Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 51

Ämne: Öppet luftfilter eller insatts filter? 9000

  1. #21
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857

    Re: öppet luftfilter kit från speedparts hälper det ??

    Hej!

    Original pappersfilter + stora x-trahål i luftburken funkar ypperligt till såpass löjligt låga effekter som 280 hästar. Kommer att suga relativt kall luft och brötar fullt tillräkligt. Ett klart bättre alternativ än ett open air shit från t.ex Speedparts. Kallare och renare luft med standardprylar alltså.

    Undrar i all försiktighet hur många gånger detta måste upprepas....
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  2. #22
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    391

    Re: öppet luftfilter kit från speedparts hälper det ??

    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej!

    Original pappersfilter + stora x-trahål i luftburken funkar ypperligt till såpass löjligt låga effekter som 280 hästar. Kommer att suga relativt kall luft och brötar fullt tillräkligt. Ett klart bättre alternativ än ett open air shit från t.ex Speedparts. Kallare och renare luft med standardprylar alltså.

    Undrar i all försiktighet hur många gånger detta måste upprepas....
    Ska dementera det du skriver med att montera original luftburk tillsammans med en termometer, köra bilen från kallstart och sedan fem mil motorväg, mäta av innan och efter. Likadant med öppet filter + värmesköld. Blir intressant att se om ditt påstående om kallare luft håller.
    SÅLD :'( : 9-3SS V6 2.8T Aero Hirsch

  3. #23
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857

    Re: öppet luftfilter kit från speedparts hälper det ??

    Hej!

    Då jag sitter på fakta efter att ha mätt fler aspekter än temperaturen, så har du en omöjlig uppgift framför dig.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  4. #24
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    391

    Re: öppet luftfilter kit från speedparts hälper det ??

    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej!

    Då jag sitter på fakta efter att ha mätt fler aspekter än temperaturen, så har du en omöjlig uppgift framför dig.
    Utan bevis är dina uttalanden värda ankprutt. Släng upp en rapport på alla aspekter så slänger jag upp min när mätningarna är färdiga. Siffernörd som jag är kommer du att storkna och aldrig mer söka upp bilder för att försöka uttrycka din expertis.
    SÅLD :'( : 9-3SS V6 2.8T Aero Hirsch

  5. #25
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230

    Re: öppet luftfilter kit från speedparts hälper det ??

    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej!

    Original pappersfilter + stora x-trahål i luftburken funkar ypperligt till såpass löjligt låga effekter som 280 hästar. Kommer att suga relativt kall luft och brötar fullt tillräkligt. Ett klart bättre alternativ än ett open air shit från t.ex Speedparts. Kallare och renare luft med standardprylar alltså.
    Hej DrBoost !

    Har Saab något värre variant av luftfilter än den som sitter på 9-5 Aero ?
    Tänkte till 300 hk om org räcker eller om det finns något man kan byta till som är som finns att köpa på saab ?
    Vad sitter på 9-5 disel för luft filter ?

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  6. #26
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893

    Re: öppet luftfilter kit från speedparts hälper det ??

    Citat Ursprungligen postat av Phed

    Utan bevis är dina uttalanden värda ankprutt. Släng upp en rapport på alla aspekter så slänger jag upp min när mätningarna är färdiga. Siffernörd som jag är kommer du att storkna och aldrig mer söka upp bilder för att försöka uttrycka din expertis.
    Är du lite ödmjuk mot DrBoost kan du nog lära dig väldigt mycket och ibland få ta del av informationen som han besitter och fått genom sitt arbete.

    Läs igenom tidigare inlägg från honom så förstår du nog rätt omgående. Att välja att inte tro på det DrBoost säger gör nog enbart dig själv en björntjänst.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  7. #27
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857

    Re: öppet luftfilter kit från speedparts hälper det ??

    Hej!

    Va är det för fel med ankprutt??
    Men, ta då o mät så blir du kanske nöjd?

    PS. Jag har aldrig påstått mig vara expert på att leta upp bilder, men gör så gott jag kan! DS.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  8. #28
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 879

    Re: öppet luftfilter kit från speedparts hälper det ??

    Citat Ursprungligen postat av Aero++
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej!

    Original pappersfilter + stora x-trahål i luftburken funkar ypperligt till såpass löjligt låga effekter som 280 hästar. Kommer att suga relativt kall luft och brötar fullt tillräkligt. Ett klart bättre alternativ än ett open air shit från t.ex Speedparts. Kallare och renare luft med standardprylar alltså.
    Hej DrBoost !

    Har Saab något värre variant av luftfilter än den som sitter på 9-5 Aero ?
    Tänkte till 300 hk om org räcker eller om det finns något man kan byta till som är som finns att köpa på saab ?
    Vad sitter på 9-5 diesel för luft filter ?

    Mvh

    det räcker och mer där till vet av egen erfarenhet.

    jag kan inte förstå hur någon kan tro att motorn får i sig kallare luft om man har ett open air filter som är placerat under huven. någon får gärna förklara det för mig

  9. #29
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bredared/Borås
    Inlägg
    1 189

    Re: öppet luftfilter kit från speedparts hälper det ??

    Så här gjorde jag, räckte gott och väl och funkade fint. Billigare än ett sådant där open air kit också

    http://www.garaget.org/?car=46610&image=720654

  10. #30
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Dals-Ed
    Inlägg
    710

    Re: öppet luftfilter kit från speedparts hälper det ??

    Citat Ursprungligen postat av Micke S
    Så här gjorde jag, räckte gott och väl och funkade fint. Billigare än ett sådant där open air kit också

    http://www.garaget.org/?car=46610&image=720654
    ursäkta men haha ja jävlar det kallar jag borra xD
    9-5 vector sc 2,3t -02

    http://www.garaget.org/euroman

  11. #31
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    391

    Re: öppet luftfilter kit från speedparts hälper det ??

    Citat Ursprungligen postat av Plupp
    Citat Ursprungligen postat av Phed

    Utan bevis är dina uttalanden värda ankprutt. Släng upp en rapport på alla aspekter så slänger jag upp min när mätningarna är färdiga. Siffernörd som jag är kommer du att storkna och aldrig mer söka upp bilder för att försöka uttrycka din expertis.
    Är du lite ödmjuk mot DrBoost kan du nog lära dig väldigt mycket och ibland få ta del av informationen som han besitter och fått genom sitt arbete.

    Läs igenom tidigare inlägg från honom så förstår du nog rätt omgående. Att välja att inte tro på det DrBoost säger gör nog enbart dig själv en björntjänst.
    Jag måste dock säga att hans frekventa användande av bilder i sin argumentation är drygt om något. Ska jag visa ödmjukhet mot personer som uppenbarligen visar en helt annan attityd mot andra medlemmar på forumet kan jag lika gärna lägga ner direkt. Att sedan bli tillrättavisad av en moderator som uppenbart sett bilderna men inte reflekterat över dem är ingenting värt. Skitballt att han förmodligen jobbar med det här, lika ballt är det att han varit medlem sedan tidernas begynnelse, men det ger inte honom rätten att vara kort som fan mot andra medlemmar som uppenbart söker information eller ifrågasätter info som inte lämnar något att drömma om.

    Ska vi ha det så?
    SÅLD :'( : 9-3SS V6 2.8T Aero Hirsch

  12. #32
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 879

    Re: öppet luftfilter kit från speedparts hälper det ??

    Citat Ursprungligen postat av Phed
    Citat Ursprungligen postat av Plupp

    Är du lite ödmjuk mot DrBoost kan du nog lära dig väldigt mycket och ibland få ta del av informationen som han besitter och fått genom sitt arbete.

    Läs igenom tidigare inlägg från honom så förstår du nog rätt omgående. Att välja att inte tro på det DrBoost säger gör nog enbart dig själv en björntjänst.
    Jag måste dock säga att hans frekventa användande av bilder i sin argumentation är drygt om något. Ska jag visa ödmjukhet mot personer som uppenbarligen visar en helt annan attityd mot andra medlemmar på forumet kan jag lika gärna lägga ner direkt. Att sedan bli tillrättavisad av en moderator som uppenbart sett bilderna men inte reflekterat över dem är ingenting värt. Skitballt att han förmodligen jobbar med det här, lika ballt är det att han varit medlem sedan tidernas begynnelse, men det ger inte honom rätten att vara kort som fan mot andra medlemmar som uppenbart söker information eller ifrågasätter info som inte lämnar något att drömma om.

    Ska vi ha det så?

    Han har ju svara på fårgan i flera års tid änd upp kommer den. klart att man kanske blir lite irriterad när samma personer ställer samma fråga om och om igen

    Mvh Martin

  13. #33
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893

    Re: öppet luftfilter kit från speedparts hälper det ??

    Citat Ursprungligen postat av Phed

    Jag måste dock säga att hans frekventa användande av bilder i sin argumentation är drygt om något. Ska jag visa ödmjukhet mot personer som uppenbarligen visar en helt annan attityd mot andra medlemmar på forumet kan jag lika gärna lägga ner direkt. Att sedan bli tillrättavisad av en moderator som uppenbart sett bilderna men inte reflekterat över dem är ingenting värt. Skitballt att han förmodligen jobbar med det här, lika ballt är det att han varit medlem sedan tidernas begynnelse, men det ger inte honom rätten att vara kort som fan mot andra medlemmar som uppenbart söker information eller ifrågasätter info som inte lämnar något att drömma om.

    Ska vi ha det så?
    Behagar man inte att använda sökfunktionen som finns på forumet och samma person är vänlig nog att kanske för 50:e gången skriva ett svar ser jag faktiskt inget problem alls att personen i fråga skickar upp en bild för att göra ett förtydligande.

    När sedan någon väljer att påpeka att denna person bör slänga upp mer fakta eller göra nya tester är det väl inte så konstigt att man får tillbaka ett ett svar med en bild. Att man sedan vill ha upp rapporter som troligen är konfidentiell information för att ens överväga att betänka det personen har postat känns inte så genomtänkt.

    Jag har inte sett någon av bilderna som allt för stötande och så länge DrBoost fortsätter hjälper medlemmar på ett korrekt sätt med glimten i ögat ser jag inga som helst problem med det. Vi ska vara glada för den kunskap han delger här på forumet.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  14. #34
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    391

    Re: öppet luftfilter kit från speedparts hälper det ??

    Citat Ursprungligen postat av Plupp
    Citat Ursprungligen postat av Phed

    Jag måste dock säga att hans frekventa användande av bilder i sin argumentation är drygt om något. Ska jag visa ödmjukhet mot personer som uppenbarligen visar en helt annan attityd mot andra medlemmar på forumet kan jag lika gärna lägga ner direkt. Att sedan bli tillrättavisad av en moderator som uppenbart sett bilderna men inte reflekterat över dem är ingenting värt. Skitballt att han förmodligen jobbar med det här, lika ballt är det att han varit medlem sedan tidernas begynnelse, men det ger inte honom rätten att vara kort som fan mot andra medlemmar som uppenbart söker information eller ifrågasätter info som inte lämnar något att drömma om.

    Ska vi ha det så?
    Behagar man inte att använda sökfunktionen som finns på forumet och samma person är vänlig nog att kanske för 50:e gången skriva ett svar ser jag faktiskt inget problem alls att personen i fråga skickar upp en bild för att göra ett förtydligande.

    När sedan någon väljer att påpeka att denna person bör slänga upp mer fakta eller göra nya tester är det väl inte så konstigt att man får tillbaka ett ett svar med en bild. Att man sedan vill ha upp rapporter som troligen är konfidentiell information för att ens överväga att betänka det personen har postat känns inte så genomtänkt.

    Jag har inte sett någon av bilderna som allt för stötande och så länge DrBoost fortsätter hjälper medlemmar på ett korrekt sätt med glimten i ögat ser jag inga som helst problem med det. Vi ska vara glada för den kunskap han delger här på forumet.

    I klassiskt mod-manér kommer det en lång text med förklaringar som försvarar användaren ifråga. Om han nu nämner att det har gjorts mätningar, vill jag självklart se dem. Hade han däremot sagt att han gjort mätningar som tyvärr inte får läggas ut för allmän beskådan hade jag givetvis accepterat det. För oss som inte varit medlemmar här sedan scratch kanske det känns lite bättre att svara på en tråd med något som tillför TS istället för ett SÖÖÖÖK SÖK FÖR HELVETE DIN DUNDERIDIOT, när svaren trillat in i en tråd är det helt onödigt att fortsätta domdera om att det finns en sökfunktion, som förövrigt är helt vidrigt kass. Så länge jag betalat för mitt medlemskap i klubben ska jag heller inte behöva ta emot gliringar från forumets professorer, jargongen är helt jävla uppåt väggarna, och inte allra minst från er moderatorer. Sluta ta parti för en användare som uppenbart har gjort massor för forumet men som uppfattas som onödigt dryg och idiotisk. Den här diskussionen, den är helt jävla dead end. Ha en trevlig kväll.
    SÅLD :'( : 9-3SS V6 2.8T Aero Hirsch

  15. #35
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 879

    Re: öppet luftfilter kit från speedparts hälper det ??

    I klassiskt mod-manér kommer det en lång text med förklaringar som försvarar användaren ifråga. Om han nu nämner att det har gjorts mätningar, vill jag självklart se dem. Hade han däremot sagt att han gjort mätningar som tyvärr inte får läggas ut för allmän beskådan hade jag givetvis accepterat det.
    Det var en tråd för någon vecka sedan som handlade om K&N filter där du var aktiv. Där svarade Dr.Boost på samma fråga men hänvisade till att han itne kunde presentera mätvärden pga av sekretss.

  16. #36
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    391

    Re: öppet luftfilter kit från speedparts hälper det ??

    Citat Ursprungligen postat av M frändberg
    I klassiskt mod-manér kommer det en lång text med förklaringar som försvarar användaren ifråga. Om han nu nämner att det har gjorts mätningar, vill jag självklart se dem. Hade han däremot sagt att han gjort mätningar som tyvärr inte får läggas ut för allmän beskådan hade jag givetvis accepterat det.
    Det var en tråd för någon vecka sedan som handlade om K&N filter där du var aktiv. Där svarade Dr.Boost på samma fråga men hänvisade till att han itne kunde presentera mätvärden pga av sekretss.
    Yup, och lika mkt väger dem orden i den diskussionen. Den här diskussionen är lönlös, att hoppa in i en tråd och härja och säga att saker är på ett sätt men att allt är hemligt är ju lika med trolleri tills motsatsen är bevisad?

    Är jag helt ute och cyklar nu?
    SÅLD :'( : 9-3SS V6 2.8T Aero Hirsch

  17. #37
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 879

    Re: öppet luftfilter kit från speedparts hälper det ??

    Citat Ursprungligen postat av Phed
    Citat Ursprungligen postat av M frändberg

    Det var en tråd för någon vecka sedan som handlade om K&N filter där du var aktiv. Där svarade Dr.Boost på samma fråga men hänvisade till att han itne kunde presentera mätvärden pga av sekretss.
    Yup, och lika mkt väger dem orden i den diskussionen. Den här diskussionen är lönlös, att hoppa in i en tråd och härja och säga att saker är på ett sätt men att allt är hemligt är ju lika med trolleri tills motsatsen är bevisad?

    Är jag helt ute och cyklar nu?
    I det här fallet tycker jag att svaret är rätt självklart. open air filter monterat under hunven så kommer det suga in en massa varmluft. hade man placerat det som på en saab 9000 så känns det mer effektivt. vad det gäller den negativa påverkan på bilen hårdvara är en annan sak och när Dr.Boost pratar om negativ påverkan handlar det inte om 100 gång timmar för motorn utan betydlig längre än så.


    För oss som har varit med ett tag och vet vem Dr.Boost är så behvöer man inte ifråga sätta hanns svar då det är ren fakta och inget annat kan han inte svara på frågan så är han tyst,

    sen kan man alltid välja att göra som man vill och det är ingen som säger nått om det, till skillnad från en glad amatör så jobbar Dr med det här dagligen

  18. #38
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: öppet luftfilter kit från speedparts hälper det ??

    Citat Ursprungligen postat av M frändberg
    För oss som har varit med ett tag och vet vem Dr.Boost är så behvöer man inte ifråga sätta hanns svar då det är ren fakta och inget annat kan han inte svara på frågan så är han tyst
    Jupp... har man haft glädjen att prata med honom så inser man att han är ett levande uppslagsverk gällande våra saabar!

    Jag förstår att om man inte vet vem han är & vad han har för kunskap kan verka lite tvär när han svarar som han gör ibland! Men som sagt, han vet ju vad han snackar om & jag gillar hans bilder då dom ger mig ett gott skratt

  19. #39
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    391

    Re: öppet luftfilter kit från speedparts hälper det ??

    [quote=Börne]
    Citat Ursprungligen postat av "M frändberg":1zrts7jd
    För oss som har varit med ett tag och vet vem Dr.Boost är så behvöer man inte ifråga sätta hanns svar då det är ren fakta och inget annat kan han inte svara på frågan så är han tyst
    Jupp... har man haft glädjen att prata med honom så inser man att han är ett levande uppslagsverk gällande våra saabar!

    Jag förstår att om man inte vet vem han är & vad han har för kunskap kan verka lite tvär när han svarar som han gör ibland! Men som sagt, han vet ju vad han snackar om & jag gillar hans bilder då dom ger mig ett gott skratt [/quote:1zrts7jd]

    Dåså, då har jag fått lära känna doktorn. Sry om jag totalt missuppfattat dina inlägg isåfall. Dock står jag fast vid att mätningarna ska genomföras. På 6:an sitter ändå filtret väldigt avskiljt från resterande delar och med värmeskölden emellan skulle jag nog tro att skillnaden är +-0. Men det återstår att se.
    SÅLD :'( : 9-3SS V6 2.8T Aero Hirsch

  20. #40
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 075

    Re: öppet luftfilter kit från speedparts hälper det ??

    Heja Boosten.

    Det enda som egentligen händer med dylika kit är att du får ett högre pysljud.
    På en T5-kärra så blir det ingen effektökning att tala om heller, men det är ibland rätt snyggt att titta på när ma lyfter på huven.

    Det är faktiskt viktigare att dimensionera utandningen tillräckligt på en T5-maskin.

    KN insatsfilter till originalburk och några extrahål räcker väldigt långt även om man har en TD04-fläkt som utandningsorgan.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •