Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Negativ Camber vinkel för stor bak på 9-5 kombi, Hjälp!!

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Järvsö
    Inlägg
    14

    Negativ Camber vinkel för stor bak på 9-5 kombi, Hjälp!!

    Hej,

    Har Bilstein sänkninssats och camber vinkeln bak är för stor.
    Sliter däcken hårt, vet inte men det rör sig säkert om 1-1,5grader.
    De säger på gummiverkstaden att det inte går att ställa ut den mer.
    Men jag tycker att det borde finnas en lösning på problemet.

    Mycket tacksam för en lösning!

    //martin
    900T -96, 9-5 2.3t -99

  2. #2
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 901
    Medlem#
    2959
    -1,5 är ju inte mycket. Jag hade -2,7 på min 9-5a.
    Det går att schimsa upp eller möjligen fila ner klackarna. Men det är ett jäkla jobb.
    Jag skiftade sida på mina däck för att få ett jämnt slitage.

    Mvh Stoffe

  3. #3
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 936
    Det står en del om hur du chimsar i denna tråden! http://forum.saabturboclub.com/viewt...ghlight=camber

  4. #4
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 022
    Medlem#
    1540
    Har haft exakt samma problem, sedan shimsade Bilcenter i Eskilstuna bakvagnen samt gjorde en 4-hjulsinställning åt mig i samband med ett garantijobb på bussningsbyte där bak.

    Vilken skillnad!!! Kan absolut rekomenderas.

    Kan säga att i morse var det ganska ensamt i vänsterfilen på E18 mellan Köping o Hallsberg. Inga som helst bekymmer trots "dåligt väder" och "mycket" snö. Man styr med en hand numera.
    Förra vintern skällde jag på att man behövde KarlAlfred armar i snön för hålla riktningen.
    Men nu, går spikrakt i snömodden trots "omöjliga" 225/45-17 i år, däcken nöter absolut jämnt över hela ytan.

    Och inga Rhododendron i fronten ännu Boosten (<<-- intern rolighet)


    Kanske skall skippa mina ideer om quattro
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 654
    Camber bak på sportchassit skall enligt WIS vara -1,1° ±0,25° (grader 1/100) eller 1°6' ±15' (minuter) så om du har 1 - 1,5° så är det hyfsat OK.

  6. #6
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 901
    Medlem#
    2959
    Citat Ursprungligen postat av perr
    Kan säga att i morse var det ganska ensamt i vänsterfilen på E18 mellan Köping o Hallsberg. Inga som helst bekymmer trots "dåligt väder" och "mycket" snö. Man styr med en hand numera.
    Förra vintern skällde jag på att man behövde KarlAlfred armar i snön för hålla riktningen.
    Men nu, går spikrakt i snömodden trots "omöjliga" 225/45-17 i år, däcken nöter absolut jämnt över hela ytan.
    Märkligt. Jag upplevde inga sådana här problem trots "omöjliga" 225/45 17" vinterhjul och armar som tandpetare.

    Mvh Stoffe

  7. #7
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 022
    Medlem#
    1540
    Citat Ursprungligen postat av Stoffe #2959
    Citat Ursprungligen postat av perr
    Kan säga att i morse var det ganska ensamt i vänsterfilen på E18 mellan Köping o Hallsberg. Inga som helst bekymmer trots "dåligt väder" och "mycket" snö. Man styr med en hand numera.
    Förra vintern skällde jag på att man behövde KarlAlfred armar i snön för hålla riktningen.
    Men nu, går spikrakt i snömodden trots "omöjliga" 225/45-17 i år, däcken nöter absolut jämnt över hela ytan.
    Märkligt. Jag upplevde inga sådana här problem trots "omöjliga" 225/45 17" vinterhjul och armar som tandpetare.

    Mvh Stoffe
    nja, förra året åkte jag på smala vingliga cykeldäck (205/55-16)
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Järvsö
    Inlägg
    14
    Tack och bock för er hjälp!!

    Visste inte att det gick att chimsa, men nu ska jag fixa det.
    Det är säkert mer än 1,5grader eftersom den sliter ca 3mm på 1000mil på insidan. Det syns tydligt att däcken är vinklade med blotta ögat, så det är nog mer troligt att det är 3grader.

    Tack igen!

    //martin
    900T -96, 9-5 2.3t -99

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 654
    Glöm inte att kontrollera bussningarna i bakvagnen, dåliga sådana kan göra att det sliter mycket däck.

  10. #10
    Det är inget jättejobb att schimsa on bakvagnen.
    Du måste först ta den två 15mm muttrar för hållaren till bronmsslangen.
    Sedan lossar du resterande 4 st muttrar, du behöver inte ta den muttrarna, sen lägger du imellan schimsen 2 per sida brukar räcka i ovan kant.
    Finns oftast på lager, men dom är lite dyra har jag för mig.
    Lycka till

Liknande ämnen

  1. Negativ Amul med Steg3 (9-3 Aero)
    Av asuskic i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-04-07, 22:03
  2. Stor problem med stereon i 9-3SC HJÄLP!!
    Av Barra i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-07-20, 16:45
  3. camber vinkel fram på 9-5 ?
    Av Apex i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-04-06, 19:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •