Hej!
Har precis varit ute och försökt ställa en diagnos på bilen. Det började igår kväll när vi hade kört till Luleå från Arvidsjaur, en sträcka på runt 15 mil. Väl inne i Luleå hade wastegatestaget hoppat av som vanligt eftersom jag inte har satt dit någon sprint (ska göras snarast). Efter lite körning noterade jag att det kom rätt mycket vitrök vid stora gaspådrag, något som jag inte har noterat innan (finns ju möjlighet att det har funnits hela tiden men att jag inte har märkt det).
Körde hem från Luleå kl. halv 3 på natten och jag kunde ju inte sluta tänka på det här med vitröken. Körde hela sträckan utan wastegatestaget som då hade hoppat av igen. Satte mej och läste på forumet idag, och kom fram till att det kanske kunde vara topplockspackningen (ve och fasa ). Gick ut till bilen som har stått ute inatt och nu är det ca -6 ute om det har ngn betydelse.
Startade upp, och de första 5 sekunderna kanske kom det inget ur avgasröret, men sen började det komma vit rök. Inte speciellt mycket, eller så det verkade onormalt om man inte skulle tänkt på det, men vit rök var det iaf. Skruvade av locket till expansionskärlet och tittade, men det kom inga bubblor där, inte ens när kompisen gasade. Det jag noterade var att det skramlade från höger sida (närmast expansionskärlet) vid ventilkåpan/topplocket. Kan detta ha något att saken att göra?
Sen fick MV spratt och började klicka och ha sig, det lät inte alls bra så jag gick och stängde av motorn. Nu var wastegatestaget inte heller på.
Det känns ungefär som om jag ska få himlen i huvudet, jag har inte en aning om vad jag ska göra. Är det någon som har något tips på hur jag ska gå tillväga för att komma underfund med felet/felen? Symptomen i sig är väl just vitröken och slamret från motorn.
Vet inte om MV har fått spratt nu med, har aldrig hört den göra så innan? Bilen går f.ö. bra, inga problem och den är lika pigg som vanligt (med wastegatestaget på såklart )
//Jenz