Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Dieselvärmare som ryker som en rökgranat.

  1. #1

    Dieselvärmare som ryker som en rökgranat.

    Har en 9 5 2,2 tid - 03 gått som taxi cirka 34000 mil alla servcar enligt avtal på SAAB.
    Men Värmaren ryker något kollosalt ibland.
    När man står vid trafikljus ser man inte bilen som står bredvid.
    Har hört att man skall kunna köra igenom med någon specialvätska som bränner rent värmaren?
    Frågade på SAAB i uddevalla men dom visste inget lämna in denså får vi se??
    Frågade på El och Diesel dom sa att räkna med att det kan kosta 10000 eller mer lämna in den så får vi undersöka för startavgift på 1000 :-
    Det måste väl finns någon som vet lite mer.
    Tyvärr har jag inga uppgifter på vilken värmare jag har bara att den är både parkeringsvärmare och går att använda som tidsinställd värmare.

    Tacksam för hjälp.

    Trötter
    Åker 9-5 2,2 tid aut -03
    9000 CSE 2,0 man -96

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 802
    Medlem#
    5228
    Ska kolla upp lite närmare på jobbet på mååndag. Installerar värmare på diesel grävare. Borde ju vara samma.
    Dock undrar jag en sak. Du sa att man inte ser bilen bredvid sej vid ett rödljus. AHr du värmaren på då?

    /F
    9-5 2.3T BioPower MapTun

  3. #3
    Den startar automatiskt
    Går troligen att stänga av via siden men nästa gång man startar bilen går den igång automatiskt igen.
    Motorn förmår tydligen inte alstra någon värme till kupen och blir visst efter vad jag hört aldrig tillräckligt varm någon gång på vintern för att ens nå normal drifttemperatur.

    Kan ju ha missuppfattat det hela.
    Åker 9-5 2,2 tid aut -03
    9000 CSE 2,0 man -96

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    Steg #1A är att kolla andningsvägarna på värmaren. Jag har sett exempel där avgasröret var tillbucklat o därför rök värmaren. (för lite kuft passerar för att få en rökfri förbränning) För 10000:- får du ju en NY värmare monterad...
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    201
    Rökutvecklingen kan även bero på vädret osv. Kallt och fuktigt så ryker det mer.

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 121
    Medlem#
    6101
    Min rykte för att jag hade massa oförbränd diesel i avgassystemet. Det försvann efter glödstiftsbyte och några minuters körning.
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    798
    Citat Ursprungligen postat av Trötter
    Den startar automatiskt
    Motorn förmår tydligen inte alstra någon värme till kupen och blir visst efter vad jag hört aldrig tillräckligt varm någon gång på vintern för att ens nå normal drifttemperatur.

    Kan ju ha missuppfattat det hela.
    Det e riktigt, dagens dieselmotorer har så effektiv förbränning att det inte blir så varmt, därför finns det dieselvärmare på alla nya bilar så man får värme i kupen.
    Audi A4 3.0 TDI Quattro -06
    9000 Aero -96, steg4
    Husqvarna 449TE -11

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    32
    Medlem#
    6586
    Har precis samma problem på min XC70 D5. I förra veckan hade jag precis parkerat bilen, men jag satt kvar för å vänta på en polare, så jag stängde av motorn precis när det gick förbi två killar, å självklart så kom det ett stortrökmoln från diselvärmaren, å de trodde typ att bilen brann så jag fick hoppa ur bilen å säga att de var lungt innan de ringde brandkåren.

    Oftast blir det så om man har kört en kort sträcka innan å sedan stängt av motorn, och sen när man ska iväg igen så kommer det typ blårök. Märker det även då och då vid andra tillfällen när man står stilla vid tillexempel rödljus att man lägger en liten rökridå.

    Ska in på service om nån månad å då ska jag fan be volvo ta en titt på de..

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Utanför Göteborg
    Inlägg
    6

    Re: Dieselvärmare som ryker som en rökgranat.

    Hej,

    finns det någon som har en bra lösning på detta problem?
    Jag hade förträngt detta, men nu när tempen kommit ner runt 0 så får även jag en väldig rökutveckling på min 9-5 2.2 TiD (-03).

    Värmaren är ju nån sorts turbinhistoria med sitt eget avgasrör mitt under förarplats och den ryker nåt hemskt. Det finns ett glödstift att byta till värmaren. kan det vara lösningen? Det kostar tydligen 2000 spänn så man vill ju inte chansa...

    /Oscar
    9-5 2.2 TiD, -03

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 057

    Re: Dieselvärmare som ryker som en rökgranat.

    Lite OT men jag minns min bubbla som jag hade. I den satt det en Ebersprächer som gav den nödvändiga bastuvärmen under vintern.
    Tyvärr så var flödet endast mot fötterna och det innebar att fötterna var kokta medans fingrarna värkte av kylan.

    Det som var intressant med den är att varje gång jag startade den i början så rök det som helvete. Detta berodde tydligen på att det fanns en del oförbränt bränsle i den och när jag hade "eldat" ur den några gånger försvann problemet.

    Nu kanske det är lite skillnad på en bensinvärmare anno 1972 och en dieselvärmare anno 2000-tal men pricipen är ju densamma.

    Hoppas ingen tycker detta nu bara är svammel, ta bort det i så fall!
    Kör arbetsholken VW Caddy -05 basset-transporten VW Golf Variant -08 och
    VW Golf Cab -91 på sommaren

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    359

    Re: Dieselvärmare som ryker som en rökgranat.

    Om nu din bil har rullat 34000mil utan att du har gjort någon service på värmaren, så är det nog läge att kolla över glödstift och "stålullsnätet" i den.
    Dessa är nästan slitagedelar på värmare.

    Som DrBoost skriver, så kan du kolla över luft in och avgasrör så att du inte har tryckt till dessa.
    Dessa måste vara i bra skick, annars kommer aldrig värmaren i brinna rent. I värsta fall får du en massa oförbränd diesel kvar i värmaren och i avgasröret som gör att det ryker extra mycket.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    13

    Re: Dieselvärmare som ryker som en rökgranat.

    VAd heter värmaren? Ska plocka ned min och rengöra och ev byta glödstift. Min värmare är helt dränkt i diesel, hör hur det bubblar när den försöker starta.
    Letar sprängskiss på nätet men lite svårt då man inte vet modell

    Edit* verkar vara en Eberspächer HYDRONIC, återkommer med om hur ingreppet gick. Gäller en 9-3ss.

  13. #13
    Grundladd frostymans avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    486

    Re: Dieselvärmare som ryker som en rökgranat.

    Citat Ursprungligen postat av TiD
    VAd heter värmaren? Ska plocka ned min och rengöra och ev byta glödstift. Min värmare är helt dränkt i diesel, hör hur det bubblar när den försöker starta.
    Letar sprängskiss på nätet men lite svårt då man inte vet modell

    Edit* verkar vara en Eberspächer HYDRONIC, återkommer med om hur ingreppet gick. Gäller en 9-3ss.
    Hur gick ingreppet?
    Svärmor har en -05 1.9 TiD som börjat ryka från dieslvärmaren något fruktansvärt.. Jag trodde att bilen brann första gången. 8500 mil har den gått förresten.
    og900 -85 | 9000 CD Aero -91 | 9-5 2.3t -99 | 320 -92 | 996 Turbo -01
    www.garaget.org/frostyman

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    13

    Re: Dieselvärmare som ryker som en rökgranat.

    tog loss värmaren, lämnade in på auktoriserad ebersprächer verkstad. Hittade inte några större fel. Men bytte glödstift, flamskydd och rengjorde därinne. kostade 2200kr. Dom kunde dock inte provköra värmaren på verkstan, dom gör det i vanliga fall. Men eftersom saab har ett eget kontaktstycke så gick inte det. Nu efter nån månad i drift, så har den långt ifrån funkat felfritt. startar inte alls ibland, ryker en hel del vid uppstart. Men nu på senaste har den funkat bättre å bättre. Är som den startar upp, börjar ryka, stannar av, sen hoppar igång igen och går bara fint, dock lite rökig ibörjan.

Liknande ämnen

  1. Dieselvärmare
    Av PeA_Filipstad i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-02-04, 00:09
  2. [LÖST] Dieselvärmare går hela tiden under +7°C OG9-5
    Av SaabAero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-10-02, 12:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •