Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 56

Ämne: Saab BioPower 100 concept

  1. #21
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 330
    Medlem#
    4827
    Coolt

    Det känns oerhört kul att BioPower-sagan och satsningen verkar gå hem mer o mer.

    Jag är såld på BioPower-konceptet sedan länge, o det blir ju inte sämre nu om man säger så

    E100 är riktigt häftigt, o ingen omöjlighet alls.
    Flera alternativa startmöjligheter finns för att lösa kallstarter me etanolmotor, så det kommer Saab lösa smidigt i framtiden, oavsett man startar me bensin lr på annat sätt.

    Designen är både rå, häftig o me miljötänke i, helrätt anser jag!

    Mvh Michael
    Michael Törnros. STCS #4827, SSK #5375, SBS #134.
    Saab 9-3 Viggen 1999
    Saab 9-3 Aero V6 SportSedan 2006, Saab 900 s "Aero" -91, Saab 99 cab -72, Saab 900 Turbo -91, Tidigare bilar.

  2. #22
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Hälsingland
    Inlägg
    122
    "Saab 9-5 kom med sitt andra stora facelift våren 2005 och ny modell väntas inom två år. Men konceptbilen har försiktiga ändringar, bland annat vita blinkers och rektangulära dubbla avgasrör. Men de kommer, enligt Örjan Åslund, inte i produktion."


    Trist!




    Mvh
    9000 Talladega -89 *Såld*
    9000 CDE T16 Limited Edition Nr:92/100 -90 *R.I.P*

  3. #23

  4. #24
    Hej !

    Har dom inte visat en snarlik konceptbil tidigare ? Visserligen med E85 och 300hp men ändå...
    Subaru Legacy BoxerDiesel M11 (Orkade inte vänta på ng9-5 kombi)
    900 S 2,0i NoPower M97

  5. #25
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Show me love... Fy f*n vad läcker!

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  6. #26
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 057
    Citat Ursprungligen postat av Pelle
    Tänk vad en US-vinge, en uppsättning audi-fälgar, lackade lister och ett par spacade utblås kan göra.

    Känns som en Konceptbil i rätt riktning. Bara det finns bränsle så...
    Är det verkligen US-vingen??
    Tycker inte det liknar nån vinge som jag sett tidigare utav Hirsch/US/Realcar. Denna var ju mycket smäckrare!

    Nån som sitter på lite inside-information om denna vingen finns/kommer i produktion för oss vanliga dödliga??
    Kör arbetsholken VW Caddy -05 basset-transporten VW Golf Variant -08 och
    VW Golf Cab -91 på sommaren

  7. #27
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Show me love... Fy f*n vad läcker!

    Mvh

    KK
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  8. #28
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 665
    Citat Ursprungligen postat av Saneringa
    Är det verkligen US-vingen??
    Tycker inte det liknar nån vinge som jag sett tidigare utav Hirsch/US/Realcar. Denna var ju mycket smäckrare!

    Nån som sitter på lite inside-information om denna vingen finns/kommer i produktion för oss vanliga dödliga??
    Måste hålla med dig, denna är smäckrare.
    Om man jämför med Hirsch så går denne bakåt från främre delen av fästet innan den går över till andra sidan medans Hirsch inte går lika mycket bakåt. Själva vingelementet är alltså mindre på denna.

  9. #29
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 167

    Re: Saab BioPower 100 concept

    [quote="Psycho Dave"]Ärligt talat, GE MIG DEN NU!!!






    Saab premiärvisar BioPower 100 Concept i Genève:



    Fördubblad effekt med E100-bränsle

    Miljöpositiv motorism får en rejäl turboknuff när Saab visar sin senaste BioPower-motor på bilsalongen i Genève i början av mars.

    Turbomotorn i Saab BioPower 100 Concept är den första produktionsbaserade motor som optimerats för ren etanol (E100). Resultatet är en effektökning utan motstycke bland etanol-drivna bilar.

    Saabs senaste BioPower-koncept är en spännande utveckling av 9-5 SportCombi och illustrerar den stora prestandapotential som finns i bioetanol. Tack vare en kombination av Saabs turbo-kunnande och högoktanigt E100-bränsle har 2-litersmotorn en maxeffekt på 300. Detta har uppnåtts genom modifieringar av motorstyrenheten och av en del motorkomponenter, som medger både högre laddtryck och högre kompression. Den extremt höga litereffekten på 150 hk ger en föraning om framtida mindre motorer med hög effekt och låg energiförbrukning.

    Den imponerande effektökningen matchas av ett inte mindre imponerande maximalt vrid-momentet på 400 Nm, vilket ger en motorkaraktär som påminner om en 4-liters sugmotor. Resultatet är – inte oväntat – mycket imponerande prestanda; Saab 9-5 BioPower 100 klarar 0-100 km/h på blott 6,6 sekunder och en typisk omkörningsacceleration som 80-120 km/h på femte växeln tar inte mer än 8,2 sekunder!

    Ansvarig för såväl de exteriöra som de interiöra designlösningarna på Saab BioPower 100 Concept är Anthony Lo, GME:s chef för avancerad design, som även låg bakom Saabs Aero X Concept som premiärvisades på förra årets Genèvesalong.

    Med 9-5 BioPower är Saab redan tidigare marknadsledare i Europa när det gäller flexifuel-fordon, och med konceptbilen BioPower 100 befäster Saab ytterligare sin ledande ställning när det gäller utvecklingen av etanoltekniken.

    – Bioetanol är ett potent och högkvalitativt bränsle som erbjuder spännande möjligheter och lösningar när det gäller att möta de miljöutmaningar som ligger framför oss, säger Kjell ac Bergström, VD för GM Powertrain i Sverige och den som har lett utvecklingen av motorn till Saab BioPower 100.

    – Vi kommer successivt att behöva minska vår energikonsumtion och den här tekniken gör att vi kan använda mindre motorer med relativt hög effekt – och även i kombination med hybridteknik. Den här konceptbilen visar att bioetanol kan spela en nyckelroll i utvecklingen mot ”rätt” motormodell – mindre men effektivare – samtidigt som de fossila avgasutsläppen minimeras.

  10. #30
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av Psycho Dave
    Om man jämför med Hirsch så går denne bakåt från främre delen av fästet innan den går över till andra sidan medans Hirsch inte går lika mycket bakåt. Själva vingelementet är alltså mindre på denna.
    Hej,

    Om inte ni har sett några bilder som jag inte har sett så sätter jag en hundring på att det är en hirschvinge och inget annat...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  11. #31
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540
    snygg, dessutom gör sig fronten skapligt i silver.
    kromet blir inte lika framrädande....
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  12. #32
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    321
    Citat Ursprungligen postat av perr
    snygg, dessutom gör sig fronten skapligt i silver.
    kromet blir inte lika framrädande....
    Är det inte den där vita färgen som man haft på Aero X och 9-3 Cab Hybrid Koncept då?

    Mvh
    Wall

  13. #33
    9-5 SportCombi är klart snyggare än 9-3 SportCombi.

  14. #34
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    1 273
    Någon som har läst nya Auto motor & sport? Såg i ett nyhetsbrev att de mätt utsläpp från en Saab 9-5 biopower vid kallstart (tankad med etanol). Värdena var flera ggr högre än för motsvarande bensinbil. Men för att läsa hela artikeln måste man tydligen köpa tidningen, stod inget mer än så i nyhetsbrevet.

  15. #35
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av bilgalen
    Någon som har läst nya Auto motor & sport? Såg i ett nyhetsbrev att de mätt utsläpp från en Saab 9-5 biopower vid kallstart (tankad med etanol). Värdena var flera ggr högre än för motsvarande bensinbil. Men för att läsa hela artikeln måste man tydligen köpa tidningen, stod inget mer än så i nyhetsbrevet.
    Detta har väl varit på tal tidigare också när det gäller spritkonsumerande motorer & kallstarter. Så det är ingen direkt nyhet.

  16. #36
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    1 273
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Citat Ursprungligen postat av bilgalen
    Någon som har läst nya Auto motor & sport? Såg i ett nyhetsbrev att de mätt utsläpp från en Saab 9-5 biopower vid kallstart (tankad med etanol). Värdena var flera ggr högre än för motsvarande bensinbil. Men för att läsa hela artikeln måste man tydligen köpa tidningen, stod inget mer än så i nyhetsbrevet.
    Detta har väl varit på tal tidigare också när det gäller spritkonsumerande motorer & kallstarter. Så det är ingen direkt nyhet.
    Nä, jag var mest ute efter lite siffor på hur mycket sämre etanolbilen är. Får såna har jag inte sett än så länge.

  17. #37
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Järfälla, Sthlm
    Inlägg
    2 629
    utan att ha forskat i det men direkt ur minnet så är det inte utblåsen väldigt lika de på Vectra OPC??

    /N
    Ng900 Turbo Sasse Edition
    9-3 CV Dubai Edition <Såld
    9-5 Aero Sport combi -02

  18. #38
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 272
    Citat Ursprungligen postat av Niklas 185
    utan att ha forskat i det men direkt ur minnet så är det inte utblåsen väldigt lika de på Vectra OPC??

    /N

    Opel är ju Saab, Saab är Opel så det är ju inte så förvånande

  19. #39
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 665
    Citat Ursprungligen postat av Niklas 185
    utan att ha forskat i det men direkt ur minnet så är det inte utblåsen väldigt lika de på Vectra OPC??

    /N


    Samma form men ändå stora skillnader...

  20. #40
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 330
    Medlem#
    4827
    Citat Ursprungligen postat av m2949
    Hej !

    Har dom inte visat en snarlik konceptbil tidigare ? Visserligen med E85 och 300hp men ändå...
    Det stämmer, var i samband med att jag gjorde mitt projektarbete kring BioPower i sammarbete med Saab
    Så här såg den dåvarande konceptbilen ut, Saab 9-5 Aero BioPower Concept.


    Mvh Michael
    Michael Törnros. STCS #4827, SSK #5375, SBS #134.
    Saab 9-3 Viggen 1999
    Saab 9-3 Aero V6 SportSedan 2006, Saab 900 s "Aero" -91, Saab 99 cab -72, Saab 900 Turbo -91, Tidigare bilar.

Liknande ämnen

  1. Saab 9-4 X BioPower Concept i Göteborg
    Av Bengt Jönsson i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-04-29, 01:12
  2. My take on the Saab 9-4x BioPower Concept
    Av saabhistory i forum International SAAB related talk
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-01-22, 10:27
  3. Saab Aero Concept
    Av Johnken i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2004-11-10, 10:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •