Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 56

Ämne: Saab BioPower 100 concept

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 665

    Saab BioPower 100 concept

    Ärligt talat, GE MIG DEN NU!!!



    Körs på E100 och har 300 hk och 400 Nm.
    Och de baklysena är riktigt coola

    Mer info på Trollhattan Saab

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 768
    Najs!!


    mvh Jonas
    mvh Jonas

    Gammalt Skåp Audi A4 Avant 2.0 TS Quattro...

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    1 707
    det är rätt stort vill ha begär på den. dubbla piper klarglas bakljus snygg vinge 300 hk orginal!! och 100% etanol
    my girlfriend said to me that i had to choose between her and my car!
    -Well i´m gonna miss her.
    www.garaget.org/street

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 057
    Skitläcker.
    Lite svårt att tanka dock i sverige.

    Mvh Sasse
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    130
    Vad dom kan på Saab! Riktigt snygg!

    "SAAB will be showcasing a new concept car at the upcoming Geneva Auto Show. The "SAAB 9-5 BioPower100" is designed to run on pure ethanol (E100). It will generate over 300 bhp. When I explained that I understood the reason E85 contains 15% gasoline because it is required to start the engine in cold temperatures and asked whether an E100 car would have a problem in a country like Sweden, I was told that the BioPower100 would have two separate fuel tanks. One would hold gasoline and the other would hold E100. The car would initially use the gasoline when starting, then the ECU would automatically switch over to E100 when the temperature of the engine reaches an acceptable level."

    Blir det dubbla tanklock på högersida då eller?
    Kanske ett på varsin sida...
    Lite klurigt om det bara blir ett hål..

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av Sasse
    Skitläcker.
    Lite svårt att tanka dock i sverige.

    Mvh Sasse
    Men det fixar ni så den ger 300hk på E85

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    1 273
    Det där låter ju lagom rörigt. Oftast finns det ju inte etanol och vanlig bensin i samma pump. Då måste man först tanka det ena och sen köra fram eller liknande för att tanka nästa bränsle. Nä tack!

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 590
    har juh sagt att det kommer komma mycket från saab nu om inte GM lägger locket på allt i sissta minuten som vanligt
    Saab 9000 cse 93:a 2,3T T5.2 utan TCS (blivande banbil)
    Saab 9-5 SC 2003 - bruksbilen

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 665
    Citat Ursprungligen postat av bilgalen
    Det där låter ju lagom rörigt. Oftast finns det ju inte etanol och vanlig bensin i samma pump. Då måste man först tanka det ena och sen köra fram eller liknande för att tanka nästa bränsle. Nä tack!
    Med tanke på hur lite bensin den lär behöva för att starta bilen skulle jag gissa att man bara behöver tanka bensintanken en gång i månaden (beroende på bensintankens storlek) om inte mindre sommartid.

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Citat Ursprungligen postat av bilgalen
    Det där låter ju lagom rörigt. Oftast finns det ju inte etanol och vanlig bensin i samma pump. Då måste man först tanka det ena och sen köra fram eller liknande för att tanka nästa bränsle. Nä tack!
    Men den behöver ju bara bensin en liten stund, och kanske den direkt kan mixa 50/50 eftersom det går bra till mkt låga temperaturer. Så du kanske bara behöver fylla på bensin en gång i månaden på vintern, och sommar, vår, höst kan den starta utan bensin. Kör man med lite förvärmning av spriten så räcker det nog med att motorn gått några sekunder för att den ska klara E100 skulle jag tro.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    1 273
    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar
    Citat Ursprungligen postat av bilgalen
    Det där låter ju lagom rörigt. Oftast finns det ju inte etanol och vanlig bensin i samma pump. Då måste man först tanka det ena och sen köra fram eller liknande för att tanka nästa bränsle. Nä tack!
    Men den behöver ju bara bensin en liten stund, och kanske den direkt kan mixa 50/50 eftersom det går bra till mkt låga temperaturer. Så du kanske bara behöver fylla på bensin en gång i månaden på vintern, och sommar, vår, höst kan den starta utan bensin. Kör man med lite förvärmning av spriten så räcker det nog med att motorn gått några sekunder för att den ska klara E100 skulle jag tro.
    Jo, blir kanske inte så farligt krångligt.

    Fast varför ska man krångla överhuvud taget med dagens prisbild på etanol.

    Kostar ju lika mycket att köra biopower bil (på etanol) som en XC90 med V8 som det ser ut nu

    Finns det förresten några bilder framifrån på bilen. Tänkte om de även gjort något åt 9-5:ans hemska front?

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    bilgalen:

    Med dagens priser kanske, men vad kommer bensin att kosta om 5 år kan man ju undra...

    Etanolen kommer förvisso också öka i pris när efterfrågan ökar pga de höga bensinpriserna. Men då kommer det bli en naturlig skillnad i pris där milkostnaden för de båda bränslena kommer jämna ut sig. Man kommer då inte tjäna så mkt på något av dem gentemot det andra, utan miljösamvetet och eventuellt extra effekt kommer avgöra vad man köper. Om folk bryr sig väldigt mkt om miljön kommer dock etanolen kunna bli dyrare, men det är mer ett problem för varje enskild konsument - bilfabrikanten bryr sig mindre om jämvikten miljö/pris, eftersom de ju köper bilarna. Så fungerar marknadsekonomi.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    1 273
    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar
    bilgalen:

    Med dagens priser kanske, men vad kommer bensin att kosta om 5 år kan man ju undra...

    Etanolen kommer förvisso också öka i pris när efterfrågan ökar pga de höga bensinpriserna. Men då kommer det bli en naturlig skillnad i pris där milkostnaden för de båda bränslena kommer jämna ut sig. Man kommer då inte tjäna så mkt på något av dem gentemot det andra, utan miljösamvetet och eventuellt extra effekt kommer avgöra vad man köper. Om folk bryr sig väldigt mkt om miljön kommer dock etanolen kunna bli dyrare, men det är mer ett problem för varje enskild konsument - bilfabrikanten bryr sig mindre om jämvikten miljö/pris, eftersom de ju köper bilarna. Så fungerar marknadsekonomi.
    Visst är det så och det skrev jag ju också. Men jag tankade blyfri 95 igår för 9.54kr. Med såna priser på bensin så blir det väldigt olönsamt att åka etanolbil. Sen vad som händer med bensinpriserna på 5 eller 10 års sikt kan vi ju bara ana. Men då hoppas jag att man hittat bättre alternativ än Etanol, tex vätgasbilar som vissa biltillverkare kommit långt med.

  14. #14
    Steg 3 Pelles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 574
    Medlem#
    4936
    Tänk vad en US-vinge, en uppsättning audi-fälgar, lackade lister och ett par spacade utblås kan göra.

    Känns som en Konceptbil i rätt riktning. Bara det finns bränsle så...

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Linköping/Varberg
    Inlägg
    173
    Medlem#
    1556
    Riktigt häftig bil men jag förstår inte riktigt vitsen med konceptet. Det är ju förvisso en konceptbil så 100 %-ig verklighetsförankring krävs ju inte.

    Men varför bygger man en bil men dubbla bränsletankar (dyrt) för ett bränsle (E100) som inte har ett utbyggt distributionsnät när man enkelt kan lösa det men ett bränsle (E85) som finns att tillgå i nästan hela landet.

    Bygg motorn för E85 och stara produktionen!
    SAAB 9-3 Aero cab -05
    AUDI A4 g-tron -19 "Biogas is the shit!"

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 974
    Citat Ursprungligen postat av Pelle
    Tänk vad en US-vinge, en uppsättning audi-fälgar, lackade lister och ett par spacade utblås kan göra.

    Känns som en Konceptbil i rätt riktning. Bara det finns bränsle så...
    Audi fälgar ??... det är allt SAAB´s egna concept fälgar av samma typ som sitter på AERO X m.m.
    [ Porsche 996 Turbo X50 -03 ] [ SAAB 9-5 2.3t vector combi -08 Hirsch ]
    [ SAAB 9-3 SS TTID aero -10 ]

  17. #17
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 098
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av 9000r -86
    Citat Ursprungligen postat av Pelle
    Tänk vad en US-vinge, en uppsättning audi-fälgar, lackade lister och ett par spacade utblås kan göra.

    Känns som en Konceptbil i rätt riktning. Bara det finns bränsle så...
    Audi fälgar ??... det är allt SAAB´s egna concept fälgar av samma typ som sitter på AERO X m.m.
    Aero X fälgarna har väl vridna ekrar & det är inte dessa.

    Edit: Aero X http://sv.wikipedia.org/wiki/Bild:SAAB_ ... t_side.jpg

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Linköping/Varberg
    Inlägg
    173
    Medlem#
    1556
    Citat Ursprungligen postat av bilgalen
    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar
    bilgalen:

    Med dagens priser kanske, men vad kommer bensin att kosta om 5 år kan man ju undra...

    Etanolen kommer förvisso också öka i pris när efterfrågan ökar pga de höga bensinpriserna. Men då kommer det bli en naturlig skillnad i pris där milkostnaden för de båda bränslena kommer jämna ut sig. Man kommer då inte tjäna så mkt på något av dem gentemot det andra, utan miljösamvetet och eventuellt extra effekt kommer avgöra vad man köper. Om folk bryr sig väldigt mkt om miljön kommer dock etanolen kunna bli dyrare, men det är mer ett problem för varje enskild konsument - bilfabrikanten bryr sig mindre om jämvikten miljö/pris, eftersom de ju köper bilarna. Så fungerar marknadsekonomi.
    Visst är det så och det skrev jag ju också. Men jag tankade blyfri 95 igår för 9.54kr. Med såna priser på bensin så blir det väldigt olönsamt att åka etanolbil. Sen vad som händer med bensinpriserna på 5 eller 10 års sikt kan vi ju bara ana. Men då hoppas jag att man hittat bättre alternativ än Etanol, tex vätgasbilar som vissa biltillverkare kommit långt med.
    Bensinpriset går väl alltid ner på vintern för att sedan nå en ny högsta nivå lagom till semestern. Oljebolagen har räknat ut att åka bil på semestern ska vi göra oavsest bensinpris så då passar de på att höja (och skyller på världsmarknadspriset eller något annat).
    SAAB 9-3 Aero cab -05
    AUDI A4 g-tron -19 "Biogas is the shit!"

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    130
    http://www.e24.se/dynamiskt/bilar/did_14628983.asp


    "Konceptbilen kommer inte i produktion. Den stora anledningen är att det i dag inte finns några E100-pumpar i Europa. De etanoldrivna bilar drivs av bränslet E85 där 15 procent bensin blandats in för göra motorerna mer lättstartade. Men konceptbilen har en ny teknik som förvärmer och ångar etanolen som gör att etanol kan användas till 100 procent."

    Lite annan info här står inget om bensin..

  20. #20
    Steg 3 Pelles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 574
    Medlem#
    4936
    Citat Ursprungligen postat av 9000r -86
    Citat Ursprungligen postat av Pelle
    Tänk vad en US-vinge, en uppsättning audi-fälgar, lackade lister och ett par spacade utblås kan göra.

    Känns som en Konceptbil i rätt riktning. Bara det finns bränsle så...
    Audi fälgar ??... det är allt SAAB´s egna concept fälgar av samma typ som sitter på AERO X m.m.
    Klart jag fattar att de inte är Audi fälgar men jag tycker det är mer lika Audis fälgar än Aero X iaf.

Liknande ämnen

  1. Saab 9-4 X BioPower Concept i Göteborg
    Av Bengt Jönsson i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-04-29, 01:12
  2. My take on the Saab 9-4x BioPower Concept
    Av saabhistory i forum International SAAB related talk
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-01-22, 10:27
  3. Saab Aero Concept
    Av Johnken i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2004-11-10, 10:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •