Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Byta handromswire 9000 höger bak, snabbt svar önskas

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Markaryd
    Inlägg
    182

    Byta handromswire 9000 höger bak, snabbt svar önskas

    Hej

    Eftersom det runnit in vatten i wiren som är det dags att byta.. Hur går man enklast till väga när det är höger bak??

    Bilen är en 9000cs -94..

    Eftersom jag ska besiktiga nästa vecka skulle jag behöva snabbt svar, man står inte gärna och sliter bort onödiga grejer när det är -5 grader ute..
    SAAB 9-5 SE 2.0t -99, Toyota MR2 GTi -95, Buggy -66
    SAAB 9000 2.3i under renovering
    http://www.garaget.org/Markus_MR2

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 747
    Tag bort passagerar stolen, lossa den från golvet och lossa elen under och tryck ner nackstödet sen lyfter du upp den i baksätet UTAN att behöva lossa bältet.
    Dra/lirka bort damasken nerevid växelspaken och lossa plasten runt om, sitter med en skruv.
    Lossa sen skyddet runt handbromsen, siter med en skruv.
    Lossa sen helt på muttern till vajern du ska byta o skruva upp den andra ganska mycket.
    Pela sedan bort plastlocket som täcker dom främre skruvarna som håller mittkonsollen och skruva bort torxen på båda siderna av konsollen.
    I bakkant av mitkonsollen nere vid mattan sitter 2st skruvar med 10mm skalle på som du ska lossa, en på var sida.
    Mittkonsollen ska nu vara lös.
    Dra upp handbromsen, och lyft upp konsollen o lossa eventuella kontakter undertill.
    Kontakten till elhissarna e lite besvärlig och du får försöka trycka upp hela konsollen där knapparna sitter underifrån då blire lättast att lossa kontakten.
    Tag sedan och lossa mattan under passagerarstolen och vik undan den, finns 2st där.
    Lossa sen 2st torxskruvar som håller en täckplåt under mattan över vajrarna.
    Under plåten sitter en vit plastlåsning som håller vajrarna på plats, lossa den på den vajern du ska ha väck o sen trycker du ut så mycket du kan av vajern genom genomföringen.

    Då var du klar inne i bilen.

    Hissa upp bilfan.

    Dra ner vajern under bilen.

    Sen har vajern en hållare på länkarmen som kan vara svår att få loss, den sitter med 2st torx och jag brukar ta en slagskruvmejsel med torxbits i.
    Har man nte slagskruvmejsel och man inte får bort den på vanligt vis kan man försöka lossa gummit från hållaren eller trä ur vajern ur den.

    Vajern lossas lätt från oket med en polygrip.

    Sedan e de bara att börja trä i den i hållaren eller montera den i hållaren i länkarmen och trä i den i oket.

    Trä den där den gamla vajern satt o sena in i bilen, lite trixit att få den rätt i bilen men det går.

    Montera allt men spänn inte åt vajern förens du har fått dit mittkonsollen.
    Sen när du fått allt på plats o ska spänna så räcker det med att du spänner vajrarna med fingrarna.
    Spänn vajrtarna med fingrarna o dra sen lite i spaken o spänn dom lite till, gör så en par gånger och känn sedan på hjulen när den e upphissad så det tar hyfsat jämnt.
    Sen e de bara o skruva dit det sista.

    Glöm inte sätta i kontakten under stolen.

    Verktyg du behöver e typ torx storlek 15-30 i skruvmejselform eller liknande o sen 10mm lednyckel eller spärrnyckel, nått o pela med typ plat skruvmejsel.
    Redigt stor torx typ 50-60 för att lossa stolen.
    Polygrip... e kanske nåra andra prylar med som jag glömt.
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    72
    Citat Ursprungligen postat av M.L
    Redigt stor torx typ 50-60 för att lossa stolen.
    T55, den enda torx jag tappat bort.

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 251
    Citat Ursprungligen postat av Caffe
    Citat Ursprungligen postat av M.L
    Redigt stor torx typ 50-60 för att lossa stolen.
    T55, den enda torx jag tappat bort.
    Är det inte Torx 45? Eller är "kom i håget" dåligt nu?

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Markaryd
    Inlägg
    182
    Tack! Kanonbra beskrivning! Wiren är bytt! Tog knappt 2 timmar så det kändes ganska ok... Nu återstår bara att se om resten av bilen slinker igenom SBP...
    SAAB 9-5 SE 2.0t -99, Toyota MR2 GTi -95, Buggy -66
    SAAB 9000 2.3i under renovering
    http://www.garaget.org/Markus_MR2

Liknande ämnen

  1. fråga passar et 40 på en saab 9000? snabbt svar önskas.
    Av Jimbo88 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-10-02, 12:41
  2. snabbt svar önskas!
    Av piivi i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-09-13, 17:36
  3. 1:1 på en F28:a? Snabbt svar önskas!
    Av lillen 761 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-11-05, 10:25
  4. Lampor 9000 snabbt svar önskas!
    Av SAAB_Markus i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-11-22, 23:10
  5. Vad väger en automatlåda till 9000? Snabbt svar önskas!
    Av 900aero84 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-01-22, 14:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •