Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Kamdrevs byte..

  1. #1

    Kamdrevs byte..

    Ska byta kamkedjedrevet och kam på vår motor och undrar hur man lättast gör detta?

    Kan man dela på kedjan? Måste man ställa om massa eller räcker det med att ställa båda kammarna i rätt läge. (efter markering)
    Saab 9000 -91 2,3l Turbo

  2. #2
    Rätta mig om jag har fel..

    Det ska finnas makering på kammdrevshjulen och de ska stå rakt upp. och sedan ska det finnas en makering på vevhjulet som ska stämma.

    Sedan ska det finnas någon kedje spännare någon stans. VAR?
    Saab 9000 -91 2,3l Turbo

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    635
    Hej.

    Kamkedjesträckaren sitter mot torpedväggen vid rem sidan.
    Lossa spännskruven först, 12mm bultskalle.

    Glöm inte att återställa sträckaren innan montering.
    själva sträckaten har en 27mm skalle.

    Har du ingen som kan hjälpa dig att skruva?
    Inget illa menat men det verkar som det
    går sönder mer än vad som blir lagat/Magnus

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176
    Om du söker på kamaxelkedja, kamkedja, eller lknande så hittar du massor i detta forum om hur du skall göra! Med bilder och allt!

    Kort kan sägas:
    - Du skall skruva bort kedjespännaren som sitter i toppen (sett framifrån) på baksidan längst till vänster. Mät förresten hur sliten kedjan är när du ändå är på spännaren och grejar
    - Det finns märkning på både kammarna, kamdreven och vevaxelns remskiva som skall stämma överens. Har du original kedja så finns det dessutom gula märken på kedjan som underlättar inställningarna

    Per L

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Magnus 99?
    Har du ingen som kan hjälpa dig att skruva?
    Inget illa menat men det verkar som det
    går sönder mer än vad som blir lagat/Magnus

    Tack för hjälpen!

    Nej, tyvärr finns det ingen som kan hjälpa mig, hade det funnits det hade jag förmodligen inte skrivit här!? Skriver här pga att jag vill ha "hjälp"/"instruktioner" inte för att bli idiotförklarad, vilket det känns lite som..

    Köper man en motor för 6000:- räknar man inte med att behöva ändra på en massa, men när man är så illa tvungen och inte har någon som kan hjälpa en så får man ta saken i egna händer!
    Så mycket har jag inte "tummen mitt i näven" så att jag lämnar in till en firma och betalar hur mycket som hellst för att få något fixat...


    Hur har folk lärt sig egentligen? Man lär sig på sina (och andras) misstag..
    När jag har gjort detta är jag antagligen flera erfarenheter rikare och kunskapsmässigt mer erfaren!

    Är jätte tacksam för svar på de inlägg jag skrivit, Ni här hjälpt mig mycket..
    Vet inte vad detta forum är till för, om inte för att dela sina kunskaper..


    MVH
    Jessica
    Saab 9000 -91 2,3l Turbo

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    850
    Medlem#
    10239
    Om du inte har bytt dreven redan och behöver ha hjälp med byte av de så hör av dig.

    Ha d
    Nabil

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av B-motor
    Om du inte har bytt dreven redan och behöver ha hjälp med byte av de så hör av dig.

    Ha d

    tack så mycket b-motor men ska iväg med nya jobbet några dagar nu veckan som kommer. så pöjken ska fixa lite så får vi se i slutet av veckan. Men bra att veta att du finns om det e något. TACK
    Saab 9000 -91 2,3l Turbo

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •