Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Bastu ACC OG 9-3 2001

  1. #1

    Bastu ACC OG 9-3 2001

    Hej

    I morse på väg til jobbet kom det bara full värme från ACC anläggningen i min OG 9-3 TiD '01. Vad än jag gjorde med tempinställningen, HI, LO, 16, 17, 18, 19 grader kvittade, luften från spjällen var och blev bastuanpassad. Vad kan vara fel?

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    350
    låter som att elmotorn som ändrar spjällets läge har sagt upp sig, jag hade samma problem i sommras + att det inte gick att ändra vart luften blåste ut, men efter att ha bytt dom elmotorerna så funka det kalas igen

  3. #3
    Hej, och tack för svar:^) Elmotorerna, i flertal.... hur många, och hur mycket kostade reparationen?

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    350
    det är totalt två men den ena reglerar vart det ska blåsa t.ex framrutan golvet eller rakt fram, men den tror jag inte att du behöver. Du behöver troligen bara den som reglerar temperaturen, och den köpte jag på en skrot för runt 500:- har jag för mig

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 571
    Vet inte vad ni menar med motorer, men jag sätter en tia på att det är flältmotståndet (reglerdon enligt EPC).

    Då brukar det kunna dumma sig lite..

    Mvh
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    350
    Om det hade varit fläktmotståndet så hade det bara varit fläktens hastighet som hade påverkats med andra ord full blåst eller ingen blåst, men nu ver det ju tempen som låst sig. Och enligt EPC så heter den faktiskt bara elmotor och har art.nr 4365466

  7. #7
    Hej, och tack för all info:^) Jag kan nu rekommandera SAAB 9-3 OG til alla, det är en kanon automobil! Den lagade sig själv över natten, nu fungerar allt som förr. Vilken BMW eller VW /Audi kan skilta med automatiskt fellagning? Nähörrö, SAAB ska d va! Skämt åt sida, men felet försvann över natten. Möjligen fel i software? Eller tempsensor? För elmotoren til värmespjället kan vel inte laga sig själv, är den kaput så är den vel det? Jaja, kommer tilbaks med mera info om ACCen trilskar igen...

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Gotland
    Inlägg
    259
    Det är stegmotorn eller elmotorn som den bara heter i ESP:n till blandspjället som börjar bli dålig.
    Om den lägger av igen kan man få igång den igen efter en kalibrering men tillslut så lägger den av helt.
    Kör Saab 9-3 -00 T5Suite steg3

  9. #9
    Hej
    Ja i dag hände det igen, full värme. Gjorde då en kalibrering, och då funkade allt igen. Är det svårt at komma til och byte stegmotorn?

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Gotland
    Inlägg
    259
    Nej det är inte så svårt att komma åt den.
    Den sitter på högersida av värmepaketet.
    Man kommer åt den genom att först skruvaner
    handskfacket och sedan plasten mot värmepaketet/mittkonsolen.
    Kör Saab 9-3 -00 T5Suite steg3

Liknande ämnen

  1. B235E 97-2001 vs 2001- hjälp?
    Av tankdem i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-06-13, 09:33
  2. Bastu + isvak = farligt??
    Av VikingAero i forum Off Topic
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-01-01, 18:54
  3. En snabb bastu
    Av LM i forum Tidsfördriv
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-07-08, 12:52
  4. Glasögon VS bastu?
    Av 93t i forum Off Topic
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-12-30, 19:10
  5. Frysbox i framsätet och bastu i baksätet.
    Av Petsimax i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-06-14, 22:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •