Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: bra turbo??

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    35

    bra turbo??

    kompisen köpte en ny turbo för 3000 spänn men vet inte riktigt hur mkt effekt den klarar och hur mkt man kan ladda med den så om nån här vet så skulle de va bra

    agget är ett
    garret T04E T3/T4 är allt som står
    "Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
    Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 157
    För att svara på rubriken så nej, det är ingen bra turbo.

    Att gissa vilka effekter/laddtryck den räcker till kan man inte göra seriöst utan att veta en massa annat. T.ex. A/R på avgashuset, turbinens inducer/exducer och samma på kompressorsidan.

    Kortfattat så är T3/4 ett ihopplockat aggregat som har rötterna i 80-talet, sen dess har utvecklingen på turbofronten tagit gigantiska steg men med nya moderna kompressorhjul och annat så kan den väl bli ok.
    "Utan tvivel är man inte klok"

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    35
    en trim 60 turbo är då bättre lr ??
    kostar 5000 kr ny ca

    men t04e räcker nog till gatan tror jag lr skulle man satsa på en trim 60 turbo ist??
    "Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
    Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 157
    Citat Ursprungligen postat av turbo86
    en trim 60 turbo är då bättre lr ??
    kostar 5000 kr ny ca

    men t04e räcker nog till gatan tror jag lr skulle man satsa på en trim 60 turbo ist??
    Varkendera är mitt råd, bägge du nämner är gamla och inte värda några stora pengar i mina ögon.

    Effektmål och motorrecept skulle vara bra att veta.

    TD04 med 7ans avgashus är standardrådet för lite äldre saabar som skall trimmas upp till 300hk eller strax över.

    /Kenneth
    "Utan tvivel är man inte klok"

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    914
    Det var väldigt var negativt om dessa turbos!

    Jag kör visserligen modern TD04 på min gamla 900. Men en T3/T4 är inte att förakta. Det är ju lite vad man är ute efter.

    Vad ska den sitta på för motor? Effektmål och avsedd för stripp, bankörning eller cruising på stan?

    Grovt kan vi väl säga att skillnaden på en modern och gammal 80-talsturbo är sämre respons, inte lika effektivt (värmer luften mer), inte lika stryktåligt lagerhus och ofta avsaknad av vattenkylning. Så visst är de sämre om man jämför på pappret, men likt väl fungerar de.

    Sen finns de de som gillar lite lagg och hetsig turbospark och då är en sån här snurra perfekt.
    Även den ekonomiska biten kan ju vara "lite avgörande". En hygglig T3/T4 för 3000 spänn eller modern Garret BB-turbo för 10.000+ ?
    Nöjer man sig med lite mindre effekt än vad en T3/T4 kan pumpa, så är TD04 ett bra val. Fin 18 ellet 19T landar på 5000-7000 kr.

    Spana in "popeyes" fräsiga og900. Vad sitter under huven där...?

    Har han den ändå liggande så hade jag inte tvekat på att använda den. Göra själv och se om det fungerar är bästa sättet, på nätet florerar så mycket rykten och myter.

    /David

    /David
    900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
    I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
    Senaste uppdatering: 100131

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    35
    just nu sitter den på en t8 motor kommer inte ihåg om det är h lr b motorn men den borde väl palla ca 300-400 hk tror polaren på skulle va kul å veta llite vad den är kapabel till om nån vet det???
    "Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
    Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Citat Ursprungligen postat av turbo86
    just nu sitter den på en t8 motor kommer inte ihåg om det är h lr b motorn men den borde väl palla ca 300-400 hk tror polaren på skulle va kul å veta llite vad den är kapabel till om nån vet det???
    Vad har han gjort, eller tänker göra, åt insprutningen? En T8 utan kraffull modifiering av insprutningen kan aldrig ens nyttja full kapacitet på originalturbon, och då är det ju onödigt att sätta dit en bautaturbo och tappa en massa effekt i det undre mellanregistret utan att få någon extra häst på topp.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    35
    sprutet tror jag är orginal men är inte säker på det

    ska han ställa på mer soppa eller vad blir bäst??
    "Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
    Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    914
    Citat Ursprungligen postat av turbo86
    sprutet tror jag är orginal men är inte säker på det

    ska han ställa på mer soppa eller vad blir bäst??
    Tyvärr är det inte så lätt...
    Byta hela sprutet är bästa lösningen. Vill han fortfarande köra K-jet så kan man (om man hittar något) kasta på ett Mercedes V8-sprut.

    Modernare och billigare lösning är att ta ett LH-sprut från T16. Men du får då bygga om insugsgrenröret och bygga en fuelrail till detta.

    Nån form av tillskottsprut med en extra rad spridare skulle också gå, men var man får tag på sådant vet jag ej.

    /David
    900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
    I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
    Senaste uppdatering: 100131

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    35
    borde de inte funka med dubbla sprut från t8 då???

    med tanke på att han har det liggandes
    "Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
    Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    914
    Citat Ursprungligen postat av turbo86
    borde de inte funka med dubbla sprut från t8 då???

    med tanke på att han har det liggandes
    Jodå! Det borde ju gå.
    Undrar vad som är bäst, att parallellkoppla mängdhuvudena eller låta dem sitta i serie. Sitta i serie ger garanterat stadig luftmängd genom båda huvudena men lite mer broms på luften in. Sitter de parallellt kan man tänka sig att de kan oscillera, men man får mindre undertryck in i turbon.

    Sen har jag sett nån koppla dubbla uttag till samma spridare. Nån Saab 99 med V8-sprut där endast fyra ledningar går från huvudet, voer ju skitsmidigt om det gick då insuget inte behöver modifieras alls.

    Go! Låter som ett kul projekt. Jag ser fram mot projekttråden

    /David
    900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
    I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
    Senaste uppdatering: 100131

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    35
    ja han håller på nu med den får se hur det blir i sommar

    ska väl åka till kinnekulle å åka tror jag eller en turboträff eftersom hans far e medlem
    "Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
    Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074
    Har en T5 turbo i min kärra, dock så vet ja inte om det är en AERO turbo lr volvo turbo.
    I vilket fall, hur många häst pallar den med? Nu har ja ca 250hk
    Saablös dåre

Liknande ämnen

  1. Svar: 26
    Senaste inlägg: 2008-05-19, 11:34
  2. Skillnad på turboaggregat Volvo vs. Saab
    Av David_9000cse2,3t-96 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-09-08, 23:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •