Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: störthög bränsleförbrukning 900 turbo og 1993

  1. #1
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 693

    störthög bränsleförbrukning 900 turbo og 1993


    Har problem med min 900 turbo automat 1993, vid lugn körning landsväg drar mellan 1,3 och 1,4 liter per mil. Alldeles på tok
    Den klarade senaste besiktningen OK
    den går bra, det sitter en insprutningstopp på den
    går för övrigt fullt ok
    när vi köpte för cirka 1, 5 år sen gick den att klöra på cirka litern utan problem.

    Monte c

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    1 273
    Medlem#
    5173
    Hej

    Pröva byta luftfilter, stift (inga platina el dyligt, vanliga ES duger fint), fördelarrotor. Billiga saker.

    Har du besiktigat den sedan den började dra mycket? Vad låg lambda-värdet på?

    Vad menar du med insprutningsstop?

    mvh
    HFR

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 234
    Citat Ursprungligen postat av HFR

    Vad menar du med insprutningsstop?

    mvh
    HFR
    Antagligen den från 900i 16v, dvs samma topp fast med "sämre" kammar.
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 547
    Den där gamla automatlådan utan lockup är hemsk på vintern. Man känner hur segt och motvilligt den drar iväg när man kallstartat den. Mitt tips är att maskera kylaren, särskilt oljekylaren till lådan. Jag pendlade med min T8 aut för några år sedan. Den gick på 1,5 l/mil när jag körde en dag när det var 25-30 grader kallt. Turbon fick ladda en bit på gula för att hålla 100 km/h. Dagen efter maskerade jag kylaren och kom ned på 1 l/mil direkt, och jag kände att lådan blev så mkt varmare och gick väldigt mkt lättare - turbonålen låg kvar i det vita fältet, som den bör vid 100 km/h. Öht var det inte lätt att köra snålt med den lådan. Jag var nog aldrig ned under 0,8 på långkörning ens sommartid.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    1 273
    Medlem#
    5173
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Citat Ursprungligen postat av HFR

    Vad menar du med insprutningsstop?

    mvh
    HFR
    Antagligen den från 900i 16v, dvs samma topp fast med "sämre" kammar.
    M.V.H.
    Jaha ok, my bad..

    Trodde han åsyftade [insprutnings-stop]

    mvh
    HFR

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Gbg
    Inlägg
    115

    aut..

    min drog 0.9 som minst när jag körde max 100 km/t på motorväg med fjäder under foten, annars alltid minst 1.3, minst alltså..efter ett år tröttnade jag riktigt ordentligt och köpte en motorlyft.....
    T16-93 sedan

  7. #7
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 693

    har besiktat och även kört några månader med den nyrenoverade toppen,
    insprutningskammen på insuget är vassare än turbons så den bör få mer soppa
    lambdavärde efter 1,02, CO 0,5, CO 2500 0,3
    före 1,00 0,1 0,1

    den drog mkt soppa även under sommaren
    den blev knasig i samband med att toppackningen gick och då blev alternativet bättre och billigare att köpa en renoverad topp än att renovera vår topp.
    min verkstad har mätt tryck osv och säger att alla värden är okej.....

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 547
    Citat Ursprungligen postat av montecarlsson

    har besiktat och även kört några månader med den nyrenoverade toppen,
    insprutningskammen på insuget är vassare än turbons så den bör få mer soppa
    lambdavärde efter 1,02, CO 0,5, CO 2500 0,3
    före 1,00 0,1 0,1

    den drog mkt soppa även under sommaren
    den blev knasig i samband med att toppackningen gick och då blev alternativet bättre och billigare att köpa en renoverad topp än att renovera vår topp.
    min verkstad har mätt tryck osv och säger att alla värden är okej.....
    För femtielfte gången, tänkte jag skriva, men det räcker nog inte - kanske för 253:e gången . Insprutningskammen på gamla 2,0 16v är INTE vassare än turbons Det är samma kammar som turbo 88-93 kat, men på 86-88 utan kat har Turbon VASSARE insugskam men samma avgas. 84-85 var det dock andra kammar på båda sidor. Med andra ord: Du har bytt till ett identiskt topplock både till stomme (med det karaktäristiska "snedtaket" i varannan insugskanal) och innehåll. Och det är ju bra, för då kan vi utesluta att du satt dit saker som ändrar förutsättningarna (så länge grejorna är friska och har rätt tajmad kamkedja)

    Om bilen går bra, har bra värden och ändå drar onormalt mycket, så är det ju inte otänkbart med ett läckage på någon soppaledning. Fast frågan är hur onormalt mycket den drar, för de där lådorna drar som sagt väldigt mkt mer än manuella och andra modernare aut-lådor. På vintern är det som sirap i dem. Nu skriver du förvisso att den började tvärt dra mer i somras efter toppbytet. Hur mkt av den förbrukning du mätt upp som är onormalt mkt är ju ändå frågan? Som sagt, utan avskärmning av kylaren så körde jag på 1,5 l/mil landsväg när jag hade min T8 aut och det var många minusgrader. Nu "råkade" vi stoppa i en manuell växellåda i den efter ett tag, en 93:ans låda med 36 km/h per 1.000 rpm på 5:an, och sommartid var det inga problem att köra på 0,7 med den på landsväg, och uppåt 0,8 på vintern.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

Liknande ämnen

  1. Saab 900 T16 1993
    Av Swedpower i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-08-11, 23:51
  2. turbo & bränsleförbrukning!
    Av greppz i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-04-03, 12:48
  3. 900 s från 1993
    Av THE_SAAB_DUDE i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2004-12-10, 11:40
  4. Färgkoder 1993
    Av gasjansson i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-12-03, 14:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •