Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Topplockspackning 9000 kaputt? (akut)

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Kalmar/Kristianstad
    Inlägg
    198

    Topplockspackning 9000 kaputt? (akut)

    Hej!

    Har precis varit ute och försökt ställa en diagnos på bilen. Det började igår kväll när vi hade kört till Luleå från Arvidsjaur, en sträcka på runt 15 mil. Väl inne i Luleå hade wastegatestaget hoppat av som vanligt eftersom jag inte har satt dit någon sprint (ska göras snarast). Efter lite körning noterade jag att det kom rätt mycket vitrök vid stora gaspådrag, något som jag inte har noterat innan (finns ju möjlighet att det har funnits hela tiden men att jag inte har märkt det).

    Körde hem från Luleå kl. halv 3 på natten och jag kunde ju inte sluta tänka på det här med vitröken. Körde hela sträckan utan wastegatestaget som då hade hoppat av igen. Satte mej och läste på forumet idag, och kom fram till att det kanske kunde vara topplockspackningen (ve och fasa ). Gick ut till bilen som har stått ute inatt och nu är det ca -6 ute om det har ngn betydelse.

    Startade upp, och de första 5 sekunderna kanske kom det inget ur avgasröret, men sen började det komma vit rök. Inte speciellt mycket, eller så det verkade onormalt om man inte skulle tänkt på det, men vit rök var det iaf. Skruvade av locket till expansionskärlet och tittade, men det kom inga bubblor där, inte ens när kompisen gasade. Det jag noterade var att det skramlade från höger sida (närmast expansionskärlet) vid ventilkåpan/topplocket. Kan detta ha något att saken att göra?

    Sen fick MV spratt och började klicka och ha sig, det lät inte alls bra så jag gick och stängde av motorn. Nu var wastegatestaget inte heller på.

    Det känns ungefär som om jag ska få himlen i huvudet, jag har inte en aning om vad jag ska göra. Är det någon som har något tips på hur jag ska gå tillväga för att komma underfund med felet/felen? Symptomen i sig är väl just vitröken och slamret från motorn.

    Vet inte om MV har fått spratt nu med, har aldrig hört den göra så innan? Bilen går f.ö. bra, inga problem och den är lika pigg som vanligt (med wastegatestaget på såklart )

    //Jenz
    Saab 9-3 Aero SC -06
    Saab 9ooo Aero -96
    Saab 340 på jobbet

  2. #2
    Grundladd frostymans avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    474
    Att den vitröker på vintern är inte helt ovanligt, även om toppackningen är hel. Men får du fylla på kylarvätska onormalt ofta så är det ju inte ett bra tecken.
    og900 -85 | 9000 CD Aero -91 | 9-5 2.3t -99 | 320 -92 | 996 Turbo -01
    www.garaget.org/frostyman

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Kalmar/Kristianstad
    Inlägg
    198
    Kylarvätskan verkar ha stannat på en konstant nivå även efter de 40 milen igår. Kanske ett bra tecken då? Att det ska komma vitrök vid start med dålig packning, är det överdrivna mängder vit rök som menas då, eller är det bara faktumet att röken är vit?

    Kan jag på fler sätt övertyga mej om att packningen är hel? Lite oroad för skramlandet som kanske kan tänkas ha med kamkedjan att göra och MV:s klickande. Kan MV ha att göra med att jag inte hade wastegatestaget på?

    Baah, tankarna snurrar runt. Kan ju inte hjälpa att man blir orolig för sin pärla, särskilt när jag inte haft den särskilt länge och inte riktigt lärt känna den ännu.

    //Jenz
    Saab 9-3 Aero SC -06
    Saab 9ooo Aero -96
    Saab 340 på jobbet

  4. #4
    Att röken blir vit beror förmodligen på att vatten som bekant blir ånga när det når kokpunkten, Och det bolmar ganska rejält när toppen gått- Jag har själv varit med om det.
    Saab 9000 CSE 2.3 T16 -93

Liknande ämnen

  1. Topplockspackning eller topp kaputt!
    Av Captain-Miffo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-08-15, 15:53
  2. Topplockspackning 9000 2.3T-93:a trasig???
    Av BIGMAG i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-07-29, 02:11
  3. Akut hjälp med byte av topplockspackning runt Gbg?
    Av linn i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-06-17, 19:29
  4. Byta topplockspackning på 9000 2.0t -97
    Av tomas a i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-06-01, 00:36
  5. Byta topplockspackning på 9000 cse 2,3t Nån som kan?
    Av bosabengt i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-07-19, 20:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •