Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 84

Ämne: Ändrad ESP-karaktär efter steg 1?

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 210

    Ändrad ESP-karaktär efter steg 1?

    Beställde i förra veckan en PPC från Speedparts till min manuella 9-5 Aero 2004.a, ikväll efter kneget drog jag över mjukvaran och drog ut på en testrepa.
    Draget i trean och fyran är av en helt annan karaktär, känns verkligen skönt att trycka till på pedalen nu.

    Dock har jag några funderingar, kör jag med ESP ikopplat fungerar den precis som vanligt i ettan och tvåan dvs. bryter effekten mjukt, men när jag får i trean och trycker fullgas rycker bilen till ganska abrupt när jag får ut max effekt och framhjulen släpper.. även i fyran rycker bilen när hjulen släpper..

    Tidigare (innan mjukvaran) bröts effekten med ESP betydligt mjukare vid släpp, iofs var det kanske inte lika vanligt med hjulsläpp i trean och fyran, men när det är halt gick ju ESP i ändå..

    Är detta normalt eller är något fel?

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    797
    Sådär tycker jag alltid saabs antispinn har betett sig, även orginal. En anledning till att jag håller många andra märkens antispinn som bättre än Saabs.

    /Anders
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 210
    Mja, när jag körde bilen med original mjukvara betedde den sig inte alls så här, då gick det mjukt och fint, nu på fullgas är det precis som om någon stänger av tändningen som på en knapp för att sedan slå på den igen osv.

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 078
    Hej,

    Mera effekt och mera vrid, hjulet hinner få en högre fart så ESP får gå in hårdare och begränsa spinnet.
    Upplever samma skillnad som dig.
    Större skillnad mellan aut. st1 och man aero hur det sköts.

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 190
    Hej,

    Har du dubbdäck eller dubbfritt?

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 190
    Citat Ursprungligen postat av Johan S
    Större skillnad mellan aut. st1 och man aero hur det sköts.
    På automatbilarna "sväljs" ju det mesta av momentomvandlaren. Min gamla 9-5 Aero aut steg 5 gick helt ryckfritt hur halt det än var. Man märkte bara att det gick ganska segt och att lampan blinkade frenetiskt. Sen kopplade man ur ESP:n och insåg att den spann i 140 på 5:an...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 210
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Hej,

    Har du dubbdäck eller dubbfritt?

    Mvh

    KK

    Dubbade 225/45x17

    Men hur kan det vara sån skillnad mellan tvåan och treans växel?
    Har inte fått fram de distinkta "rycken" i tvåan utan där "segar" bilen fram precis som du beskriver KK

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 190
    Citat Ursprungligen postat av 93t
    Dubbade 225/45x17

    Men hur kan det vara sån skillnad mellan tvåan och treans växel?
    Har inte fått fram de distinkta "rycken" i tvåan utan där "segar" bilen fram precis som du beskriver KK
    Jag är inte helt insatt i hur ESP:n fungerar, men jag upplever att 1:an och 2:an är "kalibrerade" för att hantera en hel del hjulspinn medan 3:an-5:an (jag har problem på alla växlarna när det är halt) inte på samma sätt är rustade för att hantera kraftigt hjulspinn.

    Låt oss hoppas att någon med lite mer kött på benen kommer in i tråden...

    Problemet tycks dock i princip bara uppstå med dubbdäck.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 033
    ESP´n styrs från mjukvaran.
    DVS ändrad mjukvara gör att ESP beter sig annorlunda.

    Antingen är du nöjd med det eller ber dem att ändra det.

    Mvh sasse
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 078
    Citat Ursprungligen postat av Sasse
    ESP´n styrs från mjukvaran.
    DVS ändrad mjukvara gör att ESP beter sig annorlunda.

    Antingen är du nöjd med det eller ber dem att ändra det.

    Mvh sasse
    Hej,

    Intressant, har märkt skillnad på min 9-5 aero -03 aut. st1 jämfört en 9-5 aero -03 man hur esp(tcs) jobbar vid halt väglag, std. verkar det som om den griper in tidigare än med st1.

    Så då tolkar jag dig som om det går att "justera" när(hur snabbt när det spinner) esp(tcs) ska gripa in och på vilket sätt den jobbar?

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 033
    Citat Ursprungligen postat av Johan S
    Citat Ursprungligen postat av Sasse
    ESP´n styrs från mjukvaran.
    DVS ändrad mjukvara gör att ESP beter sig annorlunda.

    Antingen är du nöjd med det eller ber dem att ändra det.

    Mvh sasse
    Hej,

    Intressant, har märkt skillnad på min 9-5 aero -03 aut. st1 jämfört en 9-5 aero -03 man hur esp(tcs) jobbar vid halt väglag, std. verkar det som om den griper in tidigare än med st1.

    Så då tolkar jag dig som om det går att "justera" när(hur snabbt när det spinner) esp(tcs) ska gripa in och på vilket sätt den jobbar?

    Mvh
    Johan
    Precis.

    Mvh sasse
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  12. #12
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 755
    Hej !

    För att komplettera svaren lite kan nämnas att fenomenet som frågeställaren har kan även bero på rent felaktiga "nuffror" i mjukvaran. Inte sällan beroende på korrupt momentbegränsning, ett exempel, motorstyret TROR att motorn utvecklar låt säga 350 Nm, medan den i verkligheten utvecklar 420 Nm. När sedan ESP (eller TCS för den delen o även automatlådestyrdonet om sådan finns) begär en reduktion i moment så blir det ganska abrupt. I bland för mycket o ibland för lite.
    Sedan finns det ju faktiskt de som "kopplar ur" viktiga delar i momentregleringen vilket brukar uppfattas som ganska abrupt hård tractionreglering. (men det underlättar ju för trimmaren)

    Med LITE fantasi kanske det går att räkna ut hur bilen kan bete sig i en situation där ESP griper in för att häva en farlig situation...
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av Sasse
    ESP´n styrs från mjukvaran.
    DVS ändrad mjukvara gör att ESP beter sig annorlunda.

    Antingen är du nöjd med det eller ber dem att ändra det.

    Mvh sasse
    Hur jobbar ni på nordic med denna typen av lösningar? Ändrar ni för att uppnå originalkaraktär eller är det orört?

  14. #14
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 033
    Citat Ursprungligen postat av ime95mos
    Citat Ursprungligen postat av Sasse
    ESP´n styrs från mjukvaran.
    DVS ändrad mjukvara gör att ESP beter sig annorlunda.

    Antingen är du nöjd med det eller ber dem att ändra det.

    Mvh sasse
    Hur jobbar ni på nordic med denna typen av lösningar? Ändrar ni för att uppnå originalkaraktär eller är det orört?
    Försöker att hålla det så nära org det går.

    Mvh sasse
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Inlägg
    393
    Är det inte dessutom så att Aeron har ett annat ESP-styrdon?

    MVH
    Swed
    9-5 Aero aut. SC -02 Nordic Steg3
    mer info om 9-5:an
    Renault Megane 1,6 16V -03 (0,62 till och från jobbet! ;o)

  16. #16
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 033
    Citat Ursprungligen postat av Swed
    Är det inte dessutom så att Aeron har ett annat ESP-styrdon?

    MVH
    Swed
    Aeron har ett och 2,3t esp har ett annat.

    Mvh sasse
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norway & Switzerland
    Inlägg
    162
    Hej

    Gällande ESP och TCs på T7 bilar så sätter många av trimmarna denna ur funktion, finnes nog ingen som ändrar kalibreringan av varken TCS eller ESP, då detta kräver en helt annan kunnskap och testprosedyr.
    Det som upplevs är nog snarare at den inte alls hänger med lika bra som på en standard bil eftersom denna inte är omkalibrerad, och reagerar på et helt annat sätt med den nya programvaran som förhoppnigsvis ska ge mera effekt, presis som DR Boost skriver med tex momentvisningen internt i systemet.

    Mvh

    Tommy Utengen
    9-3 SC 1,9TID
    900TTR
    Det snabbaste och billigaste trimmet är bort med onödig vikt.

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 210
    Men vad säger detta egentligen om min bil?, är ESP ur funktion helt och hållet med trimmjukvaran laddad eller bara dåligt kalibrerad och oprecis vid höga momenturtag?

  19. #19
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 755
    Hej !

    93t>>
    Pröva o kör in i en rondell med bra fart får du se! (varning utfärdas!)
    Jag tror inte att du kommer att gilla resultatet.
    Den exakta orsaken är kanske inte relevant...?
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 162
    Kan detta med "felaktigt motormoment" innebära att TCS ger skiftande beteende på en BioPower (original mjukvara) beroende på bränsle ?

    Tycker mig märka en skillnad mellan BF95 och E85, men det kanske bara är inbillning ?
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

Liknande ämnen

  1. Problem efter Steg 3
    Av koleaudio i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-03-27, 18:02
  2. Ni som har steg 1-3 på 210 hk SS/SC/cab, karaktär?
    Av -Rickard- i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-06-24, 13:58
  3. Karaktär på 2.3t 170hk med steg 1 ?
    Av Philip82 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-11-07, 23:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •