Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Är o-ringen mellan turbon och kobran tok-viktig?

  1. #1
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 575
    Medlem#
    4156

    Är o-ringen mellan turbon och kobran tok-viktig?

    Är o-ringen som sitter mellan huset på turbon och "kobran" eller vad vi ska kalla röret som kommer från luftfiltret viktig? Alltså att det är 100% tätt?

    Har skaffat en utbytes T25 turbo, och på den så är spåret där o-ringen ska sitta lite, lite bredare än den som satt på min bil.. Dessutom sitter det en fyrkantig styrflärp på o-ringen som passar mot turbon. På den nya turbon så finns ingen utfasning för själva flärpen.

    Har jagat efter o-ringar men den enda jag får tag på är samma sort som satt på min gamla turbo. Men urfasningen på nya turbon är ju lite bredare än på gamla! Är rädd att det inte blir 100% tätt

    Kan man kanske lägga i 2 stycken gamla o-ringar för att få det skapligt tätt?

    Är det jätte, jättenoga att det blir tätt där, eller kan det i sämsta fall få läcka lite tro?

    Borde ju vara på trycksidan det är viktigt att det är tätt? inte på sugsidan?

    Eller kan man kleta i nått medel för att täta?

    Hjäääälp!

    Bilen det gäller är den i signaturen...


    Ha det.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Om det inte är tätt kommer turbon att kunna suga i sig orenad luft, dvs det blir som att köra utan luftfilter, fast inte lika allvarligt.
    Mitt tips är att försöka få det tätt.
    Tätningsklet av något slag borde funka bra men se till att det inte kommer en massa överflödigt packningsklet på insidan som kan lossna och förstöra nya fina turbon.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 856
    Hej !

    Min enkla tolkning är att det är FÖRBANNAT viktigt...
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  4. #4
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Min enkla tolkning är att det är FÖRBANNAT viktigt...


    Åtminstånde om du kör med LMM t ex Saabs T7 system. Då kommer motorn få i sig luft som inte är uppmätt med allt vad det innebär. Sen har vi ju aspekten med turbons livslängd att tänka på också.
    Kort sagt, var noga så det blir tätt där.

    Mvh Stoffe

  5. #5
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 575
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av Stoffe #2959
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Min enkla tolkning är att det är FÖRBANNAT viktigt...


    Åtminstånde om du kör med LMM t ex Saabs T7 system. Då kommer motorn få i sig luft som inte är uppmätt med allt vad det innebär. Sen har vi ju aspekten med turbons livslängd att tänka på också.
    Kort sagt, var noga så det blir tätt där.

    Mvh Stoffe
    Nu är det ju T5, annars hade jag inte ens tänkt tanken. Tack för omtanken i alla fall.

    Jo, just det att skit och grejs kommer in är ju det man tänker på.. Inte så roligt. Men å andra sidan så.. Hur mycket skit kan det egentligen komma in den vägen? Kobran glappar ju inte direkt, utan det är ju bara det att den gamla oringen är lite mindre och kanske inte tätar alldeles perfekt..

    Har köpt en till o-ring med flärp och ska kolla om man kanske kan klämma dit 2 st o-ringar istället, med förhoppning att det blir tätt.

    Usch. Gillar inte att hålla på strula så här... Kan ju tillägga att 2 pinnbultar till grenröret gick av också. Måste borra ur dom.

    Men, jaja. Tack för hjälpen i alla fall.

    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Om det inte är tätt kommer turbon att kunna suga i sig orenad luft, dvs det blir som att köra utan luftfilter, fast inte lika allvarligt.
    Mitt tips är att försöka få det tätt.
    Tätningsklet av något slag borde funka bra men se till att det inte kommer en massa överflödigt packningsklet på insidan som kan lossna och förstöra nya fina turbon.
    Ja, kanske går att lösa det så ändå. Får som du sa va jäkla noga att inte kletet kläms innåt så det far in i turbinen.

    --------------------------



    Följdfråga hörrni: O-ringen.. Är det något special-material i den för att klara värmen eller är det en helt vanlig o-ring? har en massa varianter på jobbet, så jag kan nog få tag på en där i så fall. Men då är det ju "vanliga" o-ringar.

    Provade att elda lite på ena o-ringen till turbon, och den började ryka och smälta lite direkt. Verkar inte vara särskillt värmetålig ändå?

    Är en "vanlig" oring okej tror ni?


    Tack för alla råd föresten, ni är guld värda.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    453
    Ja, ett litet sandkorn som kommer in i en sak som snurrar runt 400.000 rpm märks nog lite...

    Se till att det är 100% tät, även fast det är T5. Mitt enkla råd..

    Önskar jag kunde skriva lika kort och koncist som Boost

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523
    Om man bemödade sig med en O-ring från fabrik, så var det nog för att man ville vara säker på att det blev helt tätt.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  8. #8
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 575
    Medlem#
    4156
    Var får man tag på en sån då?

    Enligt Saab så är det den o-ringen som jag redan har den som gäller..

    Men den passar ju uppenbarligen inte särskillt bra.


    Ingen som har koll på om det är någon speciell sorts värmebeständig o-ring??
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2004
    Inlägg
    1 790
    hur gör du när du monterar då ? de e rät lät att kläma sönder ringen nr kobran ska på ?
    jag har både dyselexi och saab

    livet börjar vid 4000 varv

  10. #10
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 575
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av gascan
    hur gör du när du monterar då ? de e rät lät att kläma sönder ringen nr kobran ska på ?
    Eh. Vet inte?

    Min plan var att lägga o-ringen i det urfasade spåret i turbon och bara skruva tillbaka kobran?

    -----------

    Näe. Finns ingen annan lösning så kan jag ta den till jobbet så får svetsarna ta och svetsa fast kobran på turbon. Det blir nog tätt och bra...
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  11. #11
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 575
    Medlem#
    4156
    Kanske om jag visar med en bild så kanske ni kan komma med någon schysst ide? Eller i alla fall så får ni se problematiken...

    Turbon, och den o-ring som "ska" passa...


    Skulle det kanske gå att fläska dit två o-ringar?


    Och det är alltså denna jag ska få dit..


    Några förslag på hur jag ska bära mig åt?

    Eller är det bara att jaga vidare nästa vecka efter en ring som passar?


    Vill helst inte se bilen så här så mycket längre.


    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  12. #12
    Måste ju finnas nån typ av "bly packning" som du kan använda... de går ju att pressa ihop lite s det blir 100% tätt...

  13. #13
    Ta reda på inner diameter och ytter diameter så ska jag kolla vad jag har hemma...

  14. #14
    Ta reda på inner diameter och ytter diameter så ska jag kolla vad jag har hemma...

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 157
    Då du monterar så sätter du lite superlim/snabblim på baksidan av o-ringen så den hålls där.

    Vid hydraulikfirmor så får man köpa o-ringar med en viss diameter och av olika tjocklekar så där skall du nog kunna hitta en tillräckligt tjock som passar och gör det tätt.

    Tätningsklet skulle säkert duga det med men o-ringar är trevligare den dagen du skall demontera.

    /Kenneth
    "Utan tvivel är man inte klok"

  16. #16
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 575
    Medlem#
    4156
    Tack för all hjälp hörrni.

    Har nu fått reda på att det är en helt vanlig nitril o-ring som sitter där.

    Så då blir det ju inte lika avancerat om vi säger så.

    Måtten på urfasningen på turbon är ungefär:

    Tjocklek (djupet på urfasningen på turbon): ca 1.8mm
    Ytterdiameter (på urfasningen på turbon): ca 56-56.2mm
    Innerdiameter (på urfasningen på turbon): ca 50mm
    Bredd (bredden på urfasningen på turbon): ca 3-3.1mm

    Så det är ju bara att jag fixar en o-ring därefter.

    Men stort tack för all hjälp hörrni.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

Liknande ämnen

  1. Vevhusventilationen i kobran till turbon? SS/SC
    Av tjohopp i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-05-12, 15:41
  2. Hål i slangen mellan lmm och turbon ?
    Av frankieboy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-08-26, 15:41
  3. Böjar mellan Turbon - intercoolern
    Av Turbo_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-23, 16:57
  4. ta bort ringen till turbon?
    Av Tomsan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-01-10, 11:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •