Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Portning av WG-port TD04 - är detta tillräckligt???

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    249

    Portning av WG-port TD04 - är detta tillräckligt???

    Hej!

    Ska montera en TD04 på min 9000T16 -88 rätt snart och vad jag förstått så är portning av avgashuset lämpligt för att undvika skenande grundladd.
    Frågan är om jag tagit tillräckligt eller om det är arbete rätt ner i toaletten?
    Och var bör jag ta mer om det behövs?

    Bifogar en bild efter:
    http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... -TD041.jpg
    Det mesta materialet är bortslipat i det övre högra hörnet och halvvägs ner på det nedre högra hörnet.

    och en bild före:
    http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... -TD042.jpg

    Avgashuset är ett vinklat #7.
    Olle

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 050
    Medlem#
    2555
    Du skall porta där tallriken sitter!

    Annars ser det mycket bra ut.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 746
    Så här ska du porta, de e visserligen min GT30 men du ser iaf..

    Före..



    Efter.. det går att prota mer utan konstigheter...

    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 427
    Har ni vit käpp eller....??


    Han har väl portat även WG-hålet vad jag kan se.....



    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  5. #5
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 337
    Citat Ursprungligen postat av Olle
    Avgashuset är ett vinklat #7.
    Har aldrig hört talas om eller upplevt skenande grundladd med det stora vinklade.

    Om det ändå kliar i Dremel-armen: Vore det jag skulle själva backen ner till wg-kanalen bearbetas så att nedfarten mot hålet bleve mer tillgängligt. Själva hålet är en annan sak.

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 746
    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Citat Ursprungligen postat av Olle
    Avgashuset är ett vinklat #7.
    Har aldrig hört talas om eller upplevt skenande grundladd med det stora vinklade.

    Om det ändå kliar i Dremel-armen: Vore det jag skulle själva backen ner till wg-kanalen bearbetas så att nedfarten mot hålet bleve mer tillgängligt. Själva hålet är en annan sak.

    /J
    Jag har tvärt om aldrig hört eller upplevt annat än skenande grundtryck, löste själv det genom att använda en trycklock med större membran o längre slaglängd(en T3 klocka för 0,6 i grundtryck) och fick då ett grundtryck på 0,6 ssom ökade till0,8 på maxvarv.
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 746
    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    Har ni vit käpp eller....??


    Han har väl portat även WG-hålet vad jag kan se.....



    MVH Tony
    De e R.Z som luras...
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  8. #8
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 337
    Citat Ursprungligen postat av M.L
    Jag har tvärt om aldrig hört eller upplevt annat än skenande grundtryck, löste själv det genom att använda en trycklock med större membran o längre slaglängd
    Med sjuans vinklade från Volvo?

    Jag kör oportat och med original MHI-klocka, det enda "problem" jag har är att önskat laddtryck ~1,4 inte riktigt vill hållas vid 6000 rpm i alla lägen, så det krüper ut nånstans. Denna detalj kan jag dock leva med än så länge...

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  9. #9
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 050
    Medlem#
    2555
    [quote=M.L]
    Citat Ursprungligen postat av "Tony 418":1iu9z2hr
    Har ni vit käpp eller....??


    Han har väl portat även WG-hålet vad jag kan se.....



    MVH Tony
    De e R.Z som luras... [/quote:1iu9z2hr]

    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 746
    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Citat Ursprungligen postat av M.L
    Jag har tvärt om aldrig hört eller upplevt annat än skenande grundtryck, löste själv det genom att använda en trycklock med större membran o längre slaglängd
    Med sjuans vinklade från Volvo?

    Jag kör oportat och med original MHI-klocka, det enda "problem" jag har är att önskat laddtryck ~1,4 inte riktigt vill hållas vid 6000 rpm i alla lägen, så det krüper ut nånstans. Denna detalj kan jag dock leva med än så länge...

    /J
    Det är din tryckklockas förtjänst, byt den så kan du hålla trycket bättre men då kan ditt grundtryck skena, lite.

    Det här med att skena är ju ett begrepp med, så länge grundtrycket inte är högre eller lika med det som du vill ladda som minst(vanligt vis laddtryck vid maxvarv) så e de inga problem.
    Dock käns det som att över 0.9-1.0bar ska man inte hamna i grundtryck.

    Jag körde 19T med #7 avgas OCH extraktor, kanske skiljer lite, när det begav sig så hade ALLA problem med skenande grundtryck med 19T men detta var dock ett tag sedan så det kanske har ändrat sig nu?
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 746
    [quote=RZ]
    Citat Ursprungligen postat av M.L
    Citat Ursprungligen postat av "Tony 418":24b2bclf
    Har ni vit käpp eller....??


    Han har väl portat även WG-hålet vad jag kan se.....



    MVH Tony
    De e R.Z som luras...
    [/quote:24b2bclf]

    Elaking.. jag var föresten på genomresa i Örebro i måndags.. du fick inget medelande?? var o kollade på Maptun med men där var inte en jäkel, stog nåra i verkstan men dom verkade skita i att där stog folk i.... hmm.. "butiken"
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  12. #12
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 077
    Medlem#
    2661
    Jag har portat mitt #7 raka avgashus på min 19t och har kört in min nybyggda motor på grundladd(0,5bar) utan intercooler.
    Jag märkte att när jag varvade ur så ökade laddtrycket vid högre varvtal upp till ca 0,7-0,75...ingen spikningstendens alls, men jag misstänkter att min MHI-klocka inte orkar hålla öppet...(tänker jag rätt?)
    Så har nu köpt en T3 klocka som skall monteras istället! Är det lösningen?
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 746
    Citat Ursprungligen postat av Johan-99T16
    Jag har portat mitt #7 raka avgashus på min 19t och har kört in min nybyggda motor på grundladd(0,5bar) utan intercooler.
    Jag märkte att när jag varvade ur så ökade laddtrycket vid högre varvtal upp till ca 0,7-0,75...ingen spikningstendens alls, men jag misstänkter att min MHI-klocka inte orkar hålla öppet...(tänker jag rätt?)
    Så har nu köpt en T3 klocka som skall monteras istället! Är det lösningen?
    Handlar inte så mycket om att orka hålla öppet utan den ska bara släppa efter så att säga, om hålet är för litet kommer det inte igenom tillräckligt med avgaser eller om det är så att avgaströmen skjuter förbi.

    Hursom porta hålet lite mer kanske och sen så får du justera ut klocka så mycket det går och använda en hårdare T3 klocka e bra då kan man ju ha högre laddtryck me.

    Hårdare klocka=snabbare laddtrycksuppbygnad, kul parantes.
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  14. #14
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 076
    Lite OT
    Behöver man porta GT28RS med original grenrör?

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Finland
    Inlägg
    1 129
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Lite OT
    Behöver man porta GT28RS med original grenrör?
    I almänhet alla turbon med intern WG har trånga kanaler om man jämför de med extern WG... så portning är något att rekomendera framfört alt när det finns inte en risk att det blir sämre, antagande att portar inte så mycket att huset blir skör.
    Brukis 9-3 Viggen, "bone stock"
    Leksak 9-3 2.0T Stående 1700m, 313m/h http://www.garaget.org/?car=164450

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 746
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Lite OT
    Behöver man porta GT28RS med original grenrör?
    Bra fråga.. e inte den besläktad med GT30:in??
    Sen e de många aggregat som körs utan elektornisk laddtryckstyrning o då blir situtionen annorlunda så portning e aldrig fel tror jag.

    Skadar nog inte att porta iaf, har man tur kan man mekla dit en hårdare trycklocka o dra fördelarna av det.
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  17. #17
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 076
    Får väl gno lite där då...

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Finland
    Inlägg
    1 129
    Citat Ursprungligen postat av M.L
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Lite OT
    Behöver man porta GT28RS med original grenrör?
    Bra fråga.. e inte den besläktad med GT30:in??
    Sen e de många aggregat som körs utan elektornisk laddtryckstyrning o då blir situtionen annorlunda så portning e aldrig fel tror jag.

    Skadar nog inte att porta iaf, har man tur kan man mekla dit en hårdare trycklocka o dra fördelarna av det.
    Det är inte bara skenande grundtrycket vilket avgör behöver man porta eller inte, för att flödet är så jäkle liten. Testa tex. ~6000 varv och max lad med portad och inte blir en viss skillnad i turbine mottryck.
    Brukis 9-3 Viggen, "bone stock"
    Leksak 9-3 2.0T Stående 1700m, 313m/h http://www.garaget.org/?car=164450

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    249
    Jo, även själva hålet är förstorat en del. Går nog att ta lite mer där också.

    Hur mycket gods bör tallriken ha för att man inte ska riskera läckage? 1 mm?

    Sammanfattar jag så ser det vettigt ut i stort men att viss förstoring av hålet kan vara på sin plats.
    Tanken är att leta reda på en T3-klocka också, måste ju ändå ordna nytt WG-fäste.
    Synpunkter?
    Olle

  20. #20
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 077
    Medlem#
    2661
    Citat Ursprungligen postat av M.L
    Handlar inte så mycket om att orka hålla öppet utan den ska bara släppa efter så att säga, om hålet är för litet kommer det inte igenom tillräckligt med avgaser eller om det är så att avgaströmen skjuter förbi.

    Hursom porta hålet lite mer kanske och sen så får du justera ut klocka så mycket det går och använda en hårdare T3 klocka e bra då kan man ju ha högre laddtryck me.

    Hårdare klocka=snabbare laddtrycksuppbygnad, kul parantes.
    Lägger upp några bilder så du ser hur det ser ut just nu i mitt avgashus!

    Påbörjad portning:



    Färdig portat:





    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

Liknande ämnen

  1. Usb port i ciggarettutaget (12v)
    Av Biggus91 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2010-12-20, 14:22
  2. Port forwarding?
    Av cedete i forum Off Topic
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-07-31, 03:45
  3. kortopp vs långtopp portning(bilder om kommande portning)
    Av George i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 60
    Senaste inlägg: 2009-02-05, 01:44
  4. Port forward
    Av Spawn i forum Off Topic
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-12-10, 17:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •