Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Chip, ppc eller normalt chip.

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Sthlm / Söderort
    Inlägg
    97

    Chip, ppc eller normalt chip.

    Sitter i trimningstankar och undrar lite över det.

    Normalt sett är det skillnad på steg 1 och steg 3 "boxar"?? Tänkte ta ett steg i taget.
    Sen det är ju bara ppc trimmen som man behåller sin originalbox på, och de andra får man lämna in sin orginal.. Vad kostar det om man vill behålla originalet?

    Vill ha kvar originalet då det är motorgaranti 4k mil till på min bil å det skulle kännas lite surt om man sumpar den pga chip.

    Kan saab på något vis läsa ut att jag har kört med chip i bilen eller registreras det inte någonstans?
    SAAB og9-3 Steg 221hk
    Opel Vectra 4x4 turbo 260hk

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555
    Köp en till box och skicka in till steg 1 hos valfri firma.

    T5 eller T7?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Sthlm / Söderort
    Inlägg
    97
    T7

    hur mycket skiljer sig boxarna åt upp till steg 4?? Tänkte lägga mig vid ungefär 270-280 hk...

    Bilen är 9-3 02. 2.0T 150hk T7
    SAAB og9-3 Steg 221hk
    Opel Vectra 4x4 turbo 260hk

  4. #4
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av Excalibur
    T7

    hur mycket skiljer sig boxarna åt upp till steg 4?? Tänkte lägga mig vid ungefär 270-280 hk...

    Bilen är 9-3 02. 2.0T 150hk T7
    Helt olika program och dom olika firmorna programmerar sina steg olika utifrån sina egna grundtankar.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Sthlm / Söderort
    Inlägg
    97
    om man då beställer en steg 3 box, men bara har den. kommer då bilen gå som skit? eller kan man köra den utan avgas å liknande??
    SAAB og9-3 Steg 221hk
    Opel Vectra 4x4 turbo 260hk

  6. #6
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av Excalibur
    om man då beställer en steg 3 box, men bara har den. kommer då bilen gå som skit? eller kan man köra den utan avgas å liknande??
    Sök och du skall finna

    Är nästan som att beställa en skjuten motor, inget jag skulle rekommendera iaf.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Sthlm / Söderort
    Inlägg
    97
    kollade lite på maptuns hemsida och fick där lite info. det går ju att upgradera boxen vidare utan att det kostar blod iaf.. Om jag köper en T7 box och lämnar in så går det ju bra att byta tillbaka... Vad kan en T7 box kosta måtro?
    SAAB og9-3 Steg 221hk
    Opel Vectra 4x4 turbo 260hk

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    448

    Re: Chip, ppc eller normalt chip.

    Citat Ursprungligen postat av Excalibur
    Vill ha kvar originalet då det är motorgaranti 4k mil till på min bil å det skulle kännas lite surt om man sumpar den pga chip.

    Kan saab på något vis läsa ut att jag har kört med chip i bilen eller registreras det inte någonstans?
    Lite sugen på försäkringsbedrägeri med andra ord?
    9-5 SC Aero och 9-5 SS SE 2,3t

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Citat Ursprungligen postat av Excalibur
    om man då beställer en steg 3 box, men bara har den. kommer då bilen gå som skit? eller kan man köra den utan avgas å liknande??
    Sök och du skall finna

    Är nästan som att beställa en skjuten motor, inget jag skulle rekommendera iaf.


    Tror att du kan få mkt bra pris på en uppgradering om du köper ett steg1 hos en utav de etablerade trimfirmorna och sedan vill uppgradera till t.ex. steg3.

    Mvh
    Patrik 319
    Saab 9-3 2,0t BioPower / Opel Rekord -62

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Sthlm / Söderort
    Inlägg
    97

    Re: Chip, ppc eller normalt chip.

    Citat Ursprungligen postat av PQ
    Citat Ursprungligen postat av Excalibur
    Vill ha kvar originalet då det är motorgaranti 4k mil till på min bil å det skulle kännas lite surt om man sumpar den pga chip.

    Kan saab på något vis läsa ut att jag har kört med chip i bilen eller registreras det inte någonstans?
    Lite sugen på försäkringsbedrägeri med andra ord?
    hmm tänkte inte på det på den saken... men det man inte vet mår man inte dåligt av... eller hur? Blev tipsad av en saab säljare att chippa, men inte med deras egna utan han förselog ppc trim...
    SAAB og9-3 Steg 221hk
    Opel Vectra 4x4 turbo 260hk

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Sthlm / Söderort
    Inlägg
    97
    Citat Ursprungligen postat av Patrik 319
    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Citat Ursprungligen postat av Excalibur
    om man då beställer en steg 3 box, men bara har den. kommer då bilen gå som skit? eller kan man köra den utan avgas å liknande??
    Sök och du skall finna

    Är nästan som att beställa en skjuten motor, inget jag skulle rekommendera iaf.


    Tror att du kan få mkt bra pris på en uppgradering om du köper ett steg1 hos en utav de etablerade trimfirmorna och sedan vill uppgradera till t.ex. steg3.

    Mvh
    Patrik 319
    verkar som att det skulle skilja ca 1500 spänn å få den upgraderad från steg 1 till tre... då kan man ju ta stegen i vilken ordning man vill utan att förlora massor av pengar...
    SAAB og9-3 Steg 221hk
    Opel Vectra 4x4 turbo 260hk

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skene, Västragötaland
    Inlägg
    1 185
    Citat Ursprungligen postat av Excalibur
    Citat Ursprungligen postat av Patrik 319
    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Citat Ursprungligen postat av Excalibur
    om man då beställer en steg 3 box, men bara har den. kommer då bilen gå som skit? eller kan man köra den utan avgas å liknande??
    Sök och du skall finna

    Är nästan som att beställa en skjuten motor, inget jag skulle rekommendera iaf.


    Tror att du kan få mkt bra pris på en uppgradering om du köper ett steg1 hos en utav de etablerade trimfirmorna och sedan vill uppgradera till t.ex. steg3.

    Mvh
    Patrik 319
    verkar som att det skulle skilja ca 1500 spänn å få den upgraderad från steg 1 till tre... då kan man ju ta stegen i vilken ordning man vill utan att förlora massor av pengar...
    Det mest ekonomiska är att sats på rätt nivå med en gång och skippa effektstegen innan den man egentligen vill vara på

    Mvh Martin
    Individuellt 321hk/463NM
    http://www.garaget.org/?car=73793 Uppdaterad 090723

  13. #13
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540
    Spelar ingen roll hur du chippar, Saab kan ändå läsa ut om bilen gått trimmad eller inte. Misstänker att de även ser om boxen bytts.

    Så hur man än vänder sig, vill de se om bilen gått trimmad, så kan dom.

    Hur skall du förklara att du bytt box, eller laddat i ny programvara bara 20 min innan du lämnar in bilen på garanti/försäkrings jobb???


    Äh, kör med öppna kort, trimma och teckna motorförsäkring.
    Finns hos alla stora, som Nordic, Maptun BSR o.s.v.

    Välkommen ner i träsket
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    32
    Medlem#
    6586
    Är också inne på att trimma bilen nu till våren men är också lite fundersam gällande garantier, speciellt när vissa verkar få problem med slirande koppling "bara" vid 370Nm. Har en 9-3 SS Aero 05 och har väl i princip bestämmt mig för att de blir nordic om den väl ska trimmas..

    Nån som har koll på hur mkt garantin på nordic kostar, 1800:- / år??

    Nån som vet med säkerthet om saab ser om bilen har trimmats även om man byter hela boxen?

    Kollar saab om bilen har varit trimmad när man i framtiden ska byta?

    Mvh Tobias

Liknande ämnen

  1. Kjolpaket eller fälgar? 2008-03-18: Det blev chip ist.
    Av hula i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2008-03-18, 21:10
  2. Chip eller boxbyte till 9000 2,3t -91 ???
    Av Pajjon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-06-30, 01:42
  3. Chip eller ny turbo till 9000 2,3T?
    Av svarvare i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-03-08, 12:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •