen för ram/vevlagerbyte (har som sagt alla delar)

    Någon som har något tips ang ACC/ABS med föresten?

    //Tobias

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 347
    Om du skall lämna in den på SAAB så kostar det mer än vad bilen är värd.

  5. #5
    Var det jag misstänkte.....
    Men tror jag vet en kille som kan hjälpa mig med det för en 5-hundring
    Fast har funderat på om man kanske inte skulle slänga i en ny motor isf likagärna.....

    //Tobias

  6. #6
    Har nu testkört bilen en runda (ca 1,2 mil) och den har fått jobba på olika varvtal och gaspådrag men inte minsta tillstummelse till knackningar eller andra läten från motorn.....

    Har även lyssnat med motorhuven öppen både på tomgång och gaspådrag.

    Hade ingen sagt till mig om ramlagrena så hade jag inte ens misstänkt att nått var fel.... Kan inte helt enkelt vara som så att den andra killen hört något annat....



    Föresten ACC fungerar perfekt nu! Alltid något

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269
    Fast det kan ju ta bra med tid innan oljan blir driftsvarm!
    Jag hade testat att köra länge och längre, hårade och hårdare turer innan jag ropa hej.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 979
    Jag tror jag vet vad detta är för bil, särskilt om du hämtade den i Torsås, eller strax utanför.
    Ramlagerna morrar i den när den blir varm, och oljetryckslampan tänds på tomgång vid varm olja.
    Dom som hade haft den tidigare hade bytt kedjorna, troligtvis så har balansaxelkedjan nött ner kåpa och lite annat, och fördärvat oljepumpen som lett till att lagrena gett sig. Sedan fixade dom kedjorna och pumpen, men dom fick inte upp oljetrycket.
    ABS lampan är troligen fel på ABS pumpen, jag läste ur felkoderna ur den, men minns inte vilka det var, men jag kom fram till fel på ABS pumpen.

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 979
    Förresten ACC stendöd, det var väl fläkten som inte gick har jag för mig. Kolen är slut, bara till att byta fläkt

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 633
    Någon som vet pris på ramlager byte på en SAAB 9000 CSE 2.3 Turbo -95 ?
    Mvh Timmy

Liknande ämnen

  1. Kolvbult, vevlager, ramlager saab 9-5
    Av Ludde3d i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2012-06-28, 18:22
  2. Byte Ramlager och vevlager
    Av tompa86 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-06-14, 11:10
  3. Vevlager, ramlager mm
    Av jörgen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-09-06, 20:28
  4. Ramlager och vevlager
    Av Presho i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-09-05, 00:09
  5. Hur låter ramlager/vevlager knack?
    Av Andreas Plars i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2005-12-03, 00:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •