Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: ng900. Säkring till backljus/torkare åker vid backning.

  1. #1

    ng900. Säkring till backljus/torkare åker vid backning.

    Hej,
    Har problem med att så fort jag lägger i backen på min Saab ng900 -95 Sensonic (med dragkrok) så bränner jag säkring nr (31) till backljus/vindrutetorkare/justering av strålkastare. Lägger jag bilen i friläge och sätter in en ny säkrning så fungerar "sakerna" tills jag lägger i backen nästa gång och detta har fungerat en tid, tyvärr gillade inte bilprovningen denna lösning. Efter att läst i forumet har jag förstått att man kan koppla bort kabeln till backljuset för att på så vis förhoppningsvis komma runt problemet. Jag har tagit en bild på kontakten och kablarna som kommer från växelspaken (sitter ovanpå växellådan på höger sid mot motorn, syns om man ta bort skyddet runt växelspaken).

    Min fråga är, vilken kabel skall kopplas bort, och hur?

    Bild på kopplinsdosa finns på länk nedan.

    http://www.pixbox.se/pic_show_id7445445.html

    Alla tips är välkomna
    Mvh

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 922
    det är givaren (backljuskontakten)på lådan som är paj, har bytt flera såna med samma fel, kika ner i gluggen mellan motor och låda, du ser givaren baktill på lådan, kontakt med två kablar. Bara att dra ur och se om säkringen slutar gå.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 686
    Om den slutar gå sänder när du drar ur givaren så provar du o bygla kontakten när den är loss. Går säkringen sönder då så är det kortis i kretsen bak till lampan.
    Man lär så länge man lever.

  4. #4
    Tack för tipsen.

    Är inte säker på att jag hittat rätt kontakt. Har lagt upp en bättre bild på länk nedan.


    http://www.pixbox.se/pic_show_id7547085.html


    Som syns på bilden har jag provat att dela på den kontakt jag tror är den rätta, (ovanpå växellådan, höger sida mot motorn), är det rätt kontakt? Isf skall det räcka
    med att dela på denna, eller behöver man rycka ut kablarna ur kontakten? Delarjag på denna kontakten och lägger i backen så åker fortfarande säkringen. Som syns på
    bilen går det tre kablar in i denna dosa, är det de två "vänsta" som går till backljuset, och vad går den tredje till? Bilen har en Sensonic-låda.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 686
    Nej nej...
    Det där är kraftgivaren för Sensonic. Den känner av hur aggressiv du är när du växlar. (eller var det om du rör spaken? )

    Backgivaren sitter ute på växellåda. En tvåpolig kontakt. Det räcker med att lossa kontakten.
    Man lär så länge man lever.

Liknande ämnen

  1. Backljus fungerar ej ng900
    Av Jonthengberg i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-10-19, 09:57
  2. Säkringen går till torkare/backljus,hittar inget fel ng900.
    Av lillen 761 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-13, 16:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •